Po dlhej dobe, 1. krát na tomto fóre vzniká aj oblasť z BB VÚC. Nie je jednoduché sumarizovať informácie do formy akú sa tu ja snažím zaviesť a neustále sa prispôsobovať novej dobe v rámci štátu, keď sa menia dane aj samospráva, aj riadenie prevádzky a údržby ciest atď.
Pôvodne som chcel dať samostatne aj BB aj ZV, ale nakoniec som tieto dve centrá spojil do jednej oblasti, pretože najlepšie by bolo keby viac spolupracovali a zároveň by sa tu malo nachadzáť aj silné centrum pre celý BB VÚC.
Najprv sa budem venovať cestnej sieti.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
- Slovenská Ľupča-Brusno
- Banská Bystrica-Horná Mičiná-Čerín-Zvolenská Sliatina
- Banská Bystrica-Donovaly-smer RK
- Zvolen-Dobrá Niva
- Pliešovce-Senohrad-Dačov Lom
- Očová-Detva
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
Inak týchto dôležitých cestných ťahov ani nie je tak veľa, paralelne k nim budú prechádzať rôzne úseky diaľničnej siete, ako napríklad R1, R2 alebo aj R3. Vzhľadom na to, že sa tu možno zmenia trasy, respektíve číslovanie, tak nechcem písať o tom, čo tu bude za 10-20 rokov, ak vôbec tu budú niekedy plnohodnotné úseky RC. Nie je teda veľa cestných ťahov, ktoré treba udržiavať, ale na druhú stranu je ich dosť na to, keďže dnes sú v nevyhovujúcom stave práve pre chýbajúcu diaľničnú sieť. Základom je napojenie BB na RK, ďalej ZV na Maďarsko, prepojenie R1 a R2, prípadne aj s R3.
Vysoký dôraz by sa mal hlavne klásť na nutné investície do celej cestnej siete ciest III. triedy v celej oblasti vzhľadom na výrazne stúpajúce zaťaženie všetkých hlavných ťahov.
V súčasnosti sú už v prevádzke viaceré úseky RC R1 ako napríklad: R1 Žiar nad Hronom - Budča , ale najviac informácií je potom v príslušných sekciách na fóre ohľadom diaľničnej siete.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
- I/66 - BB severný obchvat
- Pliešovce, Senohrad
Takže nie je ich veľa potrebných. Skutočne v rámci tejto oblasti je potrebné riešiť severný obchvat BB a potom hlavne investície do ciest III. triedy a štát by mal výrazne investovať do výstavby, ale aj opráv diaľničnej siete.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
- ZH-ZV-BB-TR
Vo všeobecnosti južný železničný koridor nie je až taký významný ako severný a preto sa ani nejako veľa sem neinvestuje. Momentálne prebieha elektrifikácia hlavných tratí medzi ZV a BB. A plány smerujú aj na zdvojkoľajnenie niektorých úsekov, ale reálne to zatiaľ najbližších 20 rokov asi nie je.
Železničné stanice:
Nemám informácie o nejakých plánovaných významných investíciách.
Iné investície v rámci železníc:
- Veľmi odvážnym je plán na spojenie BB a RK pomocou novej železničnej trate.
Ďalšou oblasťou je nepochybne letecká doprava, ktorá tomuto regiónu veľmi výrazne pomáha.
- Letisko Sliač v katastri okresu Zvolen veľmi výrazne pomáha celej oblasti, plánuje tu aj štát aj NATO investovať po 2 mld. SKK, ale hlavne do vojenskej časti. Inak tu zatiaľ nie je stále toto letisko využívané tak ako by mohlo byť. Hlavným dôvodom je hospodárska zaostalosť tejto oblasti, zlé napojenie na významné dopravné tepny štátu ako aj málo peňazí na výraznejšie investície do letiska.
A nakoniec aj spomeniem ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Prebieha spolupráca s EU, ktorá by mala výrazne finančne pomáhať na výstavbe a výmene vodovodnej a kanalizačnej siete, inak je tu málo peňazí a veľmi veľa problémov. Z hľadiska ochrany ŽP sú problémom odpady, možná spalovňa atď. - to však presahuje už túto oblasť a zasahuje to skôr do susedných oblastí, kde je rozvinuté baníctvo atď.