Diaľničná spoločnosť vznikne od februára

Firma má naštartovať vstup súkromného kapitálu do diaľničnej siete
[26.1.2005, TREND / ms]

Od februára bude štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS) realitou. S návrhom zakladateľských dokumentov už súhlasil vládny kabinet. Majiteľom jedinej vydanej akcie bude štát a jeho záujmy bude zastupovať rezort dopravy.

Výška základného imania diaľničnej firmy zatiaľ nie je známa. Stane sa tak až po dokončení majetkových presunov zo Slovenskej správy ciest, ktorej časť činností prevezme NDS.

Diaľničná spoločnosť bude investorom do diaľničnej infraštruktúry a siete rýchlostných ciest. Jej založenie ovplyvnila aj skutočnosť, že úvery, ktoré si firma vezme na výstavbu diaľnic, sa nepočítajú do deficitu verejných financií. Spoločnosť má mať dve základné priority svojej činnosti.

„Prvou je dostavba diaľnice D1 Bratislava – Žilina do konca novembra 2006, druhou prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 do konca roka 2010,“ vymenúva minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.

Novozaložená firma bude zodpovedná aj za výrobu, predaj a distribúciu diaľničných známok. Tržby za predaj budú príjmom spoločnosti. Na tento rok odhaduje rezort dopravy výnosy z predaja na vyše 1,4 miliardy korún. Okrem toho má NDS naštartovať vstup súkromného kapitálu do vybudovania diaľničnej siete.

V rámci verejno-súkromného partnerstva (public privat partnership – PPP) sa má do konca tohto desaťročia preinvestovať 70 až 80 miliárd korún. Prvou lastovičkou, kde sa PPP použije, má byť diaľničný úsek Žilina – Martin –Ružomberok – Ivachnová.

Konkrétne prepočty a podmienky, za ktorých sa súkromní investori na projekte zúčastnia, však zatiaľ dostupné nie sú. Rovnako ani model spoplatnenia diaľnic. Poradcom rezortu dopravy v týchto oblastiach je firma Mott MacDonald, ktorá už pripustila, že vstup súkromného kapitálu výstavbu síce zrýchli, ale diaľnice budú výrazne drahšie, ako keby ich staval štát.

etrend.sk/generate_page.php?page_id=44195