ZÁCHYTNÉ BEZPEČNOSTNÉ ZARIADENIA
Bezpečnostné zariadenia na cestných komunikáciách sa navrhujú na miestach, kde hrozí zvýšené nebezpečenstvo úrazu, ktoré môže byť spôsobené vybočením vozidla, cyklistu alebo pádom chodca z telesa cestnej komunikácie, prípadne kolízie motorového vozidla s iným účastníkom cestnej premávky.
Záchytnými bezpečnostnými zariadeniami sú:
– zvodidlá,
– zábradľové zvodidlá,
– zábradlia,
– tlmiče nárazu (nárazové vankúše),
– dotyková lišta pre nevidiacich,
– plot.
ZVODIDLÁ
Zvodidlá sú záchytným bezpečnostným dopravným zariadením, ktoré má zabrániť vybočeniu vozidla z vymedzeného dopravného pásu. Zvodidlá zadržia a presmerujú vozidlo, čím zabránia jeho vybočeniu z vymedzeného dopravného pásu a ohrozeniu ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri prípadnom náraze vozidla zvodidlo znižuje jeho nárazovú energiu. Zvodidlá sa umiestňujú na krajnici alebo v strednom deliacom páse CK.
Zvodidlá sa používajú aj na oddelenie pracovného miesta, kde je potrebné vzhľadom na miestne podmienky oddeliť miesto, na ktorom sa pohybujú pracovníci a kde je potrebné vylúčiť alebo zmierniť riziko prechodu vozidiel na pracovné miesto, alebo kde je nebezpečie pádu vozidla do výkopu, z mostu a pod. Používajú sa aj ako bezpečnostný záchytný systém na ochranu chodcov pri oddelení motoristickej dopravy od chodcov.
Zvodidlá nesmú žiadnou svojou časťou zasahovať do voľnej šírky CK (okrem dolnej časti, ktorá môže zasahovať najviac 180 mm do voľnej šírky CK) a nesmú znižovať dĺžku rozhľadu na zastavenie. Ak
zvodidlá vymedzujú voľnú šírku CK, môžu sa doplniť odrazkami v takej vzdialenosti, ako je to stanovené pre smerové stĺpiky. Na lanovom zvodidle umiestnenom na strednom deliacom páse sa odrazky používajú vždy, na ostatných zvodidlách vtedy, ak vnútorný vodiaci prúžok nie je vyznačený vodorovnou dopravnou značkou alebo retroreflexnými dopravnými gombíkmi.
Veľkosť bočného nárazu spôsobeného vozidlom, ktorému je schopné zvodidlo vzdorovať bez jeho prekonania vozidlom je úroveň zachytenia zvodidla. Musí byť pritom zaistená požadovaná hodnota prudkosti a uhla nárazu a prijateľnosti chovania zvodidla a vozidla pri náraze.
Pracovná šírka zvodidla je vzdialenosť medzi lícom zvodidla pred nárazom a maximálnou dynamickou polohou ktorejkoľvek časti konštrukcie zvodidla, prípadne vozidla.
Dynamický priehyb zvodidla je maximálna bočná dynamická poloha líca zvodidla.
Podľa materiálu, z ktorého sú zvodidlá vyrábané, sa delia na:
a) oceľové a lanové zvodidlá,
b) betónové zvodidlá,
c) zvodidlá z plastických látok,
d) zvodidlá s dreveným obkladom.
Oceľové zvodidlá sú zostavené zo stĺpikov, zvodidlových pásnic, distančných dielov, spojovacích pások, držiakov, podložiek prípadne spojok a pripevňovacích prvkov. Môžu byť jednostranné alebo obojstranné, deformovateľné alebo pevné.
Na zvodidlá sa môžu okrem nástavcov pre chodcov a cyklistov pripevňovať iba smerové stĺpiky, odrazky, kilometrovníky a ploty proti oslneniu. Tieto predmety nesmú predstupovať pred lícnu plochu
zvodnice a nesmú mať ostré hrany.
Lanové zvodidlá sa skladajú z troch alebo štyroch bezpečnostných oceľových pozinkovaných lán, podperných stĺpikov a betónových kotviacich blokov s kotviacimi rámami. Stĺpiky sú uzatvorené plastovými krytkami. Vzdialenosť stĺpikov je 2,4 m. Zvodidlá sú obojstranné a vhodné najmä na dodatočné osadenie na miesta s veľmi úzkou krajnicou.
Na zaistenie optického vedenia premávky sa na krytoch stĺpikov umiestňujú vodiace retroreflexné prvky, ktoré musia spĺňať požiadavky najmenej triedy R´2, Ref 2 v STN EN 12899-1: 2003.
Hlavnou výhodou lanových zvodidiel je nízka hodnota indexu prudkosti nárazu a s tým spojená veľká ohľaduplnosť pre posádku vozidla a dobré presmerovanie vozidla späť do jazdného priestoru a funkčnosť aj pri ťažších nárazoch než na aké boli skúšané. Výhodou je tiež pomerne jednoduchá údržba, lacné a jednoduché opravy, možnosť osadenia (aj dodatočného) na miesta s nedostatočne širokou krajnicou. Tieto zvodidlá umožňujú prúdenie vzduchu, netvoria sa pri nich záveje a nebránia
odhŕňaniu snehu.
Lanové zvodidlá sa však nedajú použiť vtedy, ak požadovaná dĺžka zvodidla je menej ako 24 m, v smerovom oblúku s polomerom menším ako 200 m a v kombinácii s obrubníkom vyšším ako 110 mm. Lanové zvodidlá sa nedajú pripájať k iným zvodidlám.
Na zaistenie optického vedenia premávky sa na krytoch stĺpikov umiestňujú retroreflexné odrazky.
Oceľové a lanové zvodidlá musia byť povrchovo upravené proti korózii v zmysle STN EN ISO 12944: 2001.
Betónové zvodidlá pozostávajú z betónových prefabrikovaných dielcov obvykle dĺžky 4 m, ktoré sú navzájom spojené spojovacími dielmi (oceľové laná, spojovacie tyče, kovové zámky). Dielce sa môžu voľne ukladať na spevnený podklad alebo môžu byť ukotvené. Môžu byť jednostranné alebo obojstranné, posuvné alebo neposuvné. Na betónové zvodidlá typu New Jersey platia technické podmienky.
Na bezpečné a pre motorové vozidlá ťažko preniknuteľné ohradenie sa používajú betónové alebo oceľové zvodidlá. Zakončenie zvodidiel musí mať šikmý nábeh.
Tento spôsob ochrany možno použiť ako dodatočný ochranný prvok na zabránenie možného nárazu vozidla na pevnú prekážku (napr. stĺp verejného osvetlenia v oblasti prechodu premávky na protismerný jazdný pruh v obci).
Betónové zvodidlá sa musia v záujme bezpečnosti na pozdĺžnej strane v smere jazdy označiť vodiacimi retroreflexnými prvkami. Rozstup medzi jednotlivými prvkami musí byť rovnaký alebo menší ako rozstup smerových stĺpikov na konkrétnej cestnej komunikácii. Vodiace retroreflexné prvky musia spĺňať minimálne požiadavky triedy R´2, Ref 2 v STN EN 12899-1: 2003.
Stavebnicový systém betónového zvodidla zaisťuje ochranu chodníkov pre cyklistov a chodcov, ochranu dopravných ostrovčekov, autobusových zástaviek, používa sa na oddeľovanie jazdných a stredových pruhov na CK. Na dielce je možné namontovať zábradlie dĺžky 1 m alebo 2 m.
Betónové zvodidlo ako ochranné DZ sa používa aj v oblasti pracovného miesta, kde sa dopĺňa najmä plotom. Oceľové časti betónového zvodidla musia byť povrchovo upravené proti korózii v zmysle STN EN ISO 12944: 2001.
Plastové zvodidlá sú zhotovené z dielcov, ktoré sa po osadení plnia vodou alebo inertným materiálom. Môžu sa používať na CK, kde je dovolená maximálne povolená rýchlosť 60 km.h-1.
Vyhotovené sú z neretroreflexnej červenej alebo bielej farby, ktorej kolority zodpovedajú STN 01 8020: 2005, tabuľka 3 a 4, resp. STN EN 12899-1: 2003.
Zvodidlá s dreveným obkladom sa uplatňujú kvôli svojmu prírodnému charakteru v prírodných rezerváciách, turisticky exponovaných krajinných oblastiach, na málo nebezpečných miestach a pod. na oddelenie automobilovej dopravy od cyklistickej alebo pešej zóny v oblastiach s povolenou rýchlosťou do 50 km.h-1, na ohradenie odpočívadiel, parkovísk a pod. (okrem diaľničných). Tieto zvodidlá nesmú byť pripojené k iným zvodidlám, nesmú sa používať na krajnici, v strednom deliacom páse a na mostoch diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest 1. triedy, na mostoch ostatných ciest okrem mostov na miestnych a účelových komunikáciách.
