V oblasti dopravy alokácia KF na roky 2021 - 2027 pre SR klesla o 61 %, a to zo 4,168 mld. EUR (2014 – 2020) na 1,613 mld. EUR (2021 – 2027).
Z toho d;vodu MIRRI chce do KF presunúť 1 miliardu eur z iných fondov. Tento obnos si podelia životné prostredie a doprava.
Požiadavka dopravy:
Len na dobudovanie kritických úsekov diaľnic je potrebných 1 590 mil. EUR (chýbajúce úseky D3 a posledný nedokončený úsek D1 v časti medzi Bratislavou a Košicami: Turany-Hubová).
Požiadavka na modernizáciu TEN-T železničných koridorov – 809 mil. EUR (modernizácia úsekov na trati Žilina – Košice, rekonštrukcia uzlov Žilina a Bratislava, zabezpečenie interoperability tratí základnej siete TEN-T vo vzťahu k Rakúsku).
Po návrhu MIRRI by tak doprava mala dostať z eurofondov:
919 mil. eur z EFRR, pričom 898 mil. eur je určených na menej rozvinuté regióny a 20 mil. eur do viac rozvinutých regiónov (BA kraj)
1,3 miliardy eur z KF
419 miliónov eur je spolufinancovanie
500 miliónov eur je povinný presun financií do CEF-u.
Požiadavka dopravy je až 5 miliárd eur. Z toho 2,75 mld. eur z EFRR a 2,21 mld. eur z KF.
Nakoľko vo všeobecnosti ministerstvá vytypovali oveľa viac projektov ako je dostupných financií, projekty sa budú riadiť podľa priorít určených metodikami MFSR a MIRRI SR…