Le Figaro: Biopalivo ešte ani zďaleka nie je rentabilné v porovnaní s naftou
Otázka, či vysoké ceny ropy a ropných produktov podnietia viac diskusie o výrobe a používaní biopohonných látok, je stále aktuálna. V súčasnosti sa barel ropy predáva za približne 50 USD, v prepočte 1 586 SKK. Problematikou biopohonných látok v automobilovej doprave sa zaoberal denník Le Figaro v spojitosti so začatím výstavby závodu na produkciu biopohonných látok v juhozápadnej časti Francúzska.
Všetky diskusie o pohonných látkach sa točia okolo ich cien. V súčasnosti je liter pohonnej látky vyrobenej z biologických zdrojov, bez príplatkov, stále drahší ako liter “obyčajného” paliva. V číselnom vyjadrení je to 60 centov, (0,60 EUR), v prepočte 23,4 SKK, oproti 30 centom. Aby biopohonné látky boli rentabilné, musela by sa trvalo zvýšiť cena za ropu na 80 až 100 USD/barel, uvádza sa v Le Figaro.
Aktivity súvisiace s biopohonnými látkami sú v tomto čase vo veľkej miere dotované. Noviny uviedli príklad, že teraz zo 42 centov z ceny za liter biopaliva (pochádzajúceho z repky alebo slnečnice) sa výrobcovi vracia 33 centov.
Francúzska politická iniciatíva je odpoveďou na presný cieľ, určený pre všetky členské štáty Európskej únie, aby sa používalo v automobilovej doprave 5,75 % biopalív okolo roku 2010. Mnohí experti označujú tento cieľ za veľmi ambiciózny, preto aj ťažko dosiahnuteľný, uviedol Le Figaro.
V súčasnosti je pomer používania biopohonných látok na úrovni približne 1 %. Vo Francúzsku to predstavuje subvenciu v sume zhruba 180 miliónov EUR ročne. Ak by sa dosiahla požadovaná hranica 5,75 %, znamenalo by to, že štát by musel vynaložiť vysoké prostriedky na subvencie.
Riaditeľ pre obnoviteľné energie v Agentúre pre životné prostredie a kontrolu energií (ADEME) Jean-Louis Bal pre denník zdôraznil, že danú problematiku nemožno brať len z pohľadu nároku na rozpočet. Podľa neho už teraz treba myslieť na obdobie, keď už nebude dosť ropy. Navyše, používanie biopalív prispeje k zníženiu emisií plynov, vyvolávajúcich skleníkový efekt, do ovzdušia.
Podľa Bala vzniknú aj nové pracovné príležitosti a medzi tými, čo budú za používanie biopalív, nebudú chýbať ani pestovatelia obilnín.
Naopak, dodávatelia súčastí do automobilov neprejavujú veľký optimizmus. Priveľký nárast používania biopalív by znamenal, že výrobcovia by museli nanovo skonštruovať palivové injekčné čerpadlá.
Predstavitelia ADEME zastávajú názor, že stále treba veľa robiť v oblasti výchovy obyvateľstva, informoval denník Le Figaro.
http://www.sme.sk/c/2246993/Le-Figaro-Biopalivo-este-ani-zdaleka-nie-je-rentabilne-v-porovnani-s-naftou.html