Druhy a typy asfaltov

adoas: o tom sme premyslali, ze by sme zalozili nieco na styl glosaru. boli by tam taketo veci, potom napr o cervenom asfalte, tuneloch, technologiach etc :wink: myslim ze to hend aj urobim :laughing:

upravene => tema cerveny asfalt presunuta :wink:

Cerveny asfalt sa zatial na Slovensku pouziva len v ZA v ramci VS - inak samozrejme kdekolvek vo svete, napriklad v Londyne. :wink:

v Kosiciach je z cerveneho asfaltu vyasfaltovany cyklisticky chodnik na Hlavnej ulici.

:wink:

Tak, :blush: , ja som myslel len cesty. Mozno sa mylim aj v tomto tvrdeni, ale chybaju predpisy a neviem o tom, ze by sa stavala v ramci SR takato cesta, aj ked je to bezpecnejsie nez cierna farba. A ma to aj vela inych vyhod, napriklad pri vysokej teplote sa nerobia tak lahko vyjazdene kolaje a ine nerovnosti. :wink:

nemozem to uz najist, ale padla tu tema aj cerveny asfalt. sameho by ma zaujimalo co sa za tym skryva ?

Asfalt môže byť hocakej farby, videl som už aj žltý a zelený. Neviem aké sú technologické postupy pri výrobe týchto asfaltov, ale myslím si, že do nich pridajú len nejakú farebnú emulziu a je to.

Taky jemne nacervenaly asfalt je aj na ceskej D1 pri Jihlave smer Praha.
Vyzera to ako keby tam byvali casto dopravne nehody …

ono ze vraj tento “cerveny” asfalt ma ze lepsie vlastnosti praveze ? ze to neni len kvoli efektu.. aj ked sam neviem viacej :wink:

Viete mi niekto, kto sa v tom vyzná napísať aký je rozdiel medzi asfaltom, ktorý sa použil napr. na R1 v smere od Nitry pri križovatke Lehota a asfaltom, ktorý bol použitý na časti úseku R1 okolo Serede, prípadne na D1 pri vstupe do BA?

Ten prvý je tichučký, že mám pocit, akoby som sa cesty kolesami nedotýkal, no ten druhý až drása uši a povedal by som že je to horšie ako na betónke okolo Sládkovičova po Senec.

To by ste tu mohli založiť druhé fórum pre celú túto tému, Glosár. To sa dosť dlho študuje a takýchto pojmov je príliš veľa. Ja sem môžem dať definíciu jedného slova, ale bude v nej ďalších 10 neznámych slov. :sunglasses:

Ja som si túto tému až teraz všimol. :laughing:

Tak začnem, napríklad slovom asfalt. :arrow_right:

Asfalt vzniká pri spracovávaní ropy ešte v tzv. hrubej rafinácií. Tam sa rozdelí ropa na naftu, benzín a špeciálny typ nafty-diesel a na asfalt - proces rozdelenia sa volá frakčná destilácia. Asfalt v takejto forme sa používa niekedy na strešnú krytinu.

Samotný asfalt v takejto forme sa ale nepoužíva v oblasti výstavby ciest alebo diaľnic.

Na to sa používa tzv. Asfaltový betón. To je konštrukčný materiál, ktorý sa používa pri výstavbe/dláždení ciest, parkovísk atď. Je to asfalt+betón, nerast, kde sa vlastne tieto skupiny spolu zmiešajú a vzniká AB kryt, čo znamená Aslfalt-betón kryt, kde slovo kryt znamená vlastne povrch cesty.
Zaujímavá je tá fáza, kde sa mixujú/miešajú asfalt a betón. Existujú viaceré spôsoby, Horúci mix asfaltový betón alebo Chladný mix asfaltový betón alebo Znížený asfaltový betón. Ten posledný sa kvôli znečisteniu ŽP používa už minimálne oproti tým dvom predchádzajúcim.

Nebudem sa rozpisovať o spôsoboch výroby pri týchto troch druhoch výroby, snáď len toľko, že “chladný” sa používa ako nižšia vrstva a ten horúci ako vrchná vrstva povrchu - cesty, chodníky, pristávacie plochy. Aj keď treba dodať, že vrstiev môže (a býva) byť viac.

Často sa na tomto fóre píše aj o tzv. červenom asfalte, dokonca ja sám tu o ňom často píšem. Červený asfalt nie je žiadna novinka vo svete a ani na Slovensku. Vyrába sa pridaním rôznych emulzií a vzniká červený asfalt. Na Slovensku existuje skúšobný úsek/dráha, kde je tento druh asfaltu použitý ako cesta, je to v Žilinskej univerzite.

Tento druh asfaltu má samozrejme okrem farebného vzhľadu ešte iné aj ostatné vlastnosti, je menej hlučný atď. Jeho vlastnosti sa neustále zlepšujú.

Ak by to niekoho zaujímalo hlbšie, tak ja si to naštudujem hlbšie a dám sem toho viac.

Toto je základ toho, čo je to asfalt a aký asfalt sa používa pri výstavbe ciest. Je to veľmi zložitá sféra. :sunglasses:

Na teraz odovzdavanej dialnici v BA VC-PM budu este niekedy na jar davat drenazny asfaltovy koberec. Ako laikovi mi to pripada ako nieco, co odvadza vodu. Takze ake to ma specialne vlastnosti? Aky dovod ma jeho pouzitie na tejto stavbe? A preco len na pol dialnice? (zeby na druhej polke uz bol a neda sa to v zime pokladat?)

Uplne vsetko a po slovensky na temu, ktoru zacal ELZ najdete tu:

asb.sk/asbsk/main.php?do=tem … 145&tid=22

Prajem prijemne citanie. :wink:

Super link, vdaka
Je tam este niekolko dalsich uzitocnych clankov napr. CB.

Takychto links je urcite viac. To som si dal vyhladavat links na danu temu po slovensky a cesky na jednom serveri a tento nasiel 1. tak som ho sem dal. A je tam skutocne vela info na vela tem v Glosari. :wink:

Asfalt
Černá plastická až tvrdá odrůda bitumetu. Prakticky netěkavý, t. t. 10 až 170 °C. Je směsí různých sloučenin, průměrné složení: asi 84% uhlíku, 10% vodíku a 6% kyslíku.

Asfaltová membrána
Postřik modifikovaným asfaltem opatřený ochrannou vrstvou. Používá se pro minimalizaci vzniku reflexních trhlin kopírujících se z podkladních vrstev stmelených cementem nebo ze staré vozovky s cementobetonovým, případně asfaltovým krytem.

Asfaltová směs
Asfaltem obalená směs kamenivem s případným použitím zlepšujících přísad pro stavbu asfaltových vrstev vozovek pozemních komunikací.

Asfaltová vrstva hutněná
Krytová nebo podkladná vrstva konstrukce vozovky pozemních komunikací vzniklá položením a řádným zhuštěním asfaltové směsi.

Asfaltový beton
Obrusná nebo ložná asfaltová vrstva z asfaltové směsi s uzavřenou (plynulou) zrnitostí.

Asfaltový izolační pás
Živičný izolační pás – izolace proti vodě tvořená kombinací asfaltu jako vodotěsnícího materiálu s materiálem výztužné vložky, která dodává systému mechanickou pevnost a odolnost proti trhlinám.

Asfaltový koberec
Krytová, resp. Podkladní zhuštěná vrstva z asfaltové směsi speciálních vlastností.

Asfaltový koberec mastixový
Asfaltová hutněná směs s vysokým podílem drceného kameniva obvykle přerušené zrnitosti, kde mezery kamenné kostry jsou z velké části vyplněny mastixem. Je určen pro obrusné vrstvy extrémně namáhaných silničních a dálničních vozovek.

Asfaltový koberec otevřený
Obrusná, ložní nebo podkladní vrstva z asfaltové směsi s otevřenou zrnitostí. Mezerovitost směsí bývá nad 10% objemu.

Asfaltový nátěr
Povrchová úprava krytu vozovky vytvořená z vrstvy pojiva nanesené pomocí rozstřikovače a z vrstvy kameniva nanesené na rozstříknuté pojivo podrťovačem.

Asfaltový postřik
Úprava vytvořená z vrstvy asfaltového pojiva nanesená na povrch obrusné vrstvy nebi jiné vrstvy vozovky pozemní komunikace pomocí rozstřikovače pojiva.

Asfaltový tmel
Pojivo vyrobené z asfaltu, anorganických mouček a organických rozpouštědel. Používá se ke slepování izolačních vložek asfaltových krytin i k vyrovnávání drobných nerovností u betonových podkladových vrstev.

EÚ trestala za ceny asfaltu. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4818

Často hlavne ľudia ako feroslav označujú niektorých ľudí (pre nich priam nadávkou) v zmysle: “to sú oni, asfaltéri”, tak ja vám ešte poviem, kto je to asfaltér:

Je to človek, ktorý vykonáva odborné asfaltérske práce. :laughing:

Emulzné mikrokoberce

Emulzný mikrokoberec je jedna z moderných technológií, určená na údržbu krytov vozoviek pozemných komunikácií, nemotoristických komunikácií, dopravných a iných plôch. Emulzný mikrokoberec vytvára úpravu zhotovenú z jednej alebo viacerých vrstiev emulznej mikrokobercovej zmesi, ktorá je zložená z frakcií kameniva, modifikovanej katiónaktívnej asfaltovej emulzie, stabilizátora, vody a prípadne iných vopred určených a laboratórne odskúšaných prísad. Emulzná mikrokobercová zmes je vyrábaná miešaním za studena.

Výhody použitia mikrokobercových úprav vyrábaných studenou technológiou:

  • dobrá priľnavosť k starému i k novému podkladu umožňuje ich uplatnenie na všetky stabilné a únosné podklady asfaltové, cementobetónové i kamenné dlažby,

  • môžu sa pokladať na suché i vlhké podklady,

  • výhodou je najmä možnosť uloženia takmer bez prerušenia premávky,

  • môžu sa pokladať vo veľmi tenkých vrstvách (od 6 mm), preto sú aj menej finančne náročné,

  • sú zostavené výlučne z drveného kameniva s drsným povrchom, preto aj pri jemnozrnných zmesiach vykazujú veľmi dobrú drsnosť,

  • vyznačujú sa dobrými mechanickými vlastnosťami, preto aj na vozovkách s intenzívnou a ťažkou premávkou a aj pri extrémnych teplotách vykazujú dobrú stabilitu,

  • použité stavebné materiály a technologické zariadenia pre uloženie emulzných stavebných zmesí nezaťažujú životné prostredie a nevylučujú možnosť použitia technológie recyklácie asfaltových vrstiev v budúcnosti,

  • ich použitie rieši obnovu prevádzkovej spôsobilosti obrusných vrstiev vozovky (obnovu drsnosti vyhladeného povrchu vozovky vrátane nehodových úsekov, uzatvorenie porušených povrchov vozovky, vyrovnanie drobných nerovností v podklade, zníženie hladiny hluku na dláždených a na cementobetónových krytoch vozoviek).

Ďalšie údaje o emulzných mikrokobercoch sú uvedené v STN 73 6134 Stavba vozoviek – Emulzný mikrokoberec

Tieto emulzné koberce, ktoré si spomínal realizuje na Slovensku firma CS Bitunova,s.r.o. Zvolen. Je to skúsená firma v tejto oblasti. Emulzné koberce ponúka aj firma Eurovia-cesty,a.s. Košice cez svoju dcérsku spoločnosť Stavby silnic a železnic,a.s. Praha.

Skor než firmy by ma skor zaujímalo, aké stroje tie koberce pokladajú. :unamused: