Most pri Záhorskej Vsi ušetrí osemdesiatkilometrovú trasu
Bratislavský samosprávny kraj a rakúsky región Dolné Rakúsko začnú v budúcom roku stavať most pri Záhorskej Vsi. Dokončiť by ho mali v roku 2006. Dohodli sa na tom pred niekoľkými dňami predseda kraja Ľubo Roman, šéf dopravnej komisie kraja Roman Filistein a predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll.
“Obyvateľom Záhoria, ktorí cestujú do Rakúska autom, ušetrí most približne osemdesiatkilometrovú trasu,” hovorí Roman Filistein. Dodáva, že zatiaľ existujú tri varianty - zdvíhací drevený, pevný drevený alebo zavesený oceľový most. Stavať sa začne už na budúci rok. Nový cestný most cez Moravu by mal byť len pre osobné autá, nie pre nákladné.
Most bude spoločným projektom našej regionálnej samosprávy a Dolného Rakúska. Oba regióny by mali postaviť časti mosta na svojom území. Náklady na slovenskej strane nepresiahnu sumu milión eur.
V tejto oblasti je most dosť potrebný, pretože v podstate medzi severnou hranicou a južnou nie je kadiaľ prejsť do A.
Teraz sa situácia zlepšila aspoň na severných hraniciach s Rakúskom, keď sa postavil pevný most v Moravskom Sv. Jáne, ktorý nahradil pontónový most.
S Rakúskom je SR spojená dosť zle, čoho dôkazom sú aj veľké projekty, ktoré sa aj reálne plnia:
cestné prepojenie, hraničné priechody
mostné prepojenia - Mor. Sv. Ján, Záhorská Ves (bude sa realizovať), …
diaľničné spojenie - realizuje sa
železničné prepojenie, čiastočne existuje a ešte sa bude aj realizovať
spolupráca letísk BA+Wien
V rámci celkovej infraštruktúry sa realizovalo aj spojenie elektrickej prenosovej sústavy v hodnote cca. 5 mld. SKK (SR 1 mld. SKK) a ešte sa plánuje aj ďalšie lepšie napojenie v tejto oblasti v hodnote ďalších cca. 6 mld. SKK (SR 25%).
Okrem toho sa spolupracuje aj v oblasti “vodnej infraštruktúry”, …
“existujú tri varianty - zdvíhací drevený, pevný drevený alebo zavesený oceľový most”.
Je fajn, že aj toto prepojenie sa pripravuje, ale zdvíhací drevený, či pevný drevený most neviem, či by bol vhodný.
Tiež nerozumiem, prečo by most mal byť len pre osobné autá a nie aj pre kamióny, po dobudovaní to okrem Bratislavy bude najkratšia spojnica do Rakúska pre obyvateľov MA, SE, MY, PI, TN… Smerom do Viedne by komunikácia na rakúskej strane mala nadväzovať na RC z Marcheggu (niekde pri Gänsendorfe).
Asi máš pravdu.
Je to však škoda, lebo po pár rokoch možnopolitici zistia, že most “kapacitne nepostačuje” a bude sa investovať do rekonštrukcie. Preto by sa mal most stavať hneď na väčšie parametre.
Lenže treba si uvedomiť, že tam, kde nie je vôľa, chýbajú aj peniaze, takže tu je úspech, že tu vôbec nejaký most bude.
Ale osobne si myslím, že tento most bude postačovať. Postavil sa dobrý most za 100 mil. SKK v Moravskom Sv. Jáne. Okrem toho sa lepšie spája BA s Viedňou a postaví sa aj prepojenie neskôr od Stupavy a to bude postačovať, lebo ten, kto ide do Viedne, ide buď cez BA alebo cez Moravský Sv. Ján. Myslím tým nákladnú dopravu. A osobné autá prejdú po tomto moste.
Fakt je ten, že Rakúšania sa s prepojeniami na Slovensko rozbehli až po našom vstupe do EU.
Ale ani most v Moravskom svätom Jáne nie je ideálny - pri vysokom stave vody na ľavej (rakúskej) strane hrozí neprejazdnosť. Ak budem mať viac času, skúsim nájsť link na článok, ktorý o tom hovorí.
Most Moravský Svätý Ján je zachádzka, ako som už spomenul, pre obyvateľov a podniky aspoň štvrtiny západného Slovenksa je najkratšia spojnica Záh. Ves-Angern.
Tak v tomto proste s tebou nesúhlasím, ostro by sme sa pohádali.
Opýtaj sa SE+SI, kadiaľ cestovali na Viedeň? A všetci ti povedia, že cez ČR, pretože Moravský Sv. Ján bol často zavretý. Ja mám na Záhorí rodinu, tak nepíš za druhých.
A PN cestujú do Viedne cez BA, nebudú jazdiť cez Záhorskú Ves.
Caesar, prečo by sme sa mali hádať, jednoducho si vymieňame argumenty.
No dobre, Piešťany to majú asi kratšie cez BA… A neviem, v čom si odporujeme, čo sa týka zvyšku tvojho príspevku: Ja predsa nespochybňujem, že SI+SE cestovali do Viedne cez ČR…
Rakušania horko-ťažko súhlasili s výstavbou mosta v Mor. Sv. Jáne. Odpor u obyvateľov pretrváva aj s výstavbou mosta v Záhorskej Vsi. Záujem o prepojenie
oboch krajín má viacej slovenská strana. Našťastie po vstupe Slovenska do EU sa situácia zmenila a museli súhlasiť s výstavbou mosta aspoň pre osobné autá. Ale bezpochyby to bude lepšie ako súčasná kompa, ktorá premáva len ak to umožní stav vody v Morave.
Všetky mosty od Moravského Sv. Jána po BA sú len “nanútené” EÚ a bude taký aj ich význam. Bude regionálneho charakteru, pretože len SR naliehala na Rakúsko v tejto oblasti, nebolo to naopak.
Najväčší význam majú cesty/mosty pri BA a potom až v Moravskom Sv. Jáne. “To medzitým” budú len mosty pre tie hraničné obce.
Nno, nič v zlom, ale nie som si istý, či si ma pochopil.
Nie je to celkom tak. Pozri si vyjadrenia predsedu vlády dolného Rakúska Dr. Prolla, ten už minimálne desaťročie vynakladá nemalé úsilie na prepojenie so SR.
Je to tak. Hoci práve most pri Záhorskej Vsi by mohol pri dobrej vôli spĺňať väčšiu tranzitnú úlohu.