Len tak pre zaujímavosť, stránka ssc.sk mierne zmenila svoj vzhľad.
A dávam to ako extra tému, keďže SSC sa stará len o cesty a cestné obchvaty, takže to má aj svoje miesto priamo v sekcii Cestné stavby a hlavne SSC bude hospodáriť stále s vyššou sumou peňazí, rádovo ide o miliardy SKK ročne, takže bude o čom písať.
Bude velmi dolezite ako sa SSC dokaze skutocne transformovat, … pretoze je jasne, ze pocet ciest I. triedy by mal narast realne aspon o 1 000 km ciest II. triedy a cca. 1 500 km ciest III. triedy a to som este skromny.
Znamenalo by to vacsie vydavky SSC, ale v skutocnosti to je len realna situacia a samotne VUC by mali potom vacsiu sancu skor sa postarat o skutocne len regionalne cesty.
Tu už môže byť aj problém - teraz patria cesty II. a III. triedy pod VÚC a tie ich nemusia vrátiť štátu zadarmo, aj keď ich údržba stojí určite viac než je prínos pre región a nehovoriac o tom, že cesta I. triedy je zaujímavejšia než cesty horších kategórií a regiónom to prinesie veľmi veľa, … ale zase ak už niektorý VÚC investoval cez PPP do niektorého takéhoto úseku, tak to nebude také jednoduché.
Inak správne, na dnešnú dobu a vzhľadom na fakt, že sme v EÚ, tak je potrebné mať 5 000 km ciest I. triedy, 6 000 km ciest II. triedy a 8 000 km ciest III. triedy. A k tomu ešte celkovo by bolo ideálne mať 950 km diaľnic a 1 200 km rýchlostných ciest. Ale tohoto ja sa už nedožijem na 100%.
Tak presne takto sa cesty I. triedy (ziadne cesty, ani cesty II. a horsej triedy) opravovat nemaju. Je to neuveritelne, co vsetko je na Slovensku mozne.
Toto hovorí o kvalite danej firmy, ktorá tú cestu robila. Teraz taká oprava v záručnej dobe … zisk bude nižší, ale ako to postavili, to je fakt záhada.
tento zoznam SSC je náhodou jeden z tých lepších, pretože kompletne zmapoval to, čo je potrebné riešiť. Ono sa to všetko nestihne, ale min. tie prvé body z každého regiónu sa realizovať budú. SSC má skutočne väčší rozpočet, mala by ho mať stabilne väčší, takže problém v tomto nevidím.
Z celkového počtu cca. 3 000 km ciest I. triedy dnes cca. 400 km nevyhovuje z hľadiska zlého povrchu vozovky, výtlkov, zosunov svahov (to už sú extrémy, ale žiaľ aj to sa “riešilo” dopravným značením, zúžením pruhov, znížením rýchlosti atď.) a to je cca. 15% ciest I. triedy a to je už veľa. A to ešte sú na tom cesty I. triedy na Slovensku najlepšie z celej cestnej siete. Dobre čítate, … diaľničná sieť by totiž potrebovala takmer na celej D2, D1 BA-TT, D1 úseky na Liptove, D1 PO-KE, R1 ZH-ZV-BB investície do opráv podložia alebo vozoviek a %-tuálne je to viac ako 15% celej diaľničnej siete. Oveľa viac.
Samozrejme, že SSC nespravuje aj ďalších cca. 3 700 km ciest II. triedy a 10 400 km ciest III. triedy. Tieto cesty už majú v kompetencii VÚC. Tie zase zdedili cesty v katastrofálnom stave, ale BA VÚC investuje cca. 1 mld. SKK, PO a KE VÚC po 500 mil. SKK, ZA VÚC dokonca 800 mil. SKK a to v r. 2005, teraz sa plánuje ešte takto postupovať zase, lebo je to formou PPP a úverov. Ale naspäť k SSC.
A v tomto je ten posun. Ešte pred decentralizáciou verejnej správy mala SSC na starosti všetky cesty a diaľnice s ročným rozpočtom na opravy a údržby cca. 500-800 mil. SKK (záležalo podľa vlády a systému, … napríklad jednu zimu sa neminuli všetky peniaze, tak na ďalší rok SSC dostala menej peňazí, ale prišla tuhá zima a nezostalo na opravy … ) a dnes SSC spravuje “len” cesty I. triedy v hodnote takej istej ako predtým. Takže posun to je, len zase treba aj doplniť, že dnes je naozaj čo robiť na tých cestách I. triedy a hlavne sa budujú aj cestné obchvaty. A to ešte nechápem, či sa tieto sumy rátajú priamo do rozpočtu SSC, lebo to sú 100-vky mil. SKK ročne.
Ano - ale ja som reagoval na cast oprav a rekonstrukcie cestnej siete, a to je suma ani nie 1 mld. SKK, takze som sa pomylil o cca. 200 mil. SKK, ale plan bol na urovni 800 mil. SKK a realna potreba je len tento jeden ciel suma 2,4 mld. SKK.
Aktuálne informácie o výstavbe ciest, sčítaní dopravy, nehodovosti a bezpečnosti cestnej premávky, technickej evidencii komunikácií, ako aj ďalšie zaujímavosti o odborných zameraniach Slovenskej správy ciest Vám poskytneme v dňoch 21. 3. – 26. 3. 2006 na 16. ročníku medzinárodného salónu automobilov, autopríslušenstva, garážovej a servisnej techniky Autosalón/Autoservis Bratislava 2OO6.
Nájdete nás v hale A1, stánok číslo 503 vo Výstavnom a kongresovom centre Incheba EXPO Bratislava. Tešíme sa na stretnutia s Vami.
SSC bude investovať viac peňazí na cestnú sieť v SR, na cesty I. triedy, aj na cestné obchvaty a v budúcnosti aj na diaľničné privádzače, ale dá sa povedať, že najväčšie plánované a pravidelne odkladané investičné akcie sa odkladajú na ďalšie obdobie, teda min. zase o 1 rok neskôr - napríklad plánovaná kompletná rekonštrukcia cesty I. triedy medzi Sencom a Sládkovičovom v hodnote cca. 1 mld. SKK. A je takisto vysoko nepravdepodobné, že by tu do r. 2010 bola postavená viacpruhová cesta smerovo oddelená alebo nebodaj priamo RC.
Investície zo SSC budú smerované predovšetkým na opravy havarijných stavov cestnej siete I. triedy, ktoré boli viac ako 3 roky ignorované z hľadiska opráv a ich stav je dnes taký, že viac ako 1/3 z nich nezodpovedá kvalite z hľadiska vyjazdených koľají, iných nerovností a zosuvov pôdy.