Cesty II. a III. tiedy v SR nie sú na tom dobre. Začali sa vo väčšom meradle opravovať, konkrétne sa menia tzv. koberce, čo je určite veľký úspech, pretože mnohé cesty sa neopravovali (okrem plátania) aj viac ako 20 rokov a tieto cesty ani nie sú preťažené (sú, ale zďaleka nie tak ako cesty I. triedy), takže ich oprava vydrží dlho a nemusí byť sama cesta kvalitná - podložie.
Bratislavský VÚC opravil cesty za sumu cca. 500 mil. SKK. Opravil, údržbu nerátam. Nové koberce, nové kruhové objazdy, nové svetelné križovatky, nové vozidlá údržby, … ale “bratislavské cesty” potrebujú viac. Potrebujú hlavne rozšírenie a nutné sú aj cestné obchvaty. Pezinok, Malacky, Svätý Jur, Modra, … miliardy. Kamióny tu až tak nejazdia, lebo sú tu diaľnice D1 a D2. Ale jazdí tu obrovské množstvo osobných áut, ktoré každým rokom rastie, tak ako tu rastú ubytovacie kapacity. Bratislavský VÚC nepoužil na opravy ciest žiadne PPP ani špecializovaný úver od EIB.
Trnavský VÚC opravil cesty za niekoľko 100 mil. SKK. Opravuje naozaj minimum, jeho cesty sú preťažené a plné kamiónov, smutný je aj fakt, že nie celý kraj je spojený cestami I. triedy, čo potom spôsobuje problémy. Tento samosprávny kraj si vyrátal, že na základné opravy (výmena kobercov a nič iné) by potreboval 1,3 mld. SKK a teda aj keby dával ročne sumu 130 mil. SKK (čo na toto nedáva), tak by to bolo 13 rokov a dovtedy sa rozpadnú niektoré cesty, ktoré by potrebovali takú opravu ešte raz (a sme v kruhu). Trnavský VÚC chce s týmto stavom niečo robiť, uvažuje nad úvermi, fondami z EÚ ako aj nad PPP.
Nitriansky VÚC je na tom podobne ako Trnavský VÚC. Málo financií, cesty v zlom stave, zatiaľ žiadne PPP ani iné financovanie.
Banskobystrický VÚC je na tom podobne ako Nitriansky VÚC. S tým rozdielom, že tu sa už črtá suma viac ako 1 mld. SKK na nevyhnutné opravy.
Trenčiansky VÚC použil na opravy sumu cca. 500 mil. SKK. Elegantne, podobne ako bratislavský VÚC z vlastného rozpočtu.
Žilinský VÚC opravil zatiaľ cesty II. a III. triedy za viac ako 800 mil. SKK. A to vo forme PPP. Opravil tak 1/3 ciest, ktoré potrebovali opravy. V súčasnosti uvažuje nad získaním ďalších financií, ako opraviť ďalšiu 1/3 ciest.
Prešovský VÚC opravil svoje cesty najprv v hodnote 500 mil. SKK systémom PPP. Potom usúdil, že ďalšie PPP už by neúmerne zaťažilo rozpočet, tak si tento samosprávny kraj vzal úver od EIB a z neho na cesty investoval niekde v rozsahu 1 mld. SKK. Opravil tak zatiaľ cca. 1/3 ciest, ktoré opravy potrebovali a naďalej cesty ešte z úveru opravuje.
Košický VÚC postupuje presne ako Prešovský VÚC, stav ciest je však horší, nakoľko tu prebehlo len PPP a úver od EIB ešte samosprávny kraj nečerpá.
Ako je teda jasne vidieť, samosprávne kraje vedia, že najväčší problém sú cesty. A žiaľ, nedokážu riešiť ani len výmenu kobercov. Výstavba obchvatov, či výrazná obnova cestných mostov, o tom možu samosprávne kraje ešte dlho snívať.
Ďalej je problémom údržba ciest. Každý samosprávny kraj by potreboval približne 1 mld. SKK na vozový park stredísk údržby. Dáva sa zlomok (a aj to tak vyzerá). Niekde skúšajú prenechať údržbu súkromným firmám. Tiež istá forma PPP. Zatiaľ to (podľa mňa) veľký efekt neprinieslo.