stav prípravy: Proces prípravy a vypracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie (DUR) a dokumentácie stavebného zámeru (DSZ)
tu sa uz malo davno vykupovat… 16k aut denne na uskej ceste v centre Lady… usek smrti…
vykupuje sa na ladomirova-hunkovce. este do toho plny profil SO PO. treba si veci spocitat a vidiet suvislosti.
A zase ideme stavat nepotrebnejsi usek, ked tu mame potrebnejsi My sa asi nikdy nepoucime…
[video_youtube]YouTube
Tak vyzera že na zaklade intenzit sa priprava tohto useku urychli, ti kolony maju niekedy aj 5 kilometrov…
Na Kysuciach je situacia rovnaka ale zda sa mi ze R4 by mala mat rovnaku prioritu ako D3
Tie kolóny berieš v bežný pracovný deň alebo teraz počas veľkých rozkopávok?
Pocas rozkopavok.
Príprava podania žiadosti o vydanie ÚR
Vykonávalo sa zisťovacie konanie vplyvov na vody. Na základe predpokladov navrhovanú činnosť/stavbu„Rýchlostná cesta R4 Lipníky –Kapušany“podľa článku 4.7 RSV nie je potrebné posudzovať
A v prípade R4 by to nebolo odveci…
Na prípravu DSP bude nutné vyhlásiť VO. Takže snáď to spravia takto.
Všetky tri úseky trochu popredu v príprave obsahujú dosť veľkú kopu mostov nie zrovna najkratších mostov (jednoznačne vedie obchvat Giraltoviec).
Žltým FIDICom by sa mohli zraziť trochu náklady.
V prípade tohto úseku bol pridaný most ponad inundáciu v dĺžke 700 metrov. Štúdia realizovateľnosti s týmto nepočítala pokým viem, takže by ma neprekvapilo, keby investičné náklady boli ešte vyššie.
V harmonograme sa s týmto úsekom počíta. Výstavba niekedy cca 2025
Pozeral som dodatok k zmluve na rekonstrukciu cesty I/18 PO - Lipniky a cena stupla z povodnych 9,4 mil eur bez DPH na 12,4 mil eur bez DPH a to asi uplynula len polovica casu. Kto jazdi okolo resp. stoji v kolonach na semoforoch vidi, ze prebieha aj kompletna vymena podlozia do hlbky cca 3 m, nove oporne mury, odvodnovacie kanaly a pod. takmer ako pri stavbe novej cesty. Usek ma cca 11 km, z toho je cca 5km usek Kapusany - PO v parametroch 2+2 kde mozno stacilo vymenit vrchnu vrstvu. Moja laicka otazka znie, ci nebolo lepsie investovat tie peniaze do postavenia cca 6 km prelozky cesty Kapusany - Lipniky a teda obchvatov obci Lada + Lipniky v parametroch cesty 1. triedy pripadne 2+1 pruhov? Asi by tych 12 mil. nestacilo ale urcite to vyjde lacnejsie ako R4 v planovanych parametroch a mozno by sme sa toho aj dozili skor … a cesta PO - Svidnik by netrvala uz druhu sezonu dlhsie o cca 20-30 min
nie ,nedalo by sa to a nebolo by lepsie , lebo jednak Via Carpathia R4 je medzinarodny koridor Europskeho vyznamu a je v globalnom plane EU sever-juh, Polsko uz finisuje svoju cast to ze my spinakme na vavrinoch uz roky nie je dovod na taketo zmeny a ani nam to neprinalezi to menit na jednotku ani nic podobne, Unia by to okamzite zatrhla a zmietla zo stola, a za druhe nic ine ako R4 v plnom profile tu nepripada v uvahu kedze je to zatazeny usek dvojnasobne nielen do Polska vramci R4, ale aj v smere na Vranov, cize intenzity sa tu predpokladaju dvojnasobne oproti severnejsich casti usekov R4..
Má sa robiť aj úsek Prešov-Kapušany? Zatiaľ sa s ním nerobilo nič a pokiaľ viem, tak ani to nie je v pláne.
Keď som si pozeral vizualizácie R4 po Lipníky, tak mám pochybnosti, či tam konfigurácia 2+2 nejako pomôže (do postavenia pokračovania na Giraltovce). MÚK Lipníky totiž bude na západnom konci obce a odtiaľ bude pokračovať 1+1 privádzač po dnešnú križovatku jednotiek pod Petičom (ukončený kruháčom, samozrejme). V tomto kontexte by aj 1+1 obchvatová jednotka (ideálne v režime CMV, ak by bolo možné zachovať starú cestu) priniesla rovnaký efekt.
Čoho sa ale osobne bojím najviac, je dokončenie SO 2 s kruháčom za Kapušanmi, keďže úsek, podľa ktorého je nazvaná táto téma, má k realizácii celkom ďaleko.

