myto pre vozidla do 3,5t

Na Slovensku sa plánuje zaviesť nový systém spoplatnenia diaľnic, mýto. Už v budúcom roku by mal tento systém platiť pre všetky autá nad 3,5t a pre autá do 3,5t sa plánuje zaviesť po r. 2010. Uvažuje sa o tom, že cena mýtneho by mohla byť pre kamióny 4-6 sk a pre osobné autá 2 sk za 1 km.

Diaľničné nálepky sa teda zavedením mýtneho systému aj pre autá do 3,5t zrušia.

Otázka znie: Mali by “kompetentní” (cháp ako lobisti, ktorí však lobujú legálne) začať presadzovať variantu, aby diaľničné známky ostali zachované? Dôvod je nasledovný: Možný pokles áut do 3,5t na diaľniciach a teda také isté výnosy ako aj predtým alebo len mierne vyššie. Argument, podľa istých prieskumov by boli majitelia áut do 3,5t zaplatiť za diaľničnú známku aj 2500-3000sk za 1 rok s tým, že iná časová varianta by nebola možná.

Výsledkom by malo byť, že aj vodiči áut do 3,5t, ktorí jazdia často po diaľniciach na nich aj ostanú a celkový výnos bude vyšší i keď systémy spoplatnenia diaľnic na Slovensku budú dva.

som za zachovanie dvojiteho systemu.

teda do 3,5t znamky a nad 3,5t mytne.

ide hlavne o to ze slovensko nie je chorvatsko a drtiva vacsina premavky po dialniciach je stale skor vnutrostatneho charakteru (co sa aut tyka).

hlavne by mohlo prijist k neskonalemu zahlteniu ciest prvej triedy resp hlavne miest a dialnicne obchvaty by boli na nic.

taktiez 5-6skk/km v pripade 3,5+ T a 1-2skk/km za osobak je hrozny nepomer vzhladom k tomu kolko ktore namaha/nici dialnicu.

pre osobaky by bolo aj 0,2skk/km prilis vela.

ak by to bolo 1-2skk/km sam by som prestal jazdit po dialnici. a to jazdim po nej docela casto (najma po “zahorackej” dialnici), a ani nie tak preto ze by som na financne nemal, ale skratka by mi cena za prevezenia sa po dialnici nezodpovedala mojmu subjektivnemu zvyseniu komfortu.

predsa len by to bolo 50-100 korun jedna cesta. co sa sice zda malo ale je to len nejakych 50 km dialnice a len jednym smerom.

cesta do tatier by vysla na nejakych 600-1200 korun, co je nemyslitelne v slovenskych podmienkach.

ako som napisal slovensko nie je chorvatsko, kde dialnice vyuzivaju na tranzit hlavne inostranci a domorodci mozu akurat tak prizerat..

jedine kde som jednoznacne za platenie mytneho aj pre osobaky su dialnicne tunely. ale s jednou vynimokou a to su sitiny. lebo uz bez tak doprava v BA kolabuje a keby sa zase vsetko presunulo na patronku tak koniec.

p.s. v rakusku nemam problem zaplatit za znamku v prepocte na nase asi 3000 korun rocne a to vyuzivam intenzivne v podstate len maly kusok medzi viednou a bruckom (a uz sa rozsirujucim usekom az do BA).

to len na porovnanie.

Určite áno. Len s tým, že ak nebude iná časová varianta možná, tak pre “sviatočných” používačov diaľnice, by malo zostať k dispozícii aj mýtne. Len to bude určite zložitejšie pre mikrovlnný, či satelitný systém, pretože to bude musieť byť schopný rozlíšiť.

Ako sa hovorí “trafil si kliniec po hlavičke”. :open_mouth: Toto vieme aj my (čo sa to chystáme presadiť) a tiež ešte nemáme úplne jasno a nemáme na to ani takmer žiaden argument. Preto, mám aj 2. možnosť v tej otázke, že to bude neprehľadné.

Neviem ako presne tie elektronické mýtne systémy fungujú, ale predstavujem si to ako prepaid karty u mobilných operátorov. Zaregistrovaním zariadenia na diaľnici (RC) sa začne odpočítavať z predplateného balíka kilometrov.

Takže by malo stačiť zaviesť akúsi elektronickú známku (Niečo ako paušál u operátorov), ktorá zabezpečí voľný prístup na spoplatnené úseky D a RC. A ešte ak by boli úseky (tunely), ktoré budú v každom prípade spoplatňované mýtne, by musel mať aj prepaid kartu.

V pricípe by išlo len o to, aké služby by si ten ktorý vodič predplatil. Lokalizátor (karta) by mohol byť stále ten istý.

