Tradičné nástroje financovania diaľnic sú: štátny rozpočet, spoplatnenie užívania siete (mýto, nálepky), úvery, PPP, fondy EU. Keď sa to rozráta na drobné, tak fondy sú viazané a ich objem roky stagnuje. PPP teraz nebeží žiadne, úver NDSka má, nový na výstavbu si nevzala. Vzala si investičný úver, ale na všeobecné hospodárenie vykrývania nastavených výdavkov. Tento rok napríklad kupuje aj veľa sypačov, o tejto zmluve som písal 10. júna Národná Diaľničná Spoločnosť, a.s. všeobecne - #229 podľa badger-FB , v starej mene by to bola pol miliarda korún. Rozpočet financuje niektoré úseky, ktoré nejde stavať inak.
Zostáva mýto a nálepky. Za prvý polrok tohto roka sa stalo to, že výber na mýte sa prepadol o skoro 1/5 : Výber mýta v prvom polroku medziročne klesol o 1/5 , výpadok je 22 mil. eur, čo je viac ako tie uvedené sypače. Nálepky to z biedy nevytrhli, tam je výsledok síce lepší o 10 mil. eur, ale za spoplatnenie infraštruktúry je NDSka v mínuse. A to ešte uvedených 10 mil. eur je zhodou okolností 20% navýšenie cien nálepiek v tomto roku.
Ak započítame infláciu, tak musí byť každému zrejmé, že nie je z čoho … vyšší výber zo spoplatnenia nastane až sa zvýši rozsah spoplatnenia, ale to sa tak skoro nestane, keďže sa skoro nič nestavia. Prečo sa prepadlo mýto by chcelo zrovnať podiel zahraničných a domácich. Že stagnujú nálepky je zrejme dané pokračovaním home office, vyššieho zdieľania jázd, pretože SK rodiny reálne v tomto roku šetria na čom sa dá. Čiže NDSka si nepolepšila napriek zdvihnutiu nálepiek, je to evidentné -27% predaj celoročných - medziročne sa ich cena zdvihla o 20%. Evidentne to analytici neodhadli - nedá sa donekonečna spoliehať na zvyšovanie príjmov cez zdražovanie, lebo v istom momente sa zníži spotreba. Tu sa to evidentne stalo. Môžu analyzovať, že prečo.
Prvý polrok vyzerá ako keby tu bola nová vlna pandémie. Uvidíme čo povie druhý polrok. Veď leto pôsobí v Európe ako dopravne veľmi silné.