Viem, že o tejto téme sa dalo diskutovať možno tak pred 10 rokmi a teraz je už úplne neaktuálna, ale myslím, že viacerí vrátane mňa by chceli vedieť niečo viac o tomto plánovanom variante - trasovanie, náklady, výhody, nevýhody, plány a iné info…
Tak prosím nezhoďte ma za to, že vyťahujem starú tému, ja len chcem vedieť, ako to v skutočnosti bolo
Ak ti ide o trasu ZA-Rajec-PD, tak tu je plánovaná RC, len nie je v základnej diaľničnej sieti, je v doplnkovej II. sieti, t.j. tak za 100 rokov sa začne stavať.
Nie, ja som myslel Rajecky variant dialnice D1 - mal ist v trase Ladce-Rajec-ZA, nakoniec sa teraz stavia Ladce-PB-ZA, bolo o tom rozhodnute pred cca 10 rokmi…
tak v takom prípade sa tu uvažovalo dokonca o dvoch variantoch cez Rajec:
variant mal byť … - Sverepec (alebo Ladce) - Rajec - MT - …
Pri tomto variante by sa stavali diaľničné privádzače do PB, PU, ZA a opravila sa cesta I. triedy v smere od PB do ZA. Bol zamietnutý vzhľadom na cenu.
variant … - Ladce (Sverepec) - Rajec - ZA - …
Pri tomto variante by sa robil diaľničný privádzač do PU a riešila by sa základná cestná sieť v úsekoch Ladce - PB - Bytča, ZA. Bol zamietnutý vzhľadom na protest PB, BY, ZA a tiež kvôli ŽP, ktoré by sa pri výstavbe v týchto úsekoch veľmi zhoršilo.
Ano, plán bol obísť PB. A potom sa k tomu ešte aj dodali ďalšie dôvody ako obídenie ZA a tým ušetrenie peňazí z mostov. Akurát, že diaľnica sa nestavia preto, aby išla územím nikoho.
nieviem ci len koli PB, ale budem parafrazovat z clanku zo Zilinskeho vecernika tak zpred dvoch, troch rokov (clanok uz nie je na webe ). Bol to rozhovor s hlavnym uzemnym planovacom vo vysluzbe v Ziline. A bola tam pasaz, kde sa pisalo nieco v tomto zmysle.
“Z dovodu linearnej bariery, ktoru vytvara trasa planovanej dialnice, nebol mozny rozvoj mesta juznym smerom. Z tohoto dovodu sa do uzemneho planu kraja presadil rajecky variant, cim sa uvolnil juzny smer na rozvoj mesta”.
Uz si nepamatam, kedy bol teto zasah spraveny, ale pravdepodbne predtym ako bola postavena Hricovska priehrada, ktora nenechava priestor na vedenie kapacitnej komunikacie v udoli Vahu. Dosledkom toho je dost “sielene” vedenie dialnice D3.
Tolko co si pamatam, mozno keby sa podarilo zohnat archivne dokumenty ako uzemny plan Ziliny od 50tych rokov a jeho postupne zmeny aj s odovednenim zmien tak by sa to dalo vystopovat.
To je pravda. Možno však v ďalekej budúcnosti (2050 a neskôr) sa začne znova nad ním rozmýšľať ako skrátenie trasy D1. Vtedy však už určite budú platiť aj iné ekologické požiadavky.
už teraz sú dosť prísne ekologické požiadavky aj na súčasnú trasu D1 po ZA a keby to nebola prioritná stavba na Slovensku, tak by sa tu stavať nesmelo. EÚ ustúpila, presnejšie nedovolila si zasahovať do strategického rozvoja SR.
Rajecky variant nemal realnu sancu na uspech, bol sucastou planov ako obist PB, ale to bol len navrh na ziskanie casu. .. Len to viaceri povazovali za velmi vazny navrh, ale presadenie bolo nerealne, lebo vsetci mali zaujem stavat D1 cez alebo okolo PB.
Trošku ťa poopravím " Rajecký " variant neobchádzal PB, dotýkal sa PB z juhu pri predajni VW asi vo vzdialenosti 500 m, problémom rajeckého variantu bolo že pretínal chránenú oblasť Súľovských vrchov. Ale aj tak to bolo výhodnejšie ako ťahať dialnicu mestom prípravy boli na rajecký variant a aj územný plán PB z obdobia socializmu bol stavaný na rajecký variant. A v tomto mesto zatlačilo aby dialnica išla cez PB ( v rámci ochrany prírody ) už vtedy rátali s kompenzáciami. Takto by sa dostali do polohy Trenčína kde dialnica mesto obišla a štát TN nedal ani korunu. Tak radšej zalobovali a dialnica pretína mesto stredom s miliardovou kompenzáciou.
Rajecký variant je podľa mňa veľký nezmysel. Kapacitné trasy treba ťahať koridormi spolu so železnicou, čiže údolím Váhu. Načo si zničiť krásnu Rajeckú dolinu diaľnicou?
Rajecky variant bol vymysel minulosti, ktory sluzil na nieco ine nez ze by sa nim realne malo stavat.
Dnes uz sa tento projekt planovat nebude. Stavia sa D1 cez PB pomocou estakady, PB za to dostane opravene cesty v meste a dialnica ide dalej v smere na ZA.
Tu plati stale: rieka+cesta+zeleznica+dialnica.
A keby uz nic ine nepomohlo, tak SR je clenom EU a na to je tu ekologia a ZP.
Rajecký variant mal vo svojej dobe význam, tak isto ako aj výstavba dialnice priesekom cez strečniansku dolinu po estakádach. No len časom sa doba a situácia zmenila a zmenili sa aj projekty.
johhan, to mam ako chapat ze sa planoval povrchovy variant cez strecno ? s nejakymi odstrelmi skal pocitam ?
nieco ako na trase D1 v CR kde sa v jednom useku uvazovalo tunel vs. odstrel skal. cenovo to vychadzalo zhruba na rovnako a potom urobili odstrely => kvoli udrzbe a bezpecnosti …