Dovolim si zalozit dalsiu temu, do ktorej postupne budem pridavat konkretne informacie o tom, co v skutocnosti sposobuje, ze na Slovensku sa stavaju najdrahsie dialnice v Europe.
Predpokladam, ze Caesar nebude nadseny, moze sa vsak zapajat do diskusie a vyvracat niektore moje argumenty, ak bude chciet. Podobne aj ostatni.
Na zaciatok, vase dialnice su najdrahsie v Europe, u vas priemerna cena za 1 km dialnice je 500 mil. SKK. Pricom odporuca sa vzhladom na to, ake mate ceny a ako sa vyvijaju niektore ine oblasti, aby priemerna cena bola max. do 400 mil. SKK v r. 2005, teda az o 20% je tu predrazenost, dnes.
Este by som rad upozornil, aby diskusia nezbiehala do inej temy, ze je tu draho: To s tym nesuvisi. Je rozdiel v tom, ked je niekde draho a ked je nieco predrazene. Nemec by u vas bol cely radostny ako je u vas lacno - restauracie, obchody, … pri byvani to je podobne ako v Nemecku. Ale Nemec uz by bol prekvapeny nad cenou dialnice za 1 km.
SR to dokazala pred vstupom do EU a kratko po vstupe rozne znizit na sumu pod 400 mil. SKK - ale teraz uz nie je co riesit. Podla toho sa totiz pristupuje aj k hodnoteniu k fondom atd.
Okrem toho, SR dava aj jasne najavo, ze je to priemerna cena. Teda tato cena by nemala ovplyvnit toto:
Postavi sa 10 km dialnice na nizine a 50 km dialnice v pohori.
Tu sa potom nezohladnuje 10:50, tu sa zohladni 1 km na nizine a 1 km v pohori a dostane sa cena priemerna.
Keby to malo byt pomerom, tak je cena vyssia v celom svete.
Ale to nic nemeni na fakte, ze vo Finsku, kde su pohoria sa stavia lacnejsie, pretoze priemerna cena je tam vyrazne nizsia, ale to je zase specificka krajina kvli firme Skanska, ktora tam produkuje min. zisk atd.
Snad sa k tomuto este raz vratim.
P.S. Snazil som sa byt jasny - mozno to nie je presne pre mensie nedostatky v danom jazyku.
Stavebné firmy nanajvýš využívajú daný stav a samospráva to isté. Navyšuje to cenu, ale len tak, ako štát dovolí.
Ohľadom tejto témy asi toľkoto:
Toto fórum “naberá na obrátkach”, čo sa informovanosti jednotlivých užívateľov týka a následne aj čo sa návštevnosti fóra týka. Ja prekážkou nebudem, to je vývoj, ktorý ja zastaviť na fóre nechcem a dokonca ani nemám ako. Čokoľvek sem kto napíše do tejto témy, ja sa môžem vyjadriť za seba. Nevidím problém v tejto téme a bola to len otázka času, kedy takáto téma vznikne.
ja len strucne, odpovedal som C. je to kombinacia vsetkych troch. na jednej strane neschopnosti klucovych politikov, uradnikov, popripade samospravy a na dalsej strane, je to business. sukromne firmy by boli hlupe ak by sa chovali ako matka tereza. a to by malo na druhej strane nutit stat aby si daval vacsi pozor …
A to prirovnanie k Matke Tereze, tak to je presné.
Kazdý hovoril, ze pride Skanka na Slovensko a bude super, konecne sa to urovna a zlepsi - a tunel Sitina sa aj s celym usekom predrazil o 1 mld. SKK - - - ale kazdy sudny clovek, co sa orientuje v danej problematike vie, ze na vine je stat a jeho nedostatocna studia.
Potom su niektore firmy v USA, ktore stavaju vyhradne len v niektorych statoch - Texas, Washington, … a tiez stavaju s velmi malym ziskom.
To je jav, ktory sa neda presne pomenovat, ale da sa opisat.
Ide o to, ze toto su velke spolocnosti, ktore stavaju vo viacerych statoch a rozne typy stavieb - nielen cesty a dialnice, ale aj byty, tovarne atd. A tieto firmy chcu reprezentovat to, odkial pochadzaju a chcu ukazat, ze vedia stavat aj dobre aj efektivne a to sa da dosiahnut tym, ze maju posobnost v mnohych statoch, tak potom dokazu spravit na 1. pohlad zazrak vo vystavbe - tie staty maju stastie.
Ale meni sa aj toto: Zalezi podla vplyvu danych firiem a podla toho, kto ich vlastni.
Lenže wazari, ja som nehlasoval za tú možnosť, ja som len upravil to vyjadrenie - že ako to je.
Zneužiť je podľa mňa iné než využiť, lepšie znie využiť. Teraz už je to jedno, keď to rozoberáme - Adoas je právnik, tak si dal záležať na tej otázke … a ja si zase dávam pozor na jeho témy.
Ak taka firma sa snazi v domacej krajine produkovat nizky zisk, tak vacsinou vyhrava tendre (ak niekto nepride s este nizsim ziskom s umyslom preniknut na trh) a stava sa miernym monopolom doma, sice s malym ziskom na stavbu, ale s vela stavbami
Firma da ponuku, ktore nepresiahne statnu cenu - naopak firemna cena je este nizsia. Ale legalna, firma zarobi, len nie tolko ako inde.
Firma, ktora chce preniknut na takyto trh to ma uz velmi tazke, pretoze jej ponuka/jej cena by mohla byt povazovana za dumping, a to si aj ten stat uvedomi.
Strabag ovlada rakusky stavebny trh. OHL ma dominantne postavenie v Spanielsku. Skanska ma velmi dominantne postavenie vo Finsku. Finsko je krajina vodky, mobilov NOKIA a stavebnictva Skanska. Skanska napriklad stavia inak v CR a na Slovensku.
Vsetko su to velke firmy, ktore maju moderne technologie.
V Grecku je snaha podobna - J&P Avax. Ale uz to nie je ako vo Finsku.
Na Slovensku to mohol byt Doprastav - ale nemoze si to dovolit, nie je velka stavebna firma. Tie, ktore si to mozu dovolit su 10-20x vacsie ako Doprastav.
A este - ano dany stat ma v niektorej sfere stavebnictva potom lacnu tuto oblast, ale kvalitne postavenu.
Jedina firma na Slovensku by to mohla byt a to je Doprastav.
Ale nemoze to byt on, pretoze:
Je to mala stavebna firma na nieco taketo.
Je to firma, ktorej aktivity su v minimalnom rozsahu v zahranici, takze nema ani dovod nieco taketo robit.
Je to firma, ktora si to ani nemoze dovolit - musi investovat do svojho rozvoja velke peniaze.
A preto:
Na Slovensku neexistuje niekto, kto ma moznost dat nizku cenu, ani domaci velky investor. Cely trh je vsak posilneny aj s CR cez DDM Group, to robi na tomto trhu istu obmedzenost - ale posobia tu aj velky hraci - Strabag a Skanska, a tieto firmy tu robia to iste co aj DDM G. Len zneuzivaju system, ktory sa da takto zneuzit - je to legalne a tak je to povolene.
Ak firma zneuziva nejaky system, ktory na trhu je, tak to znamena, ze vie, kde je chyba, vie, ze tu chybu moze tak nastavit, aby na tom firma zarobila vzdy na 100% a teda zneuziva tento stav, pretoze dokaze najst v tej chybe este aj dalsie chyby - deformuje sa cely system.
Ak firma vyuziva nejaky dany stav, system, ktory nie je dokonaly - teda je chybny, tak to znamena, ze firma sice o tom probleme vie, ale nezneuziva dany stav este viac, ze by mohla najst urcite este aj dalsie chyby - a nasla by - takze len vyuziva aktualny chybny system.
Stat by sa mal poucit uz len z toho, ze system nie je dobry. Pretoze v oboch pripadoch prichadza k predrazeniu stavby - ak vyuziva/zneuziva firma, tak to mozu robit obcianske zdruzenia, samosprava atd. Nakoniec to raz spravi aj stat (R1 - ZC-Sasov. Podhradie), ale EU uz to statu netoleruje, kym ale stat to toleruje vsetkym a v tom je ten system chybny.
Ziadny system nie je dokonaly, ale napriklad pri tendroch, ak niekto v Nemecku da nejaku namietku len tak, a dokaze sa to, tak ta firma ma problemy a pokutu atd.
Ked uz som sa tu tak zapojil, tak to dokoncim - to, co si tu napisal, je velmi individualne na posudzovanie, od pripadu k pripadu a kazdy, kto sa na danu situaciu pozrie, moze mat iny nazor v konkretnom pripade, ci je to iba vyuzivanie, alebo uz zneuzivanie - cize pravidla pre toto sa podla mna nedaju presne formalizovat
Ja som poradca (nie len) pre stavebne firmy takze ja som sa pokusil to vysvetlit, pretoze si s tym zacal ty a Caesar s tebou nesuhlasil, co sa do pochopit, ked je stavbar - ja mam predsa podla mna viac neutralny postoj, lebo my casto radime aj statom, nie len firmam. Je to moj nazor, ale jednoducho povedane, Caesar mal v tomto spore s tebou pravdu, podla mna.