Aký je momentálny stav prípravy? V tomto roku sa má konečne začať výstavba.
Diaľnica D1 v úseku Svinia – Prešov západ je súčasťou základného diaľničného ťahu D1 na Slovensku v smere západ – východ, zároveň európsky koridor TINA č. Va, je situovaná vo východnej oblasti SR v Prešovskom kraji, okrese Prešov.
Trasa diaľnice je situovaná v Šarišskej vrchovine. V celom úseku je konfigurácia terénu veľmi zložitá. Väčšina úseku je poľnohospodársky obrábaná s malými plochami lesa. V trase sa nenachádzajú kultúrne pamiatky, chránené územia, ložiská nerastov ani zdroje pitnej vody. Konfigurácia terénu neumožňuje navrhnúť diaľnicu v celom úseku na návrhovú rýchlosť 120 km/hod., bez mimoriadného zvýšenia nákladov, z toho dôvodu je v niektorých miestach diaľničného úseku, návrhová rýchlosť znížená na 100 km/hod.
Jestvujúca cesta I/18 je vedená okrajom obce Svinia a Župčany a priamo cez obec Malý Šariš. Šírka cesty je rozdielna a pohybuje sa od 7,0 do 9,0 m. V tomto úseku je cesta zriadená bez prídavného pruhu pre pomalé vozidlá. Jazdná rýchlosť je 60 km/h .
V úseku Chminianská Nová Ves – Prešov, sú na ceste I/18 dve miesta častých dopravných nehôd, negatívne účinky dopravy na ceste I/18 tu ovplyvňujú časť obce Svinia a časť obce Malý Šariš. Najviac sa prejavujú účinky hluku a exhaláty. Presmerovaním podstatnej časti dopravy na diaľnicu, dôjde k zníženiu negatívnych účinkov na priľahlú zástavbu.
Po vybudovaní diaľnice, bude cesta I/18 vyhovovať pri jestvujúcom šírkovom usporiadaní do r. 2035.
Súčasťou stavby je 5 mostov na diaľnici, jeden na vetve križovatky. Prepojenie diaľnice s cestou I/18 je dvomi mimoúrovňovými križovatkami.
Vplyv na životné prostredie:
tento úsek D1 bol posúdený v plnom rozsahu podľa zákona č. 127/94 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA) v rámci širšieho celku Fričovce – Prešov. V úseku Svinia – Prešov bola trasa riešená invariantne.. Podmienky „záverečného stanoviska“ procesu EIA boli technicky vyriešené v ďalších stupňoch projektov. Ide najmä o zvážlivé územie pri obci Malý Šariš.
Stavba bola hodnotená ako efektívna.
Tento úsek je zaradený do stavieb financovaných z pôžičky EIB v roku 2003.
Dĺžka úseku: 7,95 km, kategória: D 26,5/120/100
Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest: www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=426
Pekny piatok na vychode pokazilo osem exotov z Maleho Sarisa a okolia , ktory sa dohmahaju zastavania vykupum pozemkov pod D1 Svinia PO ma pretrasovania casti useku. Cely pripad zenu rovno pred europsky sudny dvor. Aj ked netvrdim ze ich nazori su scasti opravnene ale myslim si ze drviva vacsina obyvatelstava sa uz nevie dockat dialnicea vtomto pripade kazda minuta o ktoru sda oneskori vystavba ma obrovsku cenu. A tu nemam na mysli len ekonomicku cenu , ale aj cenu ludskych zivotov a zdravia . Co vy nato osmi statocny ???
Ospravedlnujem sa za chyby a slovosed.
nic sa nedeje inak prispevky mozes po sebe aj upravovat, v pravom hornom rohu tvojho prispevku je vzdy aj moznost “upravit”. jedna z vyhod registracie (ten nadpis som zmenil ja, aby to bolo korektne k tomu co si pisal)
tu je k tomu viacej
dialnice.info/viewtopic.php?t=500
v clanku sa spomina trasa co by mohla viest o 200m dalej a je lacnejsia, vie o tom niekto ? respektive ako to tam vyzera? ak sa priznam tuto oblat vobec nepoznam, takze sa mi je k tomu docela vyjadrovat sa
presne trasovanie dialnice aj s kratkym popisom je tu:
highways.sk/highways/Svinia-Presov.html
popis na strankach SSC
ssc.sk/user/view_page.php?page_id=426
inak ako tak citam s vystavbou sa malo zacat uz minuly rok..
no vyzerao to tam tak, ze v presove, sa zburalo par domov, koli dialnici, obyvtelia dostali nahradne byvanie,a boli vystahovany zp svojcih domov, a to je uz par rokov, mozno 2-3. odhrnuli par ton seminy, a nechali tak..
no tak sa mi mari, ked som tamadiel pred par mesiacmi prechadzal
Nabrezna , cize obchvat Presova je v celku hotova chyba napojenie na prijazd z Kosic a na vyjazd z Presova , cize na neexistujucu D1. velka skoda , lebo stavba je uz niekolko rokov zakonzervovana , ako je to na slovensku dobrym zvykom. Osobne si myslim , ze terajsie trasovanie obchvatu je najidealnejsie , ako pre motoristov tak aj pre obyvatelov PO. Teraz sa jazdi centrom. V hustej premavke to trva niekedy aj 25 min.
