Najdlhší český diaľničný tunel Panenská

Tunel Panenská je súčasťou diaľnice D8, konkrétne úseku 0807 Trmice – Nemecko. Stavba s označením 0807/II-G bola začatá v
septembri r. 2003 a predpokladané uvedenie tunela do prevádzky je rok 2006. So svojou dĺžkou 2 km se tunel Panenská stane najdlhším diaľničným tunelom z celej plánovanej diaľničnej siete v ČR.

Stavba je navrhnutá ako obojsmerný tunel s dvomi oddelenými rúrami (každá pre jeden smer) v osovej vzdialenosti 21 m, ktoré sú spojené deviatimi priečnymi bezpečnostnými chodbami vo vzdialenosti cca 200 m. Predchádzala jej stavba 0807/II-J “Priezkumná štôlňa tunelu Panenská” – 150 m z každej strany, uskutočnená v rokoch 2001 – 2002. Stavba bude stáť približne 4,2 mld. Kč a jej súčasťou je okrem samotného tunelu aj 800 metrov dlhý úsek diaľnice s opernými stenami a MÚK (mimoúrovňovej križovatky) Petrovice.

Tunelové rúry sú dlhé 2031 m (západná rúra) a 2006 m (východná rúra), z toho razená časť predstavuje 1992 m a 1975 m. Južný portál nadväzuje na 264 m dlouhý most Panenská, severný portál pokračuje násypom (využíva sa na ňom vyvezená “rubanina”, ktorá vzniká pri razení tunelu) k mimoúrovňovej križovatke (MÚK) Petrovice, ktorá napojí cestu II/248. Tunel je razený od severu tzv. novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). Razí sa postupne vrchná časť prierezu (kalota), potom s odstupom spodná časť. Šírkové usporiadanie počíta s jazdnými pruhami 2x3,5 m, dvomi vodiacimi prúžkami o šírke 0,5 m a 1 m širokými chodníkami. Výška klenby je 4,5 m. Rýchlosť v tuneli bude obmedzená na 80 km/h (inak je v ČR max. povolená rýchlosť na diaľniciach tak ako u nás, 130 km/1h). Pozdĺžny sklon je konštantný v celej dĺžke tunelu a to 3,5 %. Minimálny polomer smerového oblúku je potom cca. 1 000 m.

Na zaistenie vetrania, osvetlenia a dorozumievania sú použité najnovšie technológie. Všetky systémy sú napojené na centrálny riadiaci systém. Samozrejmosťou budú aj SOS zariadenia. U portálu tunelu sa počíta s pristávacou plochou pre vrtuľníky leteckej záchrannej služby.

Aktuálny postup prác:

    1. 04:

Prerazená západná rúra.

Obrázkovú prílohu prikladám v tejto linke:

ceskedalnice.cz/foto/d8f2.htm

Niektoré informácie boli použité zo stránky:

www.ceskedalnice.cz/prilohy/d8panenska.htm

Tunel stavia stavebná spoločnosť Metrostav, a.s., člen skupiny DDM Group. Viac o tejto spoločnosti nájdete na www.metrostav.cz .

Tento tunel ma zaujíma len z jednej strany:

Má byť najdlhším a je dlhý 2 km. Toto sa u nás realizovať nedá, my staviame 5-6 km dlhé tunely.

A to ešte nerátam, že v Prahe sa razia nové trasy metra.

To sú také paradoxy, že vlastne ČR ušetrí v rámci diaľničnej dopravy veľké financie, ale zase “dopraje” hlavnému mestu. :laughing:

O tej Prahe sa to tu uz dnes niekde cital, ale reagujem az teraz. Pred par tyzdnami som bol v Prahe pozriet znameho, rodeneho Prazaka. Pri ceste novou castou metra (konci pri jeho baraku) spomenul par viet o tom, ze Praha je velmi bohate mesto, turistami obliehane a velke investicie mu nerobia problemy.

praha je vazne velmi bohate mesto, a este bude len a len bohatnu. ono pravdupovediac dovolim si tvrdit ze nebyt komunistou (ale za tych si cesi mozu sami), tak praha a vobec cesko (a zrejme aj slovensko) je uuuuplne niekde inde.

