Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Priemerná 80-ka sa dá dosiahnuť iba na úsekoch mimo obci. Napr. NM - TN, Košice - Tornaľa a pod. Existuje neskutočne ciest prvej triedy, kde si rád, keď dáš 60.

SE sa teraz nedá porovnávať, pretože kamióny sú cez Bielu horu vylúčené. Pamätám si statické kolóny v centre a veľa kamiónov. Stoličný Belehrad má 100t obyvateľov, takže porovnávajme porovnateľné (Nitra, Žilina Prešov).

To že niečo stojí viac, tak od toho viac očakávaš neplatí. Keď postaviť dom na rovine s dobrým podložím je lacnejšie ako vo svahu a zlou geológiou. Funkcia toho domu bude rovnaká, ale návratnosť investície v tom kopci bude dlhšia. Otázka teda nie je, že diaľnica po otvorení má mať intenzitu 10k*x, pričom x je koeficient v závislosti nákladov na kilometer, ale akú spoločenskú hodnotu to prinesie. Tú nikto nespochybňuje (okrem Mesíka a Doktora), otázka je len, či je toto to najlacnejšie a najlepšie riešenie. Najlepšie asi hej nikto nenakreslil a nevyčíslil lepšie. A cenu stanovila súťaž. Keby sme išli podľa pravidiel tak to stavia Skanska za cca 30m/km. Ale začali sa do toho srať politici a skončilo to zle. Ako takmer všetky úseky na D1. A ako to bude znášať tunel, myslím si, že geológovia to vedia. Toto nie je jediný tunel na svete.

Ja neverím tej cene, keď si ju normálne zanalyzujem. Každý tunel je dnes odizolovaný. Inak by tam nedávali tú fóliu. Takže toto nie je argument. Spravodlivá súťaž môže tieto “megalománie” eliminovať. Ale to musí byť dobrá súťaž, bez rýchlostných príplatkov (Svrčinovec, Považská), bez eliminácie konkurenta a hlavne tie náklady musia byť odhadnuté reálne. Presne ako kecal Fico pri Martine. “Veď za tých 50% ceny sa to nedá postaviť, musíme Vahostavu pomôcť.” Zvláštne je, že úseky na východe D1, ktoré boli tiež za polovicu ceny sa dostavali v poriadku. Čiže ja to vidím ako prípravu na tender, PPP alebo niečo iné aby sa dalo na tom zarobiť. CIže podľa mňa je normálna cena niekde maximálne do 800mil, ale politici nadsadzujú a tých skoro 2mld sú úplne mimo realitu. V samotnom článku sa píše, viac ako polovicu nákladov budú stáť tunely. Čiže tunely (5,8+2,8 = 8,6km o jeden km viac ako má Višňové) budú stáť 1mld a zvyšok úseku 13,5-8,6 = 5km má stáť ďaľšiu 1 mld? Veď v takomto nastavení bude ten tunel ešte lacnejší ako povrchová časť? Ak niekto do tendra, kde sa odhaduje 1,8mld da ponuku na 0,8mld, tak ho vylúčia pre podozrivo nízku cenu. Keď dá ponuku 0,8 na odhad 1,2, už to nie je také radikálne.

Citáty z Najprv miliarda, teraz dve. Kedy začnú stavať posledný úsek