Vláda vzala aj BA asi 50 mil. eur. (tvrdenie primátora asi 1,5 týždňa naspäť, čo pri rozpočte mesta a kapitálových investíciách je pre BA to čo pre Maďarsko je Budapešť a jej rozpočet) Otázne je ako si kto predstavuje pojem “pomoc východu” a ako označíme geograficky východ. Pre BA je to skoro všetko.
Nie nadarmo ale východ cestuje na západ a možno čaká zlepšenie dopravných tokov aj na západe, aby sa mu ľahšie cestovalo … a žilo. Lebo do tých ubytovní, privátov a penziónov sa treba aj dostať. Aj do tých satelitov. Intenzity sa ale nemerajú podľa nejakého systému, je to skeslené štatistickým čiarkovaním
to som už opisoval v cestnej sieti aj inom vláknu tu a aj tým, že západ SR konkrétne BA kraj má chýbajúce cesty I. triedy. Vyššie intenzity sú na mnohých úsekoch nižšej kategórie, ale naša krajina sa k tomu stavia cudzo. “bolo to tak doteraz, bude to tak stále” (na podobnej logike je v podobnom stave školský internát, nemocnica, samotná budova PZ etc.)
Štatisticky vykazované vysoké HDP sa nemôže pretaviť do skoro nulových investícií na západe lebo pomáhame východu.
V istom bode sa investor zo západu zdvihne, lebo základná veličina je čas a miesto (pridaná hodnota vzdelanie nerátam do týchto druhov investícií) - to nikto nechce, lebo to sú náklady navyše. Preto žiadne sklady na týždne, ale na max. 3 dni. Čas prepravy a spotreby. Je to ako to nastrelenie cien nálepiek o 20% hore. NDSka má zo spoplatnenia siete za prvý polrok menej ako vlani: Spôsoby financovania/výstavby diaľnic - #284 podľa badger-FB , lebo v istom bode jednoducho klesne dopyt po aute a ceste. A tak aj klesne dopyt po lokalite - stále to nie je kvôli cene práce. Hoci samozrejme čím východnejšie umiestnená investícia tým menšie mzdy, čo predlžuje dobu existencie tých zmontovaných hál tam.
Doporučujem zájsť sa pozrieť do napr. Barcelony. Mnohé štvrte so 100-150 halami a budovami je z 20% od veľkej krízy stále prázdna a chátrajú.
Preto ide o to čo sa robí - s akým potenciálom sa to robí - a aby sa paralelne s dĺžkou umiestnenia zlepšovali tie pôvodné kritériá. U nás sa nezlepšujú, tí investori by do mnohých miest pred 20 rokmi neišli, keby vedeli, že tam nepostavíme žiadne plánované obchvaty a diaľnice a vykašleme sa na železnice, aj keď z auta tu spravíme mantru a zničíme verejnú dopravu. A bude stále náročnejšie nahrádzať tie pôvodné montovne za nové montovne, obzvlášť keď u nás absentuje kvalita toho vzdelania, investície do vedy a výskumu etc. My tu nestaviame závody na bio-, nano- technológie.
A potom sa dostaneme do úplne inej situácie. Z čoho že to budeme podporovať tie "chudobnejšie regióny? Západ upadne, hoci to je len štatistický výkon, ale teda je, východ ešte nebude v úrovni západu a teda z čoho? Obzvlášť keď fondy na cesty sa znižujú a nielen na tie.
My tu budeme stále na chvoste vo všetkom, nič nebude dokončené. A vždy budú nové výzvy, ale keď nie je hotové 1. poschodie, tak asi ťažko postavím 2., no ale takto nejak si to ten Brusel predstavuje. (ten Brusel predovšetkým rozdelil regióny a určuje do akej miery sa ktoré môžu s jeho pomocou rozvíjať, čiže je to dosť podstatné to spomenúť). Exodus mladých a vyľudňovanie regiónov budú pokračovať a bude sa to prehlbovať - a všade, nie len na Slovensku.
Možno sa to už aj deje …