TEN-T

Ked som si dobre vsimol, vlakno o TEN-T tu aktualne nie je, pokial je, kludne tento prispevok presunte.

Podla tohoto press release europa.eu/rapid/press-release_IP-13-478_en.htm bola 30.5. schvalena nova revizia TEN-T siete, ktora ma byt dokoncena do r. 2030.
Tu su vsetky Annexy pre jednotlive krajiny: ec.europa.eu/transport/themes/in … n-t_en.htm
A tu je ten specificky pre Slovensko: ec.europa.eu/transport/themes/in … part15.pdf

Moje hodnotenie:
Cestna siet:
pozitiva:

  • cela R2 je comprehensive a planovana na vystavbu
  • KE-Miskolc je tiez v planoch
    negativa:
  • R1 aj R3 medzi ZV a RK/MT
  • ziadne spojenie Poprad-Nowy Targ

Zeleznica:
pozitiva:

  • cela trat Kosice-Miskolc-Budapest sa planuje robit, cize toto bude najrychlejsie dokoncena trat so 160km az na vychod Slovenska
  • nova trat Kosice-Krakow je sucastou comprehensive siete
  • juzna zeleznica KE-LC-ZV-BA je sucastou komprehensive siete
  • z Ciernej n/T a BA to budu mat na skok na vysokorychlostnu siet
    negativa:
  • na KE-LC-ZV-BA sa podla vsetkeho s vynimkou zapadnej casti neplanuje robit nic

neviete v akom casovom horizonte sa da cakat ta ceska dialnica medzi prerovom a puchovom? Potesilo by to asi kazdeho severo a vychodoslovaka co chodi do skoly a roboty do CZ. Ani teraz sice nie je trasa trencin - brno nejaka katstrofalna ale dialnica je dialnica.

Aktualny plan core aj comprehensive TEN-T Slovenska
ec.europa.eu/transport/themes/in … -pl-sk.pdf
zdroj
ec.europa.eu/transport/themes/in … aps_en.htm

Zaujímavé, že EÚ počíta s R3 cez Oravu a to bolo rečí, že je zbytočná.

Som rád, že tam je i R49/R6, mohlo by to už niekoho nakopnúť, aspoň na jednej strane hranice, tá druhá to snáď pochopí.

A je tam ešte aj R1 cez Donovaly. :smiley: Aj keď to možno bude len upgrade - podľa značenia, ale to znamená, že aj R4, R3 a R2 bude len upgrade. alebo to mám chápať tak, že upgrade znamená polprofil?

Podla mna:

  • s R3 cez Oravu sa vzdy pocitalo, otazka znie skor, ze kedy
  • R1 cez Donovaly je len dokazom toho, ze oni su do doplnkovej siete nateraz ochotni nakreslit prakticky cokolvek, aj ked sa to nebude tak skoro realizovat. Ci tam planuju 4pruh neviem, ale iste je, ze polprofilove postavene useky R2 (napr Figa-Tornala) tam nie su uvedene ako ukoncene, takze asi planuju 4-pruhy
  • trocha smutnejsie je, ze nateraz nemaju v plane nic na zlepsenie juznej zeleznice BA-ZV-KE. Ale Kosice-Miskolc aj Kosice-Krakov (aj vysokorychlostna Ukrajina-Debrecin-Budapest-Vieden) v plane je. Uvidime, ci ludia z Ciernej a vseobecne juhovychodu budu mat rychlejsie do Viedne nez do BA :slight_smile:

V prípade Slovenska a konkrétne cestnej siete sú v oblasti stredného Slovenska zakreslené paralelné cesty, ktoré sa určite nebudú všetky realizovať. Stačí si to porovnať s okolitými krajinami, aká hustá je sieť tam a aká hustá je na strednom Slovensku. veď to je smiešne

Pokiaľ ide o železnice, trať BA - ZV - KE nemá z medzinárodného hľadiska prakticky žiaden význam. Bavíme sa tu o TEN-T koridoroch, čo sú medzinárodné koridory. Ak by niekto zodpovedný rozmýšľal a bola by tu snaha zlepšiť železnice v BB kraji, tak by sa aspoň do Comprehensive Network zaradilo spojenie Budapešť - Salgótarján - LC - ZV - BB - MT - ZA, teda akási paralela RC RC. To by bolo reálne medzinárodné spojenie PL - SK - HU. Z veľkej časti by to pokrylo aj dôležité vnútroštátne trate u nás a vytvorilo by sa teraz de facto chýbajúce železničné spojenie stredného Slovenska s Maďarskom.

