Stratégia rozvoja Železničnej spoločnosti - ZSSK, 2006-2013

dialnice.info/viewtopic.php?p=9940#9940

Nuž skutočne, hnacie jednotky aj vagóny staršie než 20 rokov prevažujú a podľa toho to aj vyzerá so železničnou dopravou na Slovensku. :sunglasses:

Například nejrychlejší lokomotivy řady 350 jsou ze 70. let a jezdí vmax 160. Spoustu jejich výkonů se odehrává v ČR, protože u nás nejsou dvousystémové hnací vozidla s vmax 160, ale jen 140. Zmodernizovaly koridor na vmax 160 km a nemělo, co tam tak rychle jezdit, tak se dohodly se ŽSR.

Ano to viem, že SR a ČR v oblasti železníc spolupracujú aj čo sa osobnej aj čo sa nákladnej dopravy týka, vrátane požičiavnia techniky - hnacie jednotky a vagóny, podľa potreby. :sunglasses:

ono “gorila” je aj velmi vykonna, nie len rychla :slight_smile:

Takto nejako by sa to malo rozvíjať aj na Slovensku s mestami BA-KE:

dialnice.info/viewtopic.php?p=10470#10470

BA-Praha za necelé 4 hodiny, to je super čas. :sunglasses:

a to este neni cely koridor opraveny :slight_smile: je tam rezerva minimalne 30-50 minut ktore sa daju stiahnut…

Ja len doplním, že v súčasnosti cesta trvá 4:16, úspora je teda 19 minút, pri ceste Bratislava - Brno 5 minút.

Zrýchlenie do 20 minút je vo všeobecnosti na dlhých tratiach bezpredmetné. Podstatné je zvýšenie komfortu jazdy - kvalitné ložko trate, bezstykové koľajnice , vyrovnané oblúky. Po rekonštrukcii trate by mala nasledovať obnova vozového parku.

Suhlasim. Ja som cestoval slovenskymi vlakmi, a je to katastrofa. Uroven cestovania, aj vybavenost zeleznicnych stanic je casto na velmi zlej urovni, ani bratislavska hlavna stanica na tom nie je najlepsie - bezdomovci, kriminalita, … ja som tam raz videl, ako okradli jednu dievcinu a nikto nic. Minuly rok. :unamused:

Cestovanie vlakom je velmi pohodlne, prijemne, len na to musia byt vytvorene podmienky. :wink:

ZSSK Slovensko za polrok oproti plánu znížila stratu. Prvý polrok tohto roka ukončila spoločnosť so stratou 263 mil. Sk. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4447

Ale som prekvapený tým zadlžovaním vo výške 5,2 mld. Sk. A hlavne, keď to smerovalo na nové vozne, ja som si nevšimol nejaké tendre, ale asi to nechápem. :unamused:

Netreba preháňať, ja som bol v Grécku a toto vidím:

  1. Základ dopravy sú prístavy a letiská a tie sú na úrovni. Ale čaká sa cez špičku v niektorých a keď je štrajk, tak ani nehovorím.
  2. Cesty sú plné a horších parametrov, diaľnice sa stavajú, ale sú oveľa užšie ako napr. v SR/ČR.
  3. Dopravná situácia v Aténach je riešená komplexne, nové diaľnice, rozšrujúca sa sieť metra, ale ostatné cesty (uličky) sú neuveriteľné preplnené, málo parkovísk, MHD často kolabuje a je nepresná. Viem, žije tam 1/3 Grékov, nehovoriac o turistoch. Ale fakty nepustia.
  4. Vlaky. Nie je ich veľa, sú na väčšej úrovni ako v SR, ale meškajú bežne a nie všetky sú moderné. Že sa v GR nekradne vo vlakoch, tak to súvisí s tým, že tam sa vôbec nekradne okrem Atén.

Kradne sa všade a dnes sa “ozvať” často znamená na seba upozorniť a to môže spôsobiť veľa problémov. V takom Toronte keď niekto niekoho okradol a olúpený človek sa ozval, tak tiež si ho 100 okolo nevšímalo a výnimočne sa našiel jeden, čo niečo robil. Vždy sa čakalo na políciu.

