A tiez ma zaujalo slovne spojenie - rýchlostná cestná komunikácia.
Takze nie RC alebo RK ale dokonca az RCK. A je to lepsie nez RK pretoze to je skor skratka okresu a mesta Ruzomberok a skratka RC nie je presna pre definiciu rychlostnej komunikacie. Takze ja odteraz budem pouzivat skratku RCK pre kazdu rychlostnu cestnu komunikaciu v SR, CR atd.
Faktom je ze toto uzemie SR nema a ani tak skoro nebude mat plny profil RCK R2 a moj odhad pre plny profil v celej dlzke R2 (podla clanku) je r. 2030. V r. 2020 by mali prebiehat posledne stavebne prace na 1/2 profiloch a postupne by sa mali useky rozsirovat.
Tvrdo napisane na 1/2 profil tu su intenzity a potrebnost z hladiska prichodu novych investorov. A na plny profil alebo aj vystavbu celych novych usekov je planovane aj PPP o com napriklad stranka blizsienaokolo.com neinformuje pre zaujatost oproti systemu PPP.
V skutocnosti je zamerom R2 podobne ako D1 stavat cez PPP. A to hlavne pre chybajuce mozne cerpanie fondov EU kvoli chybajucemu koridoru v trase R2.
Na jednej strane slovenske vlady “odsudili” tieto oblasti k horsej zivotnej urovni ale na strane druhej by rychlou vystavbou R2 “odsudili” celu krajinu na min. pomaly zlepsujucu sa zivotnu uroven - konkretne tym myslim ze os BA-ZA bude schopna generovat HDP a rozvoj aj dalej od tejto osi a to konkretne aj na Zahorie (D2+D1), TT-NR-BB a takisto aj dalej od ZA v smere na PP a potom aj dalej na KE a od tejto zony by mali byt KE podporene aj R4 a D1 KE-MI atd. - ale z tohoto je jasne vidiet ze oblast RCK R2 ZV-KE je “osudena” na to ze bude musiet cakat na viac penazi. Ale na 100% peniaze budu moct prist z osi BA-ZA atd. kym keby sa teraz prioritne len stavala RCK R2 tak to nevyriesi HDP krajiny a tym to nevyriesi nic a samotna RCK aj ked by bola lacnejsia nez D1 tak by si na seba nikdy nezarobila a aj preto je navrhnuta na PPP takze nie je to uplne zabudnutie na region. To co treba je zvysit financie na vystavbu dialnicnej siete.
R2 na plný profil, to je vzdialená skutočnosť, aleno vzdialený sen. Financie z EU fondov by mohli pomôcť na skompletizovanie úsekov Zvolen-Kriváň a Košice-Soroška na plný profil.
Pre ostatné úseky by zatiaľ postačoval polovičný profil.
Ja si myslim, ze susasne tempo vystavby na R2 ZV-KE je takmer postacujuce … takmer preto, lebo obchvat Tornale ako aj Figy sa odsunul z povodnych terminov, Ozdany su OK.
Dal by som doraz na dalsie obchvaty a ako Branco spomenul, investovat na trase ZV-Krivan a RV-KE. Sorosku by som rozsiril, rekonstruoval, hlavne na “kosickej” strane…
Polprofil postupne staci … ale ako Adoas pise, nebude to riesit zaostavanie regionu, cize toto je potrebne riesit komlexne z pohladu dopravy, nielen R2 … rekonštrukcie ciest, napojenie na Madarsko atd …
Vystavba na R2 bude zavisiet od buducej vlady…ale mozno uz obchvat Ozdany pomohol k ziskaniu Draxlmaieru do RS (a len na okraj: je to dadavatel pre nemecke automobilky takzie s Kiou nema nic spolocne). Urcite by mal byt prioritou usek od Figy po RS ako obchvat Batky a Bakty a ZV-Krivan uz ako plny profil. S tou Soroskou to asi tak skoro nebude, lebo povrchovy variant je zamietnuty MZP, ale aspon po RV by sa vyriesili nebezpecne useky a to npr. pre stredne velkych investorov to je postacujuce.
Este k tym Ozdanom, neviem ci by nebolo vhodne ak by SSC urobila nieco s tou zakrutou za Ozdanmi v smere od RS (tam kde bola ta nehoda autobusu s UA kamionom vlani)…ak bude obchvat hotovy tak sialenci sa budu rutit z obchvatu do tej zakruty kde je povolenych 40 ci 60 km/h (uz sa nepamatam presne)…a nebudu to domaci lebo oni to dobre poznaju. Tam je cesta dokonca lokalne zuzena z C9,5 na C7,5 co samozrejme skoro nikto nerozozna.
