No problem, urcite aj 44% uzivatelov tu ma viac ako 30rokov
Moj osobny dojem - necestujem casto, je to silne subjektivne - je zlepsovanie kvality osobnej vlakovej dopravy.
My nekupujeme vozidla, my ich rekonstruujeme. “Socialisticke” voznove a lokomotivne skrine (vyjma rady 240) ci ramy (vyjma motorovych voznov) vydrzia aj 100 rokov. Su to velmi robustne a kvalitne konstrukcie, ktore sa ani pri zrazke len tak neposkodia. Teda modernizacia s podstatne mensimi nakladmi dokaze v podstate na dobu urcitu nahradit nove vozidlo. Potom sa uz nejake kupit bude muset, ale taky to stav nenastane ani o 5 ani o 10 rokov. Tolko k technickej podstate veci.
Ale teraz inak. Toto ti nenapise nikto oficialne. Ale vsimni si ako dopadaju vsetky verejne obstaravania v poslednej dobe. Skandal a tender sa musi zrusit. Kym sa toto neumierni, ZSSK asi nekupi jedine nove vozidlo, lebo aj tak by sme sa k nemu nedostali, lebo len by si z toho niekto urobil politicku agendu, novinari senzaciu a spolocnost by z toho nic nemala (sice by mozno z ministerstva konecne vypadol Prok**otovic ale cert vie ci by nezohnali aj vacsieho blba). V spolupraci so ZOS Vrutky, ZOS Zvolen a ZOS Trnava sa preto snazime projektovat rekonstrukcie tak aby boli co najlepsie pre cestujucich a zaroven sme neprekrocili limity a objemy financii aby sme museli vyhlasovat verejnu sutaz … Takto vedenie nevyhlasi asi ziadnu verejnu sutaz, az do doby kym sa neumierni klima. Do volieb nehrozi. Jedinu vyhodu mame v tom, ze v oblasti podpornych sluzieb nie je moc az co vyberat a s dolezitymi dodavatelmi zmluvy mame.
Rozumiem, aj tomu s tym certom
Ja som mal ale dojem, ze byvale rychlikove vozne - kupecka - neviem ako ich nazves ty (Bmee?) sa presuvaju na osobaky a teda nejake nove boli kupene - do IC.
Ale mohla to byt aj nahoda, nie som pravidelny cestujuci ZSR.
tak potom si treba stanovit priority. Je priorita zlepsovat stav zeleznic alebo nie
Mne je jasne ze aj trate vydrzia bez vacsich nakladov 50 rokov, podobne aj rusne/vagony, 50 rokov. Mozno aj viac. Mozno aj 60 rokov, … jasne ze vydrzia aj ovela viac ale za akych podmienok
Hnacie jednotky … tiez nedostatky.
Takze tu priority nie su. Keby boli, tak tych verejnych obstaravani je ovela viac. To ze sledujem dost na to aby som videl kde je realita.
A priorita ani nie je vystavba novych trati.
Takze inak - priority su v modernizacnych pracach v ramci koridorov pre zvysenie rychlosti. Priorita = najst peniaze na dofinancovanie projektov z EU.
Inak je tu potom samozrejme hlavne financna podporna priorita = dotacie od statu pre studentov, dochodcov, pravidelnych cestujucich atd. a okrem toho je tu aj snaha riesit stare financne problemy - dlhy.
Nic ine nie je priorita. Znizit dlhy na zelezniciach je mozne jedine predajom zeleznic. Zeleznice su podobna oblast ako banky v pripade SR a nie len SR. Predaj v tychto oblastiach riesi nasledne aj tak len riesenie starych zavazkov a nie je to prave najlepsi vyhlad do buducnosti.
Osobnu dopravu zabezpecuje 5 000 pracovnikov. Je to malo - to viem aj sam. Ale na viac nie je dost penazi.
Zoberte si onen stary rychlikovy vozen s cervenymi ci zelenymi kozenkovymi lavicami … a zoberte si vozen aky jazdi teraz na IC. Ten vozen, ktory teraz jazdi na IC bol este povedzme polrok ci rok dozadu prave onym starym voznom z “kozenkoveho kralovstva” ZSSK. A co z neho vo Vrutkach urobili… To sa da urobit v podstate so vsetkym co mame. Horsie uz je to s typmi vozidiel, ktore nemame ani teraz.
Priorita je samozrejme zlepsenie zeleznic. Ale mam taky dojem, ze to tlacenie na projekty z EU nie je prave najlepsim riesenim. V CR na to skaredo doplatili. A mam dojem, ze ideme tym istym smerom … nehovoriac, ze pri regionalnych vozidlach nam EU da aj na vozidla, nielen na infrastrukturu.
Nove vozidla treba (nevravim, ze prave rychlikove vozne - ich kvalitu hodnotia kladne aj namlsani rakuski cestujuci, aj elektricke loko si vystacia po technickej stranke s drobnymi rekonstrukciami /ktore nikto nevidi ale robia sa/. Diesely by potrebovali vacsie investicie ), ale snaha zaplnit tu najvacsiu dieru, ktoru vo voznovom parku mame (lahke dieselektricke jednotky) dopadla jak dopadla … Uvidime ako dopadne dalsi planovany tender (dla vseho 1-2Q 2006) - na vozidla do primestskej prepravy v okoli BA, ZA a KE.
