Ružomberok a Dolný Kubín – doprava a infraštruktúra v regióne Oravy a Liptova: Stav ciest I. triedy, R3, verejná doprava a bezpečnosť.
Téma je určená pre vodičov, obyvateľov a záujemcov o dopravnú situáciu v regióne Ružomberka a Dolného Kubína – s dôrazom na prepojenia, rekonštrukcie a plánované výstavby v tejto časti Žilinského kraja.
Hlavné témy diskusie
Cesta I/59 (E77) vedie z Banskej Bystrice cez Ružomberok až do Dolného Kubína a ďalej na poľskú hranicu pri Trstenej. Je významným dopravným ťahom s vysokou intenzitou ťažkého aj turistického tranzitu. V úseku pri Dolnom Kubíne sa plánuje výstavba samostatného pruhu pre pomalé vozidlá na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti premávky.(24hod.sk)
Rýchlostná cesta R3: v regióne existujú viaceré úseky v prevádzke (Trstená obchvat, Oravský Podzámok – Horná Lehota, Hubová – D1 Martin sever), ďalšie úseky sú vo výstavbe – napr. Dolný Kubín smer Ružomberok. Pozornosť sa venuje napojeniu vra D1 pri Likavke.(Wikipedia)
Verejná regionálna doprava: spoločnosť ARRIVA zabezpečuje spoje medzi Dolným Kubínom, Ružomberkom a okolím – spoje majú nízku frekvenciu, zastávky sú technicky nedostatočné.(arriva.sk)
Obce a mestá, ktorých sa téma týka
Diskusia sa týka miest Ružomberok a Dolný Kubín, vrátane regionálneho obejítia ich okolia: Likavka, Liptovský Hrádok, Lisková, Lupkánska hora, Polomka, Príbovce, Ľubochňa, Beňova Lehota, Leštiny, Oravský Podzámok, Horná Štubňa, ako aj obce pri trase I/59 a budovanej R3.
Čomu sa môžete venovať:
stav vozovky na I/59 a R3 vrátane výtlkov, úzkeho profilu, kvality povrchov
aktuálne rekonštrukcie, uzávierky a dopravné obmedzenia
nebezpečné križovatky, sezónne riziká (ľad, hmla, vietor v horských úsekoch)
verejná doprava: spoje, technický stav zastávok, spoľahlivosť
skúsenosti motoristov s premávkou, tranzitom, náročnými úsekmi
plány R3: pokračovanie úsekov smer Dolný Kubín – Ružomberok, dopady na dopravu
Zapojte sa, ak máte:
fotografie novej alebo poškodené vozovky, rekonštrukčných prác či križovatiek
videá z úsekov s vysokou dopravnou intenzitou alebo tranzitu
postrehy o regionálnej doprave, spojoch MHD na trase medzi mestami
informácie o pripravovaných investíciách a trás R3 v regióne
Pomôžte vytvoriť aktuálny a detailný prehľad o doprave v oblasti Ružomberka a Dolného Kubína. Vaše príspevky sú vítané a obohacujúce!
Napríklad - dvomi miliónmi plánuje pokryť rekonštrukciu mestskej komunikácie na Hroboňovej ulici v mestskej časti Medzihradné, milión stotisíc korún by malo byť schválených na vybudovanie parkovísk na Ulici odbojárov na sídlisku Brezovec, dva milióny korún pre kruhovú križovatku pri gymnáziu.
Ako je vidieť, tak v tejto oblasti ja sám žiadne ďalšie komplexné informácie neprinášam a to ani v mesiaci apríl, ktorý som sám označil za mesiac, v ktorom prinesiem do každej oblasti komplexné informácie. Nechcem to ospravedlňovať, ale cestná sieť v SR je veľmi veľká (na jedného človeka) a nedá sa všetko stíhať naraz.
Ako menšie ospravedlnenie prinášam aspoň mapu cestnej siete v tejto oblasti a zdrojom tejto mapy je SSC:
Ružomberok – Uplynulú zimnú údržbu v meste zhodnotili poslanci na poslednom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Ružomberku. Podľa vedúceho oddelenia podnikateľských činností a služieb Petra Svrčeka sa na zimnú údržbu v meste treba pozrieť z dvoch uhlov – z hľadiska ekonomickej náročnosti a cez komplexný výsledok. „Táto zima priniesla kvantum snehu, čo samozrejme navýšilo náklady na údržbu, ale aj my, aj dodávatelia služieb sme ju bez problémov zvládli. Neboli žiadne vážne ani smrteľné nehody,“ doplnil správu Peter Svrček. „Samozrejme, človek keď má spadnúť, nájde si svojich desať štvorcových centimetrov, kde sa pošmykne, ale traumatické zážitky neboli. Centrum mesta sme solili a kopcovité terény sme tiež zabezpečili.“ Na zimnú údržbu bolo schválených šesť miliónov. Kvôli dlhej zime si náklady vyžiadali ďalšie dva milióny korún navyše. „Myslím, že za peniaze sme poskytli adekvátne služby,“ pokračuje P. Svrček, „vždy sa však dá všetko vylepšiť, napríklad techniku máme zastaranú. Dobre sa kritizuje v zime v teple, ale pri čistení ciest musí človek sedieť za volantom a starať sa o pohodlie iných. Ale zimu sme podľa mňa zvládli dobre.“
Čoskoro čaká rekonštrukcia aj jednu z najnebezpečnejších a najfrekventovanejších križovatiek na ťahu Martin - Liptovský Mikuláš nachádzajúcu sa v centre Ružomberka a spájajúcu Oravu “so svetom”
V jej bezprostrednej blízkosti sa nachádzajú aj 2 mosty (ponad Váh a železnicu) cesty na Oravu, ktorú sú katastrofálnom stave. Rekonštrukcia čaká aj na ne.
Týmto si dovolím upozorniť na hroziaci obrovský problém a kolaps medzinárodnej dopravy. Pri tejto rekonštrukcii bude totiž kamiónová doprava presmerovaná z úseku Dolný Kubín - Ružomberok na úsek Dolný Kubín - Kraľovany. Problémom je, že na tomto ťahu sa o pár dní začne so stavbou kruhovej križovatky v Dolnom Kubíne a tým pádom bude kamiónová doprava z Poľska odstavená. Dúfajme, že kompetentní na tento problém mysleli a práce budú koordinované.
ono vôbec nikto nemyslí na nič. Zavrieť tatranský hraničný prechod pre kamióny bolo dobré pre životné prostredie a tatranské cesty tak v SR ako aj v Poľsku, ale nie dobré pre Oravu.
Ružomberok je dopravná križovatka odjakživa, ale nemá obchvat. Ráta sa s D1, ale to ešte dlho nebude. Tak ako Orava ráta s 1/2 profilom R3, ktorý ešte dlho nebude.
Na ceste medzi Dolným Kubínom a Podbielom čaká na vodičov automobilov päť semaforov. Pred víkendom sa v poobedňajších hodinách pri nich tvoria dlhé rady nervóznych vodičov.
Zaujímavosťou je, že ani jedna z akcií spomínaných v mojich 2 posledných príspevkoch sa nekoná, pritom už dávno mali bežať. Neviete niekto prečo to stojí?
Čo sa týka semafórov, pre nezainteresovaných: ide o stavbu R3 “Obchvat Oravského Podzámku” + kompetetní si vymysleli opravu súbežnej existujúcej cesty (už po niekoľký krát za posledné roky), takže je to tam naozaj o dušu. Navyše tie semafóry nie sú zosynchronizované, proste hotová katastrofa. Nehovoriac o presune kamiónovej dopravy z Tatier…
Ale žiaľ, cesty sa nedajú opravovať v zime, treba to ešte vydržať, treba byť trpezlivý. Mimochodom, ten presun z Tatier bol viac nafúknutý ako je to pravda, lebo kamióny už vtedy mali rôzne dôvody neísť cez Tatry.
R3 severná vetva nie je priorita ako celok, lebo nie je územie SR prepojené. A tak sa aspoň cesta opravuje, ale to je tak, šoféri budú vždy nespokojní: cesta je v zlom stave a keď sa opravuje, tak sú zase kolóny. Človek nevyhovie. Veď si treba uvedomiť, že to, že je R3 rozostavaná, tak to je len k dobru. Keby nebola, tak čo ? Tak sa môže cesta opravovať ?
Áno ja súhlasím, ide skôr o to, že tú cestu v tom mieste opravujú niekoľkýkrát za posledné roky a neviem či bolo nutné opravovať ju práve teraz. Keď som tadiaľ išiel cez víkend vyzeralo to, že relatívne čoskoro by mohli byť 2 z tých semafórov (z tých čo sú tam kvôli obchvatu) odstránené, čo plynulosti premávky určite pomôže. Ďalšia vec, ktorá ma brutálne nahnevala bolo, že konkrétne na tom opravovanom úseku nebolo v sobotu ani nohy, ani stroja proste nič, cez týždeň sa tam niekto sem-tam mihne. Nepoznám stavebné postupy, ale zaváňa to brutálne zlou efektivitou práce a predlžovaním času opravy. Vyvráťte mi to ak sa mýlim, ale je to môj pohľad skôr z ekonomického hľadiska. Proste za jedno je človek rád, že sa niečo robí ale keď vidí ako sa to robí…
Toľko je peňazí na opravy. SSC nemá na to financovať opravy, ktoré by išli na 24 hodín denne. A niektoré úseky, ktoré spadajú pod NDS, a.s., tak tam sa zase škrtlo z údržby a opráv na tento rok. Celé vysvetlenie.
Ale k regiónom: Orava patrí pod ZA VÚC, ten opravil cca. 1/3 všetkých ciest v kraji, čo opravy potrebovali, ako sa to dotklo Oravy ? Sú vidieť výsledky ?
K tým opraveným cestám na Orave: dovolím si tvrdiť že áno, sú vidieť výsledky (nielen na Orave), opravilo sa naozaj dosť veľmi zlých úsekov a je po nich radosť chodiť. Ja len dúfam v jednu vec: že to nebola kvantita na úkor kvality a že ich nebudú o chvíľu zase po starom plátať.
Tak ono, nejaká tá záplata časom bude. Na cestách sa väčšinou podľa mojich informácií iba vymenil tzv. koberec, možno podľa zisteného stavu ďalších vrstiev sa cesty opravili aj dôslednejšie, ale treba si uvedomiť, že cesty v SR (a už vôbec nie cesty III. triedy) neboli postavené na záťaž, akej sú dnes vystavené. Len je dobré, že cesta nie je komplet zaplátaná a ešte aj tak sú na nej jamy. Stručne: Cesta môže byť zaplátaná, nemala by byť deravá ako ementál.