Tak proti tomu, že Grécke vlaky sú na vyššej úrovni si dovolím rázne protestovať. Majú tam síce dosť moderné vozidlá, no ženú ich tam jak kone, bez čistenia a bez údržby a tak je výsledný dojem z moderného vozňa RIC200UIC rovnaký ako z toho najhnilejšieho slovenského Béčka na tom poslednom zrýchlenom vlaku kdesi do Humenného … fuj! … meškania, ktoré bežne svietievali na odchodovej tabuli v Aténach boli také, že ani keby sa posexovalo u nás všetko naráz, tak také meškania neurobíme (škoda, že osm nevyfotil, keď tam bolo najmenšie spoždení 120) … no a tam to bolo furt … hlavné trate majú strašne malú priepustnosť vďaka katastrofálnemu ZabZar a to aj na nových či rekonštruovaných tratiach … videl som na vlastné oči … na novučkom “koridore” telefonika a skupinové návestidlá, ako nehnevajte sa na mňa …

Tie “nové” vozidlá sú všetko len rekonštrukcie. Tendre už boli (uzavreli sa na viac rokov). Jedná sa o IC vozne, motorové vozne 812, kdejaké prevádzkové úpravy dieselových a elektrických rušňov. Tendre na nové vozidlá by sa mali vyhlasovať tento alebo budúci rok (poschodové vozne pre prímestskú dopravu, ľahké motorové jednotky II). Uvidíme však, nakoľko sa zmenia plány po eventuálnej zmene vedenia ZSSK.

Len moja skúsenosť, nič viac. :laughing:

v tomto dokumente

rokovanie.sk/appl/material.n … et005.html

sa spominaju nasledovne nakupy na roku 2007 az 2008.

Obstaranie - nákup 9 ks dvojpodlažných súprav pre prímestskú železničnú osobnú dopravu + riadiaci systém u 10 ks HDV

Obstaranie - nákup 12 ks dvojpodlažných súprav pre prímestskú železničnú osobnú dopravu + riadiaci systém pre 14 ks HDV

Obstaranie - nákup 15 ks DMU a 5 ks EMU vozidiel pre medziregionálnu železničnú osobnú dopravu

bude to realne ?

Musi to byt realne lebo cast vozidiel pre primestsku dopravu realne odchadza do vysluhy. Nehovoriac o tom, ze sa museli znovu zaradit aj vozidla, ktore v nej uz boli. A aby v okoli hlavneho mesta chodili hnile Bhcka … ak sa na tom nebude chciet nikto moc nabalit, pomoze Eurofima i vlada neni dovod, preco by sa to nemalo dat zatiahnut. btw. pod dvojpodlaznou supravou si predstavte 3 poschodove vozne a jeden vozen riadiaci. Riadiaci system na HDV jest pocitac umoznujuci riadenie masiny z riadiaceho vozna. Len dodam ze tie DMU 15ks je zalostne malo. Treba minimalne raz tolko. Len potom sa bude dat s pouzitim tychto jednotiek, voznov 812 a klasickych rychlikovych suprav vytvorit nejaka kostra dopravy. Vacsina voznov, ktore teraz na osobakoch jazdia pamata este parnu prevadzku. Z niektorych dokonca nie je sundane ani parne kurenie.

2 podlazny = dvojposchodovy, nie?
A co je prosim ta DMU a EMU.

Pride mi trochu zvlastne, ze sa system na riadenie objednava zvlast, je to kvoli verzii pre pravakov/lavakov?

B: zle som sa vyjadril :laughing:

3 poschodove vozne = tri poschodove vozne, samozrejme dvojpodlazne. Trojpodlazne vozne su za sucasnych podmienok technicky nerealizovatelne.