B;:
Ano, niektore rychlikove vozne idu na osobaky, ale nie su to Bmee to su moc dobre vozne na to aby sme ich davali na osobne vlaky. Po prichode dalsich a dalsich modernizovanych voznov z Vrutok ich presuvame mimo hlavny tah ale stale na rychliky (konkretne na vlaky ER do Viedne, rychliky z BA do Prievidze a do KE (ale cez Zvolen). Su to voozne oznacene B popripade Bee. To iste ich ekvivalenty v 1. triede (len na zaciatku nemaju B ale A): Urcitu vynimku tvoria vozna Amee, ktore sa v podstate uz neodlisuju od voznov Bmee (a tak sa Amee ako 1. moze nasadzovat len tam, kde ako 2.trieda idu B) a preto su podla prichodov modernizovanych voznov Apeer a Aeer preznacovane na Bmee (teda na 2. triedu).
ja v tomto napriklad suhlasim, reko vozne su podla aj na rozpocet ZSSK dobre riesenie, aj ked samozrejme tiez to nie je koser ale je tam (podla mna) za poslednych par rokov vyrazny vzostup kvality, co sa ZSR tyka.
neni to sice este optimalne, ale dovolim si tvrdit, ze je to lepsie ako v CR. ale je zase fakt, ze by sa slovensku velmi velmi hodili napriklad jednokty typu 840 teda nove motoraky na stredne vzdialenosti ..
Ja som inak v ramci osobnej dopravy vseobecne vo svete skor za toto:
Dotacie na rozne znevyhodnene kategorie ludi - studenti, dochodcovia, ludia so zdravotnymi problemamy atd.
Vystavba lokalnych zeleznicnych trati - je to uspora oproti autobusovym spojom z viacerych hladisk.
A az potom to ostatne ako modernizacia hlavnych koridorov a nakup lepsich (rychlejsich, luxusnych) vlakov. A aj tie koridory by som skor nechaval na zodpovednost na 50% aj pre nakladnu dopravu.
Kedy si bol naposledy zainteresovany na stavbe NOVEJ zeleznicnej trate … rozhodne to nie je 5 korun … v sucasnej dobe zialbohu nie je doprava osob primarnym trhom zeleznic … napr. pretoze cestujuci neradi prestupuju a na rozdiel od autobusov nemoze byt vsade priama linka od A po B, takisto cestujuci maju vacsiu tendenciu nadavat aj v pripade maleho zdrzania, kedze drahe nerozumeju a myslia si ze ich zelezniciari len tak z prdele nechali stat … kym v buse kazdy vidi, ze sa kolona nehybe, ze je buracka, alebo ze sa bus pokazil … na zeleznici sa pokazi IS stykac v silnoprudom okruhu, ale majster vyskratuje diferencial a necha zberac hore nech moze aspon bezat kurenie (a robi to pre cestujucich, vediac, ze keby to videl cvicny, tak mu ruky polame), a cestujuci si to vylozi ako bezdovodne statie … a nadava …
Praveze toto treba urobit … kym komfort autobusovej dopravy je dany viacmenej moznostami vozidla, inymi slovami, moderny autobus prejde aj po rozbitej ceste vcelku slusne … tak komfort vo vlaku do velkej miery zavisi od stavby trate vozidla a vsetkeho okolo toho … a ked uz nemozeme sukromnym autobusarom s az na kost odranymi nakladmi konkurovat cenou, musime to robit sluzbami, komfortom a spolahlivostou … a na tu treba riadne trate a vozovy park …
Este, ked sa hovori o modernizaciach … do fotogalerie som pridal obrazok jednej z modernizacii, o ktorych nema cestujuci ani ponatie, avsak znacne zvysuju mieru komfortu … na obrazku je skrina elektroniky vo vozni Bd (tento typ voznov je nasadzovany v okoli BA - do Novych Zamkov, Nitry a Viedne) a v nej novy mikroporcesorovy regulator kurenia zn. REGONIK, ktory je vo vozidle doplneny prislusnymi termostatmi (ktore sa daju pouzit len na toto, su dobre schovane a vobec nevyzeraju ako termostaty a tak nam ich hadam cestujuca verejnost kradnut nebude …) a upravenymi rozvodmi …
Modernizacia ma za ciel udrziavanie tepelnej pohody vo vozni v zime, tak aby v nom bolo udrziavanych cca. 20°C a umoznuje individualne vykurovanie jednotlivych kupe a chodbicky. Takisto poskytuje ovela vyssiu spolahlivost vykurovacieho systemu oproti povodnym stykacom. Cena takejto modernizacie je v priemere 450 000,- Sk na jeden vozen.
Nie je lepsie investovat 10 mil. SKK na nakup noveho vozna (alebo neviem co to presne stoji mozno sa mylim ) - pretoze raz treba modernizovat kurenie, potom otvaranie/zatvaranie dveri atd.
To zas bude cirkus … v suvislosti s tymto sa natiska otazka, preco mesiac az tyzden pred tym vyslo z dielni po generalkach 14 lokomotiv a 36 voznov s novym polyuretanovym lakom, ktore tak budu “spatit” farebnu liniu aspon 3 - 5 rokov…
ze by zasa niekto prihraval ksefty …
inak proti novemu rieseniu nemam vyhrady … sice sa strati rozlisenie kategorii vlakov a lozkovych/lezadlovych voznov /a trakcii na masinach … ale to moze byt beznemu cestujucemu sumafuk … / ale kedze nie vzdy sa darilo dodrzovat nasadenie vozidiel a ten nasledny zeleno cerveno modro pruhovano nepruhovany cirkus na rychliku umocneny naterom masiny je proste otras …