Opravy ciest vs. výstavba diaľnic

Na Slovensku je približne 20 000 km ciest, z toho je v zlom stave cca. 5 000 km a v nevyhovujúcom stave (pre svoje parametre, dôležitosť a preťaženosť) ďalších takmer 4 000 km ciest. Na ich opravy sa však každoročne vyčlení suma, ktorá stačí na opravy max. 500 km ciest. A to ešte z tejto sumy sa uberá na zimnú údržbu …

Na výstavbu diaľnic sa však dáva 15-20 mld.sk. Určite by bolo lepšie, ak by sa 1-2 roky presunulo časť týchto prostriedkov na opravy ciest I., II. a III. triedy a na modernizáciu techniky zimnej údržby pre správy ciest, pretože zrejme zo štátneho rozpočtu už viac peňazí na rezort DPT nepôjde.

Pripájam aj hlasovanie. Kto che, môže sa aj vyjadriť. Ja osobne by som bol za čiastočné presunutie financií z výstavby diaľnic, pravidelne 1-2 mld.sk každý rok po dobu 4 roky.

Je to už fakt nutné a je lepšie opraviť 5000 km ciest ako postaviť 30 km D a RC. Jeden rok by som to tak spravil a dal by som ešte aj 1 mld.sk na nákup sypačov s radlicami. Niekde som čítal, že 1 taký stroj na Slovensku stojí 7,5 mil.sk, takže by to bolo 133 nových strojov, je ich 700 (+traktory, frézy), tak by sa čiastočne modernizovali (priemerný vek je od 15-22 rokov, záleží od kraja a využívané sú celoročne narozdiel od západu). :sunglasses: :stuck_out_tongue:

Neviem, koľko Sk sa dáva na opravy ciest dnes, ale podľa mňa by stačili 2 mld. ročne a onedlho by sme mali kvalitné cesty I, II a III triedy. A najprv treba opraviť hlavne tie cesty, ktorým sa vodiči vyhýbajú práve kvôli kvalite cesty - čiže betónky (SC-Sládkovičovo) a najhoršie úseky.

sme.sk/clanok.asp?cl=2006919

Usek otvoreny v. 98 ma zaruku 2 roky :question: Ide o miliardove investicie, Som zvedavy kolko problemov sa vynori za par rokov na slavnych meciarovskych dialniciach.

Ale hlavne ze tam bola Schiferka (snad ten most sa z toho nestacil spamatat) :bulb:

to je docela smutne ze ten most sa zacal v podstate “rutit”.. co viem tak na taketo stavby je zaruka minimalne 5 rokov, ale obycajne daleko viac … od 10 do 50. most milleau ma tusim zaruku 100 rokov..

Aj takáto siuácia môže nastať. Spoločnosť, ktorá most stavala však dáva záruku, štát ju môže a nemusí prijať, štát si mohol vybrať iného zhotoviteľa. Keďže bola záruka kratšia ako 8 rokov, tak štát nemá nárok na opravy zdarma. Treba si však uvedomiť, čo viedlo ku kratšej záruke, z akých dôvodov bola kratšia záruka. Nová technológia výstavby pri zrýchlenej výstavbe. :sunglasses:

Zámer je to pekný, presunúť cca. 10 mld. SKK len na opravy našej cestnej siete.

Lenže SR dáva už tak málo peňazí na výstavbu diaľničnej siete, že takýto presun by úplne zastavil akékoľvek budovanie nie na 1, ale min. na 2 roky. A viem si predstaviť, že aj na 3, pretože by sme modernizovali autobusový park.

Dosť som sa však pozastavil nad tým, či by sa malo presunúť niekoľko mld. SKK po dobu 1-2 rokov na opravy našich ciest. Toto by do úvahy pripadalo, ale jedine v tom prípade, že by SR dávala na výstavbu diaľnic viac ako 30 mld. SKK.

Môj názor je, že SR musí stavať diaľnice rýchlejším tempom a otvárať každý rok aspoň 30 km D a RC a teda v žiadnom prípade by sa nemali presúvať tieto peniaze na iné účely.

Skôr by sa malo nájsť viacej peňazí v štátnom rozpočte pre rezort MDPaT alebo by si mala SR vziať úver na tento účel.

Inak vyzerá to veľmi dobre s opravami ciest na Slovensku.

Kraje a VÚC BA, ZA, KE už sa rozhodli investovať po 0,5 mld. SKK do opráv svojich ciest.

Takže už teraz je to výrazný nárast, pretože doteraz dával štát na opravu svojich ciest cca. 400-500 mil. SKK ročne a ak dá v priemere každý kraj (VÚC) na opravu svojich ciest po 0,5 mld. SKK, tak to bude veľmi výrazné zlepšenie.

