Na začátek chci podotknout, že jsem absolutní laik.
Přesto - v republice máme 14 krajů a z toho plynoucích 13 krajských měst.
Napojení na dálniční síť mají následující krajská města: Praha, Plzeň, Liberec, Jihlava, Brno, Olomouc.
Koncem letošního roku se k nim přidá Ústí nad Labem, Pardubice a Hradec Králové.
Zůstávají tedy pouze čtyři krajská města bez napojení - Ostrava, Zlín, České Budějovice a Karlovy Vary. Dálnice do Ostravy se již staví a její dokončení je v plánu v blízké budoucnosti (nevím to z hlavy). Dálnice D1 se již blíží ke Kroměříži a tím pádem do blízkosti Zlína.
Všichni víme, že dálnice do Českých Budějovic se v blízké době nedočkáme, obzvláště když podle některých plánů se má v okolí Prahy začít stavět okolo roku 2010 (nepochybuji o tom, že se toto datum ještě o nějaký ten rok posune).
Cesta z Prahy do Českých Budějovic je příšerná. Silnice již dávno nestíhá pojmout objem dopravy. V létě je tato silnice neustále přetížená, není žádnou vyjímkou, že se cesta na jih o několik hodin protáhne. V zimě je pak zase cesta často špatně sjízdná kvůli sněhu a ledu v oblasti České Sibiře. A to prosím mluvím o hlavní spojnici mezi hlavním městem státu a jedním z nejdůležitějších měst!
I z tohoto důvodu považuji za prioritní co nejrychlejší dostavbu R4 z Příbrami na Novou Hospodu. Tato silnice by mohla výrazně ulehčit silnici do Českých Budějovic. K tomu z vlasní zkušenosti vím, že je silnice číslo 4 obzvláště o víkendech absolutně přetížená, pojíždění v kolonách od Písku až po začátek R4 u Příbrami je na denním pořádku.