R3 - stredná časť (Donovaly)

dialniciar, uprimne povedz , co zapricinilo, ze si akekolvek zmienky o R3 uplne vypustil zo svojho pisomneho prejavu ? Co sa dialo v brandzi za posledny polrok ohladom R3 ? Mam iste tusenia …

Prispevok je aktualizovany touto mapkou 20.2.2005 (kvoli pridanemu hlasovaniu)

Zväčšiť obrázok

Ale ja som R3 nevypustil zo svojich myšlienok. Len nemám o čom písať, pretože koncepcia R3 sa bude prepracovávať a budú sa robiť rôzne štúdie.

  1. Trasovanie R3. BB-RK alebo BB-TR-MT. Inak trasa cez MT bola vládou zastavená. Ale trasa BB-RK bude mimoriadne drahá. Takže tu to stojí.

  2. ŽP. Nátlak z EÚ, problémy s vodou (podzemnou), zvýšenie premávky cez obe vetvy. A tretia vetva je zamietnutá, z dôvodu preťaženia žiarskeho lieviku.

  3. V rámci modernizácie ŽSR a ich tratí sa uvažuje o švajčiarskom modeli prepravy kamiónov, t.j., že by R3 nebola vôbec v týchto hornatých trasách, kamióny by museli používať jedine železnice plynule od BB až k poľským hraniciam a ešte by sa ušetrilo na obchvatoch okolo DK, Tvrdošína a Trstenej.

Všetko je to ale v nedohľadne. Ale je jasné, že 99% problémov na Donovaloch zapríčiňujú kamióny, takže tie železnice by to vyriešili a ŽP by ostalo skoro nedotknuté a osobné autá by nemali problém pri prejazde hôr.

To nie je úplne môj názor. Toto sa momentálne deje. Ale R3 ako taká je plánovaná až od r. 2010-2015.

O nic drahsia ako useky D1 cez Velku a Malu Fatru. Dokonca taku rovinu ako medzi Liptovskou Osadou a RK by si hladal od Bytce po Branisko marne.

Chcel by som tie studie o problemoch s podzemnou vodou vidiet. Podla mna ani neexistuju. Nezmyselny lobisticky postoj sa zakryva pseudoarguemntami.

Kedy si tadial siel naposledy ? Obchvaty DK , Tvrdosina a Trstenej su postupne nevyhnutne aj keby tadial neprechadzal jediny kamion. Dtto Donovaly.

A aky je teda tvoj nazor? Pozastavenie a presun vystavby Donovalov ma jediny ciel. Prevazit vahu vyhodnosti zrychlenia vystavby v prospech D1 pri ZA a MT. Ekon. rentabilita a spolocensky prinos pre vsetkych danovnikov (nielen zilincanov) je este stale na strane Donovalov

Ja uvádzam fakty, svoj názor som tentokrát vynechal. Odpoviem ti znovu aj s mojím názorom.

Trasa BB-RK bude takisto drahá ako trasa ZA-RK. Lenže tu už bude postavená celá trasa až po ZA. Kdežto R1 dostavaná nebude a bude na to treba 15-20 mld.sk. Takže tie reči o výhodnosti by som radšej nespomínal. To by malo význam, ale D1 by musela byť po TN, ale nie je. Ano, určite by bol a bude lacnejší model TT-NR-BB-RK ako TT-TN-ZA-RK, ale to je vývoj, hospodársky a vládny, staviteľovi je to “v podstate jedno”.

Tie štúdie o vplyve na ŽP už existujú, aj na trase MT-TR-BB, aj na trase BB-RK, len nie sú dosť “hlboké”.

Ja si tiež myslím, že obchvaty okolo už spomínaných miest od DK po poľské hranice na trase R3 bude treba. Už teraz sa plánujú.

Toto nie je o lobingu, pretože D1 sa bude stavať a dostavia sa či tu bude SDKÚ, Smer alebo ĽS-HZDS. A bude sa stavať aj R3. Aký by som ja mal prospech na tom, aby som hovoril, že R3 by nemalo byť na trase BB-RK, ale malo by byť na trase MT-TR-BB? Veď už len v peniazoch je zásadný rozdiel. Ale treba to vidieť zo socio-ekonomického pohľadu, bude D1, tak už nemusí byť aj BB-RK.

