Tunel Panenská je súčasťou diaľnice D8, konkrétne úseku 0807 Trmice – Nemecko. Stavba s označením 0807/II-G bola začatá v
septembri r. 2003 a predpokladané uvedenie tunela do prevádzky je rok 2006. So svojou dĺžkou 2 km se tunel Panenská stane najdlhším diaľničným tunelom z celej plánovanej diaľničnej siete v ČR.
Stavba je navrhnutá ako obojsmerný tunel s dvomi oddelenými rúrami (každá pre jeden smer) v osovej vzdialenosti 21 m, ktoré sú spojené deviatimi priečnymi bezpečnostnými chodbami vo vzdialenosti cca 200 m. Predchádzala jej stavba 0807/II-J “Priezkumná štôlňa tunelu Panenská” – 150 m z každej strany, uskutočnená v rokoch 2001 – 2002. Stavba bude stáť približne 4,2 mld. Kč a jej súčasťou je okrem samotného tunelu aj 800 metrov dlhý úsek diaľnice s opernými stenami a MÚK (mimoúrovňovej križovatky) Petrovice.
Tunelové rúry sú dlhé 2031 m (západná rúra) a 2006 m (východná rúra), z toho razená časť predstavuje 1992 m a 1975 m. Južný portál nadväzuje na 264 m dlouhý most Panenská, severný portál pokračuje násypom (využíva sa na ňom vyvezená “rubanina”, ktorá vzniká pri razení tunelu) k mimoúrovňovej križovatke (MÚK) Petrovice, ktorá napojí cestu II/248. Tunel je razený od severu tzv. novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). Razí sa postupne vrchná časť prierezu (kalota), potom s odstupom spodná časť. Šírkové usporiadanie počíta s jazdnými pruhami 2x3,5 m, dvomi vodiacimi prúžkami o šírke 0,5 m a 1 m širokými chodníkami. Výška klenby je 4,5 m. Rýchlosť v tuneli bude obmedzená na 80 km/h (inak je v ČR max. povolená rýchlosť na diaľniciach tak ako u nás, 130 km/1h). Pozdĺžny sklon je konštantný v celej dĺžke tunelu a to 3,5 %. Minimálny polomer smerového oblúku je potom cca. 1 000 m.
Na zaistenie vetrania, osvetlenia a dorozumievania sú použité najnovšie technológie. Všetky systémy sú napojené na centrálny riadiaci systém. Samozrejmosťou budú aj SOS zariadenia. U portálu tunelu sa počíta s pristávacou plochou pre vrtuľníky leteckej záchrannej služby.
Aktuálny postup prác:
-
- 04:
Prerazená západná rúra.
Obrázkovú prílohu prikladám v tejto linke:
Niektoré informácie boli použité zo stránky:
www.ceskedalnice.cz/prilohy/d8panenska.htm
Tunel stavia stavebná spoločnosť Metrostav, a.s., člen skupiny DDM Group. Viac o tejto spoločnosti nájdete na www.metrostav.cz .