Národná Diaľničná Spoločnosť, a.s. všeobecne

[infrastruktura.sk/t/dialnicna-spolocnost-vznikne-od-februara/139/1)

[infrastruktura.sk/t/prokopovic-podpisal-zakladatelsku-listinu-nds/110/1)

Ďalšou správou je, že je tu možnosť privatizácie NDS, a.s. v budúcnosti, pretože jej majetok bude cca. 500 mld. SKK, bude spravovať celú diaľničnú sieť a spravovať ďalšie objekty a stroje, zamestnávať niekoľko 1 000 ľudí. Okrem toho, jej majetok bude len narastať.

NDS, a.s. bude síce aj zadĺžená, no bude mať aj svoje príjmy.

Reálne varianty formy privatizácie:

  1. 49%, t.j. investor by mal obmedzené možnosti. Tento variant zatiaľ vôbec nehrozí.

  2. Viac ako 50% akcií NDS, a.s. by sa mohlo sprivatizovať, ak by štát mal výrazné problémy so splácaním úverov a nechcel by navyšovať štátny dlh a požičiavať si na splácanie týchto úverov a zároveň by sa mohli presmerovať aj príjmy NDS, a.s., konkrétne dane z pohonných látok inam, do iných rezortov. Samozrejme, že investor by to kompenzoval vyšším mýtom, …

Osobne pevne verím, že takéhoto niečoho sa nedožijem a že diaľničná a vôbec celá cestná sieť bude stále majetkom štátu (samosprávy). Nemôžem napísať, že celá dopravná infraštruktúra, keďže letecká a železničná už nie je a nebude majetkom štátu (samosprávy). :sunglasses:

Myslím že po voľbách bude v SSC a v NDS asi dosť veľký vietor :slight_smile:

Už aby to tu bolo. Ako sa hovorí, už sú tam dlho. :sunglasses:

Ak má byť NDS, a.s. nápomocná pri financovaní tak, aby sa oficiálne tieto úvery nebrali do štátneho dlhu, tak to bol správny krok. :laughing:

Privatizácia v tejto oblasti je dosť pravdepodobná, až bude štát potrebovať peniaze a diaľničná sieť bude väčšia:

dialnice.info/viewtopic.php?t=1030 :sunglasses:

A prečo nie? Ale taká situácia, že bude mať niekto záujem o NDS, aby bola aj väčšia diaľničná sieť, tu bude tak o 10-20 rokov a okrem toho si tiež myslím, že problémy budú skôr, pretože NDS bude mať málo peňazí na splácanie úverov a bude to riešiť aj tak nakoniec štát. :laughing:

Tak neviem, či je vhodné privatizovať diaľnice, … museli by existovať veľmi dobré zmluvy o tom, ako treba nastavovať mýto či udržiavať diaľničnú sieť a potom by sa mohlo aj pristúpiť k privatizácii, ale museli by sa stanoviť aj nejaké pravidlá pre výstavbu nových km diaľničnej siete. :sunglasses:

Privatizácia, nech sa týka čohokoľvek je o tom, že štát potrebuje peniaze. A podľa toho ako rýchlo, podľa toho má viacero možností. V západnej Európe štáty privatizovať “vedia” dosť dobre, pretože keď sa im zdá cena malá, tak zrušia privatizáciu aj 3x po sebe, ale “raz predajú”.

Ohľadom diaľnic, pokiaľ viem, tak F predáva len časť podielov v 3 firmách, ktoré diaľnice spravujú, teda dobrovoľne sa vláda vzdáva časti príjmov, ktoré za diaľnice dostáva, ale zase získa 11 mld. EUR a kontrolné balíky jej ostávajú. Lenže vo F sa to dá … diaľničná sieť je dosť veľká a súkromné firmy si počkajú na zisky a na druhú stranu vláda získala okamžite dosť veľkú sumu na to, aby sa nedostala do vyššieho deficitu št. rozpočtu ako 3%. :laughing:

Máš pravdu, AV, je to tak ako píšeš.

U nás by sa teraz dala NDS reálne predať za 1-2 mld. EUR, komplet 100%, možno, že s nejakým výhľadom za 3 mld. EUR, ale to by presiahlo už akutálnu cenu, ktorá je cca. 100 mld. SKK.

