R4 Lipníky–Kapušany: Kritický úsek R4, ktorý odľahčí obce, rieši vysokú tranzitnú zaťaženosť a podporuje koridor Via Carpatia.
Diskusia o úseku rýchlostnej cesty R4 medzi Lipníkmi a Kapušanami, ktorý je jedným z najvyťaženejších úsekov budúcej východnej diaľnice a slúži ako prepojenie pre tranzit mimo obce.
Čomu sa téma venuje
Úsek má dĺžku približne 4 km v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi, navrhnutými pre denný objem dopravy cez 14 600 vozidiel, z toho až 30–50 % ťažká doprava prostredníctvom obcí ako Lipníky a Kapušany(Ministerstvo financií SR).
Predchádzajúca dopravná intenzita prekračuje kapacity cesty I/21 vedenej cez intravilány obcí – tranzit plný nákladných vozidiel zbytočne spomaľoval dopravu a zvyšoval nebezpečenstvo(Ministerstvo financií SR).
Projekt prešiel územným rozhodnutím EIA, a platným dokumentom pre prípravu od roku 2018; aktuálna verzia štúdie bola aktualizovaná v roku 2024(Ministerstvo financií SR).
Čo táto téma pokrýva
Zaoberáme sa plánovanou výstavbou úseku, ktorý prepojí katastrálne územia Lipníky a Kapušany — dôležitý dopravný ťah východného Slovenska, ktorý výrazne zmení dopravné zaťaženie v okolí Prešova a okolité obce.
Diskusné témy
Opatrenia pre odľahčenie tranzitu: ako štyri pruhy R4 odstránia dopravnú záťaž z intravilánov Lipník a Kapušian?
Finančné náklady a efektivita: cena cca 105 miliónov EUR výrazne prevyšuje štandardný profil obchvatu – je plný profil primeraný kapacite?(Doprava Ineko, Ministerstvo financií SR).
Alternatívne varianty: štúdia zvažovala polovičný profil, no bol odsúhlasený plný pre kreditnú kapacitu až do roku 2050; je toto riešenie až príliš nákladné bez potreby?(Ministerstvo financií SR).
Napojenie na ďalšie úseky R4 smerom na sever – ako bude fungovať integrácia Kapušany – Lipníky s pokračovaním smerom k Giraltovciam a slovensko‑poľskej hranici?(Ministerstvo financií SR).
Príspevky vítané:
Fotografie/zábery prípravného a projektového procesu (napr. geodetické animácie, schémy úseku)
Skúsenosti z obcí Lipníky a Kapušany – doprava cez intravilán, miestne dopravné zdržania
Poznatky o verejných obstarávaniach, opoždeniach tendrov a zmluvných procesoch
Myšlienky a návrhy na efektívnejšie technické riešenia, prípadne optimalizácie trasy
Spoločne pripravme aktuálny a informačne hodnotný prehľad o projekte R4 Lipníky–Kapušany. Vaše príspevky, skúsenosti a podnety nám pomôžu sledovať, ako sa mení situácia v regióne Prešov – smer kapacitnej a bezpečnej dopravy!
Tak vyzera že na zaklade intenzit sa priprava tohto useku urychli, ti kolony maju niekedy aj 5 kilometrov…
Na Kysuciach je situacia rovnaka ale zda sa mi ze R4 by mala mat rovnaku prioritu ako D3
Vykonávalo sa zisťovacie konanie vplyvov na vody. Na základe predpokladov navrhovanú činnosť/stavbu„Rýchlostná cesta R4 Lipníky –Kapušany“podľa článku 4.7 RSV nie je potrebné posudzovať
A v prípade R4 by to nebolo odveci…
Na prípravu DSP bude nutné vyhlásiť VO. Takže snáď to spravia takto.
Všetky tri úseky trochu popredu v príprave obsahujú dosť veľkú kopu mostov nie zrovna najkratších mostov (jednoznačne vedie obchvat Giraltoviec).
Žltým FIDICom by sa mohli zraziť trochu náklady.
V prípade tohto úseku bol pridaný most ponad inundáciu v dĺžke 700 metrov. Štúdia realizovateľnosti s týmto nepočítala pokým viem, takže by ma neprekvapilo, keby investičné náklady boli ešte vyššie.
Pozeral som dodatok k zmluve na rekonstrukciu cesty I/18 PO - Lipniky a cena stupla z povodnych 9,4 mil eur bez DPH na 12,4 mil eur bez DPH a to asi uplynula len polovica casu. Kto jazdi okolo resp. stoji v kolonach na semoforoch vidi, ze prebieha aj kompletna vymena podlozia do hlbky cca 3 m, nove oporne mury, odvodnovacie kanaly a pod. takmer ako pri stavbe novej cesty. Usek ma cca 11 km, z toho je cca 5km usek Kapusany - PO v parametroch 2+2 kde mozno stacilo vymenit vrchnu vrstvu. Moja laicka otazka znie, ci nebolo lepsie investovat tie peniaze do postavenia cca 6 km prelozky cesty Kapusany - Lipniky a teda obchvatov obci Lada + Lipniky v parametroch cesty 1. triedy pripadne 2+1 pruhov? Asi by tych 12 mil. nestacilo ale urcite to vyjde lacnejsie ako R4 v planovanych parametroch a mozno by sme sa toho aj dozili skor … a cesta PO - Svidnik by netrvala uz druhu sezonu dlhsie o cca 20-30 min
nie ,nedalo by sa to a nebolo by lepsie , lebo jednak Via Carpathia R4 je medzinarodny koridor Europskeho vyznamu a je v globalnom plane EU sever-juh, Polsko uz finisuje svoju cast to ze my spinakme na vavrinoch uz roky nie je dovod na taketo zmeny a ani nam to neprinalezi to menit na jednotku ani nic podobne, Unia by to okamzite zatrhla a zmietla zo stola, a za druhe nic ine ako R4 v plnom profile tu nepripada v uvahu kedze je to zatazeny usek dvojnasobne nielen do Polska vramci R4, ale aj v smere na Vranov, cize intenzity sa tu predpokladaju dvojnasobne oproti severnejsich casti usekov R4..
Má sa robiť aj úsek Prešov-Kapušany? Zatiaľ sa s ním nerobilo nič a pokiaľ viem, tak ani to nie je v pláne.
Keď som si pozeral vizualizácie R4 po Lipníky, tak mám pochybnosti, či tam konfigurácia 2+2 nejako pomôže (do postavenia pokračovania na Giraltovce). MÚK Lipníky totiž bude na západnom konci obce a odtiaľ bude pokračovať 1+1 privádzač po dnešnú križovatku jednotiek pod Petičom (ukončený kruháčom, samozrejme). V tomto kontexte by aj 1+1 obchvatová jednotka (ideálne v režime CMV, ak by bolo možné zachovať starú cestu) priniesla rovnaký efekt.
Čoho sa ale osobne bojím najviac, je dokončenie SO 2 s kruháčom za Kapušanmi, keďže úsek, podľa ktorého je nazvaná táto téma, má k realizácii celkom ďaleko.
Podfinancovaná SSC zásadne nepripravuje preložky tam, kde je nakreslená čiara NDS-ky.
Samozrejme že bolo by to lacnejšie a možno aj skôr, v normálnej a fungujúcej krajine určite. V tejto krajine iba teoreticky, lebo podfinancovaná SSC, ktorá rozbehne 1-2 projekty preložiek ročne. Aj to z eurofondov.
Lenže to by sa tak muselo začať pripravovať oveľa dávnejšie.
Tento projekt je v harmonograme č.5.
Znamená to, že je veľmi veľmi vysoko.
Dokumentácia na územné rozhodnutie bola dodaná 12/2018.
Podľa stránky NDS trvá od dodania dokumentácie po získanie územného rozhodnutia 8 mesiacov.
Uplynulo cca 34 mesiacov a po územnom rozhodnutí ani chýru ani slychu…
Podľa časovej osi (ndsas.sk/stavby/priprava-stavieb) už sme sa mali blížiť k majetkoprávnemu vyporiadaniu a stavebnému povoleniu.
Toľko k veci.
Čim horšie v príprave, tým sa lepšie rozpráva o PPP. Načo by sa snažili postupne posúvať do realizácie úseky jeden po druhom, keď nás vždy zachráni nereálny a nefinancovateľný balík PPPx (za “x” si stačí dosadiť hociaké číslo od 5 vyššie), ktorého realizácia buď stiahne financie štátu do úplného bahna, alebo trvá rovnako dlho, ako by to obstarávala NDS-ka.
Taktika je od začiatku jasná.
Len sa obávam, že aj keby vybrali PPP a nejakou zhodou náhod by im to prešlo cez MF SR, tak Pat a Mat na MDV SR by nič neušetril, keďže mám tušáka, že doteraz nedržia dokumentáciou pre územné rozhodnutie tak na cca polovicu úsekov od Kapušian po Poľsko.
Skrátka ja tie reči od štátneho tajomníka o nejakom PPP považujem iba za “šrouby do hlavy” pre neznalých. Pochybujem, že by týmto dokázali odvrátiť tú údajnú hanbu, že v roku 2026 budeme jediní bez súvislého ťahu.
Oveľa lepší scenár by bol získať územné rozhodnutie, disponovať aktualizovanou CBA a vypísať VO cez žltý FIDIC a teoreticky niečo prefinancovať z eurofondov. Teoreticky si viem predstaviť, že niekedy v roku 2025 by začala výstavba. Inak týmto tempom a spôsobom nehrozí…
Ak sa chcú motivovať, tak môžu ísť hen za Karpaty. No nemusia ani to, z tepla kanclíka môžu prezerať stránky jednotlivých diaľničných úsekov s fotkami a veľmi vrelo odporúčam najmä termíny, ceny a koľko trvá zhotoviteľovi získať všetky papiere aby začal výstavbu. Tu krásne vidno, čo v prípade jedného úseku pri Rzeszowe zhotoviteľ pripravoval v auguste: s19rzeszow-babica.pl/tresci/post-p-robot-474
A to už z toho čo viem začínam aj pochybovať, že Poliaci z vysoka kašlú na EIA, keď vidím tie ekodukty a podobne. Ale zas nepoznám ich procesy tak, aby som to otvorene hodnotil.
Tento pidiúsek nemôže byť problém, aby to nedokázal Zhotoviteľ do dvoch rokov od podpisu zmluvy pripraviť do výstavby. minzp.sk/files/sekcia-vod/u … usany2.zip
S uvažovaním jeden rok príprava VO, jeden rok priebeh VO, doba výstavby 3 roky si to viem predstaviť hotové v roku 2027. Teoreticky…