Zvodidlá s dreveným obkladom sú zostavené z kombinovaných zvodidlových pásnic, kombinovaných stĺpikov, spojovacích pások, spojok, kotviacich prvkov atď. Oceľové časti zvodidla musia byť povrchovo upravené proti korózii v zmysle STN EN ISO 12944: 2001.
ZÁBRADĽOVÉ ZVODIDLÁ
Zábradľové zvodidlo je kombinovaný záchytný bezpečnostný systém používaný na ochranu chodcov namiesto jednostranných zvodidiel. Jeho funkciou je zachytiť vozidlá pri náraze a ochrániť chodcov, prípadne cyklistov proti neúmyselnému pádu z voľného okraja mostu.
Zábradľové zvodidlo je zvodidlo spojené so zábradlím a plní účel oboch záchytných bezpečnostných zariadení. Najčastejšie sa používa oceľové alebo betónové zábradľové zvodidlo.
Na mostných objektoch nad rýchlostnými cestami alebo nad inými dôležitými plochami možno zvodidlo doplniť drôteným pletivom na ochranu pred pádom predmetov/osôb z mosta. Oceľové zábradľové zvodidlo je konštrukcia zostavená zo stĺpikov, zvodidlových pásnic, spojok, pripevňovacích prvkov a výplne alebo pletiva a oceľovým madlom.
ZÁBRADLIE
Zábradlie je záchytné bezpečnostné zariadenie, ktoré zabraňuje chodcom vstúpiť do jazdného pruhu, alebo chráni chodcov a prípadne cyklistov pred pádom z telesa CK alebo z mostného objektu. V prípade, že zábradlie vymedzuje voľnú šírku CK a nahrádza smerové stĺpiky, pripevňujú sa naň odrazky. Navrhovanie zábradlí je v STN 73 6101: 2003, čl. 11.1.2.3. Základné ustanovenia na ochranné zábradlia sú v STN 74 3305: 1988. Ak je zábradlie oceľovej konštrukcie, musí byť povrchovo
upravené proti korózii v zmysle STN EN ISO 12944: 2001. Ak sa na ochrannom zábradlí vyskytujú biele a červené pruhy, musia zodpovedať požiadavkám STN EN 12899-1: 2003.
TLMIČ NÁRAZU
Tlmič nárazu je kompletná konštrukcia zostavená z deformovateľných oceľových alebo plastových elementov zostavených rovnobežne alebo klinovito, zo spojovacích dielcov, vodiacich a kotviacich lán, oporných a podkladných konštrukcií, kotviacich prvkov atď, ktorá slúži na zadržanie alebo presmerovanie vozidla. Funkciou tlmiča nárazu je zníženie alebo utlmenie kinetickej energie vozidla pred nárazom na pevnú prekážku a zaistenie primeranej bezpečnosti cestujúcich vo vozidle a iných účastníkov cestnej premávky. Inštaluje sa pred pevnou prekážkou, pred ktorú sa nedá umiestniť zvodidlo alebo iná vhodná ochrana, alebo sa nedá dodržať minimálne predpísaná dĺžka
zvodidla. Používa sa aj ako náhrada za nábeh oceľového alebo betónového zvodidla a na miestach so zvýšenou dopravnou nehodovosťou v dôsledku nárazu do pevnej prekážky. Používa sa napríklad pri rozvetvení mosta alebo cestnej komunikácie do dvoch smerov (kvôli vysokej cene najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách).
Podľa svojho pôsobenia pri náraze vozidla sa používajú tlmiče nárazu:
– vodiace - uhlové (používajú sa v prípade, kedy je možný aj bočný náraz vozidla),
– nevodiace - priame (používajú sa v prípade, kedy sa nepredpokladá bočný náraz vozidla).
DOTYKOVÁ LIŠTA PRE NEVIDIACICH
Dotyková lišta pre nevidiacich slúži v oblasti pracovného miesta na orientáciu zrakovo postihnutých osôb tak, aby tieto osoby mohli pomocou palice rozoznať jeho ohraničenie. Táto lišta dopĺňa ochranné DZ (zábradlie, plot) a zábranu na označenie uzávierky, ak je použitá na chodníku.
PLOT
Na zaistenie a ohraničenie pracovných miest na chodníkoch, peších zónach a cyklistických chodníkoch a na zabránenie vstupu chodcov a vjazdu cyklistov sa používajú plotové zábrany (obr. č. 12). Plot má zabrániť prípadnému pádu osôb do výkopov, šácht a pod. hlbších viac ako 1,4 m. Používa sa aj na zabránenie vstupu zveri na pozemné komunikácie, najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách.
Zdroj: MDPT