No, fajn, že sa podarilo fórum spustiť. D1 BA-KE sa má podľa prísľubov odovzdať do roku 2010. Myslíte, že sa to podarí?
optimisticky to vidim na 2012/13 a to by musel sukromny kapit jooo zapracovat. vsak chybaju viac menej vsetky tunely medzi HP a RK.
dalsia vec je, ci sa niekomu bude chciet ist investovat do useku janovce - studenec. kedze tam su relativne male provozy. a uz aj usek poprad matejovce - janovce je budovany ako jednoprofilova Rka (R11,5/100)
Možno snáď predsa len je nádej do 2010, dnes sa Faktor dušoval, že “zatiaľ nie sú žiadne známe prekážky s BA-KE do 2010”.
Nechcem byť falošným prorokom, ale ak tá diaľnica bude v plnom profile hotová do roku 2010, tak v nasledujúich voľbách budem voliť stranu pána Faktora… A keďže ja som asi taký fanúšik SDKÚ ako P. Rusko televízie JOJ, myslím si, že odpoveď je jednoznačná. No ak teraz zastane na 5 rokov čas, je možné, že by sa to stihlo. No ani pri najepšej vôli nepredpokladám, že sa tak stane skôr ako v roku 2015. Čiže moja odpoveď znie nie a ešte sa to aj rýmuje
Stavbu dialnic na Slovensku sledujem so zaujmom dobrych 20 rokov.
Aj ked v poslednych rokoch tempo postavenych km za rok oproti socialistickym casom stuplo, som skeptik: moj osobny tip je ze do 2010 bude hotova Bratislava-Zilina a z useku Zilina - Kosice sa este prepoji Zilina na existujuci usek od Ivachnovej.
Tabulky na highways.sk su dostatocne vyrecne, na druhej strane
ak budu na to peniaze…
necham sa milo prekvapit
2010 je mozny termin ak bude vsetko fungovat v silno optimistickom mode.
Moj nazor pre/proti v poradi podla dolezitosti:
- volby v 2006 = tazko predpokladat co sa bude diat potom
- volby 2010 = pred volbami sa “zvykne” dokoncit viac usekov
- do 2006 je uz zvysene tempo stavby a financovania, rozbehnuty stroj sa lahsie udrziava v chode
- financie nie su este programovo zabezpecene na dalsie obdobie, dolezite bude ako sa uchyti dialnicna spolocnost, resp. 3 rocne planovanie st. rozpoctu
- viacero stavieb =vacsi zaujem staveb firiem, oplati sa im doviezt techniku ked vedia, ze budu stavat viacej usekov, vacsia konkurencia, nizsie ceny (dufam)
Napr. rakuska pripojka k D4 my vypisane tendre zvlast na mosty a zvlast na zemne prace, co imho urychluje proces.
Pretože je logické, že ak niekto niečo sľúbi, najmä ak je ministrom a D1 od BA-KE je prioritou, tak by to mal aj dodržať. Lenže to je o politike, čo bude v r. 2006 vo voľbách? To nevie nikto. Ale tá možnosť a) je podľa mňa zbytočná alebo by sa mala preformulovať.
Ja osobne som dal možnosť b), takže som pesimista než P. Prokopovič, min. na MDPT alebo som optimista než D. Mráz, gen. riad. Doprastavu, a.s. Bratislava, ktorý za reálny rok považuje r. 2015.
Či to bude r. 2013-2015 je jedno, pretože aj tak tá diaľnica bude na mnohých úsekoch len v 1-profile, t.j. 2-pruhová. Budú to predovšetkým tunely a mosty. Aj keď, napr. tunel Branisko sa plánuje úplne dokončiť do r. 2015-2020.
V r. 2008 bude D1 po ZA a od RK-PP, možno niekoľko km za ním a od PO-Svinia. A je nemožné (z finančných možností štátu) dostavať úseky ZA-RK a PP-Svinia (mimo úseku Branisko). Preto reálnym je rok 2013.
Ale skutočne záleží hlavne od politickej priority vlády v r. 2006. ĽS-HZDS, Smer a SDKÚ v tomto majú jasno. Ešte je dôležité aby aj ministri za rezorty financií a dopravy sedeli za tieto strany vo vláde.
