Cestný obchvat si chcú vytrucovať

rn.sme.sk/c/2258039/Cestny-obchv … covat.html

Cestný obchvat si chcú vytrucovať

Liptovské Matiašovce – Obyvatelia obce plánujú na začiatok tohtoročnej letnej turistickej sezóny prejavy občianskej neposlušnosti, ktoré môžu podstatne obmedziť prejazdnosť jediného cestného spojenia horného Liptova a Oravy. Podľa starostu obce Jána Jaňáka je cieľom protestu upozorniť na nutnosť výstavby cestného obchvatu dediny. „Pred takmer 20-timi rokmi skolaudovali cestu II. triedy L. Mikuláš – Zuberec a odvtedy nám sľubujú, že vyriešia aj prejazd cez dedinu. Terajšia cesta nevyhovuje, je úzka, nemá chodníky a nie je kam ju rozšíriť,“ uvádza starosta J. Jaňák (na fotografii). Obec je nespokojná najmä s tým, že Žilinský samosprávny kraj, ktorý cesty II. a III. triedy spravuje, odmieta začať stavebné konanie. „Vydanie stavebného povolenia by stálo približne 15 mil. Sk, cena cestného obchvatu dediny by mohla dosahovať až 100 mil. Sk. Samosprávny kraj tieto peniaze nemá,“ tvrdí tlačová hovorkyňa kraja Marika Gajdošíková. Požiadať o stavebné povolenie by mal kraj do jesene tohto roku, kedy sa končí trojročná platnosť rozhodnutí, vydaných v rámci územného konania v roku 2002.

„Máme uzavreté zmluvy o budúcich zmluvách, ktoré rátajú s predajom pozemkov pre nový obchvat za cenu jeden až dve koruny za meter štvorcový. Ak sa ale začne územné konanie odznovu, je možné, že majitelia pozemkov ich budú chcieť predať za vyššiu cenu,“ zdôrazňuje J. Jaňák. Starosta obce L. Matiašovce sa nazdáva, že vydanie stavebného povolenia by bolo lacnejšie, ako krajom uvažovaných 15 mil. Sk. Obec by podľa neho vyšla investorovi v ústrety a odpustila mu niektoré poplatky, napríklad náhradu za vyrúbanú zeleň. Oveľa väčší problém sa však javí financovanie samotnej stavby obchvatu – jej náklady sa odhadujú približne na 100 mil. Sk. „Najskôr by mal kraj požiadať o vydanie stavebného povolenia, lebo končia rozhodnutia územného konania a začínať odznovu by bolo drahé. A až potom treba hľadať finančné zdroje, potrebné na výstavbu. Môže ním byť aj dotácia z fondov Európskej únie, z ktorej sa dá financovať až 95 % uznaných nákladov,“ nazdáva sa starosta obce J. Jaňák.

Nespokojnosť obyvateľov s dopravou cez obec rastie najmä v súvislosti so zvyšujúcim sa záujmom poľských turistov o región Liptova. Časť z nich totiž využíva cestu cez Zuberec, ktorá je o pár kilometrov kratšia, ale časovo možno rovnako dlhá, ako cesta I. triedy cez Dolný Kubín a Ružomberok. „Keď tu merávajú rýchlosť policajti, tak za dve hodiny na pokutách vyzbierajú 150 tisíc korún a 30 vodičákov k tomu. A to nemerávajú v centre dediny, kde je obmedzená rýchlosť na 30 km/h, ale na konci dediny, kde už je 40-tka,“ uvádza J. Jaňák. Sám sa – spolu s ostatnými susedmi, bojí posielať deti do obchodu, a menšie kolízie áut v dedine už ani neráta. Z miery ho nevyviedol ani zvalený stĺp obecného rozhlasu, aj keď tým na čas stratil možnosť informovať občanov. „Najhoršie to je, keď deti idú do školy, alebo keď sa v nedeľu ľudia vracajú z kostola. Cesta cez obec nemá parametre na taký počet áut, aký ju najmä cez sezónu využíva. Najmä preto plánujeme prejavy občianskej neposlušnosti. Zatiaľ len zvažujeme, akú majú mať podobu,“ uzatvára starosta L. Matiašoviec J. Jaňák.

Milan Velecký, 14. 6. 2005