V tejto téme sa budem venovať takmer výlučne iba cestnej doprave v časovom harmonograme do r. 2006 + výhľadové obdobie do r. 2010.
Cestná infraštruktúra:
V rámci opráv cestnej siete sa budú opravovať tieto úseky (do r. 2006):
Pusté Úľany-Sládkovičovo-Galanta-Šaľa
Sládkovičovo-Senec (viac v iných témach v sekcii Cestné stavby)
Sládkovičovo-Veľké Úľany-Zlaté Klasy-Šamorín
Mierovo-Lehnice-Vydrany-Dunajská Streda
Galanta-Vozokany-Tomášikovo
Tomášikovo-Jahodná
Dunajský Klátov-Veľké Dvorníky
Horné Saliby-Diakovce-Tešedíkovo-Žihárec
Medveďov-Kľúčovec-Číčov
Topoľníky-Kolárovo
Veľký Meder-Okoč-Kolárovo
Galanta-Sereď (v rámci investície Samsung)
Dlhá nad Váhom-Šoporňa
Hájske-Močenok
Vlčany-Dedina Mládeže-Kolárovo
Dunajská Streda-Vrakúň-Gabčíkovo
Tieto úseky sa budú opravovať aj za prispenia samosprávy a predovšetkým súvislé úseky a na niektorých cestách nižšej kategórie, ale vyššieho regionálneho významu sa plánuje aj postupné rozšírenie viacerých ciest kvôli vysokému nárastu dopravy. Niektoré úseky neuvádzam, pretože nie sú potvrdené, podobne ani celková suma ešte nie je známa, ale bude nad 100 mil. SKK.
Cestné obchvaty:
Dunajská Streda - prípravné štúdie a projekty pre severnú časť obchvatu
Veľký Meder - príprava projektu pre EÚ aj v rámci ďalších plánovaných investícií v danom meste a jeho okolí
Okrem toho sa pripravuje veľká štúdia na posúdenie potrebnosti ďalších obchvatov ako aj projekty pre EÚ.
Okrem toho je v prípravnej fáze RK R7 a sú tu aj predpoklady pre začatie stavebných prác pre cestu I. triedy DS-NZ.
V oblasti železničnej a leteckej dopravy nebudú zaznamené žiadne významné investície okrem oblasti mesta Galanta a niektorých ďalších obcí, v ktorých sa plánujú investície nielen do železničných tratí, ale najmä do modernizácie železničných staníc.
V rámci vodného hospodárstva sa plánujú investície (ako aj v oblastiach ŽP, vodárenstva a kanalizácii a protipovodňových opatrení) v sume presahujúcej 10 mld. SKK.
aj pri diaľnici musí existovať cesta I. triedy. Neviem vám zodpovedať vašu otázku, pretože sa ešte v tomto probléme nerozhodlo. Zatiaľ je len plán postaviť cestu I. triedy DS-NZ, ktorý tu už však je takmer 10 rokov a teraz by sa mal konečne začať realizovať. Záleží aj od vlády v r. 2006.
Na vašu druhú otázku zodpoviem jasne, áno počíta sa s tým, že by mal obchvat parametre RK, avšak bol by stavaný iba na polovičný profil a ani sa nepočíta s jeho dostavbou na plný profil.
V tejto oblasti SR prijde možno čo nevidieť k zmene, čo sa týka investícií v nej. Primátor mesta Šaľa má záujem na tom, aby sa okolo mesta vybudoval obchvat.
Momentálne existuje viacero variant a financovať by ho mala SSC. Predbežná suma peňazí je odhadnutá na cca. 1 mld. SKK.
Ja to mestu SA prajem, ale realita je taká, že sa čaká na výber vhodného variantu a potom je r. 2006. Aj keď je pravdou, že cestné obchvaty sa stavajú na 90% bez ohľadu na to, aká je práve vláda pri moci, tak tento obchvat podľa mňa bude hotový najskôr v r. 2010 kvôli pozemkom a vzhľadom na cenu možno aj neskôr. Ale je to lepšie než keby sa mal stavať v r. 2010. Aj keď zase na druhú stranu: ešte sa nestavia a nie je ani vhodná varianta vybraná.
V Galante Samsung bude znovu investovať a postaví nové logistické centrum. Po jeho dostavbe bude Samsung Electronics najväčším exportérom na Slovensku.
V súvislosti s tým súvisí aj zmena priorít mesta GA. Mesto sa zameria hlavne na budovanie infraštruktúry v hodnote 6 mld. SKK a z toho 2,5 mld. SKK sa dá na budovanie obchvatu. Finančne pomáha štát, ktorý zároveň zlepší aj cestné spojenie s mestom Sereď, t.j. s RK R1.
Neviem to úplne presne a musím si to “doštudovať”.
Nepredpokladám, že sa bude opravovať cesta SC-Sereď, I/62 za viac ako 1,2 mld. SKK, čo je min. cena na opravu tejto cesty na r. 2005.
Obchvat bude tvoriť zrejme veľa objektov, ale neviem presné čísla. Len viem, že štát chcel investovať do GA sumu aspoň 1 mld. SKK na cestný obchvat ak som správne informovaný.
Napojenie na Sereď sa zlepší zásadnejším spôsobom, takže sa zlepší sa kvalita a parametre cesty. To bude aj nevyhnutné vzhľadom na fakt, že sa bude stavať logistické centrum. V r. 2010 to už je 3. centrum na Slovensku - SC, GA, Beckov, ktoré budú dostavané a budú pribúdať ďalšie menšie, ktorých už aj teraz sú 10-tky po celom Slovensku.
V GA sa plánuje “len” obchvat. Neviem o tom, že by sa malo v r. 2006 investovať v tomto smere, plánujú sa väčšie investície v TT VÚC aj od SSC, ale reálne asi až v r. 2007 (po voľbách a s lepšími rozpočtami).
Križovatku sprejazdnia v stredu. V Šali bude 3. mája po rekonštrukcii spustená nová kruhová križovatka na Námestí A. Dubčeka. Podľa pôvodného zámeru ju mali otvoriť už v minulý piatok, práce sa však predĺžili. Mesto na výstavbu vynaložilo desať a pol milióna korún.
Môj postreh: Všimnite si, že mesto vynaložilo, … v tomto prípade má mesto aktívny záujem o zlepšenie dopravy a priamo to finančne podporilo. Gratulujem, Šaľa.
Vláda by mala odsúhlasiť šesť dopravných stavieb za 3 mld. Sk. Najnákladnejšou stavbou z nich je obchvat Galanty, na ktorú
ministerstvo odhaduje celkové náklady 2,173 mld. Sk.
Dy, nevies, co vsetko tento obchvat bude zahrnat? Lebo vyse 2 mld Sk za par km cesty I. triedy sa mi zda vela. Neplanuje sa v ramci toho aj kompletna rekonstrukcia betonky Sladkovicovo - Galanta?