Havran 2702 m
podrobnejšie info ndsas.sk/index/index.php?ids … 14&lang=sk
Tunel Havran sa mal stavať aj pri variante s tunelom Korbeľka, pri povrchovom variante však jeho západný portál je umiestnený severnejšie, dĺžka sa však len málo mení
Negativna nalada? Uz len zvolena varianta je ta najhorsia mozna. Navyse, uvazuje sa na tomto useku financovanie cez EU namiesto PPP. Na 1 z mala usekov ma SR moznost stavat pomocou PPP a bude sa stavat cez EU fondy, ked tie sa daju vyuzit inde!
MMD odporucal na tomto useku uplnu zmenu trasy a namiesto vsetkych tychto tunelov (alebo namiesto Korbelky+Havran) 2 tunely v celkovej dlzke 4,5 km v okoli Lubochnianskej doliny. Preco sa na tuto najkratsiu(a pravdepodobne aj najlacnejsiu) variantu zabudlo?
Inak, co sa tyka samotnych tunelov, podla stranky bude tunel Havran asi jediny tunel razeny pomocou TBM.
Tunely sú krátke (relatívne) to je pravda. Keď idem okolo Dubnelj skaly a vidím tam 4 roky nečinnosť a potom si prečítam o štyroch tuneloch pred RK aj keď kratších stavaných naraz, prepadne ma skepsa. Ideme naraz stihnúť všetko, čo sa mohlo robiť postupne. Uvidíme. Keď pôjdem okolo (nie bližšienaokolo) a budú sa naraz stavať všetky štyri, budem si aj spievať.
K tomu poslednemu ale reagovat budem. Vasa vlada ked davala na dialnice do 10 mld. SKK a dialnice neboli prioritou tak si nemohla dovolit stavat useky medzi ZA a RK, pretoze co by sa postavilo za 4-5 mld. SKK - 1-2 tunely, … ale tie nenapojis, … nebol by tu realny vysledok. A davat 10 mld. SKK - to by bolo “odpisane” cele Slovensko a to si SR uz vobec nemohla dovolit.
Takze prave v tomto useku to nie je take lahke. Tu by si SR mohla zobrat uver aj 1 mld. EUR a nespojila by ZA s RK pomocou dialnice. A to nehovorim o tom, ze D1 koncila pred Ladcami.
Ja ked som cestoval okolo Ladce-Sverepec tak niekolko rokov som videl - megalomanske piliere, nejaky robotnik, nejaky stroj a pracovalo sa - ale trvalo to niekolko rokov a nikam to neviedlo, len paralelna cesta bola mimoriadne preplnena a dialnicne piliere isli vedla cesty.
Dalej - nemyslim si ze bude mozne pozorovat stavebne prace z cesty medzi ZA a RK - bude nieco vidiet ale urcite nie vsetky useky a tunely.
Nemyslim si osobne ze PPP je lepsie financovanie nez EU fondy. Takze ak je to tak ako pises, tak je to OK.
A k zvolenym variantam: nikdy nie su dlhe tunely lacnejsou formou ako kratke tunely + estakady. Da sa postavit nejaky tunel dlhy aj 8 km, … ale idealne je stavat cca. 5 km tunel a na 100 km jeden a v horskych oblastiach to moze byt x2.
Ani ja si to nemyslim, len na tomto konkretnom useku PPP podporujem, kedze nie je poriadne zvolena este ani trasa, je to velmi narocny, ale aj vytazeny usek. EU fondy by bolo najlepsie vyuzit na D1 vychodne od PP a na R2
EU fondy treba cerpat hlavne tam, kde je dnes chudoba a teda napriklad D1 KE-MI, R2, R3 severna vetva kvoli doprave a Tatram, … a samozrejme ze ak sa to da tak treba podporit aj D1 ktorykolvek usek a D3 ktorykolvek usek k tomu, lebo to je zakladom.
