Ukrajina sa tiež chystá do EU a vlani mali 14 % nárast HDP, čo bol najyššíí v Európe.
Neviete niekto, aký je stav príprav Budimír-Biďovce a či obchvat Vyšného Nemeckého bol budvaný ako poloprofil diaľnice?
Prioritou po dostavaní úseku D1 BA-KE v r. 2010 (13) bude úsek KE-MI v r. 2015 a ďalej v smere na UA najneskôr v r. 2020, možno skôr, záleží aj od ukrajinskej strany.
Inak cestné spojenie s Ukrajinou je asi najhoršie (hneď po ňom je Rakúsko), preto je podľa mňa dôležité, aby sa diaľnica D1 dostavala až k ukrajinským hraniciam bez ohľadu na to, či tak bude postupovať aj ukrajinská diaľnica, pretože to pomôže celému regiónu. Tento postup by sa nemal chápať ako postup Rakúska a nás voči sebe, pretože Ukrajina od nás “ekonomicky” veľmi ďaleko a my nemáme čo stratiť, práve naopak. Ukrajinská vláda nemá moc možností, kadiaľ stavať diaľnicu, v podstate len Maďarsko a Slovensko, potom možno Poľsko (ale tam ide výstavba zo Z na V krajiny veľmi pomaly).
Pokiaľ viem, na ukrajinskej strane existuje štvorprúdové prepojenie Užhorodu a Mukačeva, ako aj obchvat Užhorodu. Ukrajinci ani nemusia stavať, stačí im rekonštruovať existujúci štvorpruh. Na našej strane však spíme, ako obyčajne.
SR nemá dôvod stavať na východe krajiny diaľnicu smerom na východ, dokiaľ nebude východ našej krajiny spojený so západom. Ukrajina, naopak sa musí ako 1. napojiť na slovenskú, maďarsku a poľskú hranicu, pretože ona chce prilákať investorov. A potom bude robiť to isté, čo aj my, spájať západ krajiny s východom.
To isté prebieha aj na strane Nemecko-ČR (aj keď tam to brzdili aj Nemci), Rakúsko-SR (kde my sme to 1. postavili, Rakúšania teraz začali), … je to normálny proces.
Keby sme my teraz začali stavať úsek KE-MI-UA, tak to nebude mať žiaden efekt, ani pre Ukrajincov. Musel by so dostavať min. úsek KE-Milhosť.
Diaľničiar, problém je v tom, že Ukrajinci naozaj nemusia stavať nové cesty, hoci teraz nepolemizujem s tým, v akmo stave sú cesty tam. Užhorod má obchvat, končiaci asi 2 km pred našimi hranicami, obchádzajúci miestne letisko. a štvorpruh vedie až do Mukačeva. Čiže jednoznačne viac práce - úsek Biďovce-Vyšné Nemecké musí byť vykonaný na našej strane.
Branco, to je v poriadku, ja som tým len chcel povedať, že v tomto prípade nebude mať diaľnice ten žiadaný efekt. Bola by tu diaľnica KE-MI-UA-a kde to končí, ide snáď diaľnica až do Kyjeva? A keba aj išla, tak KE-BA-Rakúsko, Maďarsko alebo KE-Maďarsko, alebo KE-ZA-ČR, PL, ani jedna z týchto rás tu nie je. A bude sa stavať úsek Budimír-Bidovce, takže tu bude posun k UA asi taký v pomere v dĺžke od KE-UA ako sa bude stavať od PB-KE. To je všetko, ano sme pozadu, ale zároveň aj keby sme tam tú diaľnicu mali, tak by sa nič nedialo. Ani nezamestnanosť by neklesla, ani by sa tam nezvýšila intenzita dopravy. Boli by to “vyhodené” mld.sk teraz do r. 2008-2010. Záleží podľa výstavby D1 a R4 KE-Milhosť.
Nemal som tým na mysli akékoľvek spochybňovanie nášho diaľničného programu. Ide mi však najmä o to, aby rok 2008, kedy má byť úsek Budimír-Biďovce rozostavaný, bol naozaj dodržaný. Ide tu aj o ´dalšie úseky Biďoviec cez Dargov až po hranicu vo Vyšnom Nemeckom. Investície sa tiež pomaly budú presúvať na východ a prepojenie s 50 miliónovou krajinou bude nadobúdať na význame. Dobre, nech sa v 2010, dajme tomu, začne s výstavbou od Biďoviec cez Dargov. Ukrajina má totiž šancu vstúpiť do EU v 2015.
Ja samozrejme nespochybňujem UA, je tam demokratický proces a UA možno toho moc nemá vybudovaného, má nerastné suroviny a svoj potenciál, takže diaľničné napojenie na UA bude dôležité a určite aj preto, že podľa mňa po vstupe HR do EÚ, možno Turecka tam vstúpi aj UA, možno naraz s Tureckom, UA do EÚ patrí. Inak ja som si myslel, že to sú Bidovce , nie Biďovce, aspoň som tak informovaný, aj som si to teraz overil. Teraz neviem, či to je iná obec, ale je na D1.
Vcelku súhlasím, trochu off-topic: len preboha nie Turecko v EU. To už môžme prijať aj Afganistan.
Späť k téme: Nevieš, alebo neviete, aký momentálny stav príprav Budimír-Bidovce? Trasovanie je už asi ukončené, existuje projekt, v akom štádiu je odsúhlasovanie apod.?
Vďaka za informácie, len pozámka, možno by bolo vhodnejšie viesť diaľničný hraničný prechod trochu severnejšie - smer Jenkovce-Nižné Nemecké s priamym napojením na existujúci obchvat Užhorodu.
Keď sa jedná o spojenie s UA, tak je to skutočne biedne, no z oboch strán. SR má dobré cestné spojenie len s MR a s ČR. S Rakúskom sa buduje, s Poľskom sa buduje a s UA sa nebuduje takmer nič.
Ideálne by bolo, je to aj v plánoch, aby sa UA spojila so SR jednou RC a jednou D. A dobudovať by sa malo aj ostatné cestné spojenie pomocou ciest I. a II. triedy. S tým sa však budú musieť postaviť nové hraničné prejazdy.
Najbližšie k tomuto cieľu je diaľnica D1 a ostatné cesty. Diaľnica D1 sa v smere od KE na MI-SO-UA stavia len veľmi pomaly. Je to z viacerých dôvodov. Spojenie s UA neprinesie ekonomický rozmach tejto oblasti. Tejto oblasti prospeje skôr výstavba R4 KE-Milhosť a vo všeobecnosti platí, že D1 sa dobuduje súvisle len po MI. Od MI sa bude k UA hraniciam budovať pomalšie, pokiaľ aj UA nezačne stavať diaľničnú sieť v smere na SR. Je to preto, aby sa nám nestalo to, čo v prípade s A, kde však my sme stavali kratší úsek a SR tým teda veľa nestratila, no v prípade UA by sme tým doslova stratili mld. SKK, ktoré by sme mohli investovať napr. na R2 (predpokladám, že až bude spojenie D1 BA-KE, tak budú dostavané aj D3, R5, R1 a R4 KE-Milhosť).
Hneď ako sa však dostavia R4 KE-Milhosť, tak by bolo dobré, aby bola rozbehnutá aj výstavba D1 KE-MI. V tomto období by sa mala aj D1 aspoň “priblížiť” výraznejšie ku KE.
Square of land sited under the concession object construction (highway and wayside infrastructure) 691,1 hectares
Highway class Іа*
Highway length 84,4 km
Estimated traffic speed 150 km/h
Duration of highway construction up to 5 years
Duration of concession 45 years
Payback period of the Project 15 years
Highway of the Ia class is the closed (fenced from both sides and in-between) highway with the layer of capital type, intersections with other roads and railroads in which are provided on two levels. Highway is characterized with high capacity and road safety.
Časovanie projektu
Project initiation January 1998 – March 1999
Concession competition, conclusion of concession agreement April 1999 – December 1999
Survey and design works, expertise of project-estimates documentation August 2000 – November 2002
Tender for determination of general contracting organization December 2002 – June 2003
Construction July 2003 – June 2006
The concession object operation till 2044
Granting the concession object to the network of the roads of general usage December 2044
Takže ako prvé budú mať diaľničné spojenie s Poľskom na poľskú A4 už v roku 2006
Tu pekne vidno ako vedie koridor č.5 cez UA, SK a MR. Na území UA je to dialnica M-06 Kiev - Žitomir - Rovno - Ľvov - Mukačevo - Užhorod - Čop
na túto trasu dostali v roku 2004 90 mil USD tento rok 2005 od EBOR 100 mil EUR. Aby to nakoniec neskončilo tak že ukrajinci budú mať dialnicu na hranici skorej ako Slovensko
Ešte doplním
EBOR - rok 2005:
project “Development of Railroads of Ukraine” … 51.88 mil EUR
USA - rok 2005:
project for reconstruction of highway M06 Kyiv-Chop … 75 mil USD
project “Modernization of the Aeronavigation Servicing System in Ukraine” … 25,4 mil USD
project “Implementation of Express Passenger Traffic on Ukraine’s Railway” … 120 mil USD
EBRD Transportation Department Director Riccardo Puliti officially informed the Ukrainian party about readiness to grant 200 M. euro for the third project of the UkrAvtoDor “Completion of Construction of Highway Kyiv-Chop on a Section from the City of Kyiv to the City of Brody”.
Najprv by sa mala dostavať D1 po hranice s UA a potom sa môže riešiť situácia aj ďalej. Okrem toho treba v rámci UA/SR vyriešiť a zabezpečiť hranice, čo sa aj deje.
Podľa mňa však SR nemusí dávať najavo svoju silu v tejto oblasti, nech ju prejaví aj UA, aby to nedopadlo ako s Rakúskom. Tam sme síce mali krátky diaľničný úsek z našej strany, ale s UA to zrovnáva fakt, že sme ekonomicky na tom lepšie a stabilnejšie aj čo sa budovania celej infraštruktúry týka a naviac máme celé Slovensko aj v tejto oblasti zmapované.
Inak z rozprávania otca viem, že cesty na UA sú dosť nebezpečné, neviem, že či to ešte stále aj platí, ale bude to asi podobné ako v Rumunsku alebo Bulharsku pred niekoľkými rokami. Lúpeže, krádeže, …