Diaľnica D1 v úseku Viedenská cesta – Prístavný most je začiatkom diaľničného ťahu D1 schváleného uznesením vlády SR vo februári 2001, pokračujúceho obchvatom Bratislavy a Trnavy na Trenčín – Žilinu – Prešov – Košice – št.hr. SR/Ukrajina. (koridor TINA č. Va).
Účelom výstavby je skvalitnenie prevádzkových podmienok pre užívateľov cestných komunikácií, zvýšenie ich bezpečnosti a zníženie nepriaznivých účinkov dopravy na obyvateľstvo.
Hlavným významom predmetného diaľničného úseku je prevzatie tranzitnej dopravy prechádzajúcej cez mesto Bratislava v smere západ – východ a západ – sever. Odľahčením dopravného zaťaženia komunikácii v prieťahu mestom sa podstatne vylepší priepustnosť týchto komunikácií a tým sa zlepší životné prostredie obyvateľov hlavného mesta SR Bratislavy (z hľadiska hluku, emisií, stresu na obyvateľov, nehodovosti, atď.).
Trasa diaľnice je umiestnená uprostred dopravného koridoru mestskej rýchlostnej komunikácie Einsteinova a je od nej v celom úseku fyzicky oddelená.
Súčasťou projektu je i ochrana diaľnice proti vysokým hladinám podzemnej vody. Počas povodňových stavov (nad 7000m³/s) budú podzemné vody odčerpávané do Chorvátskeho ramena výtlačným potrubím napojeným na systém deviatich studní umiestnených v zelenom páse medzi Einsteinovou ul. a protihlukovou stenou diaľnice. Pre zabezpečenie bez kolízneho prechodu peších a cyklistov nad už existujúcimi komunikáciami Einsteinova ako i budúcou diaľnicou bude vybudovaných 5 lávok. Sú navrhnuté v zmysle ÚPN Mestskej časti Petržalka.
Dopravné prepojenie Mestskej časti Petržalka na ostatnú časť mesta Bratislavy je riešené cez komunikáciu Einsteinova (E1, E2) a jestvujúce radiálne komunikácie (Viedenská, Panónska, Jantárová, Dolnozemská). Toto dopravné napojenie sa bude realizovať cez mimoúrovňové križovatky Viedenská, Jantárová, Dolnozemská – Košická a Panónska – Nový most (je vybudovaná).
Návrh stavby bol posúdený aj z hľadiska vplyvov na životné prostredie v zmysle zákona č. 127/94 Z.z.. Boli posúdené tri výškové varianty:
povrchový (v porovnaní s Einsteinovou ulicou je v záreze), čiastočne zapustený a celý pod povrchom. Vzhľadom na vysokú hladinu podzemnej vody a z toho vyplývajúcu technickú náročnosť dvoch podpovrchových variantov, najmä protipovodňovú ochranu, bola vybraná povrchová trasa .
Do projektovej dokumentácie, ako aj do vlastnej stavby, boli premietnuté všetky navrhnuté opatrenia na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov diaľnice na životné prostredie.
Pre kontrolu účinnosti, správnosti a prípadného doplnenia opatrení je navrhnutý monitoring vplyvov na životné prostredie. Monitoring sa realizuje už aj v príprave, pri výstavbe ako i budúcej prevádzke.
dĺžka úseku 3,9 km, kategória D 26,5/100
stavba už začala v apríli 2003
spojazdnenie diaľnice: december 2005
Stavba bola hodnotená ako vysoko efektívna, je financovaná z fondu ISPA, pôžičky EIB a štátneho rozpočtu.
Dodávateľ stavby: Doprastav a.s. Bratislava.
Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest, kde aj niekoľko obrázkov a mapa celej oblasti:
www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=424