[infrastruktura.sk/t/poradca-radi-stavat-dialnicu-do-kosic-dlhsie/107/1)
MDPT a konkrétne jej minister “krvopotne” obhajoval minulý rok termín 2010. Teraz majú poradenskú firmu (cudzia), ktorá určila rok 2013, presný stred medzi MDPT a gen.riad. DS, a.s. BA, D. Mrázom, ktorý sa vyjadril, že súvislá D1 bude v KE najskôr v r. 2015.
MDPT si zaplatilo štúdiu a naviac zavádza, pretože ostáva 5 rokov, tak stačí vypísať tendre. To sa môže spraviť aj teraz. A potom sa budú už automaticky prideľovať úseky. Lenže nie je dostatok peňazí, to je ten problém a nie “prehriatie” stavby. V Európe je min. 10 obrovských stavebných spoločností, aj keď nie všetky pôsobia priamo na slovenskom trhu.
Ja si myslím, že r. 2010 reálny nie je. A keď sa tak stane, tak SR to bude stáť skutočne veľa peňazí naviac, pretože štátny rozpočet toľko peňazí nemá, tak potom jedine súkromní investori a tí sa jednak nabalia ale jednak aj si budú musieť oni požičať peniaze a nie za úroky 3%, ale za 8% a to sa odrazí pri tých sumách a na dobe splatnosti.
“Zdravý” termín by bol r. 2015, teda, že D1 BA-KE by bola kompletne hotová v 4 prúdoch a úplne súvislá. Toto ja považujem za reálne, ale inak ten r. 2013 by mohol byť, ale nebude úplne kompletná na niektorých úsekoch. A pokiaľ viem, tak napr. tunel Branisko plánujú dostavať na 2 tunelové rúry až po r. 2015.
Termin uz stihol spochybnit aj smer, bud nieco vedia, alebo sa uz dopredu vyhovaraju, kedze teoreticky v 2010 by tu D mali odovzdavat, alebo oboje.
aj ked o politike sa moc rad nebavi, ale zrovna smer spochybni aj nos medzi ocami ak to povie vlada (nie ze by sa mi zase nasa vlada nejako extra lubila). skratka oni kritizuju co je prave IN
Strana Smer - Sociálna demokracia spochybnila rok 2010, pretože plánuje investovať ročne do výstavby diaľnic viac ako 30 mld. SKK, ale nie len na D1, ale na R1 a R2, v tom je zásadný rozdiel.
Diaľnica D1 v r. 2010 z BA-KE hotová nebude ani na 1/2 úroveň, už teraz je jasné, že nebude v r. 2006 ani po ZA.
Reálny je termín r. 2015, aj to na mnohých úsekoch len ako 2-prúdový úsek alebo tu budú stavať súkromní investori s 200% prirážkou, ale pozor tunely sa budú stavať aj tak dlhšie, výstavba sa nedá znásilniť peniazmi ani technikou, nedá sa to vo Švajčiarsku, Francúzsku ani Taliansku a nebude sa to dať ani na Slovensku.
Diaľnica D1 môže byť od BA-KE hotová v r. 2015, na 100%, ale to je ten najoptimistickejší variant. Po ZA bude do r. 2008, aj to nie na úseku pri (a v) PB. Medzi ZA-RK je to “vo hviezdach” a medzi PP-Sviňou to nie je ešte ani v tých hviezdach. Len tunely na D budú stáť cca. 50% z celkovej ešte potrebnej sumy, o mostoch nehovoriac. Toto je veľmi nákladná stavba na Slovensku a je nemožné ju dostavať do r. 2010, pretože r. 2005 už je skoro za nami a ostáva 5. A aj keby boli peniaze, tak tu nie je len D1.
Samozrejme, najviac záleží podľa vlády v r. 2006 a tak by bolo možné mať v r. 2012-2013 aspoň 2-prúdovú diaľnicu na viacerých úsekoch na D1 od BA-KE.
BA-KE v r. 2010 nebude ani na polovicny profil. Neda sa to stihnut.
Ked to hovoria odbornici, ktori priamo stavaju dialnice a ked to hovoria aj ostatni odbornici - geodeti, projektanti, tak to asi bude pravda.
Okrem toho, ved tu bude D1 v ZA realne az v r. 2008/09 , aj s PB a na 4-prudy.
Usek ZA-RK sa ma v r. 2006/07 zacat stavat a bude sa stavat do r. 2011/12, ak budu splnene vsetky podmienky a nebudu komplikacie.