No a to je ešte ďalší problém, tunely spolatňované budú aj mýtnym aj diaľničnou známkou, ale stále je to úspora pre tých, čo po diaľniciach jazdia často. Ale mýtne v tuneloch bude platiť pre všetkých, pretože tie tunely sú drahé.

taky isty system maju v rakusku. t.j. pre kamiony maju mikrovlnky, pre auta do 3,5t maju dialnicne znamky + v tuneloch treba mat presne tu spominanu “elektronicku” znamku, ktoru si mozes nabit ako prima kartu a chodit.

tak isto inak fugnuje aj tkz/ “go-box” t.j. si kreditkou kamionista nabije kredit, popr kupi cash na cerpacke a jazdi pokial ho neminie. v tom je vyhoda, ze musis mat uz “go box” nabity predtym nez vstupis na rakuske dialnice.

a asfinag (obdoba nasej NDS), ma ale aj kompetencie ze ta moze zastravit a privolat policatjotv a zhabat ti co ja viem aj cely naklad v nakladaku pokial nezaplatis.

Aby to bolo jasné, ja som sa o to ani nezaujímal, až keď ma viacerí priatelia a rodina oslovila, že čo si o tom myslím, tak sme sa dopracovali k tomuto záveru spolu s mojimi kolegami, že by sa tie známky pre autá do 3,5t mohli aj ponechať. Lebo skutočne dať za cestu z BA-KE a naspäť 2000sk + benzín, tak to spravím 2x a už je výhodnejšie si kúpiť tú známku za 3000sk, aj keď budú spoplatnené tunely, prinajhoršom sa ten rozdiel zrovná. Ale to sú 2 jazdy tam a späť. Jednoducho, to je 50-100 tis. osobných áut, ktoré by si tú známku kúpili. Inak bude 80% z nich jazdiť po ceste I. triedy. To je aspoň môj názor. Pretože ako vieme aj spotreba benzínu je na diaľnici vyššia.

Predpokladajme, že mýtny systém funguje takto nejako:
Vo vozidle je nejaká karta (lokalizátor, má priradené unikátne číslo), pomocou ktorej je schopný mýtny systém zaregistrovať, že vozidlo vstúpilo na spoplatnený úsek a tento úsek niekde inde opustilo.

Ak máme toto (čo vlastne už musí existovať aj pri mýtnom systéme nákladných vozidiel), tak nevidím, nejaký zásadný problém v zavedení logiky pre existenciu elektronických ročných známok. Systém bude podľa unikátneho čisla rozlišovať ako má jednotlivé body (peniaze) na karte odpočítavať.

Niečo iné je, že si takto dobrovolne zavedieme ostré sledovanie, keď už nie celkom osôb, ale aspoň, vozidiel. Veľký brat ťa sleduje.

No tu ťa sklamem, absolútne neviem skoro nič o týchto systémoch, snáď aquila alebo niekto “technikyznalejší” človek. Ja som si pôvodne myslel, že bude u nás mýtne vo forme závor a búdok s vyberajúcim, ale proti tomu by som bol, pretože na Slovensku je to ťažko zrealizovateľné, všade máme nájazdy, privádzače a SR je malá na tento systém, naviac by sa museli mnohé úseky prebudovať a rozšíriť na tých miestach, kde by sa mýtne vyberalo. Jediným pozitívnym efektom by bola zamestnanosť. Ale keď som sa dozvedel, že to bude elektronické mýtne, tak ma to nejako prestalo zaujímať … až tá cena ma zarazila.

cavo: v rakusku uz planuju aj takzvany section control, t.j. prebehnes okolo mikrovlnky okolo bodu A, tam ti cvakne cas a ked dobehnes k bodu B za cas mensi ako X sekund, tak znamena ze si prekrocil rychlost => pozvanka od policajtov :slight_smile:

uz teraz tam maju na kazdej mikrovlnke kamery, takze sledovanie nie je problem.

kazdopadne si to pochvaluju, lebo maju viav $$$ na vystavbu dialnic, znizila sa kriminalita, nehodovost .. skratka super

btw rakusaci planuju dialnicny tunel s “krizovatkou” pod dunajom vo viedni za asi 680 mil euro=> asi 25 mld skk s tym ze docela velku cast si zaplati samotne mesto vieden, to len na porovnanie finacnych moznosti :slight_smile: jo a dovod oproti povrchovemu mostovemu variantu ktory stoji nieco cez 300 mil euro je ten ze to bude menej nicit zivotne prostrdie :slight_smile: ale ako bolo X-krat spomenute, je to vzdy o prachoch

Neviem, neviem. :slight_smile: A ja zas chodím po diaľnici práve preto, že ju mám nižšiu, pretože môžem ísť plynulejšie. ( Je pravda, že na diaľnici nelietam. 100km/h je na moju škodovečku tak akurát.)

