Aktuálne hodnotenie stavu mostov
Ing. Katarína Halamová
ASB 01/2002
Každoročne v decembri sa spracované poradie naliehavosti mostov na opravy, rekonštrukcie a prestavby na nasledujúci rok. Poradie sa tvorí na základe požiadaviek správcov mostov z jednotlivých okresov.
To znamená, že každý správca vytypuje mosty v zlom stavebno- technickom stave, s nízkou zaraditeľnosťou, tvoriace bodový nedostatok, napr. svojím smerovým alebo šírkovým usporiadaním a pod. vo svojej správe (svojom okrese ), ktoré sú zaradené do výsledného poradia naliehavosti.
Samotné poradie mostov sa nakoniec určí podľa koeficienta bezpečnosti mosta. Koeficient vychádza z hodnotenia jednotlivých porúch nachádzajúcich sa na jednotlivých konštrukčných častiach mosta:
celkové pôsobenie – zablokovanie konštrukcie, trvalé pretvorenie, trvalý priehyb atď.
spodná stavba – opory a piliere
nosná konštrukcia
mostný zvršok – vozovka, rímsy, chodníky a pod.
ložiská a kĺby
mostné uzávery
odvodnenie mosta
ostatné príslušenstvo mosta – zábradlie, zvodidlá atď.
okolie mosta – stav územia pod mostom, dláždené svahy a pod.
Okrem týchto konštrukčných častí sa do koeficienta bezpečnosti započítava hodnotenie zaťažiteľnosti mosta a intenzity premávky (počet vozidiel/24 hodín). Podľa výskytu porúch na predmetných konštrukčných častiach mosta sa každá z nich ohodnotí „známkou“ od 1 (bez porúch) až po 7 (havarijný stav) a samotný most sa zaradí do stavebného stavu I. (bezchybný) až VII. (havarijný) podľa platnej OTN 73 6220 Evidencia mostov na diaľniciach, cestách a miestnych komunikáciách. Poruchy sa hodnotia podľa Katalógu závad, v ktorom sa uvádzajú možné poruchy s ich hodnotením podľa miesta výskytu, rozsahu a podobne vzhľadom na to, aký majú vplyv na zaťažiteľnosť mostného objektu. Z týchto „známok“ sa nakoniec pomocou váhového vektora vypočíta konečný koeficient bezpečnosti mosta. Podľa jeho hodnoty sa potom most zaradí na určité miesto v poradí naliehavosti na opravu, rekonštrukciu alebo prestavbu na nasledujúci rok.
Dodržiavanie poradia priorít
Prioritu v poradí naliehavosti majú, samozrejme, mosty v stavebnom stave VII. – havarijný. Potom sa hodnotí „balík“ mostov stavebného stavu VI. – veľmi zlý, potom stavebného stavu V. – zlý, atď. Podľa zostaveného poradia naliehavosti sa po pridelení finančných prostriedkov na začiatku roka určia konkrétne mostné objekty, ktoré sa budú opravovať, resp. rekonštruovať. Výška prideľovaných finančných prostriedkov na opravy, rekonštrukcie a prestavby mostov je už viac rokov nepostačujúca.
Fakty:
Na rok 2000 boli požiadavky zaradiť na opravu spolu 100 mostných objektov v celkovej sume asi 414 mil. Sk. Pridelených bolo 150 mil. Sk.
N rok 2001 100 mostných objektov v celkovej sume asi 367,6 mil. Sk. Pridelených bolo 140 mil. Sk
Na rok 2002 100 mostných objektov v celkovej sume asi 466,4 mil. Sk. Pridelených bolo 120 mil. Sk.
V týchto sumároch sú zahrnuté finančné požiadavky na 100 cestných mostov v rámci celej SR, nakoľko sa hodnotí 25 mostov z každého regiónu (väčší počet mostov nemá zmysel vzhľadom na financie do výpočtu zahŕňať). Skutočné požiadavky správcov sú oveľa vyššie – napr. na rok 2000 sa požadovalo na opravu, rekonštrukciu a prestavbu až 291 mostov z celej SR v hodnote 2,163 miliardy Sk! Z uvedeného vyplýva, že financie sú každoročne nepostačujúce, prednostne sa riešia havarijné stavy a mosty stavebného stavu VI. – veľmi zlý a V. – zlý, t. j. riešia sa situácie, keď sú potrebné finančne nákladnejšie zásahy. Opravy by potrebovali aj mosty stavebných stavov IV. – uspokojivý, najmä opravy hydroizolácií. Po porušení hydroizolácie na moste nastáva rapídny rozvoj porúch v dôsledku zatekania vody a rýchle degradovanie konštrukcie. Na tieto opravy však nie sú financie, a tak sa mosty nechávajú dôjsť až do stavebného stavu VI. – VII., a potom sa v rámci havarijného stavu opravujú, samozrejme, za oveľa vyššie náklady, ako keby sa opravili pri stavebnom stave IV.
Každý rok sa v dôsledku rozširujúcich porúch niekoľko desiatok mostov preraďuje do nižších stavebných stavov, čo má za následok aj zníženie ich zaťažiteľnosti. Mosty stavebného stavu VI. – VII. v celkovom počte 185 majú už také závažné poruchy, ktoré sa dajú odstrániť len rekonštrukciou alebo úplnou prestavbou objektu. Možno konštatovať, že stavebno-technický stav mostov na Slovensku sa nám nielenže nedarí udržiavať, ale z roka na rok sa zhoršuje.
Príčiny tohto neuspokojivého stavu sú najmä:
dlhodobo zanedbaná údržba mostov (20 až 25 rokov spätne), ktorá spôsobila postupné rozširovanie porúch mostov až do stavu, keď je potrebná rekonštrukcia, resp. prestavba mostného objektu. Údržba mostov bola a je pre správcov neatraktívna pre materiálovú náročnosť, malý rozsah stavebných prác, rôznorodosť prác rozličných profesií, neprístupnosť objektov, potrebu prísneho dodržiavania technologických postupov (napr. pri sanácii betónových povrchov s obnaženou výstužou) a pod.;
nedostatočná kapacita a kvalifikácia pracovníkov vykonávajúcich údržbovú činnosť – získavanie pracovníkov na údržbové práce je komplikované, čo vyplýva z niektorých špecifických potrieb, ako sú napr. rizikovosť práce na mostoch, závislosť od poveternostných vplyvov, zodpovednosť za kvalitu vykonaných prác a pod. Dôležitú úlohu tu zohráva aj platové ohodnotenie týchto pracovníkov;
nevyhovujúce materiálno-technické vybavenie mostných čiat – vybavenosť náradím a strojmi je rôzna, väčšinou však nepostačujúca;
stály nedostatok finančných prostriedkov na údržbu a opravy mostov – systém rozdeľovania finančných prostriedkov nezohľadňuje potreby mostného hospodárstva – čiastka prideľovaná na údržbu a opravy mostov v ostatných rokoch je nízka a zväčša nepokryje ani základnú nestavebnú údržbu a požiadavky správcov na opravy a rekonštrukcie mostov.
Súčasné trendy pri opravách a rekonštrukciách mostov
použitie nových kvalitných izolačných materiálov;
použitie pečatiacej vrstvy na ochranu nosnej konštrukcie pred prienikom vody – vrstva sa používa pod hydroizoláciu, je paro- aj vodonepriepustná, čím vytvára akúsi ruhú „poistnú“ hydroizoláciu;
dôkladné systémy odvodnenia mostov, použitie drenážnych kanálikov vo vozovke, odvodnenie úložných prahov mostov a pod.;
použitie širokej škály sanačných materiálov na opravy porušených betónových častí mostov – systém zahŕňa materiál na ochranu výstuže, spojovací mostík na dôkladné spojenie pôvodného betónu a novej povrchovej vrstvy, materiály na vyrovnanie nerovností povrchu betónu v rôznych hrúbkach, ochranné alebo zjednocovacie nátery betónu. Materiály sa vyrábajú na báze polymércementovej, epoxidovej, akrylátovej, polyuretánovej atď. Materiál sa vyberá vždy podľa miesta a potreby jeho použitia a podľa jeho požadovaných vlastností;
použitie rôznych materiálov na sanáciu trhlín v betóne, ktoré sú schopné utesniť trhliny a prenášať svojou pružnosťou vznik prípadných nových trhlín, ochranné nátery vodonepriepustné, odolné proti chemickým vplyvom, účinkom exhalátov, posypových solí, olejov atď.;
používanie tesniacich materiálov vo vozovke na mostoch – dôkladné utesnenie všetkých stykov dvoch rôznych materiálov pružnými zálievkami ( napr. styku betónovej rímsy a asfaltovej vrstvy vozovky);
kvalitná antikorózna ochrana oceľových častí mostov – metalizácia, nátery na báze epoxidov a polyuretánov.
Údržba a opravy mostných objektov sú dôležitou časťou systému hospodárenia s mostnými objektmi, budovaného v súčasnosti na Slovenskej správe ciest. Mostné objekty sú z hľadiska svojho strategického významu jedným z rozhodujúcich parametrov kvality cestnej siete. Súčasné zabezpečenie kvality a výkonu údržbovej činnosti a opráv nezodpovedá významu a potrebám týchto objektov. Vzhľadom na možnosť vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie v najbližších rokoch bude sa posudzovať aj naša cestná sieť so všetkými svojimi objektmi. V rámci posudzovania kvality a prevádzkyschopnosti cestnej siete v SR môže byť jedným z hlavných parametrov aj stavebno-technický stav mostných objektov. Preto treba čo najskôr hľadať cesty na zabezpečenie nielen objektívneho posúdenia stavu mostných objektov, ale najmä dostatočných finančných prostriedkov na ich údržbu, opravy a rekonštrukcie.
Aktuálne rozdelenie cestných mostov v SR podľa druhu materiálu
mosty počet
kamenné 250
tehlové 33
z prostého betónu 240
železobetónové 3 233
z predpätého betónu 91
zo železobetónových prefabrikátov 1 887
z predpätých prefabrikátov 1 432
oceľové 216
provizórne 36
spolu 7 441 cestných mostv v SR
Niektoré zo strategických mostov v Slovenskej republike z hľadiska vysokej intenzity dopravy alebo ležiace na trasách pre nadmernú prepravu (doteraz nevyhovovali z hľadiska nízkej zaťažiteľnosti):
Mosty opravené v ostatnom období:
most č. 64-012 Nové Zámky
most č. 18-251 Bytča
most č. 50-325 Košické Olšany
most č. 68-051 Prešov – Solivar
Mosty, na kotrých prebiehajú opravy v súčasnosti:
most č. 70-018 Dolný Kubín – smer hranice s Poľskom, náklady asi 45 mil. Sk
most č. 05087-4 Zvolen – náklady asi 80 mil. Sk
most č. 66-043 Bzenica – trasa pre nadmernú prepravu
most č. 50-307 Moldava nad Bodvou
most č. 506-013 Medveďov – hraničný most s MR
Mosty, ktoré sa pripravujú na opravy:
most č. 425-031 Brodské – hraničný most s ČR
most č. 68-009 Stará Ľubovňa
most č. 75-053 Veľký Krtíš – nehodové miesto
most č. 50-206 Píla – nevyhovujúca zaťažiteľnosť
ASB 01/2002