Môj názor: Treba dostavať čo najrýchlejšie D1, D3, R1, R4, R5 a kritické miesta na R2 a R3.

R3 sa nanovo trasuje a prehodnocuje momentalne.

Jednotková cena / cena za kilometer / R3 BB - RK je približne 1,2 násobkom ceny dialnice D1 v profile MT - RK teba ten úsek bude najdrahší úsek a bude to len RC.

Je pravdou že EU má výhrady k RC cez Donovaly kôli vode.

Ale aj tak najvážnejší a hlavný argument je že Turiec má / skorej musí / byť pripojené južnou trasou typu RC alebo D, preto bola nezmyselne trasovaná R3 cez Kremnicu súbežne z R2 vo vzdialenosti asi 15 km. Táto trasa cez Kremnicu bola naplánovaná ako priame spojenie z BA.

Poliaci zatial nemajú záujem pokračovať v budovaní RC z Rabky smerom na Trstenú.

Dialničiar: Neviete náhodou či existuje variant prepojenia R2 a R3 a to v trase Handlová - Turčianske Teplice ? .. lebo ak bude variant BB - TR - MT tak takto by sa spojila BB priamo z PD a TN .. tá spojka by bola dlha 15-20 km

Ani R2 sa zatiaľ neplánuje celá stavať vôbec do r. 2020. Len úsek ZV-KE.

Ano to viem, myslel som to výhľadovo

Neviem, ale tých 15-20 km by stálo 10-15mld.sk, možno viac. To je hornatá oblasť. Výhľadovo je to v pláne r. 2050 ale len spomenuté, že čo by sa mohlo ešte postaviť.

Zaujimave, ze o trasovani rozhodnute este nie je, ale cena uz je mnohym uplne jasna. Toto je uplny blud, mozno to niekto prerataval pri 17 km tuneli cez Mostenicu .

Otazne je, ake dostali podklady. Sam dialniciar tvrdi, ze tie studie su uplne povrchne.

Presne tak isto nezmyselne ako cez BB-TR-MT. Len chory mozog a zaujmove skupiny mozu rozhodnut o inom trasovani R3 ako cez Donovaly. Ved je to taky isty nezmysel, akoby niekto trasoval D1 medzi PO a KE cez Vranov a Secovce.

Ani sa necudujem, ked je R3 dlhodobo bojkotovana z nasej strany. Poriesili by to prakticky iba medzivladne dohody mezi H, PL a SK. Kde ale nie je vola, tam nie je ani cesta.

Spojenie BB s PD po trase R1+R2 bude raz velmi slusne. Presne tak, ako BB s MT po trase R3 cez Donovaly + D1.

A mimichodom, odkial sa stale berie taky blud, ze BB-TR-MT bude lacnejsie ako BB-RK ? Nebude. Tunel popod Velky Sturec je nakladovo porovnatelny s tunelom pod Malym Sturcom. A z Cremosneho po MT to vyjde urcite drahsie ako z Liptovskej Osady po RK.

Veru zaujimave.

co potom robia useky Jabłonka - Chyżne a Chabówka - Jabłonka v tom exceli na highways.sk v programe vystavby v PR? su uvedene v kapitole “rekonstrukcja” do 2005 a 2007 a o par riadkov nizsie v tej istej kapitole su uvedene useky S69 a to do 2006 a 2010. Nemyslim si ze tie terminy aj dodrzia, tak ako sa nedodrziavaju ani u nas a ani inde, v planoch vsak su. Su vlastne tie S7 a S69 RC alebo nie su? Alebo je S69 je RC a S7 nie je? Tak preco su v jednej kapitole? V kapitole ekspresowiek je “Myślenice-Lubień (z obw.Lubnia) 1 jezdnia” a aj “Bielsko Biała-Cieszyn (2 jezdnie)”. Podla mna to znamena, ze useky v kapitole ekspresowiek su RC na ktorych sa bude jazdit ako na RC, kym medzi “rekonstrukciami” su tie na ktorych sa bude jazdit ako na I. triedach, budu ale mat parametre RC.

Ak si vezmem, ze PR smerom na SR planuje na vsetkych moznych trasach len akusi zmes rekonstrukcii a novych usekov RC (ani jednu D! a “original” RC), tak mam pocit, ze polska tema je u nas daleko viac omielana ako slovenska tema u poliakov.

O variantoch trasy R3 existuje štúdia ktorú vypracoval Terraprojekt Bratiskava s IKP a.s. Praha. Ekonomické hodnotenie robil Dopravoprojekt a hodnotenie vplyvov na ŽP BIO-ECO Bratislava.

Tam je napísané že Donovaly sú najkratšie ale najdrahšie, Kremnica je najdhšia ale najlacnejšia a Šturec je v strede, je kratší ako Kremnický variant ale lacnejší ako Donovaly. Tam to predstavujú ako optimálne riešenie.

Okrem toho nie je vyriešené trasovanie od dialnice po poľské hranice. Tam je to možné 3 spôsobmi Kraľovany - DK - PL alebo RK - DK - PL. a tretia je dočasné pozastavenie trasy co 2030.

Taktiež D1 to ovplyvňuje, ak bude Korbeľka R3 je ekonomickejšia RK.

Dalej je tam regionalny rozvoj dotknutých území, napríklad aj väzby miest … DK má väčšiu väzbu na MT ako na RK napríklad.

Ale v závere vychádza je trasy cez Donovaly a cez Šturec sú si globálne rovnocenné, každá má niečo pre a proti.

Ja som nepovedal, že sú povrchné, len, že nie sú úplné. Lebo výsledkom je, že by sa nestavala ani trasa MT ani trasa RK v smere na BB. To je všetko. Ale obhajovať, že RC BB-RK je lepšia ako D1, tak to nemá ani u mňa žiadnu váhu, lebo na tejto trase nie je nič pripravené. A D1 už je ako keby v ZA. Ale R1 ešte nie je a bude tam treba 15-20 mld.sk. Bude aj R3, ale nemôže byť všetko priorita. Tými sú D1, D3, R1 a R4 (KE-Milhosť). A len lokálne, asi 20 km R2 (ZV-KE). Na R3 budú max. priebežne pri týchto stavbách riešené obchvaty okolo miest.

pozor johhan !
to robis zamerne, ze nerozlisujes medzi Velkym Sturcom a Malym Sturcom?
Popod Velky Sturec je urcite BB-RK aj kratsia aj lacnejsia. V tych studiach je jedna zakladna , zrejme vedoma chyba. Nezahrna tzv. variant F (z ineho fora) BB-Ulanka- Stare hory-Jelenec-Revuca-Lipt.Osada.

Po mojej trase bude spojenie DK - MT vyhodne aj cez RK, lebo trojuholnik DK-Kralovany-RK prechadzas po odvesnach trojuholnika. Pri tvojej trase by rychlostne spojenie z DK do RK smerovalo po najdlhsej prepone a dlhej odvesne. Ziadny Ruzombercan by do DK necestoval po rychloceste cez Kralovany.

Tak aspon jedno “pre” uved pre Maly Sturec oproti Velkemu Sturcu (nie oproti Mostenickemu variantu) . Ja o jednom viem, ale je v hierarchii celkovych priorit zanedbatelne

Dialniciar

Hricovske Podhradie - Ivachnova bude stat 90 mld.

Za porovnatelne peniaze by bola hotova cela R1 + (BB-Donovaly-RK) + D1 az po KE

Este 1 rok natahovaciek a uprednostnenie Donovalov strati svoj rozmer ekonomickej vyhodnosti. Ale presne o to im ide.

Mam na teba jednu jednoduchu otazku. Skus is otvorit nejaku automapu a odpovedz, ako by si len tak zbrucha trasoval spojenie ZV-DK ty ako navrhovatel? Aj keby si bral do uvahy viacej variantov, tak by si zabudol na ten nalogickejsi cez V.Sturec?

Prioritou vlády je D1, D3, R1, R4 (KE-Milhosť) a cca. 20 km na R2 (ZV-KE). Všetci, aj SDKÚ, aj ĽS-HZDS a aj Smer budú aj naďalej budovať D1, pretože to je priorita už od komunizmu a nikto ju nezmení. Severné Slovensko vždy viedlo v infraštruktúre nad ostatnými časťami SR. To je historický vývoj pevne uchytený aj v politickej vôli aj v ekonomickom vývoji v tejto oblasti. Prichádzajú náročné úseky, investori, tak sa o 100% až o 200% voči r. 2004 zvyšujú financie na výstavbu diaľničnej siete na Slovensku.

Fakty vo výstavbe hovoria jasne v prospech D1, než v R1+R2 alebo v R1+R3. Už je v podstate diaľnica v ZA, sú schválené financie, pružne sa buduje. Ak by teraz niekto chcel spojiť východ SR cez R3 BB-RK, tak práve toto je nekoncepčné, pretože na D1 ostáva už len úsek ZA-RK (úsek pri a za PP by bolo nutné dostavať aj pri trase R3), ktorý bude o niečo drahší ako BB-RK, lenže aj dlhší. A naviac, R1 bude potrebovať na svoje dokončenie do BB ešte 15-20 mld.sk. Toľko k zmenám vo výstavbe D1 (nehovoriac ešte o ďalších problémoch ako je majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov či dokumentácia).

R3 však ešte nie je jasne ani trasovaná. Sú len 3 varianty, o ktorých sa uvažuje. Prvou variantou je MT-TR-ZH, druhou je MT-TR-BB a treťou je BB-RK. Vzhľadom na to, že R3 je vedená aj v smere na Šahy a tzv. žiarsky lievik by bol už preťažený, tak varianta č. 1 sa zamietla. Varianta č. 2 sa odložila spolu s variantou č. 3 kvôli skúmaniu dopadov na ŽP a okrem toho vláda rozhodla, že s výstavbou R3 cez MT sa počká min. do r. 2010.

Môj názor je, že R3 by mala ísť jednoznačne od BB-RK, ale keď sa vláda rozhodne dať prednosť variantu MT-TR-BB, tak sa to nebude dať nijako ovplyvniť žiadnym vyvracaním argumentov, pretože táto trasa bude lacnejšia (bude mierne drahšia, ale výrazne dlhšia) a bude prechádzať väčším osídlením ako trasa BB-RK. A okrem toho, keď sa dobuduje trasa MT-TR-BB, tak sa zakáže prejazd kamiónov v úseku BB-RK, kdežto naopak sa to dať nebude spraviť a keďže už bude existovať aj D1, ktorá spojí SR s Tatrami, tak práve tie Tatry budú ešte viac chránené tým, že tadiaľ kamióny jazdiť nebudú.

Trasa E77 svoju bubucnost ma, nakoniec pocita sa s nou aj PR, aj MR, aj ked nie ako priorita.

ak je tomu tak, tak je to dobra sprava.

Ktore?

Ja som ich uviedol. Finančné, hustota osídlenia, počet obyvateľov, rozostavanosť úsekov (to často spomínaš aj ty ako “problém” SR), celospoločenské (spojenie BA-KE), politické, ekologické, pozemkové, socio-ekonomické.

Dialniciar, pls zodpovedz mi toto

“Mam na teba jednu jednoduchu otazku. Skus is otvorit nejaku automapu a odpovedz, ako by si len tak zbrucha trasoval spojenie ZV-DK ty ako navrhovatel? Aj keby si bral do uvahy viacej variantov, tak by si zabudol na ten nalogickejsi cez V.Sturec?”

AD Financne:
Predpokladajme hotovu D1 po ZA a dokonceny ziarsky lievik
Hadam nechces povedat, ze NR-hr.banadik + BB-donovaly-RK bude drahsie ako cely usek Hr.Podhradie-RK ?

AD hustota osidlenia a pocet obyvatelov:
Sedi, ale nezabudaj ze ti obyvatelia v okoli Martina by mali moznost vyberu smerom na BA medzi D1 a R3+R1 a vzdialenost k najblizsiej rychloceste by neprekrocila 35 km.