Oceňujem, že v Comprehensive Network je aj nová trať z Krakova na Slovensko smerom na Prešov, dnes tam adekvátne a atraktívne priame spojenie vlastne neexistuje, pritom je tam slušný potenciál.

Kiezby sa uz na tie Donovaly vysrali a R3 pretrasovali od Sturova po Hronsky Benadik, potom by sa mi ta mapka aj pacila…

to mi hned tiez napadlo…aj celkovo, SK je hustejsie ako ostatne krajiny…:slight_smile: ved aj narodnych parkov mame viac ako ktokolvek iny :slight_smile:

skusme konkretnejsie…ciastocne v oblasti stredneho Sk, zapadna R2 ktora ide popri hotovej R1. potom R3 a R1, bez ohladu aby sme toto tu riesili je jasne ze jedna je zbytocna. a takisto aj severna R3 a D3. ked si to porovnam s ceskom a madarskom tak je to zarazajuca nekoncepcnost.

to je sice pravda ale to nema ani trat 180 a 120-ka to tiez nebude mat lahke v konkurencii moravskej trate. modernizacia trati okrem 120 a 130 su vyhodene peniaze lebo “europsky potencial” jednoducho nie je, malo by sa radsej optimalizovat - ale podstatne viac vnutrostatnych trati.

Irónia je to dobrá. Tie naše národné parky sú úrovňou ochrany prírody veľmi hlboko pod úrovňou krajín, kde ich síce majú menej, ale reálne v nich prírodu chránia. Podobne u nás síce máme veľa RC na mape, ale málo v realite.

Západnú R2 z vnútroštátneho pohľadu nepokladám za paralelnú k R1. Z medzinárodného už trochu áno, relácia, kde si môžu tieto RC konkurovať je niečo ako ZV - Brno, kde to dnes vychádza rýchlejšie a komfortnejšie po R1 cez Bratislavu, aj keď je to okľuka. Zaradenie západnej R2 medzi TEN-T koridory ale celkovo považujem za zvláštne, lebo na túto cestu nič na českej strane nenadväzuje.

Paralelnými cestami sú hlavne R2 Handlová - ZH, R3 MT - ZH a R1 RK - BB - ZV. Tieto cesty by sa mali “spojiť,” pričom najlogickejší variant je MT - Handlová - ZH. Paralelné (z medzinárodného pohľadu) sú aj D3 a severná R3. Celkovo mám z toho pocit, že v prípade Slovenska sa TEN-T koridory rozmiestnili tak, aby pokryli najdôležitejšie úseky plánovaných RC z vnútroštátneho pohľadu, a teda aby bolo na ne potencionálne zabezpečené financovanie z EÚ.

Snáď tú našu 120-ku kvôli ferdinandke nezavrieme. :slight_smile: Trať 120 neslúži z medzinárodného pohľadu len ako spojenie Poľsko - Bratislava - Rakúsko/západné Maďarsko a ďalej do Talianska, Slovinska a Chorvátska, ale slúži aj ako spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkán, v tomto smere jej už trať cez Moravu konkurovať nemôže.

Modernizácia z pohľadu medzinárodných (nákladných) koridorov by sa mala zamerať hlavne na trate 120, 130 ale aj 110 a samozrejme 127 (ZA - Mosty u Jablunkova), k tomu doplnky ako NZ - Komárom, Leopoldov - Galanta, BA - Marchegg, BA - Rajka. Tam je najväčší potenciál pokiaľ ide o dopravu v rámci EÚ. Na plnohodnotnú modernizáciu trate 180 jednoducho nemáme, s tým by sme sa mali zmieriť, ale nebolo by od veci realizovať aspoň niektoré čiastkové projekty, ako napr. preložka v oblasti štrbskej rampy, ktorá je prekážkou pre nákladnú dopravu, alebo preložka Margecany - Prešov - Kysak, kde by to malo skôr význam pre osobnú dopravu, ale to v Bruseli nikomu nehovorte.