Toto sa dá ľahko zistiť, Praha je skutočne bohaté mesto, má obrovský majetok, ale už má aj dosť vysoké úverové zaťaženie, ale do Prahy a do Středočeského kraje investuje dosť aj štát. :laughing:

Toto je pravda, to bolo 40 rokov veľmi pomalého rozvoja, neboli také sociálne rozdiely ako dnes, ale nebolo to ani vtedy ideálne a čo sa dlhov týka, tak všetky štáty nám dlhovali za zbrane. :laughing:

A málokto vie, že celá prvá ČSR bola tesne pred 2.sv.vojnou vyspelosťou na úrovni Francúzska a skoro aj VB. A možno by sme ich aj predbehli, u nás boli vtedy veľké plány diaľnice cez celú krajinu a mali sme na hospodársky rast aj veľký potenciál. Lenže po vojne prišli komunisti…

Veru tak. Ale zase za komunizmu sa postavili železnice, priehrady, cesty, byty, … dosť toho bolo, len tých diaľnic bolo málo a doprava vedená stredom miest. :sunglasses:

Darmo teraz plakat nad rozliatym mliekom. Ved vsetci vieme ako dopadli volby v 1947/48 (nepamaetam si presne rok, tusim v 47), ked v Cechach vyhrali komunisti a na Slovensku DS - Demokraticka strana, ale v celostatnom meradle to vyhrali komunisti a potom to uz zacalo…

1946 to bolo.

Nuž, ten rozdiel je teraz poznať, keď sa ide do Rakúska. :laughing:

AV: rakusko bolo este v roku 1968 na tom horsie ako SR, to je fakt. ale pomaly sa rakusaci vylizali z ran vojny a reparacii z prvej a druhej svetovej vojny halvne politicky tazili z polohy

Spaet k teme!

Panenska ma byt najdlhsim tunelom ale len dialnicnym. V CR su bud v stavbe alebo planovane aj dlhsie tunely:

Cervenohorsky tunel (Sumperk) 6150 m na statnej ceste I/44 ten je planovany,
Tunel Stromovka 2900 m na Mestskom okruhu (2 rurovy) je vo vystavbe,
Strahovsky tunel 2000m tiez na Mestskom okruhu (2 rurovy) je v prevadzke

Stromovka a Strahov by sa kludne mohli definovat ako dialnicne tunely, lebo MO je vlastne mestska rychlostna cesta.

A v ktorej casti Prahy sa stavia tunel Stromovka?

Klikni sem na moju stranku: motorways-exitlists.com/europe/cz/praha/mo.htm
Tu je cely priebeh prevadzkovanej aj planovanej trasy. V pripade tunelu Stromovka ide o sustavu na sebe nadvaezujucich hlbenych tunelov (Stresovisky 915m, Hradcansky 660m), na ktore sa napaja razeny tunel Stromovka v aktualnej dlzke 3419m (tych 2900m co som spominal pred tym bolo zo starsich projektov), ktory je vedeny pod riekou Vltavou a vyustuje v Troji pri prazske ZOO. Jedna sa o lokalitu Stresovice, Dejvice, Letna a Troja = severozapadna cast prazskeho centra.

Kedy ma byt dokonceny? aj Strsovicky a Hradcansky sa stavaju?

No, ono nie je to este samotna vystavba tunelu Stromovka, razi sa jeho prieskumna stolna menom “Blanka”. kedy ma byt dokoncena neviem, ale predpokladam, ze tak okolo 2006-2007.
Stresovicky a Hradcansky sa este nestavaju.

Osobne si myslím, že ČR bude stavať aj dlhšie tunely vo svojej diaľničnej sieti po r. 2010. :sunglasses:

Tiež som toho názoru ako ty, už tu sú aj návrhy.

Ono hlavne ČR má na výber, kadiaľ chce stavať a snaží sa stavať kratšie tunely a výrazne viac mostov, pretože chce teraz ušetriť.

Na Slovensku sa zase stavia až moc vo veľko štýle, príliš dlhé mosty, aj tunely a menej sa využívajú tunely-zárezy, či mosty-násypy.

No a okrem toho, SR je výrazne viac hornatou krajinou, takže je normálne, že máme aj viac tunelov a tak máme aj dlhšie tunely. :laughing:

Je pravda, ze CR nebude dlhe dialnicne tunely, tento je najdlhsi a ma 2 km.

SR oproti tomuto bude velky kral. Je to narocne, drahe, ale vysledny efekt bude stat za to.

CR vsak ma dlhe tunely - metro v Prahe a aktivne sa o metro aj stara, protipovodnove opatrenia, nove trasy, rekonstrukcia starych tras.

A ako vidime, tak sa planuje v zeleznicnej doprave tunel dlhy 19 km. :wink: