R2 Tornaľa – Gombasek

Rýchlostná cesta R2, Tornaľa - Gombasek

Parametre rýchlostnej cesty R2
Rýchlostná cesta R2 medzi Tornalou a Gombasekom navrhnutá v kategórii R 24,5/120.
-pre návrhovú rýchlost 120 km/h v extravilánoch
-pre návrhovú rýchlost 80 km/h v tuneloch.

Termíny zacatia a skončenia výstavby a prevádzky
Predpokladaný termín začiatku stavby: 2016
Predpokladaný termín ukončenia stavby: 2019
Predpokladaná lehota výstavby: 48 mesiacov
Celkové náklady (orientačné)
Variant 1 červený - 474 887,- tis. €
Variant 2 modrý - 319 545,- tis. €
Variant 3 fialový - 702 390,- tis. €

Tunely
Dominantným objektom v trase variantu 1 (červený) a variantu 3 (fialový) rýchlostnej cesty R2 je tunel Plešivec, situovaný v juhovýchodnom obchvate obce Plešivec na okraji národného parku Slovenský kras.

Základné parametre
Tunel Plešivec je riešený ako dvojrúrový na návrhovú rýchlost dopravy 80 km/h.
Tunely v oboch variantoch majú navrhnutú betónovú vozovku šírky 2x3,5 m s priečnym sklonom 2,5 %. Po oboch stranách vozovky budú vodiace pásy šírky 0,25 m a vyvýšené obslužné chodníky šírky 1,0 m. Výška prejazdného profilu nad vozovkou v tuneli je navrhnutá na svetlú výšku 5,2m - jednotne s prejazdnou výškou pod mostnými objektami rýchlostnej cesty R2.

Variant 1 (červený):
Navrhovaná dĺžka tunela je 1385m. Západný portál tunela je v staničení km 11,033 a východný je v staničení km 12,418.

Variant 3 (fialový):
Navrhovaná dlžka tunela je 2572 m. Západný portál tunela je v staničení km10,909 a východný je v staničení km 13,481.

Variantné riešenia rýchlostnej cesty R2
Variant 1 – červený a variant 3 – fialový riešia vedenie trasy rýchlostnej cesty R2 so začiatkom na konci už prevádzkovaného obchvatu mesta Tornale, vedením trasy v údolnej nive rieky Slaná, na mnohých miestach v súbehu s cestou I/50 a železničnou traťou Zvolen - Košice, ďalej tunelom pri obci Plešivec a končiaceho pri Gombaseku napojením na trasu technickej štúdie rýchlostnej cesty R2 úseku Gombasek – Včeláre.
Variant 2 - modrý má zaciatok a koniec ako úseky variantov 1 a 2, ale obec Plešivec obchádza po povrchu.

Priebeh jednotlivých variantov riešenia vedenie trasy rýchlostnej cesty R2 je pekne vidieť z mapiek pre projekt posudzovania EIA:
gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=9445
gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=9446
Za zmienku stojí, že z environmentálneho hľadiska bol odporučený a vybraný ako najvýhodnejší variant č. 1 červený.

:arrow_right: Pozn.: Vyššie uvedené informácie som čerpal z procesu posudzovania EIA bez toho, aby som ich overoval.

Diky mirkobb za spracovanie, ja som sa na to asi 2 tyzdne neuspesne chystal :slight_smile: Tak predsa nasli sposob, ako urobit obchvat Plesivca bez tunela a bez vyuzita I/50…

Má v tomto prípade tunel opodstatnenie, alebo je lepší povrchový variant?

To záleží od uhla pohľadu, kto ako sa na to pozerá akou optikou.. :wink: Ochranári a možno aj obyvatelia Plešivca by asi chceli tunel, daňoví poplatníci asi zas povrchový variant, tak si vyber. :smiley: Podľa môjho úsudku, pokiaľ sa im technicky podarilo nájsť tým úzkym údolím (aj cez to všetko že je to tam poriadne napchaté) vhodný “koridor” ešte aj na vyhovujúce trasovanie tej R-ky, tak nie je naozaj čo riešiť. Stačí sa pozrieť na ceny jednotlivých variantov a porovnať. A keď sa to tak zoberie, nebudú prví a ani poslední čo im pôjde taká cesta kúsok “za humnom”. Za súčasnej ekonomickej situácie treba tunely budovať predovšetkým tam, kde už iná možnosť nie je, napr. súvislé horské masívy, silne urbanizované územia a pod.

Podla mna je toto dalsi celkom pekny pripad, kedy je tunelove riesenie vhodnejsie oproti povrchovemu, pokial chceme mat kulturnu krajinu (s tym, ze Slovensky kras je naozaj nadherne pohorie). Povrchove prechadza tesne popri domoch a navyse v uzkom udoli. Zaroven je tunelovy variant o nieco kratsi, na rozdiel od PB (kde aj cena tuneloveho variantu bola vyrazne vyssia oproti povrchovemu)

Akurat ze v pripade tuneloveho variantu uz bude na trase R2 ZV-KE 10 km tunelov a cena R2 tak zacina konkurovat aj severnej D1 :slight_smile:.