Usek Mengusovce-Janovce, … ? Tak tam je to skandal a vystavba bude trvat minimalne do r. 2010, mozno aj do r. 2012, zalezi, ci sa budu stavebne firmy sudit.
Useky medzi Janovcami a Braniskom a Braniskom a Svinou, tak tam sa podla mna zacne realne stavat v r. 2008-2010 a budu sa stavat, hoci aj na polovicny profil, minimalne do r. 2012-2015.
No a usek Svinia-PO, tak ten by mohol byt postaveny do konca roku 2008/09.
Takze moj nazor je, ze BA-KE budu spojene cez D1 (ina forma ani nie je realna) v r. 2012-2015 a aj to na mnohych usekoch, najma za PP len na 2-prudy.
Reálny termín, ak pôjde všetko podľa plánov, tak je šanca, že by D1 na niektorých úsekoch, najmä medzi PP a PO, bola na polovičný profil, ale bola by v KE súvisle od BA v r. 2012.
Pretože, ak sa uplatní proces PPP v r. 2006, tak ten bude stavať ZA-RK a otvorí úseky v r. 2011. To je úplne reálny a možný termím otvorenia.
D1 po ZA bude v r. 2008 aj s PB.
A úseky medzi PP a PO by sa mohli postupne začať realizovať od r. 2008 a teda mohli by sa otvoriť v r. 2012.
K tejto téme zareagujem stručne, ale jasne:
Optimistický variant: roky 2012-13 … niektoré úseky len na 1/2 profil
Realistický variant: roky 2013-15 … zároveň dostavba diaľnice na plný profil
Pesimistický variant: po r. 2015
Ak bude v r. 2006 zavedené PPP, tak je reálne, aby sa D1 otvorila na tomto úseku aj v r. 2010, ale otázkou zostáva 2. časť pre PPP a úseky medzi PP a PO.
Ak sa bude stavať non-stop, tak to možné je. Ale to nič nerieši na úseku MT-RK, ten sa bude stavať kedy?
Lebo táto téma je o D1 BA-KE v r. 2010, nie ZA-MT.
Ja budem reagovať len na časť príspevku, je to možné, že sa bude stavať podľa možností aj cez víkendy a sviatky, všetko záleží podľa zmluvy, pretože táto varianta je pre štát drahšia, a preto sa príliš neuplatňovala a dnes sa uplatňuje len na minimum.
V rámci D1 BA-KE v r. 2010 je asi všetkým jasné, že keďže je rok 2005 už na 50% preč, tak asi sa tento dátum nesplní, je to nereálne.
To je pravda, to je nereálne, keď tak vysoko optimistický dátum sú r. 2012-13.
Na úseky HR - Dubná Skala a Studenec - Behárovce byly vydány územní rozhodnutí a zpracovány DSP. Na úsek Dubná Skala - Turany nevím jestli bylo vydáno územní rozhodnutí, ale myslím, že asi ano. Na úseky Turany - Hubová a Jablonov - Studenec ÚR má být vydáno letos. Na úseky Hubová - Ivachnová a Jánovce - Jablonov bylo vydáno územní rozhodnutí vloni. dokončena DÚR. Na úseky Fričovce - Svinia a Prešov-obchvat proběhlo posouzení vlivů na ŽP (EIA).
Úseky HR-Turany, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Studenec - Behárovce jsou bez problémů, záleží jak rychle se vyřídí stavební povolení a vybere zhotovitel staveb. Ty bych viděl, že začnou příští rok při dostatku financí. Úseky Jablonov - Studenec začne nejdříve tak v roce 2007. Fričovce - Svinia začne až v roce 2008.
Problové budou úseky Turany - Ivachnová a Prešov - obchvat, protože stále není vybrána varianta vedení dálnice. V Prešově je odmítavý postoj obyvatel k vedení některých variat, dá se čekat podávání odvolání v případě občany nechtěné varianty.
Vzhledem k omezeným finančním možnostem a absorčním možnostem provatního sektoru v případě BOT si nemyslím, že by dálnice byla hotová do roku 2010. Pomohlo by i finacování z EU a z půjček.
Navíc tunel Višňov bude hotov tak za 4 roky, nejdříve. Těch tunelů je na D1 víc. Takže čím později se začne tím později budou hotové.
Realně bych viděl dostavbu D1 po roce 2013, ale trochu mi to přípomíná věštění z křišťálové koule.