A Francúzi si nechávajú “isté balíky” stále v rukách štátu. :sunglasses:

Neviem, kto by NDS, a.s. za 3 mld. EUR kúpil, to je dosť veľa. Záleží od zmlúv, … ale to nie je pre štát zaujímavé, pretože NDS, a.s. okrem iného na seba berie aj úvery a vďaka tomu sa budú dať diaľnice aj naďalej stavať.

Okrem toho, v budúcnosti je dosť možné, že štát predá nejaký podiel aj v NDS, a.s., okrem toho si tiež myslím, že by sa tam spravil poriadok, len ide o to, akým spôsobom by sa rozdelila “deľba práce” medzi štát a NDS napríklad v oblasti výstavby nových km či údržby.

Akože je zrejme jasné, že je tu aj možnosť privatizovať, ale nebude to tak skoro a ak ano, tak jedine preto, že NDS bude mať príliš veľa úverov, … štát nebude schopný ich ďalej splácať, aby neporušil “3%” v rámci deficitu št. rozpočtu, … lenže to by zase znížilo hodnotu NDS, … je to dosť ďaleko takáto situácia. Kým si bude NDS, a.s. brať úvery vo výške 4-12 mld. Sk podľa toho, aký je “dnešný” plán, tak by to malo byť ok. :laughing:

NDS bude v zisku, buď na to, aby mala lepšie vyhliadky pe úverové programy, alebo na niečo iné …

dialnice.info/viewtopic.php?t=1217

Podľa mňa by malo byť hospodárenie aj oficiálne vyrovnané dovtedy, dokedy nebude zisk vyšší ako úvery.

zisk bude podla mna nutny kvoli lepsiemu ratingu na uvery …

Tak nutný by nebol, pretože ešte nebolo nič známe a banky mali záujem dosť veľký. :sunglasses:

Ešte je dobré upozorniť aj na to, ako klesol význam SSC.

Takmer vôbec sa teraz už o SSC nehovorí ani nepíše, nie je verejnosti známe vedenie ani výraznejšie viac množstvo plánov. Dokonca mnohé plány na stránke SSC nemá význam, keďže diaľničná výstavba sa presunula na NDS, a.s.

Môj pohľad: Kto by sa aj zaujímal o inštitúciu, ktorá má na starosti niekoľko 100 mil. SKK, keď je tu NDS, a.s., ktorá delí miliardy SKK. :sunglasses:

Doplnenie infrmácií:

NDS má nový úver na 10-15 mld. SKK.

Avšak nie je úplne jasné, akým spôsobom sa budú peniaze deliť.

Bude to na rozostavané úseky a na 1-2 nové úseky.

Takže nie je to 30 mld. SKK na rok, je to 15 mld. SKK + ? na tento rok, a na ďalší rok bude 15+mýto+ ? na ďalší rok, …

Ale čo potom? Splácanie vo výške 660 mil. SKK je v poriadku, to sa dá z mýta.

Ale čo nové úvery? Tam je riziko. Zase bude treba 10-20 mld. SKK, … :sunglasses:

NDS, a.s. tvrdí: Diaľnice sa stavajú pomaly nie kvôli nedostatku peňazí, ale kvôli problémom s prípravnými prácami.

dialnice.info/viewtopic.php?t=1578

Nuž je to možné, … ale to až teraz NDS tvrdí, keď má v rukách 10-15 mld. SKK. :wink:

Tak momentálne má NDS pravdu. Peniaze sú. :sunglasses:

Pravdu má NDS v tom, že proti diaľniciam je veľa ľudí a je tu aj veľa problémov … konečne SR pochopila, že nie všetko je len o peniazoch, tie už síce sú ako-tak, … no je to aj o prístupe a komunikácii … D3 je tým správnym príkladom o komunikácii a napr. R1 je tým správnym príladom o tom, ako štát komunikuje s obyvateľmi. :wink:

Narodna dialnicna spolocnost je velmi dolezita pri vystavbe dialnic na Slovensku. Ma podobny vyznam ako Ministerstvo dopravy, post a telekomunikaci.

SR ma velmi zly kredit v zahranici pre vyvolane investicie. Chcem sa opytat, preco u vas ludia maju stale nejake problemy? Trasa, projekt, stavba samotna aj vysledok. A este je ziadana nahrada za vystavbu. To nie je normalne. Nikde vo svete. :unamused: