Cestné obchvaty by na Slovensku potrebovalo cca. 350 obcí a asi 50 miest. Celkovo je na Slovensku potrebných asi 415 cestných obchvatov (v niektorých mestách viac obchvatov naraz podľa svetových strán).
Napriek tomu sa stavia na Slovensku momentálne menej ako 10 cestných obchvatov a nebude tomu inak zrejme ani v najbližších rokoch. VÚC, ktoré spravujú viac ako 50% cestnej siete totiž momentálne ešte len tieto cesty opravujú a riešia bodové závady prostredníctvom kruhových križovatiek a nemajú dosť zdrojov na samostatné financovanie cestných obchvatov. SSC ako hlavný vlastník ciest I. triedy financuje predovšetkým veľké stavby a potrebovala by len na výstavbu cestných obchvatov sumu ročne min. vo výške 2,5 mld. SKK, aby sa tempo výstavby zvýšilo. Prioritou štátu však zostáva hlavne výstavba diaľnic a celkové odbremenenie ciest I., II. a III. triedy. Na výstavbu diaľnic ide v r. 2007 suma 19,5 mld. SKK. Ako vieme, ani táto suma nie je dostatočná vzhľadom na rozvoj diaľničnej siete na papieroch.
V súčasnosti sa výstavba cestných obchvatov rozdeľuje na viaciero etáp a tak je vo výstavbe v skutočnosti na papieri takmer tri desiatky obchvatov. Často však ide len o výstavbu kruhovej križovatky či o úpravu 150-250 metrov nejakej cesty (spevnenie krajnice, kanalizácia).
Dnes sa cestné obchvaty stavajú hlavne tam, kde to je podmienka prichádzajúceho väčšieho investora alebo to tam silno žiadajú miestni veľkí investori. Na 90% sú to investori z automobilového, strojárenského alebo elektronického priemyslu.
Akútna potreba výstavby cestných obchvatov na cestách I. triedy je tam, kde intenzita dopravy presiahne na ceste I. triedy vo vstupe/výstupe mesta 15.000 áut za 24 hodín. Akékoľvek číslo nad tým už znamená, že doprava v daných mestách a obciach bude kolabovať. Vo vyspelých štátoch sa preto odporúča stavať (+plánovať a pripravovať) cestné obchvaty všade tam, kde je toto číslo ešte 12% pod touto maximálnou hranicou. Na Slovensku ako vieme sú bežné cesty I. či II. triedy, kde intenzita je nad číslom 18.000/24h a naďalej prudko medziročne stúpa a výstavba cestného obchvatu sa ani najbližšie roky neplánuje, naopak plánuje sa stále o 4-8 rokov.
Výsledkom takejto politiky preto už nevyhnutne bude o 5-10 rokov veľké zdržanie pri prechádzaní mnohých regiónov Slovenska a to aj vzhľadom na to, že plánovaná diaľničná sieť je primalá na to, aby aj hoci jej zrýchlená výstavba dokázala tomuto zabrániť. Ak je dnes zdržanie v daných mestách/obciach len v časoch dopravných špičiek 10-30 minút, o pár rokov to budú celodenné zápchy a v dopravných špičkách sa pod 20 minút ani nedostaneme.
Jediné, čo pomôže, sú financie. Ročné navýšenie rozpočtu SSC len pre cestné obchvaty o min. 2 mld. SKK. Ak si zhrnieme len krajské mestá: doprava kolabuje vo väčšine z nich. Napojili sme síce na niektoré diaľnicu, ale neriešilo sa miestne prepojenie na regionálne cesty. Preto je dnes problém Trnava, Trenčín aj Nitra. A síce stále bez diaľnice, no s húfami áut aj Žilina a Banská Bystrica. Prešov s Košicami sú stále celkom dobre riešené, čo však nie je spôsobené štátnymi investíciami v miliardách SKK, ale slabším hospodárskym rozvojom a min. záujmom developerských firiem ako aj slabou motorizáciou obyvateľstva. Hlavné mesto Bratislava je výnimočný prípad.