To, že pomedzi to by sa mali optimalizovať ostatné trate, je samozrejmosť, teda na Slovensku tu nie je samozrejmosť, ale mala by byť.

aha, myslel som si ze 130 je po kuty…takze ano, 110,120,127,130 to je na Sk pomery mimoriadne ambiciozne na dalsich 10-15 rokov.

s tymto ale celkom nesuhlasim, spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkan moze sluzit ta trat ktora na to bola povodne postavena a to vrutky-zvolen-hatvan-budapest. uvazovat s tratou 120 je to iste ako ist autom s PL do BP cez BA. da sa ale nie je to atraktivne.

to je fakt.

Inak ked som si dobre vsimol, tak poliaci zmenili trasu Via Carpatia (teda toho, coho sucastou je nasa R4) tak, ze z LUblinu ide na Varsavu a dalej do pobaltskych statov. Ked sa dobre pamatam, povodne sa planovalo priamo Lublin-Bialystok-pobaltie. Ale kedze len v Polsku je to sucastou Core (na SK ani v HU nie), tak asi si s tym mozu robit co chcu.
A co sa tyka prehusteneho stred.Slovenska, myslim, ze Morava je na tom podobne chaoticky.

No a este linka na stranku europskych Zelenych o TEN-T: green-ten-t.eu/ . Na Slovensku zda sa problemy nemaju.

Na prvý pohľad sa to možno nezdá, ale rozdiel vo vzdialenosti je len asi 20-30 km v prospech trasy cez Zvolen. Problém ale je, že táto trasa z podstatnej časti neelektrifikovaná a jednokoľajná a prechádza hornatým terénom. V horizonte najbližších 10-15 rokov sa ani nedá čakať, že by bola kompletne elektrifikovaná, možno pribudne nejaký dvojkoľajný úsek, ale sklonové pomery na trati zostanú pre nákladnú dopravu obmedzujúce. Jednoducho z pohľadu nákladnej dopravy je lepšie si nadísť tých 30 km, ale ísť po kompletne elektrifikovanej, dvojkoľajnej trati a po rovine, takéto vlaky aj teraz reálne chodia. Trasa cez Zvolen by limitovala dĺžku a maximálnu hmotnosť nákladných vlakov, prípadne by bolo treba nasadiť 2-3 lokomotívy, to znamená pre dopravcov oveľa vyššie náklady než pár kilometrov navyše.

Pokial niekto bude hladat TEN-T mapy, tak trocha sa popresuvali. Ja som ich teraz nasiel tu: ec.europa.eu/transport/themes/i … es/maps_en (a je tam aj R2 ako comprehenive TEN-T cestna siet)

Link už nefunguje, asi budú zas inde. Do témy som zavítal, lebo som sem chcel vložiť toto:
cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/Me … TEN-T.alej
Aktualizácia CDB mapy SR (posledná na stránke) nedávno, 1.4.2020. Neviem, či sa niečo menilo, no dátum ma zaujal.

Mapa, akože nová, nepostrehla otvorenie D1 pri Košiciach :frowning: (menili sa kilometre komunikácií)

Vlados, dík za doplnenie.

Interaktívna mapa TEN-T:
ec.europa.eu/transport/infrastr … /maps.html

Mapy su teraz dostupne tu ec.europa.eu/transport/infrastr … /maps.html
Treba rozkliknut Annex I: Maps of the comprehensive and the corenetwork
a mapy SK su ec.europa.eu/transport/infrastr … L%2014.pdf
a ec.europa.eu/transport/infrastr … L%2015.pdf

EU aktualizovala koridory TEN-T ec.europa.eu/commission/pressco … fs_21_6779
Kosice+Presov su teraz sucastou 3 koridorov, najviac na Slovensku. Naviac u toho Baltic - Black -Aegean je cez nich trasovana jedina vetva, nie ako pri tych ostatnych, kde je Slovensko stale sucastou nejakej vetvy C, D, E…