Chyba 1 km. slovom jeden kilometer!
hmmm .. to chces povedat ze obchvat presova je skoro hotovy? teda ak hovorime o tom istom … o d1 …
… na veci ohladom vychodoslovenskych dialnic mam svoj nazor a nieje vobec pozitivny … vsetko sa tu robi akosi naopak … ked dialnica tak nech je aspon poriadne klukata aj ked sa to da tahat rovno …
Hlavne toto je ešte pozitívum, že sa vôbec zatlačilo z viacerých stavebných spoločností, že keď sa má D1 dostavať do r. 2010 do KE, tak, aby sa to dokázalo, malo sa začať v r. 2005 začať stavať aj od východu, t.j. úsek D1 PO-Svinia, ale vidíme, kam to speje. Stále sme len pri tých pozemkoch. O úsekoch pod Tatrami ani nehovoriac. A súkromní investori sa tiež moc nehrnú na úseky od ZA-RK. Toto je tá diaľničná výstavba na Slovensku.
To, čo sa dnes deje na D1 je smutné.
Úseky pred ZA meškajú. Súkromní investori na stavbu medzi ZA-RK tiež nejavia aktivitu vzhľadom na nečinnosť vlády v tomto smere, už je takmer 1 rok od sľubov vlády v tomto smere. Diaľnica pod Tatrami mešká. Čo je však priam tragické, tak hrozí, že sa nevyčerpajú ani len určené finančné prostriedky z fondov EÚ.
Úsek PO-Svinia teda nemôže byť výnimkou, t.j. mešká aj on.
Najväčšia priorita vlády, D1, BA-KE r. 2010 sa už nestihne splniť ani na 1/2 profil. Okrem toho mešká aj výstavba na D1 KE-MI.
Pri tomto useku mi stale nie je jasne, ci presov-svinia bude napojeny na existujucu dialnicu medzi presovom a kosicami. Nechyba tam este usek presov zapad-presov juh? Ten, co sa najskor mal realizovat ako tunelovy variant a teraz by sa mal stavat ako povrchovy. Nebolo by rozumnejsie zacat tymto usekom aby bola suvisla dialnica co najdlhsia?

Pri tomto useku mi stale nie je jasne, ci presov-svinia bude napojeny na existujucu dialnicu medzi presovom a kosicami. Nechyba tam este usek presov zapad-presov juh? Ten, co sa najskor mal realizovat ako tunelovy variant a teraz by sa mal stavat ako povrchovy. Nebolo by rozumnejsie zacat tymto usekom aby bola suvisla dialnica co najdlhsia?
Až sa dostavia, tak napojený bude.
D1 Svinia – Prešov vo výročnej správe SSC za rok 2004
Trvá problém v termíne podania žiadosti o stavebné povolenie objektov stavby z dôvodu
zabezpečovania majetkoprávneho vysporiadania.
V 07/2004 sa uskutočnilo vyvlastňovacie konanie pre k. ú. Malý Šariš a Župčany, ktoré boli
prerušené do doby rozhodnutia Okresného súdu v Prešove o predbežnej otázke vedenia trasy,
nakoľko bola tak podaná žaloba. Touto žalobou je znemožnené ďalšie pokračovanie prípravy.
Vyriešenie sporu v prospech zabezpečenia MPV je vážny dokument, ktorý predlžuje celú
dobu prípravy a bez záveru súdu celá príprava je na mŕtvom bode.
Majetkovo-právne vysporiadanie na úseku D1 Svinia – Prešov-západ podľa výročnej správy SSC za rok 2004
Majetkoprávnu prípravu stavby zabezpečujeme cez dodávateľa - Vodohospodársku výstavbu
š.p. Bratislava v 7 katastrálnych územiach Prešovského okresu. Majetkoprávne usporiadanie
predstavuje prevod cca 600 pozemkov od cca 1300 vlastníkov. V roku 2004 boli vlastníkom
pozemkov, dotknutých výstavbou, vzhľadom na zmenu platných právnych predpisov
o oceňovaní nehnuteľností zasielané nové návrhy zmlúv o budúcich zmluvách, kúpnych zmlúv
a nájomných zmlúv. Vyexpedovaných bolo spolu 1623 kusov zmlúv.
Z dôvodu, že s 10 vlastníkmi nedošlo k dohode o predaji pozemkov v k.ú. Župčany a Malý
Šariš bolo nutné podať návrhy na vyvlastnenie vlastníckych práv k predmetným pozemkom.
Vyvlastňovacie konanie bolo však na stavebných úradoch v oboch obciach prerušené do doby
rozhodnutia Okresného súdu v Prešove o predbežnej otázke, nakoľko sa nespokojní vlastníci
domáhajú zmeniť trasu diaľnice súdnou cestou. SSC Bratislava využila všetky riadne
i mimoriadne opravné prostriedky správneho konania na to, aby zabezpečila pokračovanie vo
vyvlastňovacom konaní. Na základe stanoviska prokurátora sa tak má stať začiatkom roka 2005.
Zápisom ROEP-u v k.ú. Svinia, Kojatice a Chmižany dochádza k zmenám v číslovaní parciel na
listoch vlastníctva, zmenám výmer pozemkov oproti vypracovaným geometrickým plánom a táto
skutočnosť vyvoláva potrebu prepracovať geometrické plány v niektorých častiach.
Skutočne, je to neuveriteľné, že štát nezvláda ani výkup pozemkov.