Letisko Poprad-Tatry

Letisko Poprad-Tatry – aktuálne linky, charterové lety, rozšírenie terminálu, štatistiky cestujúcich, fotky, plány, diskusia.

Toto vlákno slúži na zdieľanie všetkých noviniek o letisku TAT: oznámené spojenia, stav modernizačných prác, osobné skúsenosti cestujúcich aj spotterské zábery zo stojánok. Ak máte čerstvé info alebo otázky, pridajte ich sem.

Vyzera to tak, ze Poprad mimo Londyna bude mat spojenie aj so sardinou. Nie je to zatial iste, ale myslim, ze je to velmi dobra sprava, ak to vyjde.

1 lajk

No nechcem ti brat iluzie, ale Poprad so svojimi politicky dosadenymi trafikantmi vo vedeni uz natrieskal take hluposti (Dubela ci ako sa volal uz mal zabezpeceny Amsterdam), ake mozeme pocut len ked politicky trafikanti vybavuju lety na BTS (uz sa lieta to USA, kvoli ktoremu minuly rok vybavovali = tunelovali nejaku certifikaciu???). A pritom realita v Poprade je takato:

Štátne letisko vedené Dankovým človekom predáva načierno alkohol

2 lajkov

Ja si myslim, ze ta kauza je uplne nepodstatna…

No pre mna podstatna je, lebo tie statne trafiky BTS a TAT su (takmer) permanentne v strate, a tak sa na ich dotovanie skladame vsetci. Pritom staci, aby sa previedli pod kraje, ktore ich vyuzivaju, resp sprivatizovali, a hned by taketo kauzy prestali.

1 lajk

To, že niekde je účtovná strata, neznamená automaticky záporný cashflow a ani to, že sa na niečo skladáme.

Táto kauza len poukazuje na absurdnosť posledných daňových kravín, ktoré sa vymysleli, však ani sám štát nevie poctivo fungovať vo svojich pavidlách.

Neviem ako TAT, ale BTS podľa mňa funguje v poriadku, aktuálne v zisku. To, že sa snažili o certifikácie je tiež v poriadku, vďaka tomu v zime lieta A330, 787, dokonca sa ukázala aj 747, podľa mňa dobrý ťah. Chystajú sa osadiť nástupné mosty, čo zase môže umožniť príchod nejakej legacy aerolinky, darí sa celkom slušne rásť ako v osobnej doprave, tak v cargu. Okrem toho nemôžme vedieť aké jednania prebiehajú za zatvorenými dverami, možno je linka do USA na spadnutie.

Inak prechod pod kraje je dobrá myšlienka, minimálne pre malé letiská ako napríklad TAT, máme veľmi pekný príklad, z Piešťan, kde sa letisku, ktoré bolo takmer, až úplne neaktívne, pod krajom darí, funguje dokonca v zisku a plánuje rozvoj.

2 lajkov

Táto kauza poukazuje len a len na to, že ak si SNS vyberá svojich kandidátov, tak sú to buď tmári, nafúkanci, nevzdelanci, hochštapleri, alebo rovno podvodníčkovia okresného formátu.
“Posledné daňové kraviny” nijako nezmenili pravidlo, že predávajúci je povinný v registračnej pokladni zaevidovať, aký tovar ti predal. Toto nie je lajdáctvo z kategórie: “na bločku stačí napísať topánky pánske 1 kus” ale podvod s predávaním očividne úplne iného tovaru, než vykazujem.

3 lajkov

Vážne? Máš od toho zdroj? Lebo túto informáciu nikde neviem nájsť

9:50

1 lajk

Áno aj na to :see_no_evil_monkey::sweat_smile: Ja hovorím skôr v rovine systémovej. Teda keď 1 podnik, a nebavíme sa o obrovskom reťazci má x dôznych sadzieb DPH, tak je tak náročná kontrola, že tieto podvody proste budú, a že sa ukázal takýto podvod aj v rámci štátu to len potvrdzuje.

Viď minule som bol na 1 pivo s polovičkou, ona si dala kofolu a dali sme si jedny hranolky, 3 rôzne sadzby DPH na bloku.

Alebo teda aj to že rovnaké jedlo má inú DPH v závislosti od toho, či ho zjem na mieste, alebo donáška, alebo výdajné okienko.

