R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča

Súčasťou riešenia sú dva varianty (modrý a zelený) vedenia súbežnej cesty III/06642 v úseku Banská Bystrica - Šalková - Biotika Slovenská Ľupča. Spoločný začiatok variantov nadväzuje na koncovú úpravu cesty I/66 (R1) navrhnutú v rámci severného obchvatu Banskej Bystrice južne od oplotenia areálu bývalej cementárne. Koniec alternatívneho riešenia sa nachádza za novou mimoúrovňovou križovatkou (MÚK) Šalková situovanou juhozápadne od areálu Biotiky.
V rámci súvisiacich investícií je riešené aj dopravné prepojenie obce Slovenská Ľupča s pozemkami, objektmi a areálmi nachádzajúcimi sa južne od súčasnej cesty I/66. Dopravné pripojenie je navrhnuté v západnom (modrom) variante s pripojením jestvujúceho komunikačného systému pri Hrone ponad cestu I/66 (R1) a trať ŽSR na miestne komunikácie.

Trasa modrej alternatívy v začiatku úseku smeruje v súbehu s budúcou rýchlostnou cestou, ďalej sa za skládkami Cementárne odkláňa vľavo a mimoúrovňovo križuje železničnú vlečku. Následne trasa zatáča vpravo a podchádza v novom podjazde popod cestu (R1).
V súbehu so železničnou vlečkou trasa cesty prechádza do starej trasy cesty (spred 2. Svetovej vojny) ulicou Lupčianskou, v ktorej vedie centrom obce až po jej východný koniec. Za obcou resp. miestnou časťou Šalková sa súbežná cesta zatáča vpravo k železnici a na novom mostnom objekte preklenie železničnú trať Zvolen - Červená Sklala a mŕtve rameno Hrona pod Plavnom. V ďalšom úseku je vedenie súbežnej cesty pripojené na jestvujúcu cestu IIl/06642 pri Biotike v smere do obce Slovenská Ľupča (MÚK Šalková).

Trasa zelenej alternatívy je v počiatočnom a koncovom úseku zhodná z alternatívou modrou. Trasa zelenej alternatívy novej súbežnej cesty zatáča v priestore medzi skládkami odpadu bývalej cementárne a za železničnou vlečkou vpravo a zo strany jestvujúceho mosta nad vlečkou v podjazde podchádza popod rýchlostnú cestu R1. Vzápätí pri opustení hlbokého zárezu trasa súbežnej cesty stúpa v násype do úrovne nového nadjazdu nad železničnou traťou Zvolen - Červená Skala. Za železnicou v smere od Hrona uvažuje s pripojením v stykovej križovatke MK (priemyselná zóna Majer - Šalková). Následne klesá do úrovne jestvujúcej cesty III/06635 a v tesnej blízkosti mosta cez Hron križuje v novonavrhovanej okružnej križovatke (MOK). Za križovatkou prechádza cesta v intravilánovej úprave naprieč miestnymi záhradami smerom k železnici. V blízkosti železničnej stanice Šalková sa trasa súbežnej cesty zatáča východným smerom a prechádza koridorom medzi železničným násypom z ľavej strany a okrajom areálu futbalového ihriska a píly.

celková dĺžka úpravy 7,703 39 km
kategória komunikácie R 22,5/80
šírka jazdného pruhu 3,5 m
šírka spevnenej časti krajnice s vodiacim pruhom 1,5 m
šírka stredného deliaceho pásu 3,0 m

Teleso súčasnej cesty bude prestavané v jednom variante - červenom z priestorových dôvodov v dotknutom území. Smerové vedenie navrhovanej štvorpruhovej komunikácie, s výnimkou krátkeho úseku v km 0,855 - 2,099 severne od Šalkovej, v zásade sleduje osou pravý okraj koruny cesty (+/- cca 1,5 m) tak, aby pravý okraj vozovky ľavého pásu lícoval s jestvujúcim pravým okrajom vozovky. V trase je navrhnutých 10 smerových oblúkov s polomermi 365 m - 3.500 m s prechodnicami dĺžky 120 m.