A zároveň tieto 3 kraje investujú aj do ďalšej dopravnej infraštruktúry ako sú cestné obchvaty, železnice a letiská.

Takže najvýraznejší rozvoj bude na osi BA-TT-TN-ZA a v okolí KE, ja osobne si myslím, že to bude oblasť PO-KE-MI, KE-Milhosť a KE + 20 km na západ po R2. Okrem toho vznikne ďalšia os v napojení na ZA a to ZA-MT-RK.

To, čo ostáva je os NR-BB, kde sa budú do r. 2010-2015 regionálne rozdiely prehlbovať a na trase BB-KE bude vývoj podobný, jediná zmena nastane na osi TT-NR. :sunglasses:

SR si nemôže dovoliť vyčleniť peniaze z diaľničnej výstavby, už aj tak je ich málo. A zastavenie výstavby … tak to by znamenalo zastavenie príchodu investorov.

Všeobecný pohľad a čiastočne niektoré moje info: Teraz nastávajú zmeny, každý kraj investuje 500-600 mil. SKK do opráv svojich ciest. Spolu to bude suma do r. 2010 na úrovni okolo 5-6 mld. SKK, minimálne. Pričom štátny rozpočet by dal sumu max. 2,3 mld. SKK. Takže je tu zmena, nárast o 100 a viac %. Budú to projekty od úverov, PPP až po rezervy krajov. Zatiaľ BA, ZA, PO, KE. Pridať sa má aj TT, TN, BB a NR. A to ZA začína a plánuje už druhé kolo aj s BA, aj keď tá investuje pravidelnejšie a najviac do dopravy vo svojom kraji globálne … opravy ciest, zachovanie železničných spojov, autobusov ako aj pomoc v meste BA so Starým mostom.

Okrem toho, ZA kraj plánuje opraviť aj ďalšie cesty za ďalších 400 mil. SKK po r. 2008. Takže ten do r. 2010 investuje 1 mld. SKK.

A BA investuje do r. 2010 do dopravy v kraji viac ako 900 mil. SKK, tak sa to prejaví. Obchvaty okolo PK, Modry (ako som počul, tak tento je neistý), rozšírenie ciest v okolí PK a SC a opravenie povrchu ciest v MA okrese.

Tak ja to ešte spresním: rok 2010

Krajov je 8 a v priemere investujú od 500-600 mil. SKK na opravy svojich ciest. To je spolu cca. 4,5 mld. SKK do r. 2008-2010.

Okrem toho však napríklad BA investuje každý rok v priemere (aj nepriamo) od 700-900 mil. SKK na cesty.

Takže je tu nárast len za BA o 200-300 mil. SKK každý rok, takže celková suma stúpna o cca. 1,2 mld. SKK.

Okrem toho však zostáva aj balík SSC alebo NDS vo výške 300-500 mil. SKK na opravy ciest ročne, takže celková suma narastá ešte o cca. 2 mld. SKK.

Okrem toho ZA kraj uvažuje o druhej vlne opráv od r. 2008-2010-… o ďalších cca. 500 mil. SKK.

Takže výsledná suma plánovaných, reálnych, finančných prostriedkov bude do r. 2010 celkovo na úrovni cca. 7,7-8,2 mld. SKK, čo je skutočne už dosť vzhľadom na reálne pomery na Slovensku.

Bude to za 5 rokov 8 mld. SKK, čo by pri SSC bolo len cca. 2 mld. SKK, takže nárast tu je o viac ako 400%.

Na porovnanie, v ČR sa dáva na opravu ciest ročne cca. 10 mld. CZK, ale potrebná by bola ročná suma vo výške 20-25 mld. CZK, takže v tejto oblasti sme na tom a budeme na tom stále najlepšie zo všetkých štátov V4. :sunglasses:

Zabudol som pripísať ešte jednu dôležitú poznámku:

Priemerné náklady, za ktoré SSC opravovala 1 km ciest boli a sú 1,5 mil. SKK.

Kraje, keďže budú využívať PPP a úvery, tak budú mať priemerné náklady na opravenie 1 km cesty 2 mil. SKK. Avšak tu treba doplniť, že v mnohých prípadoch sa budú o cesty investori starať 10-20 rokov a ušetria sa potom ďalšie peniaze.

Celkový efekt teda nebude o 400% vyšší, ale len o 300% vyšší než keby sa o cesty staral iba štát.

