ja osobne som za privatizaciu a tvrdim ze stat je zly vlastnik, ale privatizovat cargo je docela chore … resp vobec zeleznice privatizovat. vidno to vo velkej britanii kde to stat musel vykupovat a az po tom co sa udielo niekolko serioznych havarii a zeleznicnych nestasti, kedze vlaky aj trate boli v dezolatnom stave a este stale su.
a aj teraz nech sa to zda akokolvek az na par vynimiek su britske zeleznice na tom horsie ako slovenske a to je uz je co povedat …
Pozor aquila, vo Veľkej Británii štát privatizoval osobnú dopravu a 2x ju kupoval naspäť, pretože sa výrazne “zoškrtali” všetky stratové linky a stúpli ceny, aby sa osobná doprava dostala do zisku, …
V rámci nákladnej železničnej dopravy, tá bude v zisku vždy.
Štát potrebuje peniaze, ale je chybou prezentovať, koľko chce za železnice dostať.
Neviem, či je privatizácia ziskových štátnych podnikov vždy najšťastnejšia. My sme predali energetiku Talianom, české ČEZ ale investujú v Poľsku a Bulharsku. Ak má CARGO dobrý rozvojový plán a je v zisku nie je to nutné. Ten, kto získa CARGO by pravdepodobne tiež zrušil niektoré menej využívané linky.
Privatizácia na Slovensku prebieha … bolo by dobré, keby peniaze z privatizácie železníc sa naspäť investovali do infraštruktúry, do železníc ako aj do diaľnic a nie na riešenie dlhov, pretože tam SR nemá žiadne problémy, ale v žiadnom prípade by sa nemalo z týchto peňazí “investovať” do sociálnej oblasti.
A hlavne mali problemy so spravcom infrastruktury. Mali tam dake povodne, par trati podmylo, k tomu dalsie komplikacie, nakoniec im z bezpecnostneho hladiska chodili vsetky vlaky krokom. Potom za neho stat musel platit dlhy.
Ak sa bude privatizovať, tak nech sa privatizuje, mne je to jedno, ja už na Slovensku v podstate nežijem, ale mali by byť splnené základné podmienky:
kvalitná zmluva, ktorá bude zaväzovať investora aj investovať do viacerých oblastí a kontrolovať bezpečnosť, …
nemala by sa cena takto dopredu avizovať “že toľkoto čakáme”, pretože to môže vyznieť, že toľko nám stačí, takže ak aj bude viac záujemcov, tak tá cena nebude “dosť trhová v rámci súťaženia”.
Inak mi to je jedno, ale tiež si myslím, že by sa mali tieto peniaze investovať naspäť do dopravy, v rámci železníc do NS MHD v BA a inak v rámci diaľničnej siete do D1 a D3.
to “najmä” je veľmi dôležité, pretože aby sa nestalo, že po privatizácii 100% balíka si súkromný investor ponechá len tie najvýnosnejšie linky-trate, … prepustí ľudí, … popredá nehnuteľnosti a podobne, ušetrí náklady za prevádzku, predá niekoľko 1000 vagónov, aj do šrotu, ak by bolo treba a potom “zlaté vajce”, ktoré mu zostane predá min. za takú cenu, za akú kúpil. Toto je úplne reálny scenár.
Je naivné si myslieť, že keď má o toto záujem aj PENTA či iné finančné skupiny, že si to nechajú ako celok, oni takto nehospodária/nebohatnú.
Jedine, že by si to štát dostatočne dobre “ošetril” aj zmluvne.
10.8.2005 - 15:47 - Privatizace Cargo Slovakia
Slovensko - Railion (dceřiná společnost DB) a Rail Cargo Austria (dceřiná společnost ÖBB) se dostaly do užšího výběru pro privatizaci slovenské firmy Cargo Slovakia a zdá se, že mají největší šanci na její získání. Společně s výše jmenovanými společnostmi se dále probojovaly např. maďarské dráhy (MÁV) či slovenská finanční skupina PENTA. Zájemci musí nyní předkládat závazné nabídky. Slovenské ministerstvo dopravy očekává zisk mezi 15 a 20 miliardami SKK. Nabídky musí firmy odevzdávat do 30.září 2005.
a nejde ani vždy o akcie … viď SPP. Treba aj hlasy v daných orgánoch firmy.
Ja okrem toho už len doplním, že je chybou zverejniť, koľko chceme peňazí. Keby išlo skutočne len o to, že chceme predať dobre, tak nezverejníme min. cenu … nepredali by sme, keby sa nám zdala nízka cena. Ale zase tu ide o to isté, o čo vždy, len o peniaze, nie o rozvoj.
Asi by som to predal cele. Ak SR bude cosi vlastnit, vzdy tam vzhladom na nasu kulturu bude snaha pretlacit vlastnych spriaznenych dodavatelov a snaha druhej strany (privatizera) vyberat peniaze za poskytovanie “cennych rad” z materskej firmy.
Cargo trate nezrusi, iba vlaky, co vsak znamena menej poplatkov pre ZSR za pouzivanie kolaji.
Otazne iba je, komu to predat. Aby to bolo aj prenho zaujimave (pouzivat u nas trate) a aby za tym nebola iba snaha odpisat cast konkurencie.
wazari, jasne ze materska firma bude pretahovat peniaze za konzulting etc
ale SPP je pekny priklad ked dividendy & dane, za statny podiel su momentalne vacsie ako kedysi povinne odvody & dane ..
kto by to mohol sprivatizovat su DB, ktore by tymto mohli si urobit zakladnu smerom na vychod, teoreticky obist OeBB, ktore by mimochodom boli najhorsi pripad …
Dôvod: sociálna politika vlády. SPP bol v zisku, podporoval veľa aktivít na pre verejnosť/občanov a zároveň bola cena plynu relatívne nízka, ale SPP bol aj tak v zisku.
To, čo prišlo potom, “položilo” veľa firiem a aj domácnosti “boli v šoku”. Cena plynu rástla mimoriadne prudko nahore a niekoľko rokov po sebe.
caesar, ja len by som chcel povedat, ze tento socialny system sa tiez neda tahat do nekonecna, bud vysoke dane a socialny system,alebo nizke dane, ale bez vymozenosti. neda sa to aj to ..
a cena plynu je stale este v pohode .. bude horsie ..
Dá sa aj jedno, aj druhé. Len na Slovensku “sa to nedá”.
Aj tie reformy, ktoré na Slovensku sú, zatiaľ neprinášajú vyššie investície než do okolitých štátov. Len sú vyššie investície než doteraz.
Mzdy/dôchodky/sociálna úroveň, toto všetko je na Slovensku veľmi zlé.
Môže byť horšie, ale ľudia sa budú mať ešte horšie (ceny plynu/ropy rastú). To už aj to “moje” Grécko je na tom oveľa lepšie.
Naviac, aquila, dane rastú. Spotrebné dane pôjdu ešte viac nahore, miestne dane pôjdu nahore. Ja sledujem situáciu na Slovensku dosť pozorne, naviac poznám veľa podnikateľov zo známeho Klubu 500. … a nie je to také “ružové”, ako sa sľubuje od r. 1998-1999-2000-2001-2002-2003-2004-2005.
Takže aj diaľničná výstavba na Slovensku je toho dôkazom.
antimander, ja nehovorim ze je to idealne, ale je to vec managementu. keby bol dobry management v SPP tak neni problem aj za sucasnej situacie podporovat rozne projekty …
co sa tyka dani a reforiem, ako sa to vezme. tazko povedac co je horsie co je lepsie. za tych 8 rokov mohli toho zvladnut aj viacej, ale isty progres tu je. niektore veci sa totalne zbabrali (zdravotna reforma), niektore ciastocne ok (socialna) ale problem je ze kopu ludi co sedi na rozhodujucich miestach su tupci .. lebo stratit na predaju SPP 9 miliard je neodpustitelne