Bratislava 3. augusta (TASR) - Zhotoviteľ piateho bratislavského mosta Apollo cez Dunaj a. s. Doprastav dnes oznámil ukončenie prác na tomto diele. Otvorenie mosta bude 4. septembra tohto roku a pre verejnosť 5. septembra.
Uviedol to dnes prezident Doprastavu Ivan Šesták počas prehliadky mosta na tlačovej besede v Bratislave.
Zhotoviteľ mosta vo výberovom konaní ponúkol spomedzi uchádzačov najnižšiu cenu 2,253 miliardy Sk. Pôvodný investičný náklad na stavbu bol 3,6 miliardy Sk a po navýšení DPH a cenových indexov oproti štátnej expertíze sú teraz celkové náklady vo výške 4,3 miliardy Sk.
Projekt mosta vypracovala a. s. Dopravoprojekt Bratislava, investorom bola a. s. Metro. Na realizácii sa zúčastnila rakúska oceliareň MCE Linz a Hutní montáže Ostrava.
Riaditeľ spoločnosti Metro Ladislav Csáder sumarizoval, že celkový investičný náklad na most 4,3 miliardy nebude prekročený a dodnes bola vyfakturovaná suma 2,8 miliardy Sk. Na financovaní mosta sa zúčastnil štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB). Výberové konanie na zhotoviteľa mosta bolo vyhlásené v októbri 2001 a víťazom sa stalo slovensko-rakúske združenie Doprastav & MCE Voest. Zmluva o dodávke stavby investor a zhotoviteľ podpísali v decembri 2002.
Pracovný názov diela, o stavbe ktorého rozhodol magistrát mesta Bratislavy v roku 1998, bol Most Košická. Začal sa stavať vo februári 2003. Poslanci mestského zastupiteľstva nedávno schválili nový názov diela Most Apollo, ktorý je už oficiálne zaregistrovaný. Meno dostal podľa bývalej rafinérie, ktorá sa na tomto mieste kedysi nachádzala.
“Doprastav už dnes odovzdáva svoj štvrtý most cez Dunaj a tento most, myslím si, je hodný mosta 21. storočia. Na mostoch, ktoré realizujeme, môžeme vidieť technický pokrok, použité materiály a všetko, čo nesie nová doba, nová technika so sebou a samozrejme aj kreativitu jej autorov,” vyzdvihol Šesták.
V súčasnosti na moste finišujú posledné dokončovacie práce. Montujú sa zvodidlá, dokončuje sa vodorovné značenie a osvetlenie chodníkov, osadzujú sa vodorovné a zvislé značky a opravujú sa nátery, kde boli počas prác na hrubej stavbe mosta poškodené. Užívacie povolenia na most zabezpečujú investor a príslušný stavebný úrad. Ten ich aj bude vydávať. Dočasné užívateľské práva na mostnú komunikáciu má mesto, ktoré bude neskôr jej vlastníkom.
K otázke financovania mosta Csáder ešte podotkol, že pôvodné náklady na stavbu predstavovali 3,2 miliardy Sk, z nich asi 2,8 miliardy Sk bolo už vyfakturovaných. Oceľová konštrukcia mosta stála 1 miliardu Sk. Generálny riaditeľ a. s. Doprastav Dušan Mráz doplnil: “Cena stavebných prác pôvodne vychádzala na 3,352 miliardy Sk. Keďže celkové stavebné náklady predstavujú iba 3,2 miliardy Sk, most bude lacnejší ako ponúkaná cena.”
Aj keď sa po zvýšení sadzby DPH a cenových indexov pôvodné náklady navýšili o 227 miliónov Sk a 401 miliónov Sk, rezort financií daňové navýšenie už v decembri 2004 vykryl. Zo 402 miliónov Sk mesto uhradilo asi 200 miliónov Sk. Zvyšné chýbajúce zdroje, ktoré budú investíciou nie na most, ale na vybudovanie križovatky ulíc Miletičová a Košická, sa majú hľadať v rámci úspor magistrátu i spoločnosti Metro, dodal Csáder.
Pôvodný termín ukončenia stavby mosta, máj 2005, bol posunutý o dva mesiace z dôvodu neočakávaných prác navyše najmä pri odkrytí a obnove starej infraštruktúry, ako aj dlhšieho časového obdobia preštudovania upraveného projektu zo strany EIB.
Prínosom mosta bude zlepšenie dopravy medzi Petržalkou a centrom mesta na ľavom brehu Dunaja, odľahčenie Prístavného mosta, ktorý sa bude zanedlho rekonštruovať. Očakáva sa menej dopravných nehôd a otvorenie možnosti nevyhnutnej rekonštrukcie aj Starého mosta.
ku we zll
Copyright © TASR 2005
[3. 8. 2005 16:09:00]