V ramci R2 by sa mala NDS sustredit hlavne na vystavbu dlhych usekov, min. 15 a viac km - dobre prirodne podmienky, vacsi vynos z myta, vyriesenie dlhsich dopravnych problemov. Obchvaty potrebne uz nebude stavat pretoze v podstate ani Tornala ani dalsie mesta nie su priamo na trase - ja by som skor odporucil NDS realizovat dlhsie useky a SSC by potom mala realizovat privadzace.
Vseobecne sa nepredpoklada nejaka masivna vystavba R2 - nebudu na to zdroje penazi podla inych priorit, ale urcite by pomohla napriklad aj suma +2 mld. SKK k tomu co je teraz. To by mohlo byt cca. 4 km, za 4 roky vlady by to bolo tempo vystavby rychlejsie o 16 km.
Som sa pomylil - bolo by to viac ako 16 km pretoze 500 mil. SKK je priemerna cena na 1 km a tu sa stavia len 1/2 profil a naviac su tu lahsie stavebne podmienky. Takze by to bolo cca. 35 km naviac.
500 mil. SKK/km moze byt priemerna cena v celej SR teraz…na R2 dnes tak 200 mil. SKK/km za nejake 4 roky to moze byt 300, max. 350 mil SKK/km, aj s inflaciou, a to uz na plny profil ZV-Krivan.
ale ked sa budu prioritne riesit najnarocnejsie useky, tak to bude viac … ako trebars ozdany … tam je to samy most a je to tusim 6,4 km za 3 mld … ale tie ceny vies lepsie ty
To uz zavisy od toho, ktore konkretne…ja mozem napisat len svoje predpoklady a odhady…Sorosku nepredpokladam ze sa tak skoro bude riesit tunelom a ine riesenie sa uz zrejme neschvali. Ozdany stoja necelych 1,5 mld/6 km (uplne presne sumy tiez neovladam ) cize do 250 mil/km a to nie je lahky usek, podobne Figa, zase pri Tornali je to menej ako 200 mil/km a bolo by este menej keby to nerobili 4 roky. V okolí RS podla mna narocnejsi usek ako Ozdany nie je, skor naopak.
ZV-Krivan by som porovnal s usekom ZC-Sasovské Podhradie, tam sa kalkulovalo do tych 250 mil/km pre plny profil.
Ak odhadujem ze tento rok ide na tieto obchvaty cca. 2 mld Sk tak to by stacilo tak na 30-40 km do 2010 samozrejme s valorizaciou sumy kvoli inflacii (ale ta uz nema byt vysoka, to vies lepsie ako ja). Ak by pridali este tie v Adoasom prispevku spomenute dalsie 2 mld./rok tak to by umoznilo az masívnu vystavbu.
inak co sa tyka valorizacie, skor treba brat ceny surovin/materialu, nafty a pod … takisto rast ceny prac. sily, mechanizmov …cize nie inflaciu ako taku, len vybrane polozky …
… len som chcel upozornit, ze predsalen tam moze byt riziko …
Neviem ci ma SR moznost ovplyvnit ceny stavebnych materialov ako cement, beton atd. a takisto ceny ocele, nafty atd.
Cena pracovnej sily stupa - viac robotnicke profesie ako technicke profesie - ale to suvisi skor s tym ze je vacsi nedostatok robotnikov ako “len” nedostatok technickych pracovnikov a rozdiely v raste platov su len niekolko % z hladiska rastu 6-12% rocne to moze byt v priemere napriklad 7% pre technicke miesta a 9% pre robotnicke profesie.
A neporozumel som tomu rastu mechanizmov … to je polozka ktora sa neda umiestnit do ceny stavebnych prac … ak 2 firmy maju dobre technicke vybavenie tak dalsie 2 firmy nemozu kvoli tomu zvysit ceny za pracu - musia znizit zisky a viac investovat ale to s cenou stavebnych prac nema nic spolocne - slovensky trh je roznorody a zabezpeceny pritomnostou dobrych firiem s kvalitnou technikou.
Ja som zjavne “na jednej palube” s devilom pretoze obaja vieme ze na R2 by velmi pomohla aj suma 2 mld. SKK vzhladom na podmienky vystavby - lahsi teren, 1/2 profil, dlhsie useky, …
Nemělo by se zapomínat i n úsek mezi Žiarom n.H., Trenčínem a Drietomou. Zde je rovněž nutné budovat obchvaty a přeložky silnic jako např. Prievidza, Novaky, Žiar, Bánovce.
Zdravim, hledal jsem a nenasel, jestli jsou nejake zpravy o tom zda se bude delat nejaky obchvat obce Drietoma (zona 40 km/h a privadec k D1 z panelu v dezolatnim stavu)…pravdepodobne by to byl i zacatek R2…
Cetl jsem diskuze o stavbe R2 takze vim kdy bude, ale tenhle ochvat by byl par kilometru a myslim ze i Drietoma by si oddychla…