ŽSR, modernizácia železničnej trate Púchov – Žilina

Stavba sa nachádza na území dvoch krajov Trenčianskeho a Žilinského. Prechádza okresmi Púchov, Považská Bystrica, Bytča a Žilina.

Účelom stavby je modernizovať železničnú trať č. 120 v úseku Púchov – Žilina na prepravnú rýchlosť 160 km/hod tak, aby boli dosiahnuté parametre AGC a AGTC, pretože predmetný úsek je súčasťou európskeho multimodálneho dopravného koridoru Va.

Modernizovaná trať bude vo veľkej miere využívať už existujúcich koľají. Najväčšie zmeny sú v úseku Púchov – Považská Bystrica, kde sa uvažuje s premostením Nosického kanála a koryta rieky Váh, vybudovaním tunela a premostením Nosickej priehrady. Z dôvodu preložky železničnej trate bude nutné preložiť a vybudovať aj nové zastávky v Nosiciach a Milochove. V úseku Horný Milochov sa uvažuje s tunelom. V oblasti Považskej Teplej je navrhované zrušenie železničnej stanice Považská Teplá a vybudovanie len zastávky. Úpravy trate si vyžadujú preložku cez existujúcu sústavu jazier. V katastrálnom území Vrtižer sa železničná trať bude križovať s diaľnicou D1, návrh preto túto skutočnosť zohľadňuje smerovo aj výškovo. Tak isto sa uvažuje so zrušením zastávky Kotešová. V ostatných úsekoch sa jedná len o smerovú úpravu oblúkov trate, modernizáciu hlavných koľají v staniciach, modernizáciu staníc a zastávok a s tým súvisiacich objektov ako nástupištia, podchody pre cestujúcich a pod.

Variantne je riešený úsek Púchov – Považská Bystrica. Nové vplyvy sa prejavujú iba na úseku Nosice – Milochov, ostatné úseky budú z väčšej časti len rekonštrukciou stávajúcej železničnej trate.

• Variant 1 (červený) – navrhuje sa premostenie Nosického kanála a koryta rieky Váh, vybudovanie dvoch tunelov o celkovej dĺžke 2,36 km, preložky zastávok Nosice a Milochov. Celková trasa sa skráti o 2,909 km. Trasa železnice prechádza na začiatku katastrálneho územia Nosice cez Nosický kanál na ostrov, kde by mala byť vybudovaná nová zastávka, cez koryto rieky Váh a južným okrajom obce Nimnica do tunela a odtiaľ premostením cez vodnú nádrž Nosice do Milochova, kde sa napojí na stavajúcu trať. Nároky na trvalý záber sú 303 015 m2, nie sú špecifikované podľa druhu pozemku. Predpokladané náklady predstavujú 13 472 097 tis. Sk.

• Variant 2 (zelený) – navrhuje sa premostenie Nosického kanála a koryta rieky Váh, vybudovanie dvoch tunelov o celkovej dĺžke 2,45 km, preložky zastávok Nosice a Milochov. Celková trasa sa skráti o 3,11 km. Trasa železnice prechádza nad miestnou časťou Nosice, premostí Nosický kanál, ostrov a koryto rieky Váh, v priestore okraja obce Nimnica medzi dvomi šesťbytovkami a rodinnými domami vchádza do tunela a odtiaľ premostením cez vodnú nádrž Nosice do Milochova, kde sa napojí na stávajúcu trať. Na začiatku obce Nosice by sa vybudovala nová zastávka. Nároky na trvalý záber sú 227 606 m2, nie sú špecifikované podľa druhu pozemku. Odhadované náklady predstavujú 13 535 087 tis. Sk.

• Subvariant modrý prechádza takisto ponad obytnú zástavbu Nosíc v dlhšej trase, ale v obci Nimnica prechádza mimo zastavané územie.

Johhan a čo sa plánuje za ZA?

Ja som počul niekde v médiách, že za ZA už sa modernizovať nebude, je to pravda?

Bola by to inak chyba.

Za tvoje info sem inak veľmi pekne ďakujem. :laughing:

Ale samozrejme že bude. Len sa hovorí o redukovanej modernizácii. To znamená že sa bude modernizovať na traťovú rýchlosť 120 - 140 km/h. Keby sa malo modernizovať na 160 znamenalo by to že sa budú musieť raziť nové tunely na novej trase až do Kysaku. Odtial by to mohlo isť 140 - 160 až do Č/Tisou

pokial viem, tak zeleznice sa zasa zacali krutit, ze to bude drahe, tak chcu realizovat iba rekonstrukciu, teda nulty variant. Co je na tom pravdy? V Remingu tiez nikto nic nevie akosi…

Ono je to tiž otázne či má význam od Púchova robiť takú mohutnú a hlavne nákladnú rekonštrukciu koridoru. Či by nestačila rekonštrukcia na 120 km/h s tým že by sa pre osobnú dopravu nenakúpili súpravy s naklápacími skriňami ktoré majú možnosť prechádzať trate s oblúkmi o 30% rýchlejšie ako obyčajné súpravy. Približná cena jednej súpravy je cca 500 mil SKK… podľa mojich znalostí. Pri obmedzení rekonštrukcie by sa ušetrilo približne 100 mil SKK na kilometer.

Uvidíme ako to dopadne :slight_smile:

Ano , toto je taky opatrnicky postoj a tiez jedno z moznych rieseni, ale z dlhodobeho hladiska je nevyhodne. jestvujuci koridor totiz neumozni nasledne zvysovanie tratovej rychlosti, ako je to napriklad pri useku Nove Mesto nad vahom - trencin, kde je predpoklad zvysenia tarovej rychlosti na 200 km/h. Nehovorim uz o blokovani rozvoja uzemia v tej oblasti, vplyvoch na ZP.

Pokial by sa prijal takyto postoj, teda rekonstrukcia v mensom rozsahu, neprinesie to v podstate nic, pretze ked sa nascitavaju taketo useky, tak skratenie cestovneho casu je naozaj iba iluziou. A tych usekov na trase od Puchova po Kysak je teda pozehnane. Skoda, ze ZSr nedrzia tempo s CD. tam sa nerozpakuju a ponali to trochu velkorysejsie. A myslim, ze naúpriek vyssim nakladom je to spravny postoj.

no hej … ale CD su oproti ZSR riadny obor … sak maju asi 3-4x dlzku trati ako ZSR

Vyzerá to zatiaľ len na komplexnú modernizáciu len po ZA. :laughing:

Tu by som doplnil, ze je takmer iste, ze az bude modernizacia az po ZA, tak sa bude urcite modernizovat aj dalej. Len teraz naraz nie - lebo na to SR uz skutocne nema, tam bude potreba prestavat tunely, presnejsie postavit nove tunely. A to v prostredi, kadial uz pojde dialnica v tuneloch. :wink:

Adoas:
Nemyslim, ze by bol taky problem s koliziou dialnice a zeleznice medzi ZA a RK. Niveleta dialnice je vytiahnuta hodne nad uroven udolia Vahu a nepredpokladam, ze by zeleznica opustila udolie, aj keby tam budovali nove tunely. Cize tieto dva koridory budu viac-menej mimourovnove.
V sucasnosti sa robi podrobny hydrogeologicky prieskum v Nimnici (navrhovany tunel Diel) a zacina sa orientacny inzinierskogeologicky prieskum pre celu trasu Puchov - Zilina. Skusim dodat nejake fotky, ak by bol zaujem z toho uzemia.

To je v poriadku. Nedostatocne som sa vyjadril. :blush: :arrow_right:

Prostredie za ZA je uz ovela narocnejsie po financnej stranke, preto sa nemodernizuje uz teraz. A len som spomenul, ze uz to je narocne prostredie aj po stranke stavebnej, pretoze uzemie je preplnene.

Tam je teraz zeleznica, cesta, rieka. Pribudne dialnica a k tomu by mala pribudnut este jedna zeleznica (aj ked sa uvazuje ze sa prebuduje povodna - ale to by tam zeleznicna doprava uplne “spadla”).

Ako dalsia studia ktora sa pripravuje je vystavba RK, pretoze na useku ZA-RK je potrebne stavat D1 na 3+3, ale nie je na to dost penazi a v buducnosti sa nebude dat prestavat - efektivnejsie je postavit novu RK - ale ta sa tam z priestorovych dovodov uz zrejme neda a preto je nevyhnutne postavit R1 po ZV a zlepsit spojenie R1 a D1 cez R3. :wink:

magnus :wink: o fotky samozrejme je zaujem :slight_smile:

Adoas:
ja dufam, ze ZSR bude investovat a investovat s perpektivou - to znamena ziadne ciastkove riesenia ale riesenia naozaj na urovni dnesnej doby. Snad uz pochopia, ze na povrch sa toho vela nezmesti :slight_smile:
Prikladom moze byt snad ten pripravovany tunel v CR (Praha - Beroun), ktory na moje pocudovanie nabera realne kontury, hoci sa uz teraz vie, ze to bude drahy spas. Ale to sa mi paci na CR, ze veci riesia s nadhladom a s urcitou viziou. Neboja sa ist aj do velkych projektov a trosku aj riskovat. Na Slovensku to zatial chyba. Hlavne investori su trosku zaostali. Vyhovarat sa stale na peniaze je podla mna trochu trapne, pretoze je jasne, ze ani v buducnosti na velke investicie stat mat nebude. Uz teraz je rozpredane skoro vsetko, z coho stat este mohol mat aky taky zisk. Ale tomu je koniec, a je teda jedina sanca - sukromni investori. Som zvedavy.

Pripravuje sa navrh PPP aj v zelezniciach pre modernizaciu trate od MI po hranice s UA. A na juznej trati s cielom elektrifikovat a 2 kolaje. :wink:

Vložil som do galérie schému vedenia trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou podľa návrhu REMING CONSULT a.s. Súčasná trať je vyznačená čiernou farbou, varianty preložky farebne.

dialnice.info/album_page.php?pic_id=571

V súčasnosti prebieha hodnotenie vplyvov na ŽP (EIA) a podrobný hydrogeologický a balneologický prieskum pre overenie prípadnej interakcie tunelovej stavby s prírodnými liečivými zdrojmi minerálnej vody v Nimnici kúpeľoch.

A ešte pár obrázkov z onej lokality

dialnice.info/album_page.php?pic_id=572
dialnice.info/album_page.php?pic_id=573
dialnice.info/album_page.php?pic_id=574
dialnice.info/album_page.php?pic_id=575
dialnice.info/album_page.php?pic_id=576

Nie som specialista na Zeleznice (vzdy som mal z nich 3 :frowning: ) ale najlepsi sa zda byt pre mna ten variant vyznaceny svetlomodrou, nemyslite???

Koksolam: Z pohladu zeleznice ano, ale su aj ine faktory, ktopre hovoria za ine varianty. napriklad rozsah potrebnych asanacii, vykup pozemkov, kupelne pasmo a dalsie…Je to v stadiu rozhodovania.

Dle mě je nejlepší červená varianta. Tato varianty umožňují výraznějí zvýšit traťovou rychlost na výjezdu ze stanice Půchov a před vjezdem do stanice Povážská Bystrica posunutím oblouku.

Ja len dufam, ze vsetko co ste tu spomnuli, vyjde. Je pravda, ziadne polovicne riesenia, nie sme dost bohaty nato, aby sme mohli robit lacne veci :arrow_right:

Hm, to mi nenapadlo. je natom nieco pravdy. Ale ako som spomenul, nie som odbornik na zeleznice. Ale podla mna ostava poradie (laicke) svetlomodra, potom ta cervena, predsa len svetlomodra je najkratsi variant a vyzuiva gro starej trate, co sice nemusi byt lacnejsie, ale aspon nebude typicky problem s pozemkamy.