Kazdopadne je to myslim najmenej potrebny usek na R2 ZV-KE a mohol by sa budovat az ako posledny.
P.S:, mirkobb, vdaka za kompletne zhrnutie, kiezby takymto kvalitnym prispevkom zacinala kazda tema R a D usekov :slight_smile:.

ja si aj myslim, ze to bude uplne posledny usek na trase ZV-KE, ktory sa bude stavat… priprava tomu zodpoveda

nieco sa zase objavilo na enviroportale, aj ked predchadzajuce mapy co tu mame su lepsie ..

eia.enviroportal.sk/detail/rychl … a-gombasek

Uz som sa na to pozeral a neviem co take dolezite tam pridali. Ale celkom zabavne su tie stanoviska obci, je rok 2011 a oni to pisu normalne rukou na papier :slight_smile: A samozrejme vsade pozaduju, aby RC viedla co najdalej od obce

podla toho, ze je tam jeden datum a miesto, usudzujem, ze zvolali vsetkych starostov na jedno miesto a dali im predtlacene vyhlasenia na doplnenie. samozrejme to neospravedlnuje “bi bolo najvhodnejšie” :slight_smile:

Starosta v tomto prípade nechcel byť pravdepodobne moc tvrdý voči “vrchnosti”, ale svoje si povedal a záujmy obce obhajoval. :slight_smile:

marnosti vymate problemy … myslim ze horsie by bol keby to neschvalil ten starosta …

prvy krok: zakazku o EIA vybrali - www2.uvo.gov.sk/evestnik/-/vestnik/317425

…takže za 5-10 rokov sa začne stavať…ešte taká otázka, kto to bude financovať?

O 5-10 rokov tazko. Tento usek ma velmi nizku navratnost, zdroje financovania su velmi obmedzene. Uspech bude, ak sa do tych 10 rokoch postavi aspon suvisly usek medzi Ozdanmi a Figou.

Zo zaverecnej spravy EIA:
V zmysle výsledkov multikriteriálneho vyhodnotenia pre výstavbu rýchlostnej cesty R2 Tornaľa - Gombasek odporúčame variant 1 červený z nasledovných dôvodov:

  • Z hľadiska širších dopravných vzťahov je navrhovaný variant výhodnejší ako variant nulový, skvalitní sa dopravná infraštruktúra celého ťahu rýchlostnej cesty R2, zvýši sa plynulosť, bezpečnosť dopravy a dostupnosť regiónu Gemera pre rozvojové aktivity a nové investície.
  • Vplyvy na prírodné prostredie a krajinu sú pri zabezpečení opatrení na minimalizáciu a elimináciu negatívnych faktorov počas výstavby a prevádzky environmentálne udržateľné.
  • Vplyvy na chránené územia, územia Natura 2000 a ich integritu sú v zmysle „Primeraného posúdenia“ za súčasného dodržania navrhovaných opatrení akceptovateľné.
  • Z hľadiska zdravotných vplyvov z prevádzky rýchlostnej cesty na obyvateľstvo (najmä hluková záťaž) sa vybudovaním protihlukových opatrení eliminuje, prerozdelením dopravy sa významne zlepší kvalita bývania pozdĺž cesty I/16 (zníženie intenzity dopravy v nulovom variante) najmä v prieťahoch obcí Čoltovo, Bohúňovo a Plešivec.
  • Trasa rýchlostnej cesty R2 v odporučenom variante 1 červenom rešpektuje súčasné aj rozvojové urbánne prostredie, je v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou a variant 1 červený je pre dotknuté obce najprijateľnejší.
    Vzhľadom na závery z posúdenia identifikovaných vplyvov možno konštatovať, že odporúčané riešenie rýchlostnej cesty R2 vo variante 1 červenom je pri dodržaní opatrení na minimalizáciu a elimináciu negatívnych vplyvov na životné prostredie aj napriek vyšším investičným nákladom a náročnejšiemu technickému riešeniu (tunelový variant) environmentálne najvýhodnejšie.

Som zvedavy, ako to dopadne pri useku Turany Hubova - ked tu “na rovine” presiel 1385 metrovy tunel oproti povrchovemu variantu 2.

tazko porovnat 4-5-7 kilometrovy tunel a 1,385 kilometrovy. ale riesenie moze byt podobne, odsunut obe. :slight_smile:

Proste, Vahostav+Doprastav+Smer si naplanovali megalomanske tunelovanie na vela rokov dopredu. A najhorsie je, ze samospravy im to zeru. Myslim ale, ze stanovisko EIA nie je zavazne, takze ak sa vlada rozhodne, ze staci povrchovy variant cez Plesivec, tak to tak mozu spravit.

zatial nie je dovod to spochybnovat. EIA sa da len tazko obist a mozu byt z toho velke problemy. tento usek nateraz vobec netreba, od tornale po roznavu sa jazdi rychlo a plynule, spolu s jablonov-moldava by sa mali stavat ako uplne posledne.

Ja som to spominal preto, ze sa mi zda ze EIA je od roka 2015 zavazna

stačí prepnúť na terénnu mapu a vidno, že okolo Plešivca nie je žiadna rovina, ale veľmi strmý svah