Trasa nadväzuje na predchádzajúci úsek v križovatke Dubná Skala . Prechádza severnou časťou Turčianskej kotliny zo západu susediacou s Malou Fatrou, z východu s Veľkou Fatrou. Obe pohoria patria k chráneným územiam. V oblasti sa nachádzajú významné rekreačné priestory (Martinské hole, Trusalová). Po cca km 4,5 je trasa vedená v stiesnenom priestore medzi Váhom a Krpelianskym kanálom, v časti v súbehu s el. vedením 2x400 k V (MH SR povolilo výnimku z ochranného pásma VVN). Ďalej sa tu nachádza ťažobný priestor štrkopieskov a vodný zdroj Lipovec. Z dôvodu obmedzených možností smerového vedenia je v úseku 2,5 km znížená návrhová rýchlosť na 100 km/h. Pri Turčianskych Kľačanoch trasa prechádza cez Váh mostom dl. 422 m, pokračuje po ľavej strane Váhu cca po km 13,0 , kde opäť premosťuje Váh a Krpeliansky kanál a pripája sa úrovňovou križovatkou na cestu I/18. Kolízny úsek – v k.ú. Sučany dl. cca 1 km v úzkom priestore medzi Váhom a železnicou, vyžiada si likvidáciu väčšej časti areálu Agroko s.r.o. Sučany a 1 rodinného domu. Keďže trasa je tu situovaná do jestvujúceho koridoru tvoriaceho bariéru, nepredstavuje zásah do rozvoja obce. V rámci stavby budú realizované úpravy a preložky dotknutých plynových a el. vedení, káblov, vodných tokov, poľných a účelových ciest, oporné a zárubné múry, protihlukové steny, vegetačné úpravy.
Súčasťou stavby sú tieto hlavné objekty:
2 mimoúrovňové diaľničné križovatky, Dubná Skala a Martin,
Privádzač Martin – dl. 2200 m, kategórie R 22,5/80, pre výhľadové spojenie cestou I/65 Martin – Žiar nad Hronom na ťah R1,
veľké obojstranné odpočívadlo Turany,
stredisko správy a údržby diaľnic (SSÚD),
10 mostov na diaľnici D1, (celk. dĺžka 2248 m), z toho 8 súčasne pre migráciu zveri,
ostatné 8 (nad D, na privádzači) celk. dĺžka 1106 m,
Stavba bola posúdená ako vysoko efektívna
Financovanie: kohézny fond EÚ, pôžičky z európskych bánk, štátny rozpočet
Vplyv stavby na životné prostredie.
Úsek bol v plnom rozsahu hodnotený podľa zák. č. 127/94 Z.z. (EIA). Okrem pripravovanej trasy (variant A1) bol posúdený aj variant A2, predstavujúci južný obchvat obce Sučany. V záverečnom stanovisku procesu EIA (11/2002) boli oba varianty uvedené ako rovnocenné z environmentálneho hľadiska, následne MDPT SR rozhodlo o vedení trasy podľa variantu A1, najmä z dôvodov: A2 je technicky náročnejšia trasa idúca hornatým zvážlivým územím, zásah do chránenej lokality Skalka, súbeh s koridorom VVN elektrických vedení, ktorých prekládka by si vyžiadala zvýšenie nákladov o cca 400 mil. Sk.
Cesta I/18 v súčasnosti tu predstavujúca európsky dopravný koridor TINA č. Va, prechádza husto zastavanými časťami miest Vrútky, Martin a obce Sučany, kde je už dnes nevyhovojúci stav, s častými dopravnými nehodami a spomalením dopravy. Diaľnica D1 Dubná Skala – Turany odklonením dopravy túto situáciu zásadným spôsobom zlepší.
Plánovaná realizácia stavby:
rok začatia výstavby: 2006
rok dania stavby do užívania: 2009
Dĺžka úseku: 16,35 km
Kategória: z toho : diaľnica 13,246 km kategórie D26,5/120, privádzač Turany 3,1 km kategórie R 11,5/80
Tento matriál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest: www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=435