D1 Turany - Hubová | tunel Havran, Korbeľka

Diaľnica D1 Turany – Hubová: Diskusia o projekte a výstavbe náročného úseku s tunelom Korbeľka. Sledujte najnovšie správy, výzvy a plány dokončenia D1 v smere Martin – Ružomberok. Pridajte sa do debaty!

Vítame vás v diskusii o jednom z najkritickejších a najdlhšie očakávaných úsekov diaľnice D1 na Slovensku – Turany – Hubová. Tento približne 14 kilometrový úsek, ktorý zahŕňa kľúčový tunel Korbeľka, má dokončiť prepojenie D1 medzi Martinom a Ružomberkom a výrazne zlepšiť dopravnú situáciu v Turčianskej záhradke.

Napriek tomu, že tunelový variant (Korbeľka) je už dlho preferovaný, projekt sa stretáva s opakovanými prekážkami, najmä kvôli geologickým podmienkam a komplikovaným procesom prípravy.

Pozývame vás do diskusie o:

  • Aktuálnom stave prípravy a výstavby úseku D1 Turany – Hubová.
  • Výzvach a riešeniach spojených s tunelom Korbeľka a geológiou územia.
  • Vplyve tohto úseku na dopravu v regióne Turca a Liptova.
  • Najnovších informáciách, správach, fotkách a vizualizáciách k tomuto projektu.
  • Potenciálnych termínoch dokončenia a náhradných riešeniach.

Máte nové informácie, dokumenty, alebo osobné postrehy z obhliadky terénu? Podeľte sa s nami!

Tešíme sa na vaše príspevky!

Odporúčam prejsť si dokumenty z PPP

telecom.gov.sk/pk/050141/vlastnymat.htm
telecom.gov.sk/pk/050141/priloha_5.htm

Dĺžka úseku Turany-Hubová je 14,5 km, kvôli zníženiu nákladov je navrhnutý nový variant - s tunelom popod Korbeľku zatočený do Ľubochnianskej doliny (mal by niečo cez 2 km) a ďalší tunel Ľubochňa, zhruba rovnako dlhý, okolo Ľubochne a Hubovej, za ktorou by sa diaľnica pripojila na úsek Hubová-Ivachnová. Celková dĺžka tunelov má byť na tomto úseku 4,5 km.
Čo sa týka variantu cez Kraľovany s tunelom Rojkov (ten by obchádzal dedinu Stankovany), pravdepodobne by bol treba ešte ďalší krátky tunel povedľa železničného. Podľa mňa však tento variant vôbec nie je vhodný.

Úsek bude dlhý 16,45 km a má to byť cez tunel Korbeľka a tento má byť dlhý 5-6 km. :laughing:

poznam to uzemie v okoli Sipskej Malej fatry a Velkej Fatry, svojho casu som tam mapoval. Myslim, ze povrchovy variant s tunelom Rojkov a estakadami na svahoch Kopy je z inzinierskogeologickeho hladiska najnarocnejsi, nehovorim o najvacsom zasahu do prirodneho prostredia. Svahy Kopy (kde je aj rezervacia Korbelka) sú oblast velkych blokovych deformacii, kde si neviem dost dobre predstavit ich pripadnu sanaciu, pripadne razenie tunela. Teren je velmi zlozity i pre pristup k stavenisku.

Tunelovy variant s tunelmi Korbelka a Havran je znacne nakladny. Obavy su najma pri tuneli Korbelka, ze v nivelete tunela dojde k prerazeniu bariery medzi kriznanskym a chocskym prikrovom, podobne, ako to bolo pri razeni tunela Harmanec (dosial najdlhsieho zeleznicneho tunela u nas). Chocsky prikrov budovany zvacsa dolomitmi je kolektorom podzemnej vody - akasi vana plna vody - leziaci an kriznanskom nepriepustnom podklade. Pocas razenia tunela Harmanec sa tato bariera prerazila a privalove pritoky dosahovali az 800 l/s. V sucasnosti su uz pritoky stabilizovane a vyuzivane ako vodny zdroj pre B.Bystricu.
Tunel Havran je poznaceny blokovymi deformaciami, ale v podstate nijak zvlast zle geotechnicke podmienky pre razenie sa neocakavaju.
Vyhodou tohoto variantu je, ze uz do urcitej miery bolo skumane horninove prostredie a nie je to ludovo povedane krok do neznama. Vie sa, s cim sa da pocitat.

