Poliaci si u zobjednali studiu novej zeleznice z Krakowa na Nowy Sacz/Presov/Kosice:
przetargi.plk-sa.pl/kprzetar … x=-4425000
www.przetargi.plk-sa.pl/viewattach.php? … 39fc5b13b9
kto vie dobre polsky, moze dat detaily
Poliaci si u zobjednali studiu novej zeleznice z Krakowa na Nowy Sacz/Presov/Kosice:
przetargi.plk-sa.pl/kprzetar … x=-4425000
www.przetargi.plk-sa.pl/viewattach.php? … 39fc5b13b9
kto vie dobre polsky, moze dat detaily
To by bolo vlastne využitie nášho IX.koridoru TEN-T? niekedy vraj premávali rýchliky po tej trase čo som počul. Prečo vlastne tá trať tak upadla?
Poliaci sa snažia dostať koridor IX do siete TEN-T, čo je podľa mňa chvályhodné. Momentálne sa tento koridor využíva v smere do PL len pre nákladnú dopravu. Osobná u nás funguje len po Lipany (resp. raz do týždňa po Plaveč), cezhraničná už pekných pár rokov nefunguje vôbec. Aj nákladná aj osobná trpia zlými parametrami a zlým technickým stavom trate na poľskej strane a v neposlednom rade zlým trasovaním trate v PL. Lepšie je pozrieť sa na mapu: bueker.net/trainspotting/map … poland.gif
Na Slovensku sú parametre o niečo lepšie, ale hlavne za Lipanmi je to dosť pomalé (60 km/h), pravdupovediac ani úsek PO - Kysak nie je žiadna sláva. Technický stav a trasovanie je u nás o dosť lepšie.
Poliaci chcú vlastne postaviť úplne novú priamu trať z Krakova do Nowého Saczu, čím by sa celkom obišiel ten technicky a aj trasovaním zlý úsek od Nowého Saczu do Tarnówa (treba pozrieť na mapu). Tým by sa celý koridor významne skrátil a nová trať by samozrejme bola vo veľmi dobrých parametroch. To by zlepšilo možnosti pre nákladnú, no predovšetkým pre osobnú dopravu, ktorá by sa tu mohla obnoviť. U nás by bolo určite vhodné medzičasom zmodernizovať aspoň úsek PO - Kysak - KE. Nie je to ešte tak dávno, čo jazdil Ex Jozef Bem z Budapešti do Varšavy cez Košice, ktorý by sa potom určite obnovil. Otvorili by sa tým možnosti aj pre veci ako priamy spoj KE - Krakov - Katovice - Vratislav - Berlín.
Ja by som tiež bral nejaké zrýchlené vlaky medzi PO a KE…lebo tie osobáky, čo stoja pri každej “vŕbe” robia tú trasu strašne pomaly. ale osobne si myslím, že idea je to pekná, mohli by sa aj naši zobudiť, a podporiť v tom poliakov. a mohli byt aj tu na východe zlepšovať parametre vlakových dráh. myslím že hlavne na tejto trati by to mohlo byť perspektívne.
Historia tej trate je zhruba taka, ze za socializmu jazdil nocak Cracovia BP-KE-Krakow, ktory robil KE-Krakow za 6.5hod (a nejake osobaky, ktorymi sa dalo s prestupom dojst KE-Krakow aj cez den za cca 8hodin). Kvoli dovodom opisanym Qwertom boli tieto casy uplne zufale, zvlast ked sa otvorili hranice pre auta a kedze sa na oboch stranach stava dialnica, ktora umoznuje uz dnes urobit KE-Podspady-Krakow za 3.5hod.
Takze postupne sa frekvencia Cracovie znizovala (napr. jazdil sezone iba v lete). Chvilu sa potom skusala aj nahrada dennym zrychlenym vlakom, a chvilu potom existoval ten Jozef Bem BP-KE-Krakow-Warszawa. Ale ich jazdne casy boli stale take zle, ze bolo rychlejsie ak pre vas niekto autom do Krakowa skocil, nez sa trepat vlakom (teda cesta autom tam aj spat trvala menej ako vlak, ktory ak je jeden za den, je prakticky nepouzitelny).
No a klinec do rakvy tomu celemu dali zaplavy pred 3-4 rokmi, ktore znicili trat (myslim hlavne na polskej strane) a asi 3 mesiace nefungovalo vobec nic. Vtedy si asi zeleznice uvedomili, ze tym dost vela usetrili , a osobnu dopravu cez hranice uz potom neobnovili.
