Betónový povrch ciest, CB kryt - cementobetónový kryt, t.j. cesta s betónovou úpravou povrchu vozovky:
Dnes už existujú technológie, ktoré dokážu postaviť kvalitný povrch, t.j. nie sú problémy s hlučnosťou a nie je ani problém s vyššou spotrebou pohonných látok kvôli inému spôsobu jazdy s pneumatikami.
Nie je teda problémom takéto cesty stavať, ak by štát chcel.
Výhody sú jasné. Asfalt je odpadom z ropy, avšak zdokoňaľuje sa výroba v rafinériách a a sfaltu je menej a teda je drahší. Okrem toho, CB kryt vydrží dlhšie, min. 20 rokov bez zásadných opráv oproti AB krytu (asfaltobetónový kryt) a aj následné opravy sú v menšom rozsahu, teda aj oprava je lacnejšia. Okrem toho sa dá CB kryt opraviť o 100% rýchlejšie než AB kryt. A materiál na CB kryt je čo sa vývoja cien týka, stabilný a je ho dostatok, aj na Slovensku. AB kryt sa musí čiastočne dovážať.
Nevýhoda je vo vstupných nákladoch. Použitie CB krytu je drahšou variantou než AB krytu. Používa sa nákladnejšia technológia a iné postupy prác. Vstupné náklady je možné, že sú aj o 80-120% vyššie než pri AB kryte. Ak sa však stavia aspoň 50 km súvislý úsek, tak sa náklady znížia na +160%, t.j. nárast oproti AB krytu je o 60% a to pri tých výhodách je jasná úspora peňazí. Ja len spomeniem, že dnes cena 1 km cesty s AB krytom je v priemere 50 mil. SKK.
Na Slovensku je postavených len niekoľko úsekov a všetky úseky sa stavali s požičanou technológiou zo zahraničia. Nie je to problém si túto technológiu požičať na krátke obdobie. Problémom je, že sa nedá požičať na dlhšie obdobie - už dnes sa musí tento stroj/stroje vopred objednať atď., z jednoduchého dôvodu, táto technológia stojí cca. 0,5 mld. SKK a ak sa nepostaví aspoň 50 km CB krytu ročne s týmto strojom, tak je to stratová investícia, t.j. záleží na NDS a SSC, ako sa rozhodne. Momentálne je totiž problém aj požičať si túto technológiu, pretože na celú Európu sa 2-3 voľné stroje.
Takže všetko záleží len na štáte, ako sa rozhodne. Stavebné firmy sa prispôsobia. Avšak štát nemá dostatok peňazí na výstavbu, teda štát nezaujíma fakt, že za 20 rokov môže ušetriť 100% nákladov, štát zaujíma, že by teraz musel dať viac peňazí.
Sú na slovensku ešte aj nejaké iné úseky (okrem spomenutých), kde sa nachádza betónová vozovka? To sa pýtam tých čo veľa jazdia a majú prehľad…
Ináč, myslím že by to nebolo od veci. Aspoň by sa niečo ušetrilo. Len neviem, aké má betón jazdné vlastnosti…
CB povrch je pri výstavbe našich diaľníc jednoznačne zanedbávaný. Napriek snahe “šetriť” sa náklady na cestnú infraštruktúru mnohokrát zvyšujú, oproti plánovaným, čo bolo na fóre už niekoľkokrát rozoberané.
Takýto povrch má budúcnosť a mal by sa u nás pokladať na úsekoch s vyššou plánovanou intenzitou dopravy.
zrejme by sa predražovalo aj tak…
Ale náklady na položenie CB krytu, teda ich navýšenie oproti klasickému asfaltovému povrchu by boli len zlomkom toho, čo sa stratí napr. zlým projektom, alebo byrokratickým oneskorením stavby, atď…
Veď najväčšie stavebné firmy jasne avizovali, že stavať CB kryt sú ochotné, ale až keď tu bude ochota od štátu takto ročne stavať 50 km CB krytu a to je nereálne už len pri tom, koľko km sa tu ročne reálne stavia.
A inak sa bude stavať, ale s veľmi výraznou prirážkou - podotýkam, že konkurencia sem nepríde stavať CB kryty, lebo nemajú iné firmy takisto voľnú technológiu.
Takže reálne by sa tu Brančo, postavilo menej km ciest, pretože balík peńazí sa nezmení, ale zvýši sa cena o 20-30%, na začiatok. Inak ak by sa stavalo menej než 50 km ročne, tak by cena išla nahore až o 60-70% oproti AB krytu a to už je dosť veľa.
CB kryt je potrebný na preťažených úsekoch, ale treba na neho viac peňazí a tie SR nemá.
CB krytom sa nedajú riešiť problémy s tým, že NDS nedodržiava zákony, že štát neplatí, že sú staré projekty, … CB kryt je dobrá vec, ale drahá. … Inak už by tu dávno bola.
Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?
S druhým odstavcom Tvojho príspevku absolútne súhlasím.
A na tretí Ti odpoviem zajtra
Použitie CB krytu na slovenských cestách zvýši stavebné náklady (20-60%) oproti použitu AB krytu. … Tieto počiatočné náklady spôsobené drahšou technológiou a inými postupmi prác budú však kompenzované tým, že CB kryt má oveľa väčšiu odolnosť z hľadiska teplôt, vzniku vyjazdených koľají a min. 20 rokov sa na takomto povrchu ciest robia len min. opravy a aj tie sa dajú opraviť za polovičný čas - menej času na tvrdnutie atď.
Takže nie celkové náklady, … záleží však na tom % náraste. Napr. úsek ZA-RK, ak bude stavať PPP, tak mám nejaké info, že NDS by chcela, aby sa tam použil CB kryt.
CB kryt by NDS chcela, ale nema na neho. A kym na neho nema, tak stavebne firmy si nebudu kupovat taku drahu technologiu, to je len normalne. Na tahu je stat.
PPP moze byt riesenim, ale zase - niekto si prenajme technologiu ak nebude zaruka buducich zakaziek.
Inak menej vyuzivane useky sa nemusia stavat z CB krytu, je to nevyhodne.
Nie je, tento tunel bol postavený v časoch, kedy sa cementobetónový povrch v tuneloch nevyžadoval a navyše je veľmi krátky a myslým, že aj v dnešnej dobe by pri takomto krátkom tunely bolo použitie CB krytu skôr luxus. Tento tunel realizovala firma Inžinierske stavby, np. Košice.
Aj keď nie CB kryt, ale betónové cesty sa v SR nachádzajú, ja viem o MT-TR, o SC-Sládkovičovo a o MY-Stará Turá a teda všetky tri, ktoré poznám by potrebovali poriadnu opravu.