ako by ste trasovali hlavnu dopravnu tepnu pri zohladneni najdolezitejsich parametrov populacie> hustoty, vzdelania, kto chce dlasie stat.urad
p.s. spec. pre kaviaristu
predstav si ze sedis pri stole mas v ruke ceruzku a mas nacmarat hlavnu tepnu pre SR, samozrejme za predpokladu ze nie co najkratsiu spojnicu BA - KE. Kvoli rychlosti radsej naskocim do lietadla, a mam to za rovnaku cenu
Caesar,
inac si vsimni podrobnu mapu hustoty obyv, uplne znej krici ze najhustejsie grupy regionov su Ba aokolie , Za a okolie a PO-Ke a okolie,
a tiepredsa musia lezat na hlavnej tepne a ked este cez to prelozis mapu vzdelania tak to je uplne jasne, ze D1 je polozena tak ako ma byt
a som ja snáď proti? Napísal som niečo proti? Tak prečo to smeruješ práve na mňa?
Treba pozornejšie čítať.
A ja by som takisto ako moderátor chcel požiadať, aby sa tu nediskutovalo o konkrétnych trasách, napr. o úsekoch ako Donovaly na R3 či Mengusovce-Jánovce na D1 a podobne. Takéto príspevky budú riešené.
Tak to nie je pravda. To nie je väčšia výpovedná hodnota, ale len iný parameter. Ak viem, že v BA žije 1/10 obyvateľstva, tak je veľmi potrebné vedieť, či aj mesto BA zaberá 1/10 rozlohy SR. Bez tohto údaju, je ten prvý úplne zbytočný.
Dopravná infraštruktúra záleží aj od hustoty obyvateľstva.
Na Slovensku môže bývať aj 10 000 000 obyvateľov. Ale keď hustota obyvateľstva bude nebude rovnomerná, tak vývoj nebude tiež rovnomerný.
Príklad vo svete: V N.Y. je 3x dlhšia cestná infraštruktúra ako na celom Slovensku. N.Y. ale nemá 3x viac obyvateľov ako SR, pretože jeho hlavná časť bez periférií tvorí cca. 7 mil. obyvateľov. A tú dĺžku cestnej infraštruktúry tvoria predovšetkým zložité križovatky diaľnic a hlavných dopravných tepien, nie samotné hlavné ťahy. A to ani nerátam, že sú tam bežné 12-16 prúdové diaľnice, rátam ich stále ako naše 4-prúdové.
Ak máme os, kde BA+TT+TN+ZA tvoria jednu husto obývanú líniu, tak je jasné, že táto línia je husto obývaná a tvorí časť obyvateľstva a túto líniu treba rozvíjať, pretože jedine táto línia bude tvoriť základ SR. A tvorí ho. A preto treba v tejto línii pokračovať v osi ZA+PO, aby sme nadviazali na ďalšiu líniu PO+KE+MI a zároveň, aby sme sa pokúsili o rozvoj ďalšej línie TT+NR+BB.
Počet obyvateľov a hustota obyvateľstva sú spoločnými znakmi, ktoré treba veľmi citlivo vnímať. Dopravná infraštruktúra by sa mala stavať tak, aby spojila aj husto obývané oblasti, ale aj oblasti, ktoré sú menej obývané, ale žije v nej podstatná časť obyvateľstva.
Tomas, vyspecifikuj, ci sa ma zohladnit sucasny stav rozostavanosti jednotlivych tras, alebo to mam akoze teoreticky natrasovat akokeby tu nestal ani 1 km dialnice.
Pri sucasnom stave rozostavanosti:
D1 je v takom stadiu, ze nema vyznam ju preklasifikovavat ani menit poradie jej dolezitosti . Zostala by prioritou c. 1. Financie by som rozdelil v pomere 65% pre D1 a 35 pre zvysne rychlocesty. Prioritne by som staval na D1 useky vychodne od RK.
Jedinym krokom, ktorym by som nabural blizke plany, by bolo okamzite zrusenie useku D3 HP-Strazov a namiesto toho by som urychlene staval Ovciarsko. Zvysne kratkodobe plany by som nechal tak, ako su. Cize urychlit D1 po ZA a R1 po BB.
Dalsi postup by zavisel od toho, ci by sa nasiel sukromny investor za vyhodnych podmienok na usek HP-RK.
Ak by sa nenasiel a dialnice by sa financovali tak ako doteraz len vo vacsom objeme (cca 22-25 mld. rocne), usek HP-RK by som prioritne nestaval, resp. staval by som len Dubna Skala-Turany a Visnove + Korbelka by museli trochu pockat. Skor by som postavil Jelenec-LO pod V.Sturcom, obchvaty na R2 a ZV-LC v plnom profile.
Az nasledne by som potom v urcitom pomere rozdelil financie medzi D1(HP-RK), D3, R3, R4.
V dalsich rokoch potom pomaly dokoncit R2, R9 cez Turiec, R7 atd.
Ak by som zacinal od nuloveho stavu
, urcite by som staval prioritne R1+R2 v dialnicnych parametroch s vyclenenim 60 % investicii, 30 % by islo na rychlocestu Povazim a zvysok na ine RC. Pri tomto modele by sme dnes uz dialnicne spojenie BA-KE mali hotove.
až tu bude takáto situácia, že tu bude 5 000 km diaľnic a 15 000 km rýchlostných komunikácií a k tomu 25 000 km ciest I. triedy a 10 000 km ciest II. triedy (cesty III. triedy zaniknú ) a ešte 1 000 obchvatov tak potom sa môžeme sústrediť na iné problémy v dopravnej infraštruktúre a vôbec na problémy v inej sfére.
Že to je sen? Naopak, možno nie až takéto čísla, ale Holandsko (a Belgicko) už to tak majú a teraz riešia ďalšie problémy … osvetlenie diaľnic a nové kamery a zlepšenie hrádzí pri diaľniciach atď.
Inak moja drobná poznámka: je vôbec vhodné a potrebné hovoriť o nejakej hlavnej tepne? Tepnu možno chápať ako línovú stavbu, teda stavbu, ktorá v našich podmienkach vždy obslúži len určitú časť územia. Naviac táto terminológia polarizuje všetky tábory, ktoré majú svoju predstavu toho najlepšieho ťahu a to, že ich trasa nie je označená ako hlavná ich častokrát privádza do nekonečných nepodstatných debát.
Ako povedal Tomáš “Kvoli rychlosti radsej naskocim do lietadla”, takže diaľnica naozaj nemusí byť najkrašia spojnica východu a západu.
Podľa mňa pre jednotlivé sídla nie je dôležité to, aby ležali na hlavnom ťahu (presnejšie povedané, nie je pre ne dôležité to, či ťah na ktorom ležia má označenie hlavný) ale to, aby boli pripojené na diaľničnú sieť. Treba budovať diaľničnú sieť. Samozrejme postupne, po jednotlivých úsekoch, no pri tom treba brať do úvahy, že rozdiel medzi severným a južným ťahom nie je taký obrovský, že by malo zmysel postaviť najskôr jednu a až potom druhú trasu.[/b]