Opravených bude 3x viac ciest, aj keď potrebné by bolo aspoň 5x toľko ciest, ale je to jednoznačne posun dopredu. :sunglasses:

Teraz už v podsate táto otázka stráca význam, keďže cesty II. a III. triedy prešli na samosprávy a tie si aktívne berú úvery a snažia sa svoju cestnú sieť si opraviť.

V rámci štátu by mala SSC vynaložiť aspoň 700 mil. SKK na opravy ciest I. triedy ako aj ďalších 250 mil. SKK na modernizáciu vozového a technického parku pre “cestárov”.

Pokiaľ viem tak na r. 2006 bude vyčlenenených celkovo na opravu ciest I. triedy zo strany štátu takmer 500 mil. SKK, čo by bol nárast voči tomuto roku o 25%. Idú voľby. :laughing:

Slovenska sprava ciest je len spravcovska organizacia. Jej majetok (cesty I. triedy) udrziavaju dodavatelsky. SSC nema ziadne udrzbove kapacity. Veskeru udrzbu ciest I. triedy pre SSC vykonavaju na zaklade objednavok samospravne kraje alebo NDS prostrednictvom svojich stredisk udrzby. Ale tych 250 mil. SKK na vozovy park by mohli radsej navysit kapitolu opravy a rekonstrukcie :smiley:

Jaj, no veď dobre, tak ale niekto snáď má tie Strediská pre Správu a Údržbu ciest na starosti, nie? Ja som myslel investície do sypačov, traktorov, … nie do nákupu technólogii na pokládku asfaltu a podobne. :laughing:

Ja viem presne co si myslel :smiley: Len ked uz tie peniazu maju zostat na SSC tak nech ich pouziju na opravy, samospravnym krajom peniaze na strojne vybavenie uz stat neda :frowning:
NDS je na tom tento rok lepsie, lebo sa maju otvarat dve stavby: D1 Viedenska - Pristavny most a D1 Belusa - Sverepec a dostala 150 mil. Sk na stroje. Samozrejme ze tie peniaze nepojdu len na SSUD Bratislava a SSUR Puchov, ktorych sa tieto stavby tykaju ale aj inym strediskam sa z tohto balika nieco ujde. To ze je to malo o tom nemusime ani diskutovat :smiley:

Ako by som počul “Diaľničiara”: “Čím viac peňazí na opravu, tým lepšie”.

Máš pravdu, MH. Ja som sa naučil, že lepšie je málo ako nič. :laughing:

Teraz som sa zamyslel nad slovami Diaľničiara, toto sa mu určite ani nesnívalo, že by si každý kraj vzal úvery po 0,5 mld. SKK na opravu svojej cestnej siete, ciest II. a III. triedy a sám štát že by zároveň vyčleňoval ročne ešte 300-400 mil. SKK na cesty I. triedy. V tejto oblasti nastalo výrazné zlepšenie situácie a SR s dostáva na najlepšiu pozíciu v rámci V4, čo sa opráv cestnej siete týka, aj keď uvedené sumy sú len 20% toho, čo by bolo treba investovať na celkový rozvoj/opravy celej cestnej siete s výnimkou diaľničnej siete. :sunglasses:

Keď vidím, koľko ciest sa v poslednom čase v ZA kraji urobilo, tak “žasnem”. Na to, čo sa robilo doteraz, je to naozaj veľký pokrok. Aspoň nejaké výsledky decentralizácie vidno :slight_smile:

To, čo sa teraz opravuje v ZA, to je len zlomok z toho, čo sa ešte bude robiť a hlavne je dôležité, že investície smerujú do celého kraja a ZA kraj ako prvý s týmito opravami aj začal v takomto rozsahu. Ako ďalší to pochopil východ SR, PO a KE. :sunglasses:

V ZA kraji sa teraz investuje mimoriadne veľa peňazí do celej infraštruktúry.

D1, D3, R5, to je celoštátny význam.

Okrem toho výstavba a opravy celej cestnej siete financované štátom aj krajom v celkovej výške takmer 1,5 mld. Sk.

Okrem toho rekonštrukcia železníc, letiska, …

A rozvoj je v celom kraji, nielen v Žiline, ale aj na Kysuciach, Orave, Liptove a na Turci, proste všade sa buduje infraštruktúra, dokonca aj vrámci vodovodov a investícií do vodárenstva a kanalizácie sú v celom kraji dosť výrazné a dosahujú niekoľko mld. Sk.

Toto všetko je realita, všetko sa stavia, stále viac a viac. Predpokladám, že ešte sa to celé bude navyšovať, keď sa začne využívať aj PPP, to sa posunie aj modernizácia hlavného železničného koridoru.

Jediné, čo zostáva, sú plány pre R3, obchvaty či splavniť Váh. :laughing: