Svedsko - Sweden, Finsko - Finland

Oficialne stranky o svedskej dialnicnej sieti:

Vägverket: vv.se/

Oficialne stranky o finskej dialnicnej sieti:

Tiehallinto: tiehallinto.fi/servlet/page? … a=PORTAL30

Upravene: Stat Norsko bol presunuty do inej sekcie, lebo nie je v EU. Preto aj diskusia by mala prebiehat o Norsku v tejto teme: dialnice.info/viewtopic.php?t=1838 Adoas+Caesar

Ja len dodám, že Śtokholm je prakticky pripojený na diaľničnú sieť Európy (okrem možno dvoch menších úsekov), Goteborg a Malmo tiež, ale kompletne.

V Nórsku je pripravený, resp. sa začína realizovať Program výstavby diaľníc do roku 2030, možno bude dobré priniesť zopár informácií z nórskeho diaľničného programu.

Svedsko ma dobru cestnu siet, dobre hospodarstvo, vysoke dane, vyborny socialny system - pochopili to ludia aj firmy a je tam dobre, lepsie nez predtym ale napriek tomu Svedi zacinaju s mensimi reformami.

Norsko nema takmer ziadne dialnice, ale ma dobre cesty. Norsko ma fond, v ktorom ma peniaze z ropy, dnes je v nom cca. 200 mld. norskych korun. Na horsie/buduce casy a vela Nori investuju.

Ale mne osobne velmi prekaza, ze maju malo Slnka za rok - ja mam rad aj sneh, lyzovat sa viem tak, ze nespadnem na lahkej zjazdovke, ale sneh mam rad, ale nie cely rok zimu. :wink:

Po švédskych cestách sa jazdí vcelku veľmi bezpečne, pravda, až na to obmedzenie rýchlosti na diaľniciach: 110 km/h je pre našinca zrejme trochu nízky limit.
Nórsko má diaľnice v okolí Osla, ďalej je tu RC na Lillehammer, myslím, že bola postavená aj z dôvodu zimných OH v tomto meste. Nóri však vzhľadom na hornatý terén majú zaujímavé tunely a mosty..

OH su dobrym dovodom vsetko zlepsit v celej krajine. My to tak robime uz velmi dlho, aj ked teraz to bolo skutocne prilis drahe, 6 mld. EUR nas stali hry, z toho 1 mld. EUR isla na bezpecnost.

Ale stalo to za to. Vsetko sa opravilo a “olympijska dedinka” - dnes su z toho socialne byty, predtym tam byvali sportovci a V.I.P ludia, … pridelovanie bolo cez pocitac.

Norsko ani Svedsko nema uplne celu krajinu prepojenu dialnicami, ale tam je to aj zbytocne. :wink:

Śvédsko má diaľnicu z Goteborgu na Malmo, ďalej zo Štokholmu na Linkoping, Helsingborg a Malmo, takmer kompletná diaľnica je tiež Štokholm-Goteborg.
Z hlavného mesta je ďalej kompletné prepojenie na Vasteras a Uppsalu.

Prepojenie na Uppsalu je súčasťou koridoru až do Umey a ďalej k fínskym hraniciam. Táto cesta, kombinovaná s diaľničnými obchvatmi /Gavle, atď./ prechádza pobrežím Baltického mora.

Švédi vysoko kvalitnú sieť diaľníc vybudovali napriek tomu, že hustota osídlenia je ca. nad 20 obyvateľov na km2 /pre porovnanie v SR je to cca. 100 obyvateľov na km2/.

Nórsko začína s rozsiahlym diaľničným programom. Napriek skutočnosti, že krajina je mimoriadne hornatá /rovina je len v blízkosti Oslofjordu/. Diaľnice sú však vybudované v blízkosti veľkých miest /Trondheim, Stavanger, atď./.

Uznavam, ze Svedsko ma dost dobru dialnicnu siet. Ale este sa planuju nove useky. A Svedi maju velmi kvalitnu cestnu siet. Podobne aj Finsko.

Norsko ma velmi kvalitnu cestnu siet, dialnicna je mala ale planuju sa aj v tomto zmeny. Priblizne ako si napisal, Branco. :wink:

Ked kliknete na tento link, tak sa dozviete vsetko o tom, ako je spojene Dansko a Svedsko pomocou mostu Oresund:

osb.oeresundsbron.dk/frontpage/?lang=1

Po anglicky, ale da sa zmenit aj na ine jazyky. :wink:

Konkretne o moste: osb.oeresundsbron.dk/frontpage/?lang=1&area=bron

Švédsko

Medzi Uppsalou a Mehedeby (severne od Štokholmu) sa stavia jeden z najväčších súčasných diaľničných projektov v krajine. 78 km úsek má byť uvedený do prevádzky v roku 2007.

Klikacia mapa na http://www2.unt.se/sektion/1,1786,MC=1-TYPE=e4,00.html obsahuje filmy (QuickTime) z jednotlivých súčastí diaľnice a aktuálny stav na jeseň tohto roku.

Useky, presnejsie dialnice dlhsie nez 50 km sa stavaju najlepsie, pretoze sa da spravit vsetko naraz a tak sa usetri cas aj peniaze. A okrem toho sa daju spravit aj tendre vzdy na rozne useky a tak moze jednu dialnicu stavat 20 firiem a na 99,99% tam nie su potom ziadne take problemy ako napriklad na slovenskom useku D1 Mengusovce-Janovce, I. etapa. :wink:

Prechádzal som po tomto moste,ktorý prechádza aj pod morskú hladinu z Malmo do Dánska a nafotil som ho aj z lietadla pri štarte z Kopenhagenu. Nedarí sa mi sem poslať fotky vo formáte JPG, aj keď som ich zmenšil.

Chyba bude na tomto forume, pretoze ja sem tiez posielam kazdu foto 2-3x, lebo to vzdy “spadne” pri posielani, ale aj tak sem kazdu jednu foto nakoniec pridam. Chce to trpezlivost so systemom. :wink:

Do fotogalérie som pridal pár fotiek z diaľníc vo Švédsku. Väčšina je z E4, najdlhšej švédskej diaľnice, ktorá spája Štokholm s Helsingborgom /hranica s Dánskom/:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=699

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=700

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=701

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=702

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=703

Tieto severne staty ohlasili nove programy vystavby dialnic, ciest a obnovy zeleznic. Cez rozne projekty, rozne podporovane sa snazia zlepsit a rozsirit prijatelne (prisna ochrana prirody) svoju dopravnu a logisticku siet. Podobne sa aj stavaju mosty medzi Danskom a Svedskom ale aj v samotnych statoch - tu sa stavia vysoko premyslene s vyspelym technologickym postupom a stavia sa plynule pre stabilne financovanie. :wink:

Adoas, Tvoje zhrnutia sú veľmi kvalitné a poskytujú veľa informácií. Ale predsa: Nevieš o plánoch prepojenia švédskeho Helsingborgu s dánskym Helsingforsom? Medzi Švédskom a Dánskom by to bolo najkratšie prepojenie a možno sa s tým uvažovalo už dávnejšie (je to kratšie, ako medzi Malmo a Kodaňou, kde je už most-tunel Oresund).

Moje zrnutia = moje nazory.

Ale nemam (ani o tomto = ani v Rusku) nejake info k tomuto, sledujem projekty k Finsku a k Norsku, aj nieco v 3 (po)baltskych statoch ale toto nesledujem.

Je to mozne ze sa tam nieco planuje - ale Oresund sa staval preto ze tam je na 100% garancia navratnosti pre fakt, ze to spojilo 2 obrovske obyvane oblasti a ludia v tychto severskych statoch Europy dost cestuju autom medzi sebou.

Ale este tu je aj riziko tejto “tvojej” stavby - ze sa nebude stavat z dovodov rychlejsej navratnosti most Oresund. Ale opakujem, ze neviem ci sa nieco planuje taketo. Boli povodne uvahy ze sa bude stavat v oblasti kde je pevnina najblizsie, … a nie je to uz spojene :question:

Priamy odkaz na celu kategoriu dialnic v Severnej Europe:

dialnice.info/album_cat.php?cat_id=98

Švédsko postupne kompletizuje diaľnice na E4 /Štokholm - Helsingborg a E6 /Nórsko - Goteborg - Malmo/, stavia ďalej diaľnice na severe krajiny a investuje do bezpečnosti diaľničného a cestného systému.

Mapy diaľníc celého Švédska by mohli dať ďalší prehľad o diaľničnej sieti v tejto severskej krajine, medzitým sú vo fotogalérii diaľničné napojenia z hlavného mesta Štokholmu:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1045

Hlavne mesto Svedska v minulosti chcelo postavit obchvat okolo mesta ale prave pre mimoriadnu narocnost pre velke prirodne (vodne) prekazky sa zatial od tohoto planu upustilo v prospech vystavby samotnych dialnic v ramci celej krajiny.

Svedsko ma ciel zlepsovat cestne a zeleznicne napojenie na Dansko a tym dalej na Nemecko a celu zapadnu a juznu Europu. Dovodom su mimoriadne velke presuny ludi v ramci leta a zimy a dovoleniek.

Pridal som do Fotogalerie 3 foto dialnic v Finsku :arrow_right:

dialnice.info/album_page.php?pic_id=1068
dialnice.info/album_page.php?pic_id=1069
dialnice.info/album_page.php?pic_id=1070