Pozeral som dodatok k zmluve na rekonstrukciu cesty I/18 PO - Lipniky a cena stupla z povodnych 9,4 mil eur bez DPH na 12,4 mil eur bez DPH a to asi uplynula len polovica casu. Kto jazdi okolo resp. stoji v kolonach na semoforoch vidi, ze prebieha aj kompletna vymena podlozia do hlbky cca 3 m, nove oporne mury, odvodnovacie kanaly a pod. takmer ako pri stavbe novej cesty. Usek ma cca 11 km, z toho je cca 5km usek Kapusany - PO v parametroch 2+2 kde mozno stacilo vymenit vrchnu vrstvu. Moja laicka otazka znie, ci nebolo lepsie investovat tie peniaze do postavenia cca 6 km prelozky cesty Kapusany - Lipniky a teda obchvatov obci Lada + Lipniky v parametroch cesty 1. triedy pripadne 2+1 pruhov? Asi by tych 12 mil. nestacilo ale urcite to vyjde lacnejsie ako R4 v planovanych parametroch a mozno by sme sa toho aj dozili skor
… a cesta PO - Svidnik by netrvala uz druhu sezonu dlhsie o cca 20-30 min
Podfinancovaná SSC zásadne nepripravuje preložky tam, kde je nakreslená čiara NDS-ky.
Samozrejme že bolo by to lacnejšie a možno aj skôr, v normálnej a fungujúcej krajine určite. V tejto krajine iba teoreticky, lebo podfinancovaná SSC, ktorá rozbehne 1-2 projekty preložiek ročne. Aj to z eurofondov.
Lenže to by sa tak muselo začať pripravovať oveľa dávnejšie.
Tento projekt je v harmonograme č.5.
Znamená to, že je veľmi veľmi vysoko.
Dokumentácia na územné rozhodnutie bola dodaná 12/2018.
Podľa stránky NDS trvá od dodania dokumentácie po získanie územného rozhodnutia 8 mesiacov.
Uplynulo cca 34 mesiacov a po územnom rozhodnutí ani chýru ani slychu…
Podľa časovej osi (ndsas.sk/stavby/priprava-stavieb) už sme sa mali blížiť k majetkoprávnemu vyporiadaniu a stavebnému povoleniu.
Toľko k veci.
Čim horšie v príprave, tým sa lepšie rozpráva o PPP. Načo by sa snažili postupne posúvať do realizácie úseky jeden po druhom, keď nás vždy zachráni nereálny a nefinancovateľný balík PPPx (za “x” si stačí dosadiť hociaké číslo od 5 vyššie), ktorého realizácia buď stiahne financie štátu do úplného bahna, alebo trvá rovnako dlho, ako by to obstarávala NDS-ka.
Taktika je od začiatku jasná.
Len sa obávam, že aj keby vybrali PPP a nejakou zhodou náhod by im to prešlo cez MF SR, tak Pat a Mat na MDV SR by nič neušetril, keďže mám tušáka, že doteraz nedržia dokumentáciou pre územné rozhodnutie tak na cca polovicu úsekov od Kapušian po Poľsko.
Skrátka ja tie reči od štátneho tajomníka o nejakom PPP považujem iba za “šrouby do hlavy” pre neznalých. Pochybujem, že by týmto dokázali odvrátiť tú údajnú hanbu, že v roku 2026 budeme jediní bez súvislého ťahu.
Oveľa lepší scenár by bol získať územné rozhodnutie, disponovať aktualizovanou CBA a vypísať VO cez žltý FIDIC a teoreticky niečo prefinancovať z eurofondov. Teoreticky si viem predstaviť, že niekedy v roku 2025 by začala výstavba. Inak týmto tempom a spôsobom nehrozí…
Ak sa chcú motivovať, tak môžu ísť hen za Karpaty. No nemusia ani to, z tepla kanclíka môžu prezerať stránky jednotlivých diaľničných úsekov s fotkami a veľmi vrelo odporúčam najmä termíny, ceny a koľko trvá zhotoviteľovi získať všetky papiere aby začal výstavbu. Tu krásne vidno, čo v prípade jedného úseku pri Rzeszowe zhotoviteľ pripravoval v auguste: s19rzeszow-babica.pl/tresci/post-p-robot-474
A to už z toho čo viem začínam aj pochybovať, že Poliaci z vysoka kašlú na EIA, keď vidím tie ekodukty a podobne. Ale zas nepoznám ich procesy tak, aby som to otvorene hodnotil.
Tento pidiúsek nemôže byť problém, aby to nedokázal Zhotoviteľ do dvoch rokov od podpisu zmluvy pripraviť do výstavby.
minzp.sk/files/sekcia-vod/u … usany2.zip
S uvažovaním jeden rok príprava VO, jeden rok priebeh VO, doba výstavby 3 roky si to viem predstaviť hotové v roku 2027. Teoreticky…