Teraz sa javi ako perspektivne to vybudovanie/prebudovanie trate vramci TEN-T koridoru IX od Baltu po Cierne more, ktory by mal byt financovatelny z EU fondov. Poliaci to beru tak trochu tak, ze tvarme sa, ze ide o medzinarodny koridor a vybodujme si za EU peniaze poriadne spojenie Krakow-Zakopane (+napojenie na SK, HU, RO). No a ak by sa k tomu podobne postavilo aj Slovensko (teda, ze vybodujme serioznu rychlotrat Lipany-Presov-KE-Hidasnemeti + napojenie na PL a HU), tak by sa zeleznice na vychode mohli posunut vyrazne niekam inam (napr. PO-KE vlakom za 15 min by zrazu bolo konkurencieschopne dialnici). To je ale perspektiva tak na rok 2025, aj to len v pripade, ze by sa slovenskym vladam chcelo.
A nedalo by sa tomu nejako pomôcť? , Pretože idea je to pekná.
Ako tak pozerám na tie varianty, tak dúfam, že vyberú Podleze - Limanowa, čo je podľa mňa najlogickejšie. Z Limanowej do Nowho Saczu je tam ale ešte celkom slušný kus kľukatej neelektrifikovanej lokálky a od NS po hranice to tiež nie je výhra. Dá sa predpokladať, že obe krajiny sa zamerajú predovšetkým na modernizáciu úsekov hlbšie vo vnútrozemí, čo je vlastne aj logické.
Aj u nás by sa v prvom rade mal zmodernizovať úsek Kysak - KE (16 km), čo sa malo ideálne robiť už v tomto programovom období, ale nejako to nevyšlo… Následne Kysak - PO (17 km), kde by sa tá modernizácia mala poňať veľkorysejšie, teda zdvojkoľajnenie, elektrifikácia, rýchlosť 160 km/h, aj keď mi je jasné, že by to nebolo lacné, asi by tam bol aj nejaký ten tunel. Potom by pripadala do úvahy nejaká nenáročná optimalizácia trate KE - Hidasnémeti (po hranice asi 24 km, po Barcu je tam ale spoločný 5 km dlhý úsek s Va koridorom), kde by kľudne stačila súčasná jednokoľajka, na ktorej by sa s minimálnymi preložkami dalo jazdiť 160 km/h Ani súčasnú rýchlosť 100 km/h ale nepovažujem za nedostatočnú. Trať PO - Lipany (32 km) má pomerne dobré rýchlostné parametre (zvyčajne 100 km/h), a jednokoľajka tam stačí a dlho stačiť bude. Tu by tiež stačila taká menej náročná optimalizácia a s minimálnymi preložkami by sa tadiaľ časom dalo jazdiť v zásade aj 160, ale tiež ani súčasná rýchlosť nie je zlá. Najhorší je úsek Lipany - Plaveč - Čirč - Muszyna (od hranice asi 30 km), tu je trasovanie dosť zlé, je možné, že by tu bol potrebný tunel niekde medzi Krivanmi a Pustým Poľom. Najvyššia rýchlosť by tu nemala byť rozhodujúca, skôr čo najmenšie prevýšenia, pretože primárne bude slúžiť nákladnej doprave a kvôli pár diaľkovým vlakom sa do toho vraziť miliardy neoplatí. Samozrejmosťou by mala byť inštalácia ETCS na celý IX koridor.
…a doriesit zdrzanie na hraniciach, ako napriklad v Hidasnemeti, kde sa dlho prepriahaju lokomotivy. to sa dialo aj v pripade Krakovie?
pokial viem, zdrzane kvoli preprahu vzdy bolo aj v hidasnemeti aj v plavci (ci kde sa to prepriaha do polska). holt, sme nekompatibilni (resp. nemame na viacsystemove lokomotivy).
Tak uz aj nase ministerstvo deklaruje zaujem o obnovenie vlaku do krakowa euractiv.sk/regionalny-rozvo … ach-020218
Myslim, ze dokym sa postavi ta poriadna trat, tak by malo existovat minimalne nejake ranne a vecerne napojenie na nejaky rychly polsky vlak od Muszyny do Krakowa. Je to sice hrozne pomale, ale pre tych, ktori necestuju autom, to takymto vlakom bude furt rychlejsie nez cez Ostravu. A pocas zvlast pocas EMHK by to velmi bodlo.
PS: Predpokladam, ze trubka mcmillan aj za tymto vidi zahranicnu spravodajsku hru a madarske peniaze. A este nech ocituje nejakeho ceskeho profesora Brouka Pytlika, a uz budeme pouceni…
Ze sa pripravuje novostavba koridoru zaradeneho v TEN-T je velmi pozitivne. Dokonca podla prveho pohladu na teren s vynimkou useku Lipany-Puste Pole, kde bude zrejme kvoli prevyseniu potrebny cca 5 km tunel (mozno aj nas najdlhsi zeleznicny), moze trasa viest takmer vylucne v sucasnej trase s velmi vyhodnym napojenim miest a obci aj pre regionalnu dopravu. Trasa zrejme nikdy nedosiahne ani polovicnu prepravu tovaru oproti V. koridoru BA-ZA-UA ale dalsie napojenie na Polsko a Madarsko moze byt len prospesne.
Ta trasa Lipany-Puste Pole ma ozaj neskutocne prevysenie. A ta serpentina je zaujimave zel. dielo z tej doby. Inac, to je nahradna trasa. Povodne ta trat z Lipan mala ist subezne z terajsou cestou I/68 smerom na Kamenicu, ale stavitelia trate narazili na velky odpor sedliakov z Kamenice.
Na vlaky.net sa v poslednej dobe objavili 2 zaujimave clanky ohladom tychto trati:
vlaky.net/zeleznice/spravy/5 … -zajtra-1/
vlaky.net/zeleznice/spravy/5 … -zajtra-2/
Inak podla JPP je trat Kysak-PO momentalne existencnou otazkou povodneho navrhu KORID-u. Totiz medzi PO a KE mali tram-trainy jazdit v spicke v 15-minutovych intervaloch co je vraj vzhladom na kapacitu trate nemozne. Vysledkom zrejme bude definitivne zahodenie planov na prepojenie elektrickovych trati s tratou ZSR.
a preco sa nezdvojkolajni aj Kysak - PO?
Z celeho KORID-u je momentalne ista len modernizacia elektrickovych trati v KE a elektrifikacie Moldava - Haniska a Banovce - MI - HE. Kludne sa moze stat, ze zbytok skonci v kosi. Proste nik nevie ako sa to cele vyvinie, mozno sa napokon zdvojkolajni (aj ked tu by sa realne robilo asi len medzi DNV a PO; medzi Kysakom a DNV by proste zdvojkolajnenie nebolo o moc lacnejsie nez tunelova prelozka), no pri celkovej ochote a moznostiach ZSR je pravdepodobnejsi scenar neprepojenia trati, prip. uprava intervalu do PO (co mi pride vzhladom na vytazenost osobakov PO-KE ako riadna sprostot).
Co sa tyka zeleznice Kosice-Presov-Krakow, jednoznacne by tam nateraz mali zeleznice prevadzkovat bus, ktory by KE-Krakow stihal za 4.5hod, ktory by ale bol sucastou zeleznicnej siete. Ja by som to trasoval ako Kosice-Presov-Tatr.Lomnica-Nowy Targ-Krakow (velka cast bude coskoro dialnica). Podobne vlakobusy su napr z Prahy do Norimberga alebo aj z Krakowa do Berlina (Deutsche Bahn). No a o nejakych 10 rokov, ked poliaci dostavaju Krakow-Nowy Sacz, tak sa to moze vratit na zeleznicu. Aktualna zeleznica ale fakt nie je konkurencieschopna.
PS: Samozrejme ale, zdvojkolajnenie trate PO-KE by malo byt hlavnou prioritou. Dokonca by som povedal, ze to spojenie je dostatocne dolezite na to, ze mozno sa mal jednoducho postavit novy tunel severo-vychodne od Kosic a nova priama trat Kosice-Presov, ktoru by vlaky zvladali za 15min. To by bolo riesenie pre 2. a 3. najvacsie mesto Slovenska na urovni 21. storocia.
a spojenie PO-PP nie cez Kysak!
Čo by ste povedali na nápad, že by sa trať Košice-Prešov pretrasovala do úplne novej polohy. Laicky mi to vychádza tak, že by pred Kostoľanmi nad Hornádom, tesne po preklenutí rieky, odbočila vpravo, ďalej v trase Tepličany, Bretejovce, Lemešany (západne od dedín) a napojila by sa na existujúcu trať medzi Obišovcami a Ličartovcami. Terén tam vyzerá byť v pohode, zrejme by sa to obišlo bez tunelov.
pozemky?