No tak ja budem úprimný, ja idem po diaľnici od 120-150 km/1h a niekedy aj 180 km/1h (výnimočne, ak je prázdna, a to D2 je dosť často) a “moji žrúti” ma stoja dosť. Nie viac ako v meste, ale viac ako na ceste I. triedy. Ani na diaľnici nejdem plynule, treba sem-tam spomaliť aj na 110 a potom zase zrýchliť a keď to spravíš 50x na trase BA-ZA, tak sa to na tej spotrebe odrazí. Jasné no na škodovke to je iné. Ja som mal 105 L. Čokoľvek čo je nad 120 km/1h už berie z benzínu veľa. Ja mám len z jedného úseku na Slovensku rešpekt, tam idem 80 km/1h a nepredbieham (len traktor) a to je úsek Svit-PP-KK a je to z osobných dôvodov. :cry:

Aby som to dal na pravú mieru. Škodovečka je Škoda Fabia Combi (50kW, 1,4l). Išiel som už na nej skúšobne 170km/h (aspoň to tvrdil tachometer), ale kedže ma hluk rozčuluje (deprimuje, jednoducho mi nerobí dobre) a keď idem viac ako 100km/h tak ten motor už je počuť viac ako mi je (na viac ako hodinovej ceste) milé, tak sa radšej “loudám” a v pohodičke si prídem na miesto určenia i keď možno pomalšie.

Moja pravidelná trasa je NR-BA a určite kopu vodičov svojim loudaním rozčulujem. Ale kedže neprejde týždeň čo by som tam nevidel nejakú i tragickú nehodu, tak si myslím, že mi to za tých pár ušetrených minút určite nestojí.

Tak iste každý má jazdiť tak ako chce. Ja mám už len 1 podotázku k tejto téme: jazdíš cez SC alebo TT, po starej ceste alebo po D1?

Boli časy keď som preferoval “starú cestu”, pretože na D1 som večne zapadol do nejakej zápchy pred haváriou. Potom som si našiel vhodnejšie časy (niet nato, keď si sám môžem naplánovať svoj čas) a teraz zväčša idem po D1. Panelku obchádzam hlavne z dôvodu hlučnosti, i keď občas po nej prejdem aby som sa uistil, že ešte stále tam neopravili povrch. :confused: Ak by dali doporiadku povrch, tak by som D1 videl (pri svojich pravidelných cestách) už len v BA.

No tak, na súvislú opravu tejto panelovej cesty si ešte počkáš. Keďže na Slovensku je v zlom stave asi 5000 km ciest (25%) a peniaze budú ako-tak stačiť na opravu asi 600 km ciest, tak tento úsek opravený celý nebude. Respektíve on sa bude kompletne prebudovávať čo sa povrchu vozovky + podpovrchovej vrstvy týka a predbežné náklady dosiahnu 1,5 mld.sk. Očakáva sa však, že už sa opráv chopia aj kraje. Ale MDPT chce predovšetkým budovať nové diaľnice.

moj nazor je asi taky, ze pre voz. nad 3,5 t by sa nemali vydavat nijake D znamky, kedze mnohonasobne viac nicia povrch.

pre osobne auta by sa snad dal zachovat aj nalepkovy system ale tu by som nechal jedine rocne znamky a cenu by som urcil este vyssiu ako 2,5-3 tis Sk. ak niekto jazdi nazaj vela tak hoci aj 4-5000 tis korun na cely rok zaplati.podla mna -dufam ze ma nik neokrikne- su aj dnesne ceny smiesne. ludia, ktory nemaju s dialnicami nic sa skladaju soferom co jazdia kazdy den na dialnice. ratam samozrejme s tym ze D/RC budu postupen ale plynule pribudat. Tunely by mali byt spoplatnene osobitne. samozrejme mytny system by mal byt nastaveny tak, aby boli D/RC dostupne ale tiez urcite viac ako par halierov/km. myslim ze ak sa rozrstie siet ludia si radi zaplatia.

Tá cena bude snáď max. 2 sk na 1km (jedine, že by výrazne narástli platy). Uvedomme si, že to bude po r. 2010, plán je r. 2012 pre autá do 3,5t. Pre autá nad 3,5t to má byť už od r. 2006.

Ja si myslím, že v 1. roku zavedenia mýtneho systému by mal tzv. systém nálepky ostať, ale 1. rok za cenu max. 4000 sk. Takých šoférov je málo, ktorí jazdia viacej po diaľnici. Tá cena sa dostane do r. 2010 na cca. 2000-2500 sk, aby si vidiči akože zvykli, že to mýtne 1-2 sk za 1 km nie je až tak veľa.

Len nerozumiem tej tvojej vete: “Ľudia, ktorí nemajú s diaľnicami nič, že sa skladajú na diaľnice šoférom, čo nimi jazdia každý deň.” To nie je pravda, veď dnes existujú aj kratšie nálepky ako 1-ročné, devil to sa mýliš. Na toto sú výpočty, ja vravím, že som ochotný dať za diaľnie na Slovensku aj 5000sk ešte tento rok. V roku 2012 aj 10000sk, mne je to jedno. Ale predpokladám, že 80% ďalším, čo často jazdia po diaľnici, už to jedno nie je. Nemôže byť nárast o 200% z roka na rok, to musí ísť postupne.