Novy variant som este nevidel, ale podla kilometraze predpokladam, ze asi prejdu popod Lubochnianske sedlo a potom popdd Kutnikov kopec. Obavam sa, ze prechod popod sedlo bude snad tak komplikovany, ako by bolo razenie Korbelky. Kutnikov kopec je podobneho charakteru ako Havran - blokove deformacie. Skoda,ze nepoznam blizsie tie projekty, mozno by som si urobil lepsi obraz.

Osobne mi bude luto najma Hubovskej doliny a Lubochnianskej doliny - to su moje oblubene miesta s nadhernou florou i faunou, ktore pravdepodobne po vystavbe dialnice zaniknu. Kto neveri, nech tam bezi na konci maja to tam kvitne najviac :slight_smile:

Mimochodom, kto su ti poradcovia? a ako dobre poznaju Slovensko? Pretoze mam pocit, ze si niekto pri stole sadol a nakreslil ciaru na mape bez toho, aby poznal sirsie suvislosti. Som zvedavy, ako sa to bude dalej vyvijat.

ze som spravne pochopil trasovanie povrchoveho variantu. Videl som niekolko navrhovanych tras, ale netusim, s ktorou vlastne pocitali ako so zakladnym variantom, takze pokial sa v niecom mylim, budem rad, ked ma niekto opravi a poskytne info. Vdaka

Mna by zaujimalo, preco sa vobec pochybuje o tom, ci ma Korbelka stat. Vsetky podstatne argumenty hovoria predsa pre nu.

  1. Nebude velky cenovy rozdiel oproti povrchovemu variantu, lebo okolie Krpelanskej priehrady predstavuje velmi tazky teren.

  2. Radikalne skracuje dlzku povodnej trasy. Mojim odhadom cca 3 km, co je pri 10 km dlzke dost.

  3. Priaznive ekologicke vyhody povrchoveho variantu v praxi nenastanu, lebo to skratenie tunelom je fakt radikalne a je aj dost pravdepodobne, ze povrchovy variant bude s obmedzenymi rychlostnymi limitmi. Nehovoriac o tom, kolko stromov padne za obet pri povrchovom variante.

Mozno mi to odbornici vyvratia, ale ja fakt nevidim jediny podstatny argument proti Korbelke.

Hodilo by sa nejaké info a trasovaní možných variantov riešenia tohto úseku.

Sergej, to je na tom najhorsie, ze sa k niektorym planom dostanes, len ak si ich sam nakreslis :stuck_out_tongue: , ako ja variant F.

Preto sa necudujme, ze je tu tolko korupcie, ked sa veci, ktore maju byt vo verejnom zaujme, casto kuchtia pod pokrievkou. A to narocky, lebo zraky verejnosti skor odhalia pripadne machinacie.

Ja vychadzam len z udajov v automape, kde je cela buduca trasa D1 nacrtnuta, ale ci je to aj oficialna verzia, to netusim.

A kde je tu konkrétny problém? Ja som asi “pozadu”, ale teraz neviem, o čo “ide”? :confused:

nemate nejake nove informacie ohladom D1 Turany - Hubova???

Caesar,
problem je ten, ze o trasovani D1 na useku Turany-Hubova este nie je definitivne rozhodnute. Bud sa bude stavat 5 km tunel Korbelka popod V.Fatru, alebo trasa bude viest povrchovo porpi Vahu. Pri povrchovom variante sa zvazuje, ci sa neurobi prekladka zeleznicnej trate a namiesto nej by sa stavala dialnica. Nove tunely by sa potom razili pre zeleznicu , lebo zevraj elektrifikovane vlaciky nemaju taky neblahy dopad na ziv. prostredie ako motorove splodiny.

O profesionalite nasho mudreho ministerstva ziliny svedci to, ze verbalne vyhlasuju rok 2010 rokom dokoncenia D1 po KE, pricom v roku 2005 nie je odsuhlasene ani definitivne trasovanie celej D1. Treba prijat trestnopravne nasledky za klamlive politicke vyhlasenia a hned by to vyzeralo vsetko inak.

V takom Chorvatsku keby neotvorili 1. jula dialnicu Zahreb-Split v planovanom termine, mozme si byt isti, ze minister by bez dalsieho vysvetlovania odstupil. U nas sa len beztrestne pustaju ruzove verbalne baloniky do vzduchu v style “po nas potopa”

Caesar, blizsie tu:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=276

Zaujimave, ze za zakladny je povazovany povrchovy variant, ale este ani jediny clovek sa nevyjadril, ze by bol aj vyhodnejsi.

Kaviarista,

ja nechcem príliš ešte prilievať olej do ohňa (čo by som mohol aj inak než len sem písať), ale máš pravdu, D1 v KE v r. 2010 nebude ani na 1/2 profil. Už je to technicky nemožné. To sa mala vláda spamätať v r. 2002 a do r. 2004 pripraviť celú trasu a pozemky a financovanie 25 mld. SKK každý rok od r. 2005 a ešte by sa to dalo. A s prehľadom by sa stavala aj D3, R1 a R4 KE-Milhosť.

Ja viem, že sa váha, či tunel Korbeľka alebo len povrchový variant, nebolo by na tom nič zlé, ale tu sa váha už 8 rokov … :confused:

Neviem, čo myslíš tým vyjadrením “ministerstvo Žiliny” a nebudem to radšej komentovať, lebo by sme asi “spadli” do topicu. :wink:

S tým HR ti poviem pravdu, Chorváti 2x odsunuli náročné tunely a náročné úseky na spojení Zagreb-Split, lenže oni si to môžu dovoliť, pretože oni postavia ročne viac ako 50 km diaľnic, bežne aj 60-70 km a to my sotva 14 km. Oni na základe úverov, vysokých úverov, lenže im sa to vráti na mýte a na turistickom ruchu. Nám by sa to vrátilo na príleve viacerých investorov. Ja HR cesty poznám veľmi dobre, vrátane niektorých vyšších predstaviteľov v infraštruktúre v HR. :sunglasses:

S tou tvojou poslednou vetou súhlasím na 100%. :sunglasses:

Hlavny argument proti Korbelke v ponimani NDS je cena. Z hladiska ekologie je jednoznacne tunelovy variant vhodnejsi, a ako geolog si dovolim tvrdit, ze aj stavebne jednoduchsi ako povrchovy. Svojho casu som v okoli mapoval, takze sa uprimne divim, ze vobec niekoho napadlo tahat tam dialnicu povrchovo. Povazujem to za dost riskantny podnik. Tolko blokovych deformacii pokope hned tak neuvidite, nehovoriac o “obycajnych” zosuvoch. O vplyve na zivotne prostredie v tej oblasti ani snad nemusim hovorit.
Na inom mieste sa ale predsa hovori, ze “dialnicny poradca” preferuje iny variant, s odsunom trasy na juh. A ked sa pozriem na situaciu dialnice Martin - Turany, tak jej koniec je prirpaveny pre povrchovy variant, nie pre tunelovy. takze si na NDS bud volakto serie do huby, alebo jednoducho nevedia co a ako a co so sebou. Co je asi najpravdepodobnejsie. NDS ma totiz panicky strach z tunelovych stavieb. Koncepcia veskera zadna, skor system hura.

magnus ono ako napisal jonathan tu
dialnice.info/viewtopic.php?p=3470#3470

tak sa bude usek dubna skala turany stavat podla toho ci pojde turany - hubova ako povrchovy alebo tunelovo. skrakta od 13,5km sa bude stavat len lavy dvojpruh ktory sa bud dostavia do plnej sirky (a bude povrchovy variant) alebo zostane len ako privadzac z I/18

Tunel Korbeľka je stále neistým variantom, pretože sa uvažuje aj o iných možnostiach. :laughing:

O tuneli Korbeľka sa ešte stále definitívne nerozhodlo.

Problémom je ako vždy hlavne cena. :laughing:

Dajú sa tie možnosti bližšie rozviesť?

Povrchový variant kvôli cene tunela. :laughing:

Myslim si ze povrchovy variant by nebol lepsim riesenim ako tunel. Osobne som za tunelovy variant. V tomto pripade si myslim, ze tunelovy variant by nebol o moc drahsi ako povrchovy a pri povrchovom by sa tiez museli stavat nejake kratsie tunely.