Cena verejnej práce (rok 2009)

Variant Kapitálové výdavky v €
Zelený variant 99 450 707
Modrý variant 98 879 871

zdroj: www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/i-66- … nska-lupca

mapa zameru:

[album]6367[/album]

Podľa môjho názoru by zatiaľ bohato postačovalo dokončenie po MÚK Šalková (pri Biotike), vrátane preložky súbežnej cesty. Potiaľto sa to podľa mňa malo stavať v rámci PPP2, keď už doň pretlačili severný obchvat BB. Takto je to už zopár rokov provizórium, bez reálnej možnosti dostať sa napr. na bicykli legálne od BB smerom na Slovenskú Ľupču, Brezno. Okrem toho je už doprava na tomto úseku I/66 hlavne v pracovných dňoch všetko iné, len nie plynulá. Čiastočne je to kvôli odbočke na Šalkovú bez odbočovacích pruhov, ale ani intenzita dopravy tu nie je v pracovných dňoch nízka.

no ale ta cena za 8 km skoro 100 mio euro je docela dost, ale hej, urcite sa to dalo poriesit a v podstate keby nesiel prietah BB cez PPP a tie iste peniaze isli alikovotne, tak je to uz postavene.

Vysvetlí mi niekto význam tohoto úseku bez tunela pod Donovalmi? Tento úsek ma porovnateľné intenzity ako DK-RK. Vôbec by som tu nestaval žiadnu 4 pruhovku. Dokonca ide poza dediny.

tento usek by nakoniec ani ziaden tunel popod Donavaly potrebovat nemusel. Malo by sa pokracovat radsej smerom na Brezno a ten nezmysel R1 popod Donovaly nadobro pochovat!

RC a D nikdy nekončia apendixom alebo v lesoch, ale sa spajaju do siete kukni si mapu. Mať sekundárnu vetvu D1 idúcu cez južné oblasti je nezmysel?

Lorenc, napis mi, preco tak vehementne obhajujes nielen tu, ale aj v inych sekciach fora, potrebu R1 z BB do RK. Vsetci ti tu piseme, ze to je nepotrebne prepojenie, intenzity po dostavani D1 na Donovaloch klesnu a alternativa R3 je vyhodnejsia. Uz si zacinam mysliet, ze budes odniekial z ministerstva, NDS alebo inych pochybnych institucii a tu si len prisiel obhajovat tento nezmysel a pripadne dalsie rozkradanie financii cez PPP.

Garip venuj sa téme. Nehovorím že to musí ísť cez PPP. Ja obhajujem len trasovanie.
Možno ste sa utvrdili v niečom čo nieje úplne tak to je môj postoj. O tom je diskusia nie?

Ja osobne nie som z ministerstva, som rodak z Banskej Bystrice a urcite podporim tento projekt :stuck_out_tongue:

Lorenc, akékoľkovek pokračovanie RC na RK je hlúposť na n-tú. Do ceny tejto trasy je nutné započítať tunel pod Urpínom, inak by sa BB vrátila do stavu pred stavbu preložky I/66 ktorý Vážny honosne nazval R1.
Alternatívou k D1 je R1+R2. Za tých 1,5 mld. by sa dala dostavať východná R2 hoc len pol profilovo :wink:

Alternativou je R7+R2, takze je zbyotcne stavat R2 pri zvolene, radsej R7 pri NZ… Ale ked si to tak vezmem tak, co momentalne chodim Svidnik - BA, stale sme isli cez Donovaly (stale iny vodic), len raz cez zilinu, raz dokonca cez certovicu… Z mojho subjektivneho pohladu mi pride ze po R1 sa cesta da lepsie uzit, klukata atd. Zatial co D1 od Ziliny a dole, je to v podstate “rovna” a je to nuda.

Vlados to nehovor, hned sa dozvieme ze ako velmi treba prepajat BB a cely juh s oravou a liptovom… :laughing:

Nie budeme jazdiť z Nitry cez Žilinu do Svidnika aby sme sa tešili z 21 km tunelov cez ktoré pôjdeme 90 kou.

Z Nitry do Svidnika normalne cez cez Martin, a zilinske ani bystricke tunely netreba.

A Likavka- Turany s 12 km si kde nechal a budúce Prielohy Šajbu a Rematu s ďaľsími 7 km :smiley:

Na D1 tunely budu tak jak tak, cize tymto sa len lepsie vyuziju a ziadne nove sa nepostavia. A “Prielohy Šajbu a Rematu” nie je na R3. Tam je Certov vrch, a to je len 1km, aj to nie nutny.

preco si myslis ze NR - SK ma byt suvisla dialnica ? potom preco nie R8 PD-TO-NR-NZ-KN ? zeby preto lebo tam netreba tunel pod donovalmi…

Čo tu pletiete R8 a R3 to bol vtip. šup do koša.

a ty co sem pleties ze ako sa bude jazdi z nitry do svidnika ? sup do kosa.

a to som kde napísal?