Most cez Moravu má zblížiť susedov
Devínska Nová Ves hľadala inšpiráciu za Tatrami
[29.4.2005, TREND / Iveta Niňajová]
Rieka Morava, lemujúca slovensko-rakúsku hranicu, od nepamäti oddeľuje Slovensko od Rakúska a tvorí prirodzenú bariéru v prechode medzi týmito krajinami. Na jej brehoch sa v histórii udiali viaceré zaujímavé udalosti, ktoré rozdeľovali i zbližovali národy a kultúry.
Od otvorenia hraníc v roku 1989 umožňuje obyvateľom krajín žijúcich na slovenskej a rakúskej strane prechod cez rieku Moravu len kompa vo Vysokej na Morave. Situácia by sa však mala čoskoro zmeniť.
Pre konskú železnicu
Cisárovná Mária Terézia trávila okolo rieky Moravy nemálo času. Obľubovala plavbu loďou po Dunaji a Morave. V roku 1771 nechala medzi Schlosshofom a Devínskou Novou Vsou postaviť pevný most pre konskú železnicu smerom do Viedne, ktorého fragmenty sa zachovali dodnes.
V roku 1755 kúpila poľovnícky zámok Niederweiden neďaleko obce Engelhartstetten. V ten istý rok prikúpila ďalší pre svojho manžela Františka I. Lotrinského v Schlosshofe. Patril medzi jej najobľúbenejšie letné sídla. V súčasnosti ho s vysokými finančnými nákladmi priebežne reštaurovali a 15. apríla opäť sprístupnili verejnosti.
Mestská časť Devínska Nová Ves je známa najmä svojou polohou na severnom úpätí prírodnej rezervácie Devínska Kobyla, cez ktorú vedie štvorkilometrový náučný chodník.
Najzaujímavejšou lokalitou tejto rezervácie je pieskový odkryv na vrchu Sandberg, svetoznáma lokalita neogénnych skamenelín.
Osídlenie tohto priestoru vrátane Devína ovplyvnila obchodná Jantárová cesta z doby bronzovej.
Nachádza sa tam významné nálezisko s archeologickými vykopávkami zo staršej i mladšej doby kamennej, bronzovej, železnej, rímskej, slovansko-avarskej, veľkomoravskej a sídlisko s pohrebiskom zo 7. – 9. storočia, ktoré je historickým dôkazom existencie Samovej ríše z roku 623.
Pre peších i cyklistov
Morava naďalej zostáva bariérou zblíženia dvoch národov a ich kultúr, dnes už oboch žijúcich v spoločnom hospodárskom priestore Európskej únie. Prvým prejavom zblíženia je projekt obnovy mostného prepojenia medzi mestskou časťou Devínska Nová Ves a Schlosshofom. Podporil ho aj Európsky fond malých projektov CBC Phare na jeseň roku 2004.
„Od výstavby mosta si sľubujeme zvýšenú návštevnosť a podporu realizácie ďalších pripravených projektov využitia voľného času,“ hovorí starosta mestskej časti Devínska Nová Ves Vladimír Mráz, ktorý myšlienku obnovy mostného prepojenia nosí v hlave už niekoľko rokov.
Tento región je zatiaľ neobjaveným kútom Slovenska a Rakúska, no potenciál v podobe panenskej prírody, významných dejinných udalostí i kultúrnych tradícií ho predurčuje na rozvoj cestovného ruchu a aktivity na využitie voľného času.
Vzhľadom na blízkosť hlavného mesta Bratislavy navštevuje Devín a Nivu Moravy počas víkendov nemálo cyklo- a peších turistov. Podľa výsledkov štúdie poradenskej spoločnosti pre cestovný ruch BeWell, s.r.o., Bratislava by uvítali prepojenosť cyklotrás a peších chodníkov na obidvoch stranách rieky Moravy.
Štúdia podporená prieskumom medzi 500 obyvateľmi poukazuje na nízku informovanosť o aktivitách určených na voľný čas v celom prihraničnom regióne, o slabej propagácii a neexistujúcom systéme riadenia cestovného ruchu. Riešením by malo byť pripravované združenie cestovného ruchu, partner rakúskeho združenia cestovného ruchu, ktoré by postupne budovalo systém koordinácie cezhraničných aktivít cestovného ruchu.
Európa môže pomôcť
Vzhľadom na chýbajúce mostové prepojenie sa mestská časť Devínska Nová Ves v spolupráci s najbližšou rakúskou obcou Engelhartstetten, do ktorej patrí aj Schlosshof, rozhodla pripraviť projekt realizácie obnovy Mostu Márie Terézie pre cyklo- a peších turistov.
Hlavný architekt mestskej časti Devínska Nová Ves Milan Beláček spolu so študentmi architektúry v rámci študentských prác overil viaceré spôsoby premostenia a konštrukcií mostov. Nakoniec na základe skúseností navrhol projekt, o ktorom hovorí: „Tento most bude inteligentnou ekologickou stavbou 21. storočia.“
Umiestnenie ľahkej konštrukcie zminimalizuje zásah do chráneného územia lužných lesov Moravy počas výstavby i následného užívania. Most bude dlhý približne sto metrov a v prípade, že by všetko išlo podľa plánu, mal by byť dokončený už v budúcom roku. Vyžiada si to investíciu vo výške približne 15 –20 miliónov Sk. Mestská časť Devínska Nová Ves plánuje financovať obnovu mosta zo zdrojov Európskej únie, konkrétne z programu Interreg IIIA, určených na rozvoj cezhraničných aktivít.
Vzorom im je v tomto obec Červený Kláštor, ktorá ako partner poľského žiadateľa získala v minulom roku z európskych zdrojov finančné prostriedky na pešiu a cyklistickú lávku cez rieku Dunajec. Spojí obce Červený Kláštor a Romowce-Nine, čo by malo výrazne pomôcť cestovnému ruchu v Pieninách na oboch stranách spoločnej hranice.
Lávka dlhá 70 metrov sa bude využívať celoročne. Celkové náklady na jej výstavbu budú predstavovať 1,8 mil. poľských zlotých (vyše 17 mil. Sk). Ide o spoločný projekt gminy Czorsztyn a obce Červený Kláštor, ale predkladateľom projektu na spolufinancovanie z fondov únie bolo Malopoľské vojvodstvo.