AD rozostavanost usekov:
O to sa hra , ak sa zacne stavat pod oboma Fatrami , potom uz nebude navratu a moznost zmeny.

AD celospolocenske
Rychlostne spojenie BA-KE by bolo aj cez Donovaly: D1+R3+R1 a pritom dost lacnejsie

AD Ekologicke
Priroda vo Velkej a Malej Fatre je nejakym sposobom dolezitejsia ako v Nizkych Tatrach ?

AD Pozemkove:
Ani na D1 este nie je schvalena definitivna podoba trasovania v useku ZA-RK , takze zrejme sa tam nevykupovali pozemky pre vsetky mozne varianty.

Dialniciar, ak dovolis, budem ta citovat z ineho fora:

Kedze ta poucili a presvedcili, mohol by si tymi istymi argumentami poucit a presvedcit teraz mna, urobis zasluzny cin.

Z Ulanky do Cremosneho bude treba postavit 9km tunel. Popod Velky Sturec staci aj kratsi tunel, ale keby sa aj tu mal razit 9 kilometrovy, tak bude koncit niekde blizko az pri Lipt.Osade. Odtial je do RK taka ista rovina ako z TR do MT. Tam naklady na 1 km RC budu urcite porovnatelne, ale vzdialenost cez Donovaly je ovela kratsia.
Ci je variant cez TR ekologickejsi, o tom pochybujem . Ekologovia tvrdili, ze narusenie podzemnych vod hrozi v Korytnickej doline. Variant popod V.Sturec Korytnicku dolinu obchadza.
AD zeleznicna trat: RC cez Donovaly je potrebna nie len pre kamiony , ale aj pre os. dopravu. Kto tomu nerozumie, ten zrejme cez Donovaly nikdy nejazdi.

Dialniciar,
myslim ze ta presvedcili, preto, lebo o nejakom variante popod V.Sturec nehovorili ani v naznakoch. Je to prehladna taktika lobistov. Urcite ti navraveli bajky o problemoch v Mostenickej alebo Hriadelskej doline, ako by bolo nevyhnutne nasledne urobit severny obchvat BB , ze sa v Korytnici narusia pramene a podobne zahmlievacie frazy.

Myslim, ze pri porovnavani D1 BY - RK a R3 BB - RK treba brat do uvahy intenzitu dopravy. Aj ked by sa presmerovalo na R3 2 tisic voz./24h z useku RK-BY, stale bude zatazenost BY-RK priblizne dvojnasobna oproti R3.

V roku 2000 bola intenzita dopravy na BY-RK priemerne skoro 3 nasobok intenzity cez Donovaly. (Pritom neberiem do uvahy, ze dnes je v Ziline na I/18 priemerna denna intenzita 30 000, na vystupe zo Ziliny 24 000 a pri Strecne sa blizi k 20 000 voz./24h.) To znamena, ze ak by boli naklady na D1 HP - RK menej ako 3 nasobkom ceny za R3 BB - RK, tak sa lepsie oplati stavat D1. Na ktoru boli naklady odhadnute na 72 mld.Sk pre rok dokoncenia 2010 a 60 mld.Sk pre rok dokoncenia 2013(Správa o záveroch štúdie realizovateľnosti financovania projektov diaľnic formou PPP). Pritom stale by prudila doprava cez stred BB a zrazu by bol treba tunelovy obchvat BB.

Pritom na D1 Belusa - HP s dlzkou 30 km treba vynalozit este okolo 12-13 mld.Sk, kym na R1 po BB chyba este spolu s juznym obchvatom NR vyse 70 km, co bude iste podstatne viac 13 mld.Sk.

Takze otazka znie: Da sa postavit BB (koniec 4 pruhovej delenej cesty) - Ivachnova za menej nez 20 mld.Sk pri sucasnych cenach?

Pritom nas ale bude trapit, ze mesta ZA,VR,MT,RK nebudu mat vybudovany obchvat a intenzitu od mozno 13 000 v RK az po 30 000 v ZA a cez Strecno pojde urcite viac ako 15 000 voz./24h.