Inak súhlasím, že toto bol extrémne jednoduchý a hlúpy odrb (asi ako celé SNS). Však to aj keby nikto proaktívne nenahlási nemohlo mať dlhú životnosť už len skladové hospodárstvo nemohlo sedieť absolútne, tým pádom ani inventúry atď.

Mareks96, vacsinou co pises su totalne bludy, tak to ani nebudem rozoberat. Napr tu su sluby o “audite” a letoch do USA uz z roku 2022, cize za predoslej vlady:

Aktualny bratislavsky bachorkar uz o tom nehovori - vymysla ine tunely. Ale vraj su uz prvy krat v zisku, tak ak to udrzia a nie je to skryte dotovane, je mi jedno co sa tam deje.

No a co sa tyka Popradu, tu je realita. Yoggi, dufam, ze chapes, ze ked nevedia udrzat Londyn, tak lietanie z TAT na Sardiniu je tazke scifi…

PS: Aby bol obraz o tunelarstve na TAT v podani SNS kompletny: HNonline.sk - Čo sa deje na letisku v Poprade? Po nelegálnom predaji alkoholu vyšla na povrch ďalšia aktivita načierno

ano, ale osobne si nemyslim, ze pre nejaky alkohol ci “nelegalnu drahu” uplne vsetci zanevru na letisko. ten londyn este mozu prehodnotit, nie ze skoncili zo dna na den.

1 lajk

Podobný názor mám aj ja na na niektoré z tvojich príspevkov, tak to sme na rovnakej vlne.

Popravde vidieť svet tvojimi očami tak asi mám takú depresiu, že na dennej báze hltám Lexauriny, nikde nevidíš pozitívum, to že sú prioritnejšie cesty ako východná D1 a R2 k tebe do garáže berieš osobne, každá jedna investícia je u teba len tunel, každá reforma rozkrádačka a samozrejme mierené na teba aby ti ublížili.

Nehovorím, že nie je čo kritizovať, je toho dosť, ale je dosť toho aj na chválu, myslím, že aktuálne BTS patrí do kategórie na pochválenie. Aj historicky, myslím, že veľa stratových rokov boli najmä účtovné straty skrz odpisy (pokiaľ niekto vie o konkrétnych dotáciach na bežné fungovanie BTS, opravte ma).

Mám akurát obavu, historicky vždy keď BTS prekonalo 2 mlióny cestujúcich tak za dverami bol globálny ekonomický prúser, tak snáď to nebude pravidlom.

Vravim, nema cenu reagovat. Na jednej strane vraj “nikde nevidim pozitivum” ale zaroven “chcem vychodnu D1 a R2” (cize ked sa tie stavaju, tak asi v tom vidim pozitivum, nie?). Cize ked dochadzaju argumenty, tak prechadzame k osobnym utokom…

Vsetky letiska na okoli (KSC, VIE, PRG, BUD, KRK) robia kazdorocny obrovsky zisk (male regionalne ako BRQ, OSR si dotuju samospravy). BTS ma prvy krat zisk tento rok po 16 rokoch. Odpisy su normalnou sucastou financneho vysledku - lebo inak na BTS zas budeme musiet dat 170 mil EUR na terminal, ak netvori dostatocny zisk na svoju obnovu a udrzbu. Proste, ked je to nic ine ako low-cost terminal Ryanairu pre Viedensku aglomeraciu, tak nemoze uzivit nalesteny letistny terminal “narodneho striebra” za 170 mil, teda pokial ho niekto nedotuje. AK by vyzeral ako tesco krabica na styl LTN alebo STN, tak by to presne zodpovedalo tomu, co ten terminal je a na co ma.
No a dotuje sa BTS okrem toho, ze priamo postavenim celeho terminalu, tak aj obcasnym “navysenim zakladneho imania” zo strany statu - cize jedineho akcionara. Napr Nový letiskový terminál zaplatí štát - Ľudia - Ekonomika - Pravda

Žiadny osobný útok, len som poznamenal, že svet vidíš moc negatívne a sú veci, ktoré si berieš príliš osobne, ak sa ťa to dotklo tak to ma úprimne mrzí a ospravedlňujem sa.

Neviem či by som medzi letiská generujúce “obrovský profit” zaradil aj KSC, inak súhlasím, a preto to, že BTS skončili po 16 rokoch v zisku by som skôr vyzdvihol ako kritizoval, dúfam, že sa v zisku aj udržia a že to bude vidieť na vyššej kvalite cestovania, napríklad cez spomínané nástupné mosty.

Že by terminál BTS bol nejaký velkorysý si naozaj nemyslím, letísk mám pochodených dosť, aj väčších, aj menších, aj v Európe, aj mimo Európy, naozaj sa mi nezdá, že by sa jednalo o nejaké “národné striebro” skôr taký bežný štandard vzhľadom na veľkosť a význam letiska. LTN a STN mi tiež neprídu, že by mali o toľko nižší štandard ako BTS, práve naopak, sú dosť podobné.

Problém BTS vždy bolo slabé využitie, či už na Cargo alebo aj na osobnú dopravu, pričom potenciál sa ukazuje, že tam je, viď napríklad aj Ryanair aj Pegasus, ktorí pridávajú linky, ono je fakt, že je ťažké dostať dopravcov na letisko kde obrazne povedané nikto nechodí, resp. ani nelieta a to, že situácia je dlhodobo taká, že nové lietadlá, najmä Boeingy, meškajú, častokrát aj dopravcovia svoje plány prehodnocujú, nakoľko to čo malo byť dávno vo vzduchu nie je ešte ani na linke.

To, že je nejaká účasť štátu na stavbe terminálu, dráhy, prípadne infraštruktúry okolo letiska, nie je ničím výnimočným ani v zahraničí a nielen v Európe, ale aj vo svete a veľakrát stavby na seba nikdy nezarobia, ale tie sekundárne efekty, v podobe rozvoja ekonomiky a turizmu stavbu vlastne zaplatia, toto by som teda priamo za dotáciu nepovažoval. Faktom však je, že keby bol na BTS zostal starý terminál tak ako bol kedysi, tak dnes sa tam zdržiavajú maximálne squatteri.

Len aby si videl fakty v kontexte:
Tu Záverečný účet kapitoly MD SR
si mozes pozriet zaverecne ucty MD SR. A napr za rok 2019:
“príjmy z dividend vo výške 767 514,56 eur, z toho:… od spoločnosti Letisko Košice – Airport Košice, a.s. vo výške 756 853,89 eur,”
Cize pratkicky vsetko co MD zo vsetkych dopravnych spolocnosti zarobilo su len zisky z KSC. Ale pre BTS tam najdeme: “Na základe uvedenej zmluvy bola letiskovej spoločnosti BTS čerpaná dotácia vo výške 5 611 574,66 eur.”

A vo vysie zdielanom clanku z Pravdy si mozes vsimnut:
“Na priamu dotáciu nemá ministerstvo dopravy dosť peňazí. Preto si zvolilo cestu zvyšovania hodnoty majetku akciovej spoločnosti zo štátnych finančných aktív, čiže výnosov, ktoré má štát z akcií vo firmách.” A kedze prakticky vsetky “vynosi z akcii vo firmach” ma MD len na KSC, tak cely zisk sa z Kosic zoberie a pretuneluje do BTS. A na rozvoj KSC, kde ma MD 33%, neda vobec nic.

Ked sa tebe paci, ze to tak je, tak pohoda…

PS: Stary bratislavsky terminal bol dimenzovany na 2.5 mil pax. Cize este doteraz by v pohode stacil - novy je standardna hejslo megalomania pre 5 mil pax. Kosicky terminal, ktory Slovensku zaraba, je dimenzovany na 700 tis pax. Uz min. rok bolo na KSC 740 tis, tento rok je nabeh na 900 tis. A nic s tym vlada robit nejde. Ked je podla teba toto rovnaky meter, tak co uz…

A majoritný vlastník letiska má záujem zväčšiť terminál?

1 lajk

No urcite ma. Ale je to pre neho presne taka priorita, aky podiel celkovych ziskov matky KSC, Flughafen Wien AG, je tvoreny na KSC - cize mozno tak 0.1 %. Takze tiez by sa urcite mohli starat viac. Ale, oni sa staraju aby letisko dobre fungovalo a tvorilo zisk (tak ako vsetky ich spolocnosti). A rozdiel je, ze blavacka vlada sa nestara vobec - len KSC vyciciava a tuneluje do stratovych BTS a TAT. Za mna by bolo najlepsie by sa tych 33% KSC previedlo na kraj/mesto (DECENTRALIZACIA) a detto s BTS a TAT (previest na kraje resp. sprivatizovat / dat koncesionarovi). A potom sa ukaze realna potreba - ochota financovat.