Že sa na Slovensku pomaly stavalo kôli nedostatku financií je notoricky známy fakt starý 15 rokov. Že je vôľa a možnosti to zmeniť je fakt. Ale je tu mantinelizmus. Najskôr nič a potom hurá všetko naraz-teda 4 tunely. Čo sme si nemohli dovoliť 4 roky dozadu, naraz to ide. Bude PPP,budú EU fondy, vyberte si.
Stále nejaké svetlé zajtrajšky.
Ale ak sa bude stavať, tak dobre. Andrej tu nadhodil otázku trasovania, tu je naozaj cena taká rozhodujúca?
Na Slovensku nebol problem rozbehnut dialnicny program pred r. 1998. Nebol problem financovat dialnicnu siet - bol by problem stavat este rychlejsim tempom, ale problem dovtedy nebol.
A mas pravdu, ze narast penazi v r. 2005 o 80% je neprimerany a toto su neziaduce vykyvy - ale snad uz nebude nejaky zasadny pokles.
Nemyslim si ze je nejaky zazrak stavat niekolko kratkych tunelov o celkovej dlzke jedneho Braniska.
A PPP bude riesit D1 - cast, ktora sa odkladala prilis dlho. Bez ohladu na trasu ja si myslim, ze by to malo byt PPP, ktore si stanovi variantu. Lebo to uz potom zasahuje do dalsich moznosti a ak stat nastavi velmi vela podmienok dopredu - tak hrozi ze PPP neprejde, lebo PPP potrebuje istu volnost … stanovit trasu, stanovit variantu - to uz je velmi vela a este sa ani neprislo k cene.
Dalej - bude EU ale treba zlepsit tendre a proces priprav, lebo nebude co zacat stavat. Bude snad aj PPP ale v prvych rokoch tych usekov vela nebude. A statny rozpocet klesne tymto smerom, lebo to je cielom zaviest PPP. Bude “lepsie zajtrajsky” ale nebude to nic vyrazne okrem r. 2008 kedy sa otvori asi najviac km - snad.
Ja si nemyslim ze pri trasovani je podstatna najprv cena (a hlavne je dolezite pri P3 co bude za 10 rokov ohladom udrzby atd.) - hlavne ked to ma stavat PPP - aby som sa jednoduchsie vyjadril: Ked stat urcuje trasu lebo kupil pozemky - tak potom by aspon moznu variantu toho co sa ma stavat mal nechat na PPP - lebo zase to skonci pri dlhych estakadach atd.
Pri tomto uhle pohľadu (vstup PPP na tieto úseky) to vidím pozitívnejšie. Zmenší to priestor pre naťahovanie času, nebudú sa pretláčať riešenia výhodné iba pre niekoho (možno), A tie estakády , áno máš pravdu.
Asi najhorsie je, ze SR nema ziadne priame skusenosti s PPP, ze ani nema moznost porovnavat negativne skusenosti (CR a Madarsko malo ine problemy) - ale aj tak uz SR dava velmi vela podmienok pre buduce PPP, preto aj odlozilo rozhodnutie o PPP az pre buducu vladu - to je neistota, lebo nova vlada moze aj zrusit plany pre PPP - nejde o to, ale ide skor o to, ze to je “von oknom” cca. 1 mld. SKK od poradcov a planov a materialov a okrem toho - dalsi rok vystavby za menej penazi.
chcel by som poprosit tych co su z martina, ziliny alebo ruzomberka (alebo ich okolia) … skuste pozhanat nejake materiali o studii povrchoveho a tuneloveho variantu … budem vam povdacny …
ee .. povrchovy je povrchovi … nadzemny by bol nadzemny .. povrchovy je taky co ide viac po povrchu a po eskadach ako tunelovy :D:D .. teda aspon co sa tyka turany-hubova
Nejsou-li tam mimořádně náročné geologické podmínky, tak samotné proražení tunelu této délky by při použití NRTM - současně oba tubusy od obou portálů - mohlo trvat tak 18-20 měsíců. Včetně “vystrojení” by tunel mohl být realizovatelný za 3 roky.