V súčasnosti sa celý dopravný objem cestnej premávky realizuje po štátnej ceste I/18, ktorá má v predmetnom úseku nevyhovujúce technické, bezpečnostné a kapacitné parametre so šírkou vozovky 7,0m a šírkou koruny 8,0m, čo zodpovedá kategórií C 7,5/60.
Presmerovaním podstatnej časti dopravy na diaľnicu, dôjde k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti premávky na ceste I/18.
Plánovaná novostavba diaľnice D1, kategórie D 26,5 v polovičnom profile bude riešená ako rýchlostná cesta kategórie RC 11,5/100 . Je situovaná v západnej oblasti Prešovského kraja, okres Levoča.
Na cestu I/18 bude tento úsek napojený pri obci Studenec (dočasne) a mimoúrovňovou križovatkou v Behárovciach. V tejto križovatke začína úsek D1 Behárovce – Branisko (vrátane tunela), spojazdnený v r. 2003.
Súčasťou stavby sú 2 mosty na diaľnici, 2 nad diaľnicou, obojstranné odpočívadlo Studenec, a ďalšie menšie objekty.
Vplyv na životné prostredie.
Stavba bola posúdená podľa zák. č. 127/94 Z.z. v plnom rozsahu, hodnotili sa dve polohy trasy D1, a to: variant idúci v súbehu s cestou I/18 a variant tvoriaci oblúk na rozhraní rovinatého a svahovitého terénu.
Bola vybraná a ďalej technicky riešená trasa vedúca pozdĺž cesty I/18, najmä z dôvodov menšieho dotyku s obcami, nevytváranie ďalšieho dopravného koridoru v okolí Spišského hradu, ktorý bol zaradený do svetového dedičstva Unesco.
Po vybudovaní tejto stavby vznikne ucelený dopravný úsek v okolí tunela Branisko od Studenca po Fričovce v dĺžke cca 17,5 km.
Financovanie: je plánované z kohézneho fondu EÚ, resp. EIB (európska investičná banka), a štátneho rozpočtu.
Dĺžka úseku: 3,45 km, kategória D26,5, v polovičnom profile ako R 11,5/100.
Plánovaná realizácia stavby:
rok začatia výstavby: 2007
rok dania stavby do užívania: 2009
Tento materiál bol získaný zo stránky Slovenskej správy ciest, www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=431