DMU = diesel motor unit (motorova jednotka)
EMU = electric motor unit (elektricka jednotka)

System riadenia sa objednava zvlast, lebo sa objednava na uz existujuce rusne, ktore nim vybavene nie su … nie je to o riadeni rusna ako takeho, ale o tom, aby sa tato lokomotiva dala riadit aj odinakial nez zo stanovista rusna (teda z riadiaceho vozna).

Takze jedna suprava je
3 ks dvojpodlaznych voznov
1 ks riadiaci vozen - tam sedia aj ludia? iba jednoposchodovy alebo je kratsia cast pre pasazierov a je tam budka kde sedi majster

to sa pripne k existujucemu rusnu a do budky riadiaceho vozna sa namontuje dialkove ovladanie ?

Preco nemoze sediet majster priamo v rusni?
Nie je to trochu kratke 3+1 vozen?

cize DMU+EMU to je kombinovany vozen+rusen v jednom - volalo sa ked som tym naposledy isiel “motorka”?

P.S. dufam, ze neotravujem

EMU, DMU
Áno aj to, ale skôr je to mierené na ucelenú súpravu vozidiel s príslušným pohonom. Teda úplne najpresnejšie pojmu EMU vyhovie “pantograf” či “pendolino” a pojmu DMU “stadler”.

Riadiace vozne
Kusovo je to presne tak. Aj v riadiacom vozni môžu sedieť ľudia, tiež bude dvojposchodový a mal by v ňom byť aj oddiel na prepravu objemných batožín a bicyklov (= služba “pojazdná úschovňa”). Tiež je tam oddiel pre vlakovú čatu (sprievodcovia). Hlavný rozdiel riadiaceho vozňa a normálneho vozňa je v tom, že riadiaci vozeň je na opačnom konci ako mašina a na konci má stanovište pre rušňovodiča, kde je ovládací pult, ale priamo sa z neho ovláda iba vlaková brzda. Ostatné ovládače iba odosielajú dáta do počítača onoho riadiaceho systému v rušni, kde tento potom ovláda rušeň tak ako rušňovodič, keby bol v ňom.

Samozrejme majsterko môže sedieť aj v rušni a tam ovládať spoza pultu, a samozrejme v ňom sedávať aj bude, ale len jedným smerom, druhým smerom sedí v riadiacom vozni. Z takejto súpravy sa v podstate vytvorí elektrická jednotka (to naše EMU).

Je to najmä kvôli manipulácii. Čo je ľahšie (a menej časovo náročné):

a)
Vlak príde do konečnej stanice, rušňovodič na rušni zapne ovládanie z riadiaceho vozňa, vyleze z mašiny, prebehne na opačný koniec súpravy naleze do riadiaceho vozňa a je pripravený na odchod.
b)
Vlak príde do konečnej stanice, príde posunovač, vyvesí mašinu, rušňovodič vybehne na zhlavie, prebehne po vedľajšej koľaji na opačné zhlavie, potom nacúva späť na súpravu, priviesia ho, potom dve minúty skúšajú brzdy a až potom môžu ísť?

Ja mám za to, že možnosť a). Ak si to chceš ísť pozrieť, zájdi si do Bratislavy na hlavnú stanicu a pozoruj obrat sprintera do Viedne (hoc jednoposchodová, ale súprava s riadiacim vozňom) a osobáku do Kútov.

Kapacita:
Poschodové vozne sa robia preto, aby mali vyššiu kapacitu a teda na rovnaké množstvo postačilo menšie množstvo vozidiel (kratší vlak je výhodnejší, je tam menej balastu v podobe hmotností podvozkov, či vozňových skriní, za kratší vlak je menší poplatok za dopravnú cestu, …). Poschodová súprava 3+1 má kapacitu 500+300 miest (sedenie+státie). To je toľko, čo 7 vozňová súprava klasických vozidiel. A dlhší osobák ako 7 vozňov (12) jazdí u nás len dočasne z Komárna do Komáromu, vozí zamestnancov do Komárosmkého priemyselného parku z celého žitného ostrova namiesto autobusov, ktoré majú uzavretý most …