BRATISLAVA 2. februára (SITA) - Slovenská správa ciest (SSC) plánuje v tomto roku výstavbu obchvatu obce Figa na rýchlostnej ceste R2 v dĺžke 3 308 metrov. Spomínaný úsek si podľa odhadov SSC vyžiada vyše 25 mil. eur, pričom 75 % prostriedkov by malo pochádzať zo štrukturálneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra - 1.2 modernizácia a rozvoj cestnej infraštruktúry.
Výstavba úseku, na ktorý SSC vydala predbežné oznámenie o obstarávaní, by sa mala týkať ľavej polovice obchvatu so šírkou vozovky 11,5 metrov. SSC však počíta v budúcnosti s dobudovaním plného profilu cesty na šírku vozovky 22,5 metrov. Na obchvate sa ešte nachádzajú dva cestné mosty v celkovej dĺžke vyše 317 metrov, dva mosty nad cestou R2 v celkovej dĺžke vyše 322 metrov, jedna mimoúrovňová a jedna úrovňová križovatka. So stavebnými prácami by sa malo podľa predpokladov SSC začať v júli tohto roka, ukončiť ich plánuje v septembri 2006.
SSC zároveň vydala predbežné oznámenie o verejnom obstarávaní aj na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu spomínaného úseku, pričom vypísanie verejného obstarávania predpokladá SSC v rovnakom čase ako na výstavbu úseku.
Úsek má dĺžku 11,125 km. Stavia sa v polovičnom profile. Súčasťou stavby sú dve mimoúrovňové križovatky (s cestou I/67 a cestou I/50). Nahradí cestu I/50 prechádzajúcu cez Tornaľu. Ročná priemerná denná intenzita na ceste I/50 v Tornali dosahovala v roku 2000 5455 vozidiel za 24 hodín. Výstavba začala v septembri 2003. Úsek plánujú uviesť do prevádzky v roku 2006.
Takéto stavby by mali prebiehať na RK R2 vždy aspoň 3-4, teda dlhé aspoň 10 km a stavané na polovičný profil, pretože to veľmi pomôže doprave na týchto úsekoch.
Pretože na RC R2 nie je prioritou stavať úseky na plný profil, okrem toho stačia tu max. aj úseky na 1/2 profil a jedným z dôvodov je aj cena a druhým dôvodom sú aj nízke intenzity.
finančná situácia pri delení podľa D1, D3 a toho ostatného to len dokazuje. R1 je len z donútenia stavaná, aj to nie podľa politických cieľov a plánov a spomaľovaná aj zo strán “stavbárov” aj “úradníkov”.
Treba sa odvíjať od toho, že diaľnica D1 je prioritou SR.
Potom treba zohľadniť fakt, že diaľnica D3 je súčasťou koridoru, medzinárodného koridoru a teda je tiež prioritnou stavbou. Aj keď už to nie je úplne hlavný koridor, presnejšie je de facto vedľajší, tak stále je to významom takmer najdôležitejšia cesta na Slovensku v rámci zaradenia do EÚ a vôbec celého sveta.
Toľko k diaľniciam.
V rámci rýchlostných ciest (RC) je podľa čísla veľmi potrebná R1 a tá sa aj stavia. Neviem o tom, že by bola spomaľovaná jej výstavba, len sa stavia pomalšie, pretože na ňu nie je dostatok finančných zdrojov, no nasleduje hneď za D1 a D3.
Potom by mala nasledovať RC R2, no nenasleduje, pretože nie je dostatok finančných zdrojov a táto cesta nebude ako 1. spájať západ a východ SR, nie sú tu vysoké intenzity (uvidíme ako to dopadne v r. 2005 v celoštátnom sčítaní SSC), ale budujú sa tu aspoň obchvaty ako aj časť súvislejších úsekov, aj keď len na 1/2 profil, aby sa zlepšila doprava v tejto časti SR.
To, čo ty nazývaš “omrvinkami”, Antim, je to ostatné. R3, R4 sa spomaľovali, aby sa šetrili financie na D1-R1. Je to v záujme SR. Ale aj tie “omrvinky” sa budú zvyšovať zároveň s D1 a D3.
No a okrem toho, ak sa aj zvýšia financie na diaľničnú výstavbu, tak sa bude vždy pridávať priamoúmerne dnešnej dobe predovšetkým na D1 a D3. Po dobudovaní R1 sa môže realizovať ďalšia RC, presnejšie ďalšie úseky na R2-R3-R4. Alebo aj na R7.
Ale stále si nevyvrátil fakt, prečo musí ísť na D1 70% všetkých financií určených na diaľničnú výstavbu, keď aj v politických programoch je 60%.
Okrem toho, suma bude narastať, ale pomer zostane. Takže stále to budú “omrvinky”, pretože sa zväčší “chlieb”. To je ten princíp.
Môže platiť a aj platí, že D1 je prioritou, ale mohlo by to byť v rozumnej miere, pretože ak by to malo zohľadniť reálnu potrebu spojiť západ s východom pomocou D1, tak by sa muselo dávať 100% len na D1.
zaujimala by ma jedna vec, a to ked uz D3 je vacsia priorita ako R1 (aj ked dovod je tam je koridor je slaby dovod), tak co znamena “priorita” obchvat CA je v 1/2 profil a dnes sa stavia nejakych 200 m. ono to je dost velky kontrast lebo pri kazdej RC sa pise ze nie je dost penazi, zrejme ani na D3 nie je dost, a nie vsetky usely D1 idu s vystavbou plynule, lebo tiez nie dost penazi. tak potom kde vlastne su tie peniaze, ked ich ma byt vyrazne viac ako vlani
pretože je to priorita a 100% sa tam nasmerovať nedá práve kvôli politickým problémom, takže sa to znížilo.
Podľa politiky SMK malo ísť na D1 60% financií a prax ukazuje, že je to 70%. Vláda sa nerozpadla, takže je to aj politicky kryté. SMK totiž požaduje viac peňazí na juh, napríklad na R7 a tá sa už pripravuje. Ale “pripravuje sa” z toho 40(30)% balíka na všetko okrem D1.
Plánuje sa aj zmeniť systém plánu, t.j. 70% na D1+D3.
Ja nie som politik ani nie som vo vláde, aby som vedel viac. Ja môžem len “interpretovať” to, čo viem.
Cez vikend som si spravil maly vylet skrz SR Juh/ Sever. Kratky sumar videneho / Stavia sa na usekoch a to dost intezivne pripominam este raz , ze to bolo cez vikend {okrem zapadu} Janovce, Vazec, Zarnovica , Presovska Secovska, Ozdany a Tornala . Najma na Tornali to bolo paradne uz , aby to bolo hotove, co som si potvrdil prejazdom toho neststneho useko od Lc RS a pod. Osobne si myslim , ze ak sa dokonci na buduci rok cca 30 km useku na R1,R2 vyrazne to napomoze cestovniu do BA z KE Juznou trasou . Viem ze vystavba na r2 ako celku je v dohladnej dobe nerealna , ale na vyrieseniu tohto problemu by podla mojho nazoru uplne postaci obvchat problemovych usekov. Je to lacnejsi a rychlejsi variant.
fotky fotky fotky … ja viem ze je to prblemove ale ak ma niekto tolko casu aby sa tam zastavil s fotakom a pofotil dane useky a samozrejme zverejnil to tu bolo by to super … dakuje…
PS:mozno aj fotky z mobilu je lepsie ako drotom do oka