Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Zakladam tuto temu, pretoze nie je dovod aby tu takato tema nebola a vseobecna tema je skor na nieco ine.

A teda konkretne k osobnej zeleznicnej doprave v SR:

Až 44 % osobných vozňov ZSSK Slovensko má viac ako 30 rokov

Klasické sedadlové vozne pre osobnú železničnú dopravu na Slovensku sa nakúpili naposledy v roku 1991. :arrow_right:

viewtopic.php?t=2644

Takze jednoducho je tu proces starnutia - a ten celkovy podiel sa bude len zvysovat. :unamused:

No problem, urcite aj 44% uzivatelov tu ma viac ako 30rokov :laughing:
Moj osobny dojem - necestujem casto, je to silne subjektivne - je zlepsovanie kvality osobnej vlakovej dopravy.

My nekupujeme vozidla, my ich rekonstruujeme. “Socialisticke” voznove a lokomotivne skrine (vyjma rady 240) ci ramy (vyjma motorovych voznov) vydrzia aj 100 rokov. Su to velmi robustne a kvalitne konstrukcie, ktore sa ani pri zrazke len tak neposkodia. Teda modernizacia s podstatne mensimi nakladmi dokaze v podstate na dobu urcitu nahradit nove vozidlo. Potom sa uz nejake kupit bude muset, ale taky to stav nenastane ani o 5 ani o 10 rokov. Tolko k technickej podstate veci.

Ale teraz inak. Toto ti nenapise nikto oficialne. Ale vsimni si ako dopadaju vsetky verejne obstaravania v poslednej dobe. Skandal a tender sa musi zrusit. Kym sa toto neumierni, ZSSK asi nekupi jedine nove vozidlo, lebo aj tak by sme sa k nemu nedostali, lebo len by si z toho niekto urobil politicku agendu, novinari senzaciu a spolocnost by z toho nic nemala (sice by mozno z ministerstva konecne vypadol Prok**otovic ale cert vie ci by nezohnali aj vacsieho blba). V spolupraci so ZOS Vrutky, ZOS Zvolen a ZOS Trnava sa preto snazime projektovat rekonstrukcie tak aby boli co najlepsie pre cestujucich a zaroven sme neprekrocili limity a objemy financii aby sme museli vyhlasovat verejnu sutaz … Takto vedenie nevyhlasi asi ziadnu verejnu sutaz, az do doby kym sa neumierni klima. Do volieb nehrozi. Jedinu vyhodu mame v tom, ze v oblasti podpornych sluzieb nie je moc az co vyberat a s dolezitymi dodavatelmi zmluvy mame.

Rozumiem, aj tomu s tym certom :laughing: :laughing:
Ja som mal ale dojem, ze byvale rychlikove vozne - kupecka - neviem ako ich nazves ty (Bmee?) sa presuvaju na osobaky a teda nejake nove boli kupene - do IC.
Ale mohla to byt aj nahoda, nie som pravidelny cestujuci ZSR.

JoHnZ,

tak potom si treba stanovit priority. Je priorita zlepsovat stav zeleznic alebo nie :question:

Mne je jasne ze aj trate vydrzia bez vacsich nakladov 50 rokov, podobne aj rusne/vagony, 50 rokov. Mozno aj viac. Mozno aj 60 rokov, … jasne ze vydrzia aj ovela viac ale za akych podmienok :question:

Hnacie jednotky … tiez nedostatky. :unamused:

Takze tu priority nie su. Keby boli, tak tych verejnych obstaravani je ovela viac. To ze sledujem dost na to aby som videl kde je realita.

A priorita ani nie je vystavba novych trati.

Takze inak - priority su v modernizacnych pracach v ramci koridorov pre zvysenie rychlosti. Priorita = najst peniaze na dofinancovanie projektov z EU.

Inak je tu potom samozrejme hlavne financna podporna priorita = dotacie od statu pre studentov, dochodcov, pravidelnych cestujucich atd. a okrem toho je tu aj snaha riesit stare financne problemy - dlhy.

Nic ine nie je priorita. Znizit dlhy na zelezniciach je mozne jedine predajom zeleznic. Zeleznice su podobna oblast ako banky v pripade SR a nie len SR. Predaj v tychto oblastiach riesi nasledne aj tak len riesenie starych zavazkov a nie je to prave najlepsi vyhlad do buducnosti.

Osobnu dopravu zabezpecuje 5 000 pracovnikov. Je to malo - to viem aj sam. Ale na viac nie je dost penazi.

Zoberte si onen stary rychlikovy vozen s cervenymi ci zelenymi kozenkovymi lavicami … a zoberte si vozen aky jazdi teraz na IC. Ten vozen, ktory teraz jazdi na IC bol este povedzme polrok ci rok dozadu prave onym starym voznom z “kozenkoveho kralovstva” ZSSK. A co z neho vo Vrutkach urobili… To sa da urobit v podstate so vsetkym co mame. Horsie uz je to s typmi vozidiel, ktore nemame ani teraz.

Priorita je samozrejme zlepsenie zeleznic. Ale mam taky dojem, ze to tlacenie na projekty z EU nie je prave najlepsim riesenim. V CR na to skaredo doplatili. A mam dojem, ze ideme tym istym smerom … nehovoriac, ze pri regionalnych vozidlach nam EU da aj na vozidla, nielen na infrastrukturu.

Nove vozidla treba (nevravim, ze prave rychlikove vozne - ich kvalitu hodnotia kladne aj namlsani rakuski cestujuci, aj elektricke loko si vystacia po technickej stranke s drobnymi rekonstrukciami /ktore nikto nevidi ale robia sa/. Diesely by potrebovali vacsie investicie ), ale snaha zaplnit tu najvacsiu dieru, ktoru vo voznovom parku mame (lahke dieselektricke jednotky) dopadla jak dopadla … Uvidime ako dopadne dalsi planovany tender (dla vseho 1-2Q 2006) - na vozidla do primestskej prepravy v okoli BA, ZA a KE.

B;:
Ano, niektore rychlikove vozne idu na osobaky, ale nie su to Bmee to su moc dobre vozne na to aby sme ich davali na osobne vlaky. Po prichode dalsich a dalsich modernizovanych voznov z Vrutok ich presuvame mimo hlavny tah ale stale na rychliky (konkretne na vlaky ER do Viedne, rychliky z BA do Prievidze a do KE (ale cez Zvolen). Su to voozne oznacene B popripade Bee. To iste ich ekvivalenty v 1. triede (len na zaciatku nemaju B ale A): Urcitu vynimku tvoria vozna Amee, ktore sa v podstate uz neodlisuju od voznov Bmee (a tak sa Amee ako 1. moze nasadzovat len tam, kde ako 2.trieda idu B) a preto su podla prichodov modernizovanych voznov Apeer a Aeer preznacovane na Bmee (teda na 2. triedu).

ja v tomto napriklad suhlasim, reko vozne su podla aj na rozpocet ZSSK dobre riesenie, aj ked samozrejme tiez to nie je koser :wink: ale je tam (podla mna) za poslednych par rokov vyrazny vzostup kvality, co sa ZSR tyka.

neni to sice este optimalne, ale dovolim si tvrdit, ze je to lepsie ako v CR. ale je zase fakt, ze by sa slovensku velmi velmi hodili napriklad jednokty typu 840 teda nove motoraky na stredne vzdialenosti ..

Ja som inak v ramci osobnej dopravy vseobecne vo svete skor za toto:

  1. Dotacie na rozne znevyhodnene kategorie ludi - studenti, dochodcovia, ludia so zdravotnymi problemamy atd.

  2. Vystavba lokalnych zeleznicnych trati - je to uspora oproti autobusovym spojom z viacerych hladisk.

  3. A az potom to ostatne ako modernizacia hlavnych koridorov a nakup lepsich (rychlejsich, luxusnych) vlakov. A aj tie koridory by som skor nechaval na zodpovednost na 50% aj pre nakladnu dopravu.

  1. To sa robi aj teraz …

  2. Kedy si bol naposledy zainteresovany na stavbe NOVEJ zeleznicnej trate … rozhodne to nie je 5 korun … v sucasnej dobe zialbohu nie je doprava osob primarnym trhom zeleznic … napr. pretoze cestujuci neradi prestupuju a na rozdiel od autobusov nemoze byt vsade priama linka od A po B, takisto cestujuci maju vacsiu tendenciu nadavat aj v pripade maleho zdrzania, kedze drahe nerozumeju a myslia si ze ich zelezniciari len tak z prdele nechali stat … kym v buse kazdy vidi, ze sa kolona nehybe, ze je buracka, alebo ze sa bus pokazil … na zeleznici sa pokazi IS stykac v silnoprudom okruhu, ale majster vyskratuje diferencial a necha zberac hore nech moze aspon bezat kurenie (a robi to pre cestujucich, vediac, ze keby to videl cvicny, tak mu ruky polame), a cestujuci si to vylozi ako bezdovodne statie … a nadava …

  3. Praveze toto treba urobit … kym komfort autobusovej dopravy je dany viacmenej moznostami vozidla, inymi slovami, moderny autobus prejde aj po rozbitej ceste vcelku slusne … tak komfort vo vlaku do velkej miery zavisi od stavby trate vozidla a vsetkeho okolo toho … a ked uz nemozeme sukromnym autobusarom s az na kost odranymi nakladmi konkurovat cenou, musime to robit sluzbami, komfortom a spolahlivostou … a na tu treba riadne trate a vozovy park …

Este, ked sa hovori o modernizaciach … do fotogalerie som pridal obrazok jednej z modernizacii, o ktorych nema cestujuci ani ponatie, avsak znacne zvysuju mieru komfortu … na obrazku je skrina elektroniky vo vozni Bd (tento typ voznov je nasadzovany v okoli BA - do Novych Zamkov, Nitry a Viedne) a v nej novy mikroporcesorovy regulator kurenia zn. REGONIK, ktory je vo vozidle doplneny prislusnymi termostatmi (ktore sa daju pouzit len na toto, su dobre schovane a vobec nevyzeraju ako termostaty a tak nam ich hadam cestujuca verejnost kradnut nebude …) a upravenymi rozvodmi …

Modernizacia ma za ciel udrziavanie tepelnej pohody vo vozni v zime, tak aby v nom bolo udrziavanych cca. 20°C a umoznuje individualne vykurovanie jednotlivych kupe a chodbicky. Takisto poskytuje ovela vyssiu spolahlivost vykurovacieho systemu oproti povodnym stykacom. Cena takejto modernizacie je v priemere 450 000,- Sk na jeden vozen.

Link: dialnice.info/album_page.php?pic_id=811

Nie je lepsie investovat 10 mil. SKK na nakup noveho vozna (alebo neviem co to presne stoji mozno sa mylim :laughing: ) - pretoze raz treba modernizovat kurenie, potom otvaranie/zatvaranie dveri atd. :question:

SR nie je taka bohata aby mohla kupovat stale nove vozne :wink: myslim, ze cesta reko voznov, ktore su docela na urovni je plus minus dobre rozhodnutie ..

Ako to myslis ze stale nove vozne :question:

Podla sprav su vozne extremne stare. :wink:

adoas: johnz to tu uz vysvetloval, kostry tychto voznov su vo viac nez dobrom stave a tak by to bola skoda zosrotovat …

radsej nech sa tie usetrene peniaze investuju do novych hnacich vozidiel, popripade samostatnych jednotiek ..

Co je to samostatna jednotka :question:

No aquila asi mysli nejaku elektricku alebo dieselovu jednotku (ala Stadler, Desiro, Pendolino, pantaky) …

[V jednej farebnej línii (Žel. spoločnosť))

To zas bude cirkus … v suvislosti s tymto sa natiska otazka, preco mesiac az tyzden pred tym vyslo z dielni po generalkach 14 lokomotiv a 36 voznov s novym polyuretanovym lakom, ktore tak budu “spatit” farebnu liniu aspon 3 - 5 rokov…

ze by zasa niekto prihraval ksefty …

inak proti novemu rieseniu nemam vyhrady … sice sa strati rozlisenie kategorii vlakov a lozkovych/lezadlovych voznov /a trakcii na masinach … ale to moze byt beznemu cestujucemu sumafuk … / ale kedze nie vzdy sa darilo dodrzovat nasadenie vozidiel a ten nasledny zeleno cerveno modro pruhovano nepruhovany cirkus na rychliku umocneny naterom masiny je proste otras …

Trojmesačná odstávka železničnej dopravy … Úsek Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica je regionálnou traťou … prichádza k deformácii a oslabeniu tunela :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=3052

Osobný vlak zabil dvoch robotníkov. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=3059

Pričom práve robotníci pracovali na trati.

Dy: Údajne